Apua, traktorin renkaan koon laskemiseen
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 6:56 pm
- Viesti:
Apua, traktorin renkaan koon laskemiseen
Tuli tuossa sukupolvenvaihdoksen myötä Fiat980 traktori. Jossa rengastus on mennyt pieleen ja etupää "jarruttaa" nelivedolla ajaessa.
Teknisten tietojen mukaan Takarenkaat pitäisi olla takana 16,9-38 ja edessä 12,4-28. Nyt on vanha isäntä ostanut jossakin vaiheessa taakse 18,4-38 ja eteen 320/70R28.
Nyt olisi aikomus vaihtaa eturenkaat oikeamman kokoisiksi, jotta tuolla nelivedolla tuo eteneminen olisi kevyempää. Voisiko joku osaavampi opastaa kuinka tuo lasketaan tai laskea jopa valmiiksi.
Muutenkin tuo tieto onko tuolla etupään jarruttamisella pellolla ajaessa mitään merkitysta vai käykö tuo etupään päälle jopa niin paljon että on rikkoutumisvaara.
Teknisten tietojen mukaan Takarenkaat pitäisi olla takana 16,9-38 ja edessä 12,4-28. Nyt on vanha isäntä ostanut jossakin vaiheessa taakse 18,4-38 ja eteen 320/70R28.
Nyt olisi aikomus vaihtaa eturenkaat oikeamman kokoisiksi, jotta tuolla nelivedolla tuo eteneminen olisi kevyempää. Voisiko joku osaavampi opastaa kuinka tuo lasketaan tai laskea jopa valmiiksi.
Muutenkin tuo tieto onko tuolla etupään jarruttamisella pellolla ajaessa mitään merkitysta vai käykö tuo etupään päälle jopa niin paljon että on rikkoutumisvaara.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:06 pm
- Paikkakunta: Nurmo
- Viesti:
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1274
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
- Viesti:
Pitäisi tietää, mikä on ollut alkuperäinen rengastus, siitä saisi laskettua pyörintäsuhteen, vaimikäseoli...lukke kirjoitti:Kysynpä minäkin! renkaat 18.4x34 ristikudos. etuset 13.6x24 noin 70% pinnalla joku 117cm halkasia. näyttäs että vetää etu puoli virkeen olosesti.onko likimainkaan oikeassa suhteessa?
Tuossa kyseisessä yhdistelmässähän suhde n. 1,383
-
- Viestit: 1274
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
- Viesti:
Itsellä kans mietinnässä eturenkaiden vaihto, ennen alle laittoa.
Entiset pyörät 12,4-24 ja 16.9-34. (Suhde uutena 1,374)
Tarkoituksena laittaa alle pari tuumaa isommat, eli taakse Nokian Forestit 18,4-38 ja eteen olisi löydettävä sopivin, todennäköisesti joku käytetty 13,6-28 olisi lähinnä oikeaa.
Ihmetyttää vain nuo rengasvalmistajien ilmoitukset halkaisijoista ja vierintäkehistä. Itsellä irtaallaan samanmerkkiset renkaat, eikä luvut pidä kovinkaan hyvin paikkaansa.
Esim. Vianorilla 18,4-38 Nokian Tr Forestin halkaisija 1750 ja vierintäkehäksi ilmoitettu 5150. Omissa mittauksissa kehän pituus samassa renkaassa 5440.
Liekö miten tarkka tuo oikean suhteen sattuminen, eli haittaako, jos entisissä 1,373 ja tulevissa (valmistajan ilmoittamien mittojen mukaan) 1,362 ?
Entiset pyörät 12,4-24 ja 16.9-34. (Suhde uutena 1,374)
Tarkoituksena laittaa alle pari tuumaa isommat, eli taakse Nokian Forestit 18,4-38 ja eteen olisi löydettävä sopivin, todennäköisesti joku käytetty 13,6-28 olisi lähinnä oikeaa.
Ihmetyttää vain nuo rengasvalmistajien ilmoitukset halkaisijoista ja vierintäkehistä. Itsellä irtaallaan samanmerkkiset renkaat, eikä luvut pidä kovinkaan hyvin paikkaansa.
Esim. Vianorilla 18,4-38 Nokian Tr Forestin halkaisija 1750 ja vierintäkehäksi ilmoitettu 5150. Omissa mittauksissa kehän pituus samassa renkaassa 5440.
Liekö miten tarkka tuo oikean suhteen sattuminen, eli haittaako, jos entisissä 1,373 ja tulevissa (valmistajan ilmoittamien mittojen mukaan) 1,362 ?
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1274
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
- Viesti:
Takasethan tuossa tuntuisivat olevan nyt kehältään aiempaa suuremmat. Vyörenkaat lienevät hiukan matalempi profiilisia kuin ristikudokset.lukke kirjoitti:Edelliset olivat 18,4rx34 13,6r/24, nyt 13,6rx24 18,4x34 ristikudos,teknisissä tiedoissa löytyy 13,6rx24 18,4r x34, myös 12,4r x24 18,4r x34, ptänee ruveta ettiin rekisteri otetta
Se, sattuuko pyörimissuhteet kohdilleen toisen akselin tuumakokoa muuttamalla, on epävarmaa, mutta ainakin jos vaihtaa molemmille akseleille samanlaiset, joko ristikudokset tai vyörenkaat, saa ainakin asiat kohdilleen.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:06 pm
- Paikkakunta: Nurmo
- Viesti:
Renkaan valmistajat ilmoittavat uuden renkaan kehämitat tietyllä ilmanpaineella ( olisko se standardi paine 1,6 ) ja tietyllä kuorlituksalla ( ???? ). Isännät kun mittailee pyöriänsä, ne on useimmiten tunkattu ilmaan ja mitta vedetty ympäri, tulos on eri. Eri profiiliset renkaat ja eri merkkisekin ovat yleensä eri mitoilla. Jokaisen valmistajan on pyrittävä valmistamaan STRO mittoihin renkaansa, mutta näissä on eroja
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 6:56 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3500
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
- Paikkakunta: Yläne
- Viesti:
Ympärysmitta ja vierintäkehä ovat eri asioita.
