Boscv ve-pumppu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
solihull
Viestit: 621
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja solihull »

Katsastusmies sanoi, että Bosch ve-jakajapumppu vuotaa liikaa. No nestepäästä tulee tippoja, mutta suutinputket on taatusti kiinni ja ehjät. Onko siellä joku o-rengas tai joku poikki?
Ainakin päädyssä on niin eriskummallinen mutterinkanta, että joku erikoistyökalu varmasti tarvitaan.
Juho M-P
Viestit: 4278
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

O-renkaita siellä on. Se keskimutteri on nestepään tulppa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Mika 82
Viestit: 7822
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tais passatissa olla tuollainen. Iso O-rengas vuosi nestepäästä. Sen kun vaihtoi, lakkasi muutamaksi kuukaudeksi, kunnes vuosi vivuston kannesta. Sekin kyllä korjaantui uudella tiivisteellä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
solihull
Viestit: 621
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja solihull »

Mites se pää aukeaa? Onko kellosepän tekemä vai ihan vaan sopii ronskisti ruuvata auki...
Mika 82
Viestit: 7822
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Olisko siinä neljä pulttia ollut. Itse otin koko päädyn auki ja sieltähän helähti kourallinen osia pihalle. Kasatessa pistin kourallisen vaseliinia pumppuun ja käsikopelolla koitin asemoida osat takaisin omille paikoilleen ja ihme kyllä, onnistuin. Pumppu oli siis autossa paikoillaan.
Mutta jälkikäteen muistelisin nähneeni videon, jossa kahden pultin tilalle pistettiin kierretangot ja mutterit. Niiden varassa päästettiin päätyä juuri sen verran ulos, että O-rengas näkyi. Sitten vain renkaan vaihto ja pääty takaisin kiinni. Näin toimien osat pysyisivät omilla paikoillaan.

Mutta tämä vain omia muisteloita, kannattaa varmistaa jostain, oliko todella näin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Tumppi 865
Viestit: 8021
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ainkin VA pumppu on samanlainen, että ei paljoa saa päätyä ulos vetää, kun holahtaa osat tantereeseen, ja virallisesti se kasataa runko pystyssä.
Nuo pitkät jatkopultit voi olla ihan hyvä vaihtoehto, ja raottaa just senverran että saa rekulat vaihettua hammaslääkärin koukkua apunakäyttäen. :roll:
solihull
Viestit: 621
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja solihull »

Ai perskuta, kiitos vinkeistä. Kyllä noilla pinnapulteilla kai pärjää mutta oli hyvä tuo tietää. Pois en pumppa ala ottamaan jakopään ja ajoitusten vaivan takia.

Joskus korjasin vuotavan orbitolin läväyttämällä sen auki pöydälle, uusi tiiviste akselille ja palikat takaisin. Kuulemma kannattaisi lotota kun vissiin orbitolin saa todennäköisimmin kasattua piekeen vaikka ihan huolellakin koittaisi koota.
..
solihull
Viestit: 621
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja solihull »

Niinhän siinä kävi, että videon tiivisteenvaihdosta löysin, apupulteilla sen o-renkaan hienosti sain vaihdettua, kaikki meni hyvin. Kun starttasin niin kuului ensimmäiseksi pieni terävä naksaus, ei muuta. Nestepää ei kuitenkaan pumppaa pisaraakaan ainetta....käsipumpulla kyllä aine liikkuu mutta nestepää ei painetta nosta. Mikä belsebuubi mahtoi mennä vikaan....
Jiitek
Viestit: 5807
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Voihan pee..

Taitaa olla samointein järkevintä ottaa pumppu pöydälle. Tai ei kait siinä paljoa menetä jos aukoo enimmät vaikka siinä paikallaankin.
Mikä moottori?
Tumppi 865
Viestit: 8021
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kuulostaa kalliilta tuollanen naksaus. :(
Irti se pumppu jokatapauksessa on koneesta otettava. Toivotaa ettei ihan täystuhoa ole tullu, että on vielä korjattavissa sisuskaluja uusimalla!?
kalvaana
Viestit: 7318
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
solihull
Viestit: 621
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja solihull »

Juuri tuon edellisen videon mukaan tein ja kyseessä sama moottori kuin videon autossakin eli TDI300.
Tumppi 865
Viestit: 8021
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

solihull kirjoitti: Ke Tammi 03, 2024 12:35 pm Juuri tuon edellisen videon mukaan tein ja kyseessä sama moottori kuin videon autossakin eli TDI300.
Joo mutta oliko pumppu koneessa kiinni, eli sillon pumppu vaakatasossa? Sillon ne pumpun sisällä olevat rullat lähtee helposti omille teillee, vaikka ei päätyä n5 mm enempää auki vetäskää, noin niikun suunillee arvioituna!? :roll:
solihull
Viestit: 621
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja solihull »

Olis vissiin pitänyt ajaa auto nokka edellä ojaan niin olis hilut pysyneet paikallaan.... oon kyllä olettanut että just siksi se vaihto tehtäisiin noin, että voisi pumpun paikallaan ollessa tiivisteen vaihtaa😒
Naxxu
Viestit: 806
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Mahtaakokan sillä olla merkitystä mihin kohtaan pumppu on pysähtynyt, ajattelisin että kun on juuri syöttö päällä niin silloin olis ehkä turvallisinta raottaa nestepäätä koska palautin jouset on silloin kireimmillään
Tumppi 865
Viestit: 8021
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Naxxu kirjoitti: To Tammi 04, 2024 2:11 pm Mahtaakokan sillä olla merkitystä mihin kohtaan pumppu on pysähtynyt, ajattelisin että kun on juuri syöttö päällä niin silloin olis ehkä turvallisinta raottaa nestepäätä koska palautin jouset on silloin kireimmillään
Tietenkin siinä sillon on enemmän varaa, ennen kun sisukset löystyy ja osia alkaa tippumaa.

Seuraavalla kerralla koneessa kiinni olevaa pumppua rassataksee, kiertää moottorin jonkun sylinterin puristustahdin kuolokohtaa, niin tulee enemmän pelivaraa!? :wink:
Mielummin kuitenkin pumppu koneesta irti, niin saa oikeassa asennossa tehä homman, ja päällepäätteeksi voi tarkistaa että pumppu pyörii ilman kohtuutonta voimankäyttöä. :roll:
solihull
Viestit: 621
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Boscv ve-pumppu

Viesti Kirjoittaja solihull »

Niinhän siinä oli käynyt, että siellä männän ja painelevyn välissä on kolossaan pieni shimmi, halkaisija joku 6 mm ja paksuus reilu 2 mm, tähän kaiketi työpaine kohdistuu paineennostin aikana. Ilmeisesti polttoaineen pintajännitys ei ollut pitänyt nappulaa paikallaan ja nestepää oli kai ollut millin liikaa ulkona niin tuo kikkare oli tippunut tilansa sivuun ja jäänyt männän ulkoreunan väliin. Kuorma tuli nyt väärään kohtaan niin että männän varsi katkesi...
Koitan jostakin löytää 11 mm akselilla olevan männän tai liki samankokoiset nestepään. Tuohan on 2,5 l koneesta. Voi olla vähän arpapeliä kasata se koneeseen päin mutta ei ole hääppöinen pumppua irtikään ottaa ja ennakoita alkaa säädellä.
Oppirahojahan tuossa nyt ei paljoa mene mutta tuuri voi joskus olla vähän huono.
Pumppu han on sisuksistaan varsin simppeli laite.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ford4550, Google [Bot], Mika_N, transit ja 32 vierailijaa