takalanan suunnittelua
-
- Viestit: 1876
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Tuo sotkee hieman geometriaa kun työntövarren ja vetovarsien kiinnityspisteet eivät ole samassa linjassa pituussuunnassa, vaan vetovarsien korvakkeet ovat nyt ehkä n.15 cm työntövarren korvaketta taaempana.
-
- Viestit: 3535
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Kaivoin Mikko Karisaaren kandityön Traktoreiden nostolaitekonstruktiot ja käyttöjärjestelmät, joka kertoo traktoreiden nostolaitteiden geometriasta, standardeista ja toiminnasta. Varmaan hyödyllistä luettavaa traktorin nostolaitteiden ja työkoneiden kanssa askaroiville.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 1578
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Omat vuosien kokemukset murskeen lanaamisesta tasaiseksi takalanalla (esim Vama tmit) on se että onnistuu vain ja ainoastaan peruuttamalla, ts systeemin tukipyörien (lue: traktori) pitää kulkea mahdollisimman tasaista pintaa myöten. Heti kun traktori keinahtaa pinnan epätasaisuuksissa haukkaa lanan terä maata tai sitten kulkee osittain ilmassa. Vetokoneessa hydrauliset vetovarren kallistukset ja työntövarsi joten säätöjä kyllä saa helposti aikaiseksi mutta ei kuittaa vetopisteen keinuntaa.Mpaseppä kirjoitti: ↑La Syys 16, 2023 7:06 pm Kyllä runko aisa pitää suunilleen olla vaakasuorassa muuten levy vinossa kyntää toisella reunalla. Ja on aika vittumaista aurata saatika yrittää jotain lanata. Ottavuus ois mielestäni hyvä olla säädettävä, mutta jos kiinteän haluaa niin ennemmin ottaa mallia vaikka vm levyistä kuin esim vaman. Vama on ihan hyvä levy mutta minä en sillä ainakaan osaa lanata mursketta kun aina kaivaa ittensä liian syvälle. Taas vain minun mielipide.
Ja myöskään en ottas alle 2.5m levyä, sekin on monesti turhan kapea jos levy vinossa vetelee.
Tukipyörästö tavan lanassa tietty auttais jonkin verran mutta kyllä se vaan niin on että tielanat pitää olla hinattavia

Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
- Matsikka
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Kunnolla toimivalla vetovastussäädöllä pystyy tasailemaan maita ja sepelitä. Vaatii tietysti harjoitusta sekin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 3535
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
sja kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:25 am Omat vuosien kokemukset murskeen lanaamisesta tasaiseksi takalanalla (esim Vama tmit) on se että onnistuu vain ja ainoastaan peruuttamalla, ts systeemin tukipyörien (lue: traktori) pitää kulkea mahdollisimman tasaista pintaa myöten. Heti kun traktori keinahtaa pinnan epätasaisuuksissa haukkaa lanan terä maata tai sitten kulkee osittain ilmassa. Vetokoneessa hydrauliset vetovarren kallistukset ja työntövarsi joten säätöjä kyllä saa helposti aikaiseksi mutta ei kuittaa vetopisteen keinuntaa.
...
Mietiskelin tuota keinunnan ja heilahtelun kompensointia. Periaatteessa, jos lisättäisiin lanaan sopiva anturointi ja sähköinen hydrauliikan ohjaus, niin lanan vetokarttu ja vetokolmio saataisiin pysymään suunnassaan. Varmaan vetovarsien korkeuskin tulisi vielä pitää vakiona. Siinä oli sopivan haastava projekti elektroniikkaan orientoituneelle masinistille!
Mutta eikö traktorin alaterä olisi takalanaa stabiilimpi ratkaisu? Siinähän traktorin takapyörät kulkevat jo tasoitetulla pinnalla.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 1149
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Kannattaneeko yrittää keksiä pyörää uudelleen?Jäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:20 pmsja kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:25 am Omat vuosien kokemukset murskeen lanaamisesta tasaiseksi takalanalla (esim Vama tmit) on se että onnistuu vain ja ainoastaan peruuttamalla, ts systeemin tukipyörien (lue: traktori) pitää kulkea mahdollisimman tasaista pintaa myöten. Heti kun traktori keinahtaa pinnan epätasaisuuksissa haukkaa lanan terä maata tai sitten kulkee osittain ilmassa. Vetokoneessa hydrauliset vetovarren kallistukset ja työntövarsi joten säätöjä kyllä saa helposti aikaiseksi mutta ei kuittaa vetopisteen keinuntaa.
...
Mietiskelin tuota keinunnan ja heilahtelun kompensointia. Periaatteessa, jos lisättäisiin lanaan sopiva anturointi ja sähköinen hydrauliikan ohjaus, niin lanan vetokarttu ja vetokolmio saataisiin pysymään suunnassaan. Varmaan vetovarsien korkeuskin tulisi vielä pitää vakiona. Siinä oli sopivan haastava projekti elektroniikkaan orientoituneelle masinistille!
Mutta eikö traktorin alaterä olisi takalanaa stabiilimpi ratkaisu? Siinähän traktorin takapyörät kulkevat jo tasoitetulla pinnalla.
(klik)

Kuvan mukaisessa rakenteessa pituussuuntainen virtuaalinen eli toiminnallinen vetopiste on työntö- ja vetovarsilinjojen leikkauspisteessä taka-akselin etupuolella, kolmipistenostolaitteen geometria sivu 10. Lanan terää kannattavat tukipisteet ovat varsin kaukana toisistaan. Kun runkopalkin lukitustappi on pois paikaltaan, toimii hinattavan kaltaisena. Ylösnostettuna kuten nostolaitekone.
-
- Viestit: 7258
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Hmmm....tämä ei liity nyt lanan rakentamiseen mitenkään mutta,kuinka moni tietää/muistaa valmet 359 ja 361:ssä tämän,traktorin puoleisen työntövarren kiinnitys kohdan,sehän on sellainen yhdistelmä,voimanottoakselin suojuksen kanssa,myynnissä olevissa em. traktoreissa on aika usein tämä suojuksen osa poltettu pois tai,koko yhdistelmää ei ole lainkaan.....Jäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:46 am
Kaivoin Mikko Karisaaren kandityön Traktoreiden nostolaitekonstruktiot ja käyttöjärjestelmät, joka kertoo traktoreiden nostolaitteiden geometriasta, standardeista ja toiminnasta. Varmaan hyödyllistä luettavaa traktorin nostolaitteiden ja työkoneiden kanssa askaroiville.
Esim. https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /115276576
No tässä on työntövarren kiinnitys tallella
https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /117294435
No niin ja hukassa
https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /116954483
Jonkun selityksen,kun sais miksi se kiinnike pitää hukata,,,
-
- Viestit: 629
- Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Oisko hukkaamisen syynä että esim noissa kuvissa mistä puuttuu kuuluisi vielä olla samanlainen jännä lenksutin kuin 33 ja 359 malleissa? Noi korvakkeet joiden välistä se puuttuu ainakin ovat samat,ilmeisesti se lenksutin ei hyvä kun monesta poistettu.Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 3:43 pmHmmm....tämä ei liity nyt lanan rakentamiseen mitenkään mutta,kuinka moni tietää/muistaa valmet 359 ja 361:ssä tämän,traktorin puoleisen työntövarren kiinnitys kohdan,sehän on sellainen yhdistelmä,voimanottoakselin suojuksen kanssa,myynnissä olevissa em. traktoreissa on aika usein tämä suojuksen osa poltettu pois tai,koko yhdistelmää ei ole lainkaan.....Jäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:46 am
Kaivoin Mikko Karisaaren kandityön Traktoreiden nostolaitekonstruktiot ja käyttöjärjestelmät, joka kertoo traktoreiden nostolaitteiden geometriasta, standardeista ja toiminnasta. Varmaan hyödyllistä luettavaa traktorin nostolaitteiden ja työkoneiden kanssa askaroiville.
