Lasikuituveneen korjaaminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4326
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kyseessä lasikuituinen soutuvene, josta takaosassa vesirajan alapuolella noin vaaksan mittainen repeämä. Tuossa mallissa takatuhto toimii kellukkeena ja on umpinainen lukuunottamatta 8mm vesireikää. Vastapuolelle ei siis pääse rikkomatta koko takatuhtoa. Pelkästään lasikuitumattoa ulkopuolelle liimailemalla ei saa kovin pitkäikäistä korjausta tehtyä.

Lisähaasteena on, että venerannassa ei ole sähköä saatavilla eikä työkaluvalikoimaan kuulu muita akkuvehkeitä kuin akkuporaruuvinvääntimet. Veneen kuskaaminen taas rannasta tontille ei onnistu kuin erittäin hankalasti.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Mitäs jos siihen peräpenkkiin, alaosaan tekisi sen verran reilun aukon, että pääsee sisäpuolelta hiomaan ja paikkaamaan? Sitten kun homma on valmis paikkaa sen huoltoaukon jollain muovilevynpalalla. Käsipelillä on hikinen urakka hioa pinnat puhtaaksi, eli jotain akkurälläkkää tai aggregaattia lähtisin hankkimaan. Tai millä nyt kuitua hiotaan, siitä ei ole kokemusta.
mrjb425
Viestit: 2032
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Jos koneita ei ole mahdollista käyttää, niin joku liimamassa siihen repeämään. Kuivaan paikkaan tarttuu kyllä melko äkäisesti. Voihan sen paatin haalata sitten myöhemmin oikeanlaiseen korjaukseen.
Pikkuvalmet
Viestit: 604
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

Tuosta ohjeet korjauslaminointiin:
https://kevra.fi/ohjeet/korjauslaminointi/
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Uskoisin kyllä sen repeämän korjaamisen onnistuvan pelkästään ulkopuolelta operoiden. Sitä vikapaikkaa pitää avata repeämän ympäriltä vaikka pistosahalla/puukkosahalla lisää sen verran, että vauriosta rikki mennyt pehmeä kuitu saadaan pois. Sitten yllä linkitetyn ohjeen mukaan hiotaan riittävän kaukaa aukon reunoja kohti ohentaen, jotta ensimmäisellä kuitukerroksella on kunnolla tartuntapintaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Jos tekee väliaikaisen paikan ja ajaa sen veneen vesillelaskupaikalle, nostaa trailerille ja ajaa kotipihaan sähköjen ääreen? Sama toiseen suuntaan, poislukien paikkauksen purkaminen.
Pyssy-yhtiössäkin oli puukiiloja ja rättejä ämpäritolkulla että saadaan vuoto ainakin rajoitettua, päästään rantaan saakka vaikka maata ei olis edes näköpiirissä.
Jostain se vene on sinne veteen päätynyt ja luultavsti laskettu vesille. Samasta paikasta ylös vaan :lol:
thames
Viestit: 1285
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja thames »

Rälläkän lamellilaikalla auki ja epoksihartsilla ja kuidulla korjaat niin kestää. Kunnollista kudottua mattoa käyttää. Eikä mitään heikkoa polyesteriharstia, ne kestää huomattavasti huonommin.
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

thames kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 7:59 pm Rälläkän lamellilaikalla auki ja epoksihartsilla ja kuidulla korjaat niin kestää. Kunnollista kudottua mattoa käyttää. Eikä mitään heikkoa polyesteriharstia, ne kestää huomattavasti huonommin.
Akkurälläkällä vai aggrekaatti paikalle tuoden?
thames
Viestit: 1285
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja thames »

Akku rälläkkä ja 1 akku riittää mainiosti. Tai invertteri ja autosta virtaa.
haller
Viestit: 981
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja haller »

thames kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 7:59 pm Rälläkän lamellilaikalla auki ja epoksihartsilla ja kuidulla korjaat niin kestää. Kunnollista kudottua mattoa käyttää. Eikä mitään heikkoa polyesteriharstia, ne kestää huomattavasti huonommin.
Miten se loppu vene kestää jos se on tehty polyesterilla ja katkokuidulla? Aika vaikea kuvitella tilannetta missä huolellisesti tehty (= putsaus + kaikki ylimääräinen ilma pitää saada pois) polyesteripaikka ei kestäisi.
thames
Viestit: 1285
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja thames »

haller kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 10:15 pm
thames kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 7:59 pm Rälläkän lamellilaikalla auki ja epoksihartsilla ja kuidulla korjaat niin kestää. Kunnollista kudottua mattoa käyttää. Eikä mitään heikkoa polyesteriharstia, ne kestää huomattavasti huonommin.
Miten se loppu vene kestää jos se on tehty polyesterilla ja katkokuidulla? Aika vaikea kuvitella tilannetta missä huolellisesti tehty (= putsaus + kaikki ylimääräinen ilma pitää saada pois) polyesteripaikka ei kestäisi.
Miksi se korjaus heikolla polyesteriharsilla kestäisi jos se vene on rikki? Kestää tietysti jos kestää mutta epoksi kyllä tarttuu ihan eri hyvin vanhaan laminaattiin. Ja kovettuu pienemmässä lämpötilassa ja jatkaa kovettumistaan vaikka kävisi kylmässä. Ja ei käryä niin pahasti.
jarikos
Viestit: 4326
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kyseiseen rantaan ei pääse ajoneuvolla tai ainakaan pois sieltä. Vuotavana taas veneen kuljettaminen vesiä pitkin on oma hankaluutensa.

Hyviä vinkkejä on jo kertynyt ja täytyy miettiä tuota agregaattia rantaan. Lämpötila näyttää olevan melko kriittinen tekijä tuon lasikuidun kanssa ja vielä on vähän turhan kylmä. Kesäkuun aikana toivottavasti lämpenisi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
himmeli
Viestit: 845
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja himmeli »

jarikos kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 11:07 pm Kyseiseen rantaan ei pääse ajoneuvolla tai ainakaan pois sieltä. Vuotavana taas veneen kuljettaminen vesiä pitkin on oma hankaluutensa.

Hyviä vinkkejä on jo kertynyt ja täytyy miettiä tuota agregaattia rantaan. Lämpötila näyttää olevan melko kriittinen tekijä tuon lasikuidun kanssa ja vielä on vähän turhan kylmä. Kesäkuun aikana toivottavasti lämpenisi.
Karkeaan lamellilaikkaan tekee pultista istukan joka käy akkuporakoneeseen ,jolla putsaa kunnolla halkeaman ympäristön ,muutaman kerroksen laminoi hartsilla kiinni lasikuitumattoa ,onnistuu paikanpäällä ,ja on jopa ikupeli. :D
S-13
Viestit: 918
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 8:28 pm
Paikkakunta: K-P
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja S-13 »

Mikä tekee polyesterihartsista heikon?
haller
Viestit: 981
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja haller »

S-13 kirjoitti: To Touko 18, 2023 7:01 pm Mikä tekee polyesterihartsista heikon?
Heikkous on suhteellista. Puolen sentin umpilaminaatti soutuveneessä kestää miten vaan tehtynä. Polyesteri tarttuu selvästi huonommin kuin vinyyliesteri tai epoksi. Epoksi joustaa moninkertaisesti polyesteriin verrattuna. Polyesteri on näistä huonoin vedeneriste. Epoksi jatkaa kovettumista vaikka olosuhteet olisivat hetkellisesti epäotolliset, polyester pitää saada kerralla valmiiksi. Edellä olevasta huolimatta 100 % kaupassa myytävistä lasikuitusoutuveneistä on tehty polyesterilla.
Nannu1204
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 11, 2023 4:08 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Nannu1204 »

Vastaavan korjasin liki 10 vuotta sitten, on kestänyt ja kovaa käyttöä. Tuli jopa siisti,mistä kovin hämmästyin. Rälläkällä reilusti auki vikapaikan ympäriltä jotta märkä kuitu kaikki pois. 60 karkealla lamellilaikalla ohennus, leikkele valmiiksi kuitumattoa oikean kokoisia palasia jotta saat paikan oikeaan paksuuteen. Teet sitten apteekin millilitraruiskulla oikean määrän kovetinta hartsiin, ei millään teelusikalla. Pieniä määriä kerrallaan tee hartsia.Pikkuhiljaa telailet kerroksia,välihiontaa hienommalla laikalla ja pintaan Topcoat. Omasta ei huomaa kukaan että on joskus ratkennut pahasti, on merellä verkkoveneenä ja trailerilla rytkyyttelen rantaan ja kotio. On muutenkin tullut veneitä korjailtua, ainoa vene mitä ei koskaan saanut toimimaan oli Terhin absmuovinen uretaanivene jossa perälevy ratki