"Fergulet" projekti.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

"Fergulet" projekti.

Viesti Kirjoittaja HRD »

Tämänkin projektin sain viimein jo vähän eteenpäin, viime kesänä piti olla jo läjässä, mutta aika ja rahatkin upposi sitten tälläseen. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=36916

No sitten itse asiaan. Eli Ferkkuun on tulossa nokalle Chevroletin 5 litranen (305) v8 moottori. Pistetään aiheesta pari hiukkasen hämäriä kuvia.

Kuva
Kuva

Ihan heittämällä se ei tuonne tietenkään mennyt, mutta pikku säätämisellä kyllä. Öljypohjasta en ruvennut tekemään kantavaa, joten tein tuollasen apurungon siihen.

Kytkinakselin soveltaminen on seuraava työsarka. Pituus meinaa olla noin 2-3senttiä lyhyt, mutta eiköhän siihenkin jotain keksitä.

Moottori jo itsessään on jonkun verran alkuperäistä pidempi ja kehtoon jätin tilaa ahtimen 3 tuumaa leveällä hihnapyörälle, joten akseli väli kasvaa noin parikymmentä senttiä. Tämä ei ollenkaan ole paha juttu noitten isojen takapyörien kanssa, näyttää pidempänä sopusuhtasemmalta.

Konepellin, tukivarret ja raidetangot joutuu tietenkin jatkamaan, mutta nehän tottelee tunnetusti hyvin sähköliimaa. :mrgreen:

Tunnetusti kivat kiiltävät osat lisää innostusta tekemiseen. Pakosarjoiksi olen aatellut tälläsiä: http://store.summitracing.com/largeimag ... -h8070.jpg
Tulevaksi kesäksi olisi tarkoitus saada ajokuntoon ja näin ensi alkuun vapaasti hengittävänä. Eiköhän ne abaut 200 hevosta jaksa kaksisiipisiä auroja vedellä. 8) :mrgreen: Jos sitte ensi kesäksi saisi remmiahtimen koneen päälle ujeltamaan. 8) Että jotakin tällästä täälä suunnitellaan ja touhutaan.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

V8 ja vielä bensakäyttöisenä etenkin traktoriin sovitettuna osoittaa
todella hyvää makua rakentelun suhteen
Jatkakaa........ :D
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

jamppi kirjoitti:V8 ja vielä bensakäyttöisenä etenkin traktoriin sovitettuna osoittaa
todella hyvää makua rakentelun suhteen
Jatkakaa........ :D
Taitaa itselläsi olla samaa "vikaa". :wink:
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Tuleekos tuosta yhtä kovasti kulkeva kuin tästä fergusta: http://www.youtube.com/watch?v=SWsI5PWG5XU :roll:
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Kaippa toi sen 70 kulkee kun huuattaa. Välitykset sais olla fiksummat, mutta eiköhän se matka taitu noillakin.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Kyllä vaan suosittelisin turvakaaren laittoa aivan ensimmäiseksi. On sen verran hurjia nuo nopeudet ja pyörittelyt.
Ajoin pariviikkoa sitten pyöräkuormaajan jälestä. Tie oli juuri koneen levyinen ja vauhtia 40-50 km/h. Tiessä oli yksi isompi pomppu toisella puolen ja siitä lähti ja meni komiasti yli 10 metriä pitkin ojaa. Ei kaatunut kone kun oja oli niin matala.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

severi2 kirjoitti:Kyllä vaan suosittelisin turvakaaren laittoa aivan ensimmäiseksi. On sen verran hurjia nuo nopeudet ja pyörittelyt.
Niinhän se olis hyvä olla, mutta aikas vähän tällä liikutaan tiellä ja silloinkin mennään muitten traktoreiden vauhtia. Lokareiden kiinnitys kohdista sen sais hyvin kiinni, mutta lokareiden viereen tulee tankit. Katotaan nyt mitä tulee ja miten.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
tapsa
Viestit: 3885
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Ainakin hyvin alkanut projekti, toivotan onnea loppuosalle. Ja korjaathan ainakin ohjauksesta välykset pois.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

tapsa kirjoitti:Ja korjaathan ainakin ohjauksesta välykset pois.
Tapana on ollut, ettei itselleen kuoppaa kaiva. :wink: Etuakselista on jo kestapin reikä jyrsitty isommaksi ja holkitettu. Tukivarret saatan tehdä kokonaan uudet. Pitäs noi pakosarjat tilata, ni saa sitte niitten mukaan tehdä väistöt varsiin.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
ASSERI
Viestit: 15
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 2:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ASSERI »

HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

http://www.cruisingnight.tk/index.php?o ... 91&catid=3
Tosta sun laittamasta linkistä puuttuu tekstiä, mutta varmaan tätä meinasit. Näemmä samoilla vesillä koneen suhteen.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Mikkom
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 18, 2007 9:19 am
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikkom »

No nyt on asiallinen projekti 8) 8) 8)
1968 Massey-Ferguson 135
1962 Super Major
1985 Corvette
1974 Solifer Speed SM
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Pikkuruinen 305 on ihan eri juttu kun 350 lohko, tehotkin on sitten eri luokkaa. Mun caprise aikoinaan oli niiin vetelä pikkasenpäälle 100hp tehoillaan että ei edes viitsinyt härnätä 1300cc moottorilla olevaa ärhäkkää toyota corollaa liikennevaloissa ettei olisi joutunut syvään häpeään. Silveradossa olikin sitten 350 bensa moottori ja voimaa enempi kuin riittävästi (vajaa puolitoista sataa), moottori on myös huomattavasti kestävämpi kuin noi letukan pikkulohkot jotka oli yleisesti käytössä 80 luvun gm henkilö ja farmariautoissa, mutta kyllä vähemmälläkin teholla ja painolla saa harmaan hajalle, etupyörät ei sais kovasti nousta ettei yhdistelmä katkea kun harmaan kaaveli on alumiinia ja niillä alkuperäisillä standartin moteillakin on isommissa kuopissa motin pultit tulleet läpi kierteiden.

Projekti on valmiina komee ja todella kunnianarvoisa, se remmiahdin siinä päällä olis upea vaikka konepeli ei taida enää mahtua päälle ja ne ahtimen limput kannattaa jättää pois nii et käyttää vaan kuoria koska jos otit ton 305 alakerran auki niin huomasit että siitä on turha yrittää repiä liikoja tehoja, ei vaan kertakaikkiaan kestä, 350 moottorin veneversioissa on se parisataa hevosta vakiona
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

kivimies kirjoitti:Pikkuruinen 305 on ihan eri juttu kun 350 lohko, tehotkin on sitten eri luokkaa. Mun caprise aikoinaan oli niiin vetelä pikkasenpäälle 100hp tehoillaan että ei edes viitsinyt härnätä 1300cc moottorilla olevaa ärhäkkää toyota corollaa liikennevaloissa ettei olisi joutunut syvään häpeään. Silveradossa olikin sitten 350 bensa moottori ja voimaa enempi kuin riittävästi (vajaa puolitoista sataa), moottori on myös huomattavasti kestävämpi kuin noi letukan pikkulohkot jotka oli yleisesti käytössä 80 luvun gm henkilö ja farmariautoissa, mutta kyllä vähemmälläkin teholla ja painolla saa harmaan hajalle, etupyörät ei sais kovasti nousta ettei yhdistelmä katkea kun harmaan kaaveli on alumiinia ja niillä alkuperäisillä standartin moteillakin on isommissa kuopissa motin pultit tulleet läpi kierteiden.

Projekti on valmiina komee ja todella kunnianarvoisa, se remmiahdin siinä päällä olis upea vaikka konepeli ei taida enää mahtua päälle ja ne ahtimen limput kannattaa jättää pois nii et käyttää vaan kuoria koska jos otit ton 305 alakerran auki niin huomasit että siitä on turha yrittää repiä liikoja tehoja, ei vaan kertakaikkiaan kestä, 350 moottorin veneversioissa on se parisataa hevosta vakiona
Vai niin... Pitänee hiukan oikoa tietämystä...
305 vs 350 jos oletetaan, että molemmat on saaste aikakauden moottoreita suurin ero on palotilojen koko ja sylinterin poraus. 305 tehtiin jo alusta asti saaste koneeksi ja 350 oli aikoinaan myös teho malleja, mutta 327 tasoihin niitä ei tehtaalla tehty. Lohkot ovat siis täysin samoja porausta lukuun ottamatta. Kampurat koneissa on samat männät tietenkin eri ja kiertokanget on samaa. Saastekoneet on vaan tapettu tehokkaasti huonolla nokalla ja matalilla puristuksilla. Kannetkaan ei tietenkään ole tehtaan parhaat, mutta silti hivenen muokatuilla 305 kansilla on ajettu 10 vartti aikoja. 305 on ahdettu pikkupaineilla 0,5 ihan menestyksekkäästi. Heikoin lenkki on männät. Itselläsi ei ole paljoa tarkoituskaan tehoa repiä eikä paineita. Jos jotain 250-300/0,3-0,5 pitää vaan huolen, että kone saa bensaa ja sytkä on oikein, ni kestää kyllä. Eipä tuommonen vanha väljä gmc 6/71 paljoa työnnä, kun ei ole välyksiä muutettu ja pyörintä nopeus pidetään maltillisena. Ahdin tulee sitte aikanaan kurkkimaan pellistä läpi feikki "ruiskuskuuppi" päällään, johon jemmataan kaasari(t).
Kaveri lupas vielä repiä justiinsa rempatusta 350 öljypohjan auki, jos tuo alakertojen välinen ero häiritsee. Versioita on ollu 350 todella montaa eikä tuo vene malli taida olla se tehokkain. 327 sai päälle 300 kaakkista. :wink:

Summasummaarum: Kaikki saastekoneet lähes samaa kauraa.
Itselleni ei jää vakio nokka eikä kannetkaan vakio kuosiin. Imusarjasta ja kaasarista puhumattakaan...
PS: Kiitos uskomuksesta lopputulokseen. :P
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Käväisin ulkona kusemassa pajuun joka on kasvanut ruosteisen 350 blogin viereen ja osin lävitse, vertailukohtana muistaakseni justiin 305 kokonainen motti joka otettiin joskus irti buikista joka oli sellainen ihme sekarotuinen jossa oli eri gm divisioiden osia, eivät näyttäneet kovasti samalta
ASSERI
Viestit: 15
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 2:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ASSERI »

tuossa meidän john deeressä on chevroletin 350cid kone.

muuta ei olla koneelle edes tehty alakerran suhteen kuin käytetty auki ja todettu hyväksi.

nokka on joku hieman "viritysversio" aiempien omistajien mukaan, mutta ei mikään jytkyjytkyrätätätä nokka, eihän tuon tyhjäkäynti kuitenkaa ole mikään älyttömän oloinen muttei ihan vakio kamaa.

koneen yläkerrasta löytyy 305cid koneen kannet joissa venttiileinä 1.84" imupuolella ja 1.5" pakopuolella. palotilat kokoa 58cc.
näiden päällä lepää edelbrock performer imusarja ja sen päällä 750cfm rochester q-jetti.
virran tuottaa normi HEI-jakaja ja bensaa syöttää bilteman sähköpumppu.

jokunen video jos jotain kiinnostaa katsoa miten tämä ärjyy löytyy suoraan täältä: http://www.youtube.com/user/Camarons

tässä sitten ensimmäisiä ajoja joskus tammi-helmikuussa
http://www.youtube.com/watch?v=AsXL-7FnRog

ja tässä viimeisin ajovideo kun hormit ovat paikoillaan
http://www.youtube.com/watch?v=jspTy_C6ob8

...ja tässä video koneen testauskäynnistyksiin joissa vielä paikoillaan vakio valurauta imusarja jne...

http://www.youtube.com/watch?v=x37TMMnnheQ

ja palatakseen tähän 305-350 keskusteluun, kyllä ne koneet eroavat kuin yö ja päivä ajon suhteen. 305 ääntää kasimaisesti mutta ei siitä perus kaasariversiona saa ihan helpolla yli kahtasataa hepoa laukkaamaan kun taas esim tuo jontikan kone on vakiona koodien mukaan ~250hp moottori.

blower koneet on sitten eriasia 8)

vielä linkki kuvagalleriaan mistä löytyy projektin tärkeimmät kuvat
http://s107.photobucket.com/albums/m313 ... 20kasilla/

terveisin -Jonimac
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

kivimies kirjoitti:Käväisin ulkona kusemassa pajuun joka on kasvanut ruosteisen 350 blogin viereen ja osin lävitse, vertailukohtana muistaakseni justiin 305 kokonainen motti joka otettiin joskus irti buikista joka oli sellainen ihme sekarotuinen jossa oli eri gm divisioiden osia, eivät näyttäneet kovasti samalta
Ettei olis 307 Olds moottori,farmeissa oli juuri niitä.
Normi 305 ihan saman näkönen päällepäin kun 350.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

kaaveli on yläosastaan muistaakseni erilainen 307 vaikka muuten sopivatkin keskenään, ei voi muistaa parikymmentä vuotta vanhoja asioita
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

hups..
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

ASSERI kirjoitti:ja palatakseen tähän 305-350 keskusteluun, kyllä ne koneet eroavat kuin yö ja päivä ajon suhteen. 305 ääntää kasimaisesti mutta ei siitä perus kaasariversiona saa ihan helpolla yli kahtasataa hepoa laukkaamaan kun taas esim tuo jontikan kone on vakiona koodien mukaan ~250hp moottori.
Tuo jontikan kone taitaa olla vielä vanhempaa aika kautta, mutta vertaa 80 luvun 305 ja 350 aikas samoissa ovat. Ja ihan yhtä lailla suhteessa tuosta pikku versiosta löylyä saa, mutta viri osat mitkä ei sovi isoveljestä on harvemmassa, kuten männät. Kyllä sanoisin, et 305 aluimarilla, 600-650 kaasarilla, ruttua vähän ylös, nokka ja peltisarjat, ni parissa sadassa ollaan liki. Mun mielestä nää on vielä helppoja juttuja.
Tuossa koneessa oli 280 asteinen keppi ja nostoa muistaakseni siel puolen tuuman hujakoilla. Alakierroksia hiukan armahtaa Roads vuotavat nostajat. Eihän tuo nokka kyllä vielä edes kovin tuima ole.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, mhaanpaa, valtsu864 ja 56 vierailijaa