Esim. https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /115276576
No tässä on työntövarren kiinnitys tallella
https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /117294435
No niin ja hukassa
https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /116954483
Jonkun selityksen,kun sais miksi se kiinnike pitää hukata,,,
- Matsikka
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Tuo lenksutin varmaan liittyy jotenkin vetovastussäädön tunnustelijaan. Tuskin on uutenakaan toiminut kunnolla, tuo ylimääräistä väljyyttä nostolaitteeseen ja laittamalla työntövarren rungon yläkorvaan voidaan käyttää pidempää työntövartta.Pyöränpyörittäjä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:34 pmOisko hukkaamisen syynä että esim noissa kuvissa mistä puuttuu kuuluisi vielä olla samanlainen jännä lenksutin kuin 33 ja 359 malleissa? Noi korvakkeet joiden välistä se puuttuu ainakin ovat samat,ilmeisesti se lenksutin ei hyvä kun monesta poistettu.Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 3:43 pmHmmm....tämä ei liity nyt lanan rakentamiseen mitenkään mutta,kuinka moni tietää/muistaa valmet 359 ja 361:ssä tämän,traktorin puoleisen työntövarren kiinnitys kohdan,sehän on sellainen yhdistelmä,voimanottoakselin suojuksen kanssa,myynnissä olevissa em. traktoreissa on aika usein tämä suojuksen osa poltettu pois tai,koko yhdistelmää ei ole lainkaan.....Jäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:46 am
Kaivoin Mikko Karisaaren kandityön Traktoreiden nostolaitekonstruktiot ja käyttöjärjestelmät, joka kertoo traktoreiden nostolaitteiden geometriasta, standardeista ja toiminnasta. Varmaan hyödyllistä luettavaa traktorin nostolaitteiden ja työkoneiden kanssa askaroiville.
Esim. https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /115276576
No tässä on työntövarren kiinnitys tallella
https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /117294435
No niin ja hukassa
https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /116954483
Jonkun selityksen,kun sais miksi se kiinnike pitää hukata,,,
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1149
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Ei 50-luvun Valmeteissa ollut vetovastussäätöä, kuten ei useimmissa muissakaan traktorimalleissa. Liekö 50-luvun puolella ollut muissa kuin Ferguissa ja Dextassa. Paineensäätö 33:n ja 359:n nostolaitteessa oli.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:46 pmTuo lenksutin varmaan liittyy jotenkin vetovastussäädön tunnustelijaan. Tuskin on uutenakaan toiminut kunnolla, tuo ylimääräistä väljyyttä nostolaitteeseen ja laittamalla työntövarren rungon yläkorvaan voidaan käyttää pidempää työntövartta.Pyöränpyörittäjä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:34 pm Oisko hukkaamisen syynä että esim noissa kuvissa mistä puuttuu kuuluisi vielä olla samanlainen jännä lenksutin kuin 33 ja 359 malleissa? Noi korvakkeet joiden välistä se puuttuu ainakin ovat samat,ilmeisesti se lenksutin ei hyvä kun monesta poistettu.
- Matsikka
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
No mahtoiko tuo liittyä sitten siihen paineensäätöön.Antsuko kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 9:57 pmEi 50-luvun Valmeteissa ollut vetovastussäätöä, kuten ei useimmissa muissakaan traktorimalleissa. Liekö 50-luvun puolella ollut muissa kuin Ferguissa ja Dextassa. Paineensäätö 33:n ja 359:n nostolaitteessa oli.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:46 pmTuo lenksutin varmaan liittyy jotenkin vetovastussäädön tunnustelijaan. Tuskin on uutenakaan toiminut kunnolla, tuo ylimääräistä väljyyttä nostolaitteeseen ja laittamalla työntövarren rungon yläkorvaan voidaan käyttää pidempää työntövartta.Pyöränpyörittäjä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:34 pm Oisko hukkaamisen syynä että esim noissa kuvissa mistä puuttuu kuuluisi vielä olla samanlainen jännä lenksutin kuin 33 ja 359 malleissa? Noi korvakkeet joiden välistä se puuttuu ainakin ovat samat,ilmeisesti se lenksutin ei hyvä kun monesta poistettu.
David Brown 950 tuli Implematic vuonna 1959, meillä oli -58 mallinen ja siinä ei ollut.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1445
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Alusterä olisi parempi takalanaan verrattuna. Traktorin ja alusterän yhdistelmä jäljittelee hieman tiehöylän rakennetta. Huonoja puolia on kallis hinta ja pieni maavara.Jäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:20 pmsja kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 8:25 am Omat vuosien kokemukset murskeen lanaamisesta tasaiseksi takalanalla (esim Vama tmit) on se että onnistuu vain ja ainoastaan peruuttamalla, ts systeemin tukipyörien (lue: traktori) pitää kulkea mahdollisimman tasaista pintaa myöten. Heti kun traktori keinahtaa pinnan epätasaisuuksissa haukkaa lanan terä maata tai sitten kulkee osittain ilmassa. Vetokoneessa hydrauliset vetovarren kallistukset ja työntövarsi joten säätöjä kyllä saa helposti aikaiseksi mutta ei kuittaa vetopisteen keinuntaa.
...
Mietiskelin tuota keinunnan ja heilahtelun kompensointia. Periaatteessa, jos lisättäisiin lanaan sopiva anturointi ja sähköinen hydrauliikan ohjaus, niin lanan vetokarttu ja vetokolmio saataisiin pysymään suunnassaan. Varmaan vetovarsien korkeuskin tulisi vielä pitää vakiona. Siinä oli sopivan haastava projekti elektroniikkaan orientoituneelle masinistille!
Mutta eikö traktorin alaterä olisi takalanaa stabiilimpi ratkaisu? Siinähän traktorin takapyörät kulkevat jo tasoitetulla pinnalla.
Muutama vuosi sitten rakentelin takalanaan pyörät, niin tulee tasaisempaa jälkeä tietä lanatessa.
Viimeksi muokannut valtsu864, Ke Syys 20, 2023 10:42 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1578
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Tai sitten hyppää kerralla perinteiseen tiekarhu-ratkaisuunJäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:20 pm Mietiskelin tuota keinunnan ja heilahtelun kompensointia. Periaatteessa, jos lisättäisiin lanaan sopiva anturointi ja sähköinen hydrauliikan ohjaus, niin lanan vetokarttu ja vetokolmio saataisiin pysymään suunnassaan. Varmaan vetovarsien korkeuskin tulisi vielä pitää vakiona. Siinä oli sopivan haastava projekti elektroniikkaan orientoituneelle masinistille!
Mutta eikö traktorin alaterä olisi takalanaa stabiilimpi ratkaisu? Siinähän traktorin takapyörät kulkevat jo tasoitetulla pinnalla.

Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Tai sitten tuollainen välimalli, eli onko tuo nyt sitten etulana? Samaan ratkaisuun toki päästään Antsukon tukipyöräsysteemillä, ja ajamalla traktoria peruuttaen.sja kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 7:56 amTai sitten hyppää kerralla perinteiseen tiekarhu-ratkaisuunJäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:20 pm Mietiskelin tuota keinunnan ja heilahtelun kompensointia. Periaatteessa, jos lisättäisiin lanaan sopiva anturointi ja sähköinen hydrauliikan ohjaus, niin lanan vetokarttu ja vetokolmio saataisiin pysymään suunnassaan. Varmaan vetovarsien korkeuskin tulisi vielä pitää vakiona. Siinä oli sopivan haastava projekti elektroniikkaan orientoituneelle masinistille!
Mutta eikö traktorin alaterä olisi takalanaa stabiilimpi ratkaisu? Siinähän traktorin takapyörät kulkevat jo tasoitetulla pinnalla.![]()

MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 3535
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Kun tielanan suunnittelu näyttää herättävän paljon kiinnostusta, niin ajattelinpa lisätä vielä yhden lähteen tielanan suunnittelusta. Siinä on esitelty erilaisia suunnittelulähtökohtia ja niiden tuottamia toteutusratkaisuja.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 1221
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Täältä ääni tälle!sja kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 7:56 amTai sitten hyppää kerralla perinteiseen tiekarhu-ratkaisuunJäärä kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 12:20 pm Mietiskelin tuota keinunnan ja heilahtelun kompensointia. Periaatteessa, jos lisättäisiin lanaan sopiva anturointi ja sähköinen hydrauliikan ohjaus, niin lanan vetokarttu ja vetokolmio saataisiin pysymään suunnassaan. Varmaan vetovarsien korkeuskin tulisi vielä pitää vakiona. Siinä oli sopivan haastava projekti elektroniikkaan orientoituneelle masinistille!
Mutta eikö traktorin alaterä olisi takalanaa stabiilimpi ratkaisu? Siinähän traktorin takapyörät kulkevat jo tasoitetulla pinnalla.![]()
Toki tiekarhulla ja perälevyllä molemmilla on omat käyttökohteet, mutta jos kyse on tien lanauksesta tiekarhu on ainut oikea kone. Traktorin tai kuorma-auton alaterällä ei pääse tarpeeksi syvälle ja kallistusten teko taitaa olla melko vaikeaa niillä. Tiekarhun terää painetaa alaspäin niin se pystyy kovaankin pintaan ja sen saa kallelleen eli tien muoto saadaan sillä oikeaksi. Ja tiekarhussa vanhassakin terä on kuskin etupuolella, ei tarvitse niskat väärällään kurkia taakse mitä tapahtuu.
