Autojohdot ja liittimet

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja jarikos »

jiipee kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 6:45 pm
jarikos kirjoitti: Ke Helmi 21, 2024 11:43 am
Jammu kirjoitti: Ke Helmi 21, 2024 11:32 am
jarikos kirjoitti: Ke Helmi 21, 2024 10:50 am Olikos tuon jatkoksen sulamislämpötila vaan jotain 80 astetta. Puhdas tinahan on 232 astetta eli jotain sekoitusta siinä on käytetty.
Juoteseoksessa on lyijyä, tinaa, kadmiumia ja hopeaa
Noista kaikista tinalla on alhaisin sulamispiste. Youtubesta katselin jotain, niin vaikutti ettei sulana edes pahemmin polttanut kättä tuo aine.
Metalliseosten sulamislämpötilaa ei aina voi suoraan päätellä ainesosiensa perusteella. Perinteinen kouluesimerkki on ns. Woodin metalli: https://fi.wikipedia.org/wiki/Woodin_metalli. Näissä kutistesukkajuotoksissa käytetyt "tinarenkaat" lienevät jotakin tällaista lejeerinkiä, koska muuten ei se päällä oleva muovisukka oikein mitenkään sovi kuvioon.
Tämä selittääkin hyvin tuon sulamispisteen. Toinen esimerkki toiseen suuntaan on galliumtransistori, jossa itse asiassa käytetään galliumnitridiä. Sen sulamispiste onkin 2500 astetta kun puhtaan galliumin on 30 astetta. Toki siihen galliumnitridiin lisätään muitakin aineita tuossa käytössä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
m_kane
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja m_kane »

itse olen vierastanut noita sulatettavia kutistesukkaliittimiä kun jotenkin tuntuu että sulamislämpötila on väkisin aika alhainen. Ehkä aiheeton syy, mutta vanha kunnon tinaus ja sukka päälle on monesti lähes yhtä nopea, toki vaatii sen kolvin esille kaivamisen jos ei olla työpisteen äärellä.
Belarus 825 turbo shitbox
Velman
Viestit: 5176
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Velman »

m_kane kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 8:34 pm itse olen vierastanut noita sulatettavia kutistesukkaliittimiä kun jotenkin tuntuu että sulamislämpötila on väkisin aika alhainen. Ehkä aiheeton syy, mutta vanha kunnon tinaus ja sukka päälle on monesti lähes yhtä nopea, toki vaatii sen kolvin esille kaivamisen jos ei olla työpisteen äärellä.
Sama juttu, ei oikein luottamusta herätä ja tuntuu hiukan turhalta. Mutta kai noillekin voi paikkansa olla.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Minkälaisia johdinpoikkipintoja käytätte eri asennuskohteissa, lähinnä traktorijohdotuksissa? Itse olen ehkä liian hysteerinen pienten poikkipintojen kanssa, vai onko ne liitokset heikoin lenkki?
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja jarikos »

asfalttiviljelijä kirjoitti: To Maalis 07, 2024 7:59 pm Minkälaisia johdinpoikkipintoja käytätte eri asennuskohteissa, lähinnä traktorijohdotuksissa? Itse olen ehkä liian hysteerinen pienten poikkipintojen kanssa, vai onko ne liitokset heikoin lenkki?
1,5mm2 ja 2,5mm2 suurimmaksi osaksi mutta riippuu kokonaan millaisia virtoja pitää kuljetella. Sulakkeet mitoitetaan sitten johdinpaksuuden mukaan. Kaksi 55W ajovaloa nielee virtaa reilu 9A ja 10A sulake jaksaisi syöttää tuon virran. Silloin 1,5mm2 johdin riittäisi. Koska kuitenkin noissa pelataan varmuuksilla, niin laitetaan 2,5mm2 johdin ja 15A sulake.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-Masa-
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

jarikos kirjoitti: To Maalis 07, 2024 8:14 pm .. Kaksi 55W ajovaloa nielee virtaa reilu 9A ja 10A sulake jaksaisi syöttää tuon virran. Silloin 1,5mm2 johdin riittäisi. Koska kuitenkin noissa pelataan varmuuksilla, niin laitetaan 2,5mm2 johdin ja 15A sulake.
Ja jos vielä hehkulamppuja, niin isommalla poikkipinnalla saadaan pienempi jänntteenalenema->enemmän valoa.
MF 4245 -98
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Jammu »

traktorissa matkat ei aina ole pitkiä, mutta toisaalta paksumpi johto on lujempaa joten tuskin kannattaa minimoida poikkipintaa
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], hoosuu, jokuvaan, zukka ja 48 vierailijaa