Nosturin asennus kuorma-autoon

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Kontio
Viestit: 1663
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kontio »

FMSuper61 kirjoitti:
Kontio kirjoitti: Näissä sisuissa kun on tuo rungon lisävahvistus latat kiinnitetty niittaamalla niin se vaikeuttaa huomattavasti apurungon tekemistä, eli siksi teenkin sen apurungon puusta.
Ja myös tämän takia kippi tulee suoraan runkoon kiinni
Tämä selvä. Mulla on noita ruotsalaisia keksintöjä. Pitäiskös siihen sitten kippisylinterin kohdalle kumminkin laittaa RHS pätkät rungon päälle josta sitten pulttaus runkoon? RHS pätkiin sitten laittaa se kippisylinteri kiinni. Ja poikkituet sylinterin etu- ja takapuolelle. Eli tehdä sylinterille eräänlainen "kehto". :roll:
Tähän kippiin kuuluu alun alkaenkin tuollainen kehto systeemi. On nimittäin Nummi kippi, ja se on otettu eräästä varaosa kontiosta... :wink:
Jonsson
Viestit: 302
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 6:18 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Oon asentamassa hiabin 550 nosturia traktorin kärryyn ja ittekseni aattelin että kestääkö jos ihan kierretangosta tekee pultit ja laipat alas? miten ne asennetaan alkuperäisesti?
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Jonsson kirjoitti:Oon asentamassa hiabin 550 nosturia traktorin kärryyn ja ittekseni aattelin että kestääkö jos ihan kierretangosta tekee pultit ja laipat alas? miten ne asennetaan alkuperäisesti?
Sehän riippuu paljon nostettavan taakan painosta. Jos pistät kierretangoilla kiinni, niin laita ainakin kunnon teräksestä tehdyt tangot. Nuo rautakauppojen 8.8 tangot on Hiab 173:lla todettu kestämättömiksi.

Hiab 173 veti kolme 20mm tankoa poikki pisimmällä puomilla (4,7m) nostettaessa ja erään tangon murtumakohta oli venynyt 11,9mm vahvuiseksi ennen katkeamista. En osko että kestää 550:n alla yhtään sen paremmin (173 on sama nosturi ilman hydraulista jatkoa)
Pulttien kovuusluokaksi vähintään 10.9 mielellään vieläkin vähän kovempi.

Hiabin omiin kiinnityspultteihin ei saa edes oikein viilalla tehtyä jälkeä.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Nostureita myyvissä liikkeissä on käytettyjä pultteja usein tallessa. Ne eivät todellakaan ole uusia, eivätkä halpoja, mutta varmasti tuohon tarkoitukseen soveltuvia. Ainakin kuopiossa kuormavälineella sellaisia pultteja on aika paljon tallessa.

Noita kierretankoja en oikein suosittele minäkään. Markettilaatu on jotain 4.8 tai huonompaa ja rautakaupastakin saa vain 8.8 tankoa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Jonsson
Viestit: 302
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 6:18 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Täytyy siis hommata noita omia tankoja jossa ne käpälät,ei kannata ruveta kikkaileen näemmä... :roll:
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Jonsson kirjoitti:Täytyy siis hommata noita omia tankoja jossa ne käpälät,ei kannata ruveta kikkaileen näemmä... :roll:
Ei ollenkaan huonompi idea :wink:
Minäkö Muka Romunkerääjä??
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

poikee jonssi Pajakulmassa pultteja hakemassa ja
hitsaa runkoon holkit ainesputkesta kinnikkeiksi
Carporal major
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:32 pm
Paikkakunta: Hydar Rapids, Willa Sointula, stressivapaalla vyöhykkeellä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Carporal major »

On omakohtaisia kokemuksia siitä, kun nosturin kiinnityksessä ei käytetty asianmukaisia tarvikkeita. Se (Hiab) tuli sananmukaisesti niskaan, mutta onneksi tukijalat hidasti ja ehdin väistämään. :o :( :
Kuormana oli 600 I-palkki nippu ja lähellä oli ettei varpaankynsiäkään olisi enää tarvinnut leikata.
Jonsson
Viestit: 302
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 6:18 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Taitynee pajatuskulmasta kysellä jos heillä olis siä romuläjässä..

Tässä iskee vaan ihmeen suuri hydrauliikkaan liittyvä juttu,tänään kattelin traktorin voimanottoakselia ja sehän pyörii taakse katottuna vastapäivään ja eikös kaikki hydr.pumput kuorkeissa jotka taas toimiin niiden ulosotosta pyörivät myötäpäivään edestäpäin katsottuna eli ristiin menee :roll:

Ja mistä saa tietää kumminpäin pitäs pumpun pyöriä kun on runko vaan jossa pumppu omissa kiinnityksissään...höh on tääkin vaikeeta selvitellä
Jonsson
Viestit: 302
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 6:18 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Joihinkin on selvyyttä saatu ja toi edellinen kommentti on turha.

Jatketaan hydrauliikalla eli paljon mietityttää kuinka rakennan nosturin toimimaan samoilla öljyillä kun auton vaihtolavalaitettakin käytetään. Hiabin kirjasesta sain sivuja mutta en tajua vieläkään. Lähinnä että käyttääkö nosturin omaa säiliötä vai ei :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa