Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: To Touko 25, 2023 10:02 pm
- Viesti:
Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
Moi
Onko vinkkiä mistä voisi johtua että pyörittää huonosti, ostin juuri uuden akun 144Ah, jos ottaa auton akusta apuvirtaa 12 V, niin kyllä pyörii, ja käynnistyy. Kiitoksia etukäteen neuvoista.
Onko vinkkiä mistä voisi johtua että pyörittää huonosti, ostin juuri uuden akun 144Ah, jos ottaa auton akusta apuvirtaa 12 V, niin kyllä pyörii, ja käynnistyy. Kiitoksia etukäteen neuvoista.
-
- Viestit: 5914
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
- Huonoja liitoksia tai heikko johdotus käynnistysvirtapiirissä, kannattaa katsoa myös maadoitukset (akusta runkoon ja rungosta käynnistysmoottorille).
- Käynnistysmoottorin hiilet takertelee tai on lopussa tai kommutaattori huonokuntoinen.
- Solenoidin kärjet ei yhdistä kunnolla.
Siis yleisesti määriteltynä - käynnistyksen päävirtapiirissä on liikaa vastusta.
Vähän harvinaisempia ja/tai hankalammin korjattavia:
- Staattori- tai roottorikäämityksissä vikaa.
- Moottori on ”leikannut kiinni” tai muusta syystä raskas pyörittää.
Aluksi voisi mitata paljonko käynnistysmoottorille tulee jännitettä kun yrittää käynnistää.
- Käynnistysmoottorin hiilet takertelee tai on lopussa tai kommutaattori huonokuntoinen.
- Solenoidin kärjet ei yhdistä kunnolla.
Siis yleisesti määriteltynä - käynnistyksen päävirtapiirissä on liikaa vastusta.
Vähän harvinaisempia ja/tai hankalammin korjattavia:
- Staattori- tai roottorikäämityksissä vikaa.
- Moottori on ”leikannut kiinni” tai muusta syystä raskas pyörittää.
Aluksi voisi mitata paljonko käynnistysmoottorille tulee jännitettä kun yrittää käynnistää.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 2:26 pm
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
Onhan se käynnistinmoottori varmasti 6-volttinen ? Traktorin valmistusnumerosta 200001 alkaen pitäisi olla 12V:n käynnistinmoottori, se ajoittuu vuoteen 1951. Suomessa ei rekisteröintivuosi ja todellinen valmistusnumerovuosi ole useinkaan sama, siinä voi olla paljonkin eroa kun moni ei traktoria heti alkuun oston jälkeen rekisteröinyt.
6V:n akun koko on riittävä, jos se on muutoin kunnossa.
Kannattaa tavallisella jännitemittarilla ensiksi mitata paljonko on käynnistinmoottorin jännite startatessa. Jännitehäviötä voi olla esim. siellä käynnistyskatkaisimessa mikä on kojelaudan etupuolella kytkinkotelon päällä ja jota vaihdekepin tanko käyttää.
6V:n akun koko on riittävä, jos se on muutoin kunnossa.
Kannattaa tavallisella jännitemittarilla ensiksi mitata paljonko on käynnistinmoottorin jännite startatessa. Jännitehäviötä voi olla esim. siellä käynnistyskatkaisimessa mikä on kojelaudan etupuolella kytkinkotelon päällä ja jota vaihdekepin tanko käyttää.
-PAH-
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2021 9:43 pm
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
Onhan akku täyteen ladattu? Sitä se ei automaattisesti ole, vaikka kaupasta uuden hakeekin.
-Mikäs talo se sellaanen, johna ei kissiä ja rattoria ole-
-
- Viestit: 1489
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
Majorissa aikoinaan kaksi 6V akkua sarjassa, jolloin ulos saatiin 12V - toisesta akusta mahdollista kuitenkin saada 6V esim. lampuille.
-
- Viestit: 5914
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
Kätevä keino lyhentää akkujen käyttöikää. Sarjaankytkettyjen akkujen epäsymmetrinen kuormitus johtaa toisen akun ali- ja toisen ylivaraukseen. Lyhytaikaisesti voi tietysti harrastaa ja toivoa että pitempiaikaisessa symmetrisessä latauksessa/purkauksessa varaustilanteet tasaantuvat, en kyllä paljon sen varaan laskisi.
Toisaalta nykyisin tavalliset käynnistysakut ovat niin halpoja (ja lyhytikäisiä) että tekee jokainen niin kuin haluaa.
-
- Viestit: 1489
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
Ei välttämättä paras ratkaisu...mauri kirjoitti: ↑Pe Kesä 09, 2023 2:28 pmKätevä keino lyhentää akkujen käyttöikää. Sarjaankytkettyjen akkujen epäsymmetrinen kuormitus johtaa toisen akun ali- ja toisen ylivaraukseen. Lyhytaikaisesti voi tietysti harrastaa ja toivoa että pitempiaikaisessa symmetrisessä latauksessa/purkauksessa varaustilanteet tasaantuvat, en kyllä paljon sen varaan laskisi.
Toisaalta nykyisin tavalliset käynnistysakut ovat niin halpoja (ja lyhytikäisiä) että tekee jokainen niin kuin haluaa.
tiedä sitten miten 24V järjestelmässä; esim. kuormautoissa sun muissa... onko niissä 24V akkuja?!? Toyota HJ60 Landcruiserissa oli 24V järjestelmä kahdella 12V akulla. Stereoille ja silloiselle NTM-puhelimelle 12V otettiin toiselta akulta. Kyllä ne akut suhtt hyvin kesti..
-
- Viestit: 5914
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
Kyllä 24 V järjestelmissä 12 V akkuja on kaksi sarjakytkennässä, en ainakaan ajoneuvokäytössä ole 24 V käynnistysakkuja nähnyt. Samoin joissain vanhoissa on ollut 12 V järjestelmässä kaksi 6 V akkua sarjassa, ilmeisesti varsinkin silloin kun kesken mallisarjan on vaihdettu 6 V systeemi 12 volttiseksi, itselläkin on ollut v. 1952 Peugeot 203 juuri sellainen. Se että tuollaista väliottokytkentää harrastetaan on osoitus tekijän ammattitaidottomuudesta. Vuosikymmeniä on ollut laitteita tai niiden virtalähteitä saatavana 24 V jännitteelle, jotkut jopa jännitealueelle 10 - 30 V. Myoskin jännitteen muuttajia esimerkiksi 24 V —-> 12 V on hyvin saatavilla. Akkujen kärsiminen pielessä olevasta jännitteestä johtuu kemiasta, sille ei mitään voi. Samoin jos samassa sarjakytkennässä olevien akkujen lämpötilat ovat selvästi toisistaan poikkeavat niin silloinkaan ei lataus ole optimaalinen vaikka latausjännite olisi lämpötilakompensoitu.Joordis kirjoitti: ↑Pe Kesä 09, 2023 11:34 pm Ei välttämättä paras ratkaisu...
tiedä sitten miten 24V järjestelmässä; esim. kuormautoissa sun muissa... onko niissä 24V akkuja?!? Toyota HJ60 Landcruiserissa oli 24V järjestelmä kahdella 12V akulla. Stereoille ja silloiselle NTM-puhelimelle 12V otettiin toiselta akulta. Kyllä ne akut suhtt hyvin kesti..
Se ettei käyttäjä huomaa akkujen eliniän lyhentyneen väärinkäytöstä on hyvin mahdollista koska vertailukohtaa ei ole. Olen kyllä kuullut 24 V akustoja käyttäneiden valittavan että aina tietty akku sippaa ensin, johtuuko sitten esimerkiksi siitä että toinen on pakosarjan, äänenvaimentimen tai pakoputken vieressä, tai on juuri tuollainen väliottokytkentä tehty. Kuten kirjoitin, jokainen voi itse valita miten asioitaan hoitaa, näissä tapauksissa huolimaton suhtautuminen järjestyy käyttämällä hieman enemmän rahaa.
Olin aikoinaan toimialalla töissä jossa alan firmat tekivät akkujen hankintasopimuksia miljoonien markkojen vuosiostoihin, itsekin olin pienenä tekijänä valintoja tekemässä. Kyllä niissä firmoissa akkujen(kin) oikea käyttö ja huolto otettiin vakavasti, siitäkin syystä että laitteistojen toimintavarmuus oli yleisen turvallisuuden kannalta tärkeää.
-
- Viestit: 497
- Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
- Paikkakunta: Kanta-häme
- Viesti:
Re: Harmaa Ferguson TED 20 vm 1952 6volttia, bensa
6 volttiset tosi harvinaisia -40 luvun puolelta olevia. tuossa kaksi 6 voltin akkua jotka välikaapelilla yhdistetty yhdekssä 12v.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Hsippe, Rami ja 24 vierailijaa