Vierintäkehässä renkaan säde mitataan kuormalla akselista maahan,
ympärysmitta kuormittamattomana eli halkaisijasta, tai ilmaan nostetusta renkaasta
Vierintäkehässä renkaan säde mitataan kuormalla akselista maahan,
ympärysmitta kuormittamattomana eli halkaisijasta, tai ilmaan nostetusta renkaasta
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 9:03 pm
- Viesti:
annetut ja mitatut mitat voi heittää kymmenenkin senttiä, riippuen siitä minkä verran on painetta renkaassa ja kuinkaleveälle vanteelle ne on asennettu. Peruspointti on että kaikki renkaat olis suht saman merkkisiä ja noin suurinpiirtein samalla kulumisasteella.
Oikein vihloo välillä kun näkee koneita mihin on eteen vaihtettu kuluneet palapinta renkaat ja taakse uudet maataluskuvioiset.
Sitten ihmetellään netissä kun on laatikot porsineet..
Oikein vihloo välillä kun näkee koneita mihin on eteen vaihtettu kuluneet palapinta renkaat ja taakse uudet maataluskuvioiset.
Sitten ihmetellään netissä kun on laatikot porsineet..
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su Maalis 22, 2020 6:19 pm
- Viesti:
Re: Apua, traktorin renkaan koon laskemiseen
Nostanpa vanhaa ketjua... Kyseessä olisi Valmet 715 vm. -88. Renkaina tällä hetkellä 16.9-34 ja 12.4-24 Nokia Tractor Industrial palarenkaat. Tarkoitus olisi hankkia tilalle maatalousrenkaat ja netissä näyttäisi parikin sarjaa vanteineen olevan tyrkyllä. Toinen sarja olisi 16.9-38 ja 13.6-28 ja toinen 18.4-34 ja 14.9-24. Itellä vähän hakusessa tuo vetosuhteiden laskeminen ja sitä kautta hankala pähkäillä renkaitten sopivuutta. Osaisko joku fiksumpi neuvoa?
-
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
Re: Apua, traktorin renkaan koon laskemiseen
Tuota renkaan kokoa tuli juuri viikonloppuna pohdittua kun 165 fergusta meni takanen.Koko on13.6-36 mikä olis millikoolla likimain samanlainen.Sain kaverilta ensihätään 12.4-36.Oli tosi hyvä tuuri sain renkaan vanteineen keskiön kanssa ja (halavalla)
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re:
MUTTA Kuitenkin joka kierroksella koko kulutuspinta kulkee akselin alta. Tätä on käsitelty, linkitän keskustelun kunhan löydän.
Linkit takana tarttee lukee vähä eteenpäin, mutta kyllä se asiakin siellä on:
viewtopic.php?f=2&t=12635&p=117709
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 11:05 pm
- Viesti:
Re: Apua, traktorin renkaan koon laskemiseen
Mitenkähän se nyt menekään tuon renkaan vierintäpintojen suhde?
Mulla on vanha Valtran 8350 ja metsän siimeksessä on ollut etupäässä 420/85R28 (19.9R28), Ja takapäässä 520/85R38 (.20.8R38)
Nyt kuitenkin etuakselin jousikelkka vie sen tuuman, joka tarvittaisiin käyttöön joten heti pomppasi mieleeni, että jospa R30 etupäähän ja R42 takapäähän vanteiksi, jolloin saataisiin tuota maavaraa lisää näppärästi, MUTTA miten käy vierintäympyriäisten suhteet vanhuksen vaihdelootaan ja lautasen pyörille periin????
Mahtuuko lie edes pyörimään takaiset, vai tarttuuko ohjaamoon jo kiinni? Lokasuojat siitä on jo pois otettu, koska ketjut nostelee kantoja yms ryönää, jotka särkee turhaan muovisia....?
Mulla on vanha Valtran 8350 ja metsän siimeksessä on ollut etupäässä 420/85R28 (19.9R28), Ja takapäässä 520/85R38 (.20.8R38)
Nyt kuitenkin etuakselin jousikelkka vie sen tuuman, joka tarvittaisiin käyttöön joten heti pomppasi mieleeni, että jospa R30 etupäähän ja R42 takapäähän vanteiksi, jolloin saataisiin tuota maavaraa lisää näppärästi, MUTTA miten käy vierintäympyriäisten suhteet vanhuksen vaihdelootaan ja lautasen pyörille periin????
Mahtuuko lie edes pyörimään takaiset, vai tarttuuko ohjaamoon jo kiinni? Lokasuojat siitä on jo pois otettu, koska ketjut nostelee kantoja yms ryönää, jotka särkee turhaan muovisia....?
Valtra 8350 HT2
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Semrush [Bot] ja 38 vierailijaa