Superdextaaja kirjoitti: ↑To Marras 16, 2023 2:19 pm
Mitäs jos Super Majoriin laittaisi voa:lle suunnanvaihtajan ulkopuolelle? Silloinhan vedon saisi peruutusvaihteellakin kärrille. Välitys suunnanvaihtorattaan koolla peräakselille sopivaksi. Taitaisi mennä siihen, että eteen päin ajaessa olisi vain yksi ainoa vaihde mahdollista käyttää, kun voa pyörii samaa nopeutta aina traktorin vaihteista ja koneen vauhdista riippumatta. Peuutus saakin olla hidas mutta yhtä hidas eteenpäin menovauhti kyllä tympisi joskus riippuen maastosta ja tilanteesta. Mites tuota saisi Superiin värkättyä vai pitääkö tosiaan varsinaisella ajovoimanotolla oleva etsiä joku toinen vetävälle kärrille?
Ajattelin toisesta Super Major Countysta tehdä metsään menevän vetävän kärrin kanssa/avulla. TEG:stä on hyttikin kattokuormaajaa varten ja muutenkin lähes patarautaa vastaavan kuoren avulla lisäpainoksi vetokoneelle. On muuten tukeva hytti, voin sanoa.
Kärryissä on yleensä suunnanvaihtaja kun voa pyörii eri suuntaan kuin kuorma-auton moottori. Ilman suunnanvaihtajaa on vain pakki kärryssä käytössä eteenpäinajoon.
Super Dextalla on eräskin jurttikuorma tullut ajettua liukkaalta pellolla aumaan. Bedfordista tehdyissä kärryissä 10 motin lava, eli kuormaa 5-6 t. Dextasta nelonen silmään ja kärrystä 3. Pykältäminen oli haasteellista kahdesta kepistä. Kipatessa tarvitsi yhdistelmän olla suorassa. Kun kuorma lähti liikkeelle niin Dextan takapyörät oli hetken ilmassa. 165 Fergulla ja ajovoimanotolla oli homma aikalailla helpompaa.
Eikö 4000 Fordi olisi pieni ja ketterä veturi hyvällä maavaralla? Vakiona joku 45 senttiä, jos vaihtaisi 38 pyörät saisi liki puolimetriä.
Kaksinopeuksisesta perästä tekisi kärryt, hitaan sovittaisi ajovoimanottoon ja nopea pelkkään perävetoon, niin olisi joutusa maantiellä huudattamatta.
Kärry tietysti vähän korkeemmilla pyörillä, muuten maavara kuin Majurissa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto
MOP kirjoitti: ↑Ti Marras 14, 2023 7:49 pm
Ne on justiin samat lukemat. Vaihdelaatikot ja perätkin on samat.
Ei ole. Loota ja perä muuten samat, mutta isommissa loota pyörii nopeammin ja alennetaan sitten pyörävaihteissa. Mulla on 185 jonka ajovoimanottoon on sovitettu metsäkärry. Jos laitan sen 265:n perään, niin kärrynpyörät laahaa perässä ajovoalla.
Valmetit 60-luvulta, joissa on ajovoimanotto ovat 900 ja 1100. Jotain huuhuja olen kuullut että myös joissain 700:issa oli ajovoimanotto, mutta virallisessa tiedossa sitä ei mainita.
Miten Ursukset, oliko ajovoimanotto lisävaruste.
Kalkkivaunun vedossa näitä oli. Yhteen oli sovitettu Scanian moottori, kuutoskone.
Ilmeisesti Hämeen puolella.