Jos taas pitää aurata pihassa lunta tai tai pellolla tasata kyntövakoja tms. niin silloin takalana ilman muuta.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Jos itse lähtisin tekemään perälevyä, laittaisin käännön "tuennan" toisin päin. Eli runkoon piirretty kiinnike terän puolelle jne. .riude kirjoitti: ↑Pe Syys 15, 2023 8:17 am Sipaisin skitsin ajatuksesta:
Tuo on siis vain periaatekuva, ei mittakaavassa. Ja se on automaatiomiehen, ei mekaniikkasuunnittelijan piirtämä
Palikat hitsattaisiin siis kasaan niin, että siinä olisi kaksi kiinteää pakettia (kuvassa oikeassa laidassa. Purkaminen ei tietysti onnistu leikkelemättä, mutta tokko tuolle tarvettakaan on.
Mutta millaisia välyksiä tuohon pitäisi jättää? Akselin ja kääntökehän eri pinnoille?
Mittakaavasta sen verran, että käsillä olevasta materiaalista johtuen nuo kääntökehän osien maksimihalkaisija olisi jotain luokkaa 250mm. Paksuutta niillä voi olla vaikka sen 40mm.
Nyt, kuten kuvassa hyvin näkyy, se on todellinen kura ja hiekkapesä. Kuluminen on sitten sen mukaista.
-
- Viestit: 1149
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Joka härjillä ajaa, se härjistä puhuu...porhaltaja kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 10:56 amTäältä ääni tälle!
Toki tiekarhulla ja perälevyllä molemmilla on omat käyttökohteet, mutta jos kyse on tien lanauksesta tiekarhu on ainut oikea kone. Traktorin tai kuorma-auton alaterällä ei pääse tarpeeksi syvälle ja kallistusten teko taitaa olla melko vaikeaa niillä. Tiekarhun terää painetaa alaspäin niin se pystyy kovaankin pintaan ja sen saa kallelleen eli tien muoto saadaan sillä oikeaksi. Ja tiekarhussa vanhassakin terä on kuskin etupuolella, ei tarvitse niskat väärällään kurkia taakse mitä tapahtuu.
Jos taas pitää aurata pihassa lunta tai tai pellolla tasata kyntövakoja tms. niin silloin takalana ilman muuta.
Jos kuitenkin on tarve tasottaa ja muotoilla tielle matoksi ajettua mursketta, ei heti tule mieleen parempaa ja edullisempaa laitetta kuin tuo, jonka viime keväänä itselleni rakensin. Käytetty Kipa maksoi muutama vuosi sitten alle tuhat euroa ja tukipyörärakennelmaan on käytetty romurautaa.
viewtopic.php?p=1478761#p1478761
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2022 9:29 am
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Vaan miksei missään tehdastekoisessa noin ole?Tiimo kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 12:02 pmJos itse lähtisin tekemään perälevyä, laittaisin käännön "tuennan" toisin päin. Eli runkoon piirretty kiinnike terän puolelle jne. .riude kirjoitti: ↑Pe Syys 15, 2023 8:17 am Sipaisin skitsin ajatuksesta:
Tuo on siis vain periaatekuva, ei mittakaavassa. Ja se on automaatiomiehen, ei mekaniikkasuunnittelijan piirtämä
Palikat hitsattaisiin siis kasaan niin, että siinä olisi kaksi kiinteää pakettia (kuvassa oikeassa laidassa. Purkaminen ei tietysti onnistu leikkelemättä, mutta tokko tuolle tarvettakaan on.
Mutta millaisia välyksiä tuohon pitäisi jättää? Akselin ja kääntökehän eri pinnoille?
Mittakaavasta sen verran, että käsillä olevasta materiaalista johtuen nuo kääntökehän osien maksimihalkaisija olisi jotain luokkaa 250mm. Paksuutta niillä voi olla vaikka sen 40mm.
Nyt, kuten kuvassa hyvin näkyy, se on todellinen kura ja hiekkapesä. Kuluminen on sitten sen mukaista.
-
- Viestit: 633
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: takalanan suunnittelua
Eikös piirrustuksen mukainen kurapesä ole ainakin Vamassa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, jarikos, Petrilei ja 35 vierailijaa