Kunnostin vai kunnostutin?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Kun oikein ite tekee, saa just semmosen, kun sattuu tulemaan.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Joordis
Viestit: 1513
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Vm -61 kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 1:34 pm
Lurkus kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 12:29 pm Moni sanoo "Minä olen syntynyt vuonna x" Pitäisikö sanoa "Minut on synnytetty"??
Varminta ja varsin kokonaisvaltaista ajattelukykyä osoittavaa olisi sanoa: "Minä synnyin, kun minut synnytettiin vuonna x".
"NImI?" "N N!"
"Syntyntyt?" "Kyllä!"

:mrgreen:
asfalttiviljelijä
Viestit: 4425
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Isävainaa sanoi eläessään: "tehnyt se on teettänytkin". Sanonta kuvasi lähinnä ihmisiä joille oman arvon korostus oli tärkeää. Lasten ym. tekemiset kerrottiin omina tekemisinä.
Lurkus
Viestit: 1019
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 12:04 pm Isävainaa sanoi eläessään: "tehnyt se on teettänytkin". Sanonta kuvasi lähinnä ihmisiä joille oman arvon korostus oli tärkeää. Lasten ym. tekemiset kerrottiin omina tekemisinä.
Ja teettänyt on joutunut tekemään enemmänkin kuin se tehnyt, kun yleensä pitää työstä palkkakin maksaa. 1000e työstä pitää tehdä töitä yli 1000e kun tekijän palkka maksetaan nettotuloilla.
metval
Viestit: 1404
Liittynyt: Su Kesä 10, 2012 5:29 pm
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja metval »

rattori kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 6:36 am Itselle jäi jotenkin mieleen todella uutterana miehenä joku näyttelijä/kansanedustaja joka vielä lehdissä haastateltiin isänsä omaishoitajana. Asuiko vielä viikot Helsingissä ja perhe Hämeenlinnassa? Taisi kotona pyöriä sekä kodinhoitajarinki että lastenhoitaja. Ihan on oikeita omaishoitajia saattanut ketuttaa. :mrgreen:
Just,ja toinen samanmoinen Sirpa Pietikäinen, muistivat kyllä asian esiin tuoda. Jäi mieleen kun joskus
jouduin kiireeni syyksi sanomaan että kotona on dementikko vahdittavana.
tumes
Viestit: 3131
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Omassa arvomaailmassa itse tehty ja tekeminen nousee piirun verran ylemmäksi kuin teettäminen joka sekin on arvokasta. Vaan eikö se ole harhaanjohtavaa jos sanon tehneeni vaikka teetin työt? Tämä oli se pointti. Medianlukutaitoa on se kun on kriittinen lukemaansa kohtaan sillä media osaa korostaa asioita jotka tuovat ns. ansiotonta arvonnousua. Molempi osapuoli tietää mikä sen pelin henki on.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
juntunen
Viestit: 3295
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Se nyt on nykyään aika vähäistä suurimmalla osalla mitä pystyy täysin itse tekemään. Jos on metsää ja oma kenttäsaha niin voi puut kaataa ja puutavaran sahata. Sitä kenttäsahaa tuskin on itse tehnyt ja vaikka olisikin niin malmin on joku muu louhinut ja jalostanut teräkseksi. Puutavaraa kiinnitetään paljon naulaamalla, naulat on monesti kaupasta ostettu ja vasara tai naulain myös
Autoja harva tekee itse, polttoaineetkin ostetaan valmiiksi jalostettuna.
Kyllä nykymaailmassa paljon vain kasataan valmiista komponenteista tai sitten teetetään. Harrastaa voi sitten kaikenlaista, vaikka tehdä puukon itse. Sukeltaa järvimalmia jostain ja alkaa siitä tekemään terästä terää varten jne.

Kannattaa tehdä itse sitä mistä tykkää ja mihin on varaa.
Lyhis
Viestit: 160
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 12:15 pm
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Lyhis »

Niin, miten tämän kukakin tulkitsee.
Viime talvena remontoin mökillä ulkosaunan oheistiloineen.

Työvoimaa työmaalla oli kirvesmies, laatoittaja ja putkimies. Kiukaan modifioinnin osalta tuli työllistettyä myös paikallista metallipajaa. Itse olin kohteen sähkömies. Tämän lisäksi toimin siivoojana, roskakuskina sekä autokuskina kun piti tavaroita hakea työmaalle milloin mistäkin paikasta. Myös kirvesmiehen apupojan rooli osui kohdalle pienemmissä tehtävissä, kuten pintakäsittelyyn liittyvät lakkaus ja valttaushommat + kaikkea muuta eteen tulevaa. Luonnollisesti myös maksoin laskut ja olin päivät omissa palkkatöissäni.

Kysyjälle olen kyllä sanonut että tein saunaremontin.
Mutta olisiko parempi sitten sanoa, että toteutin saunaremontin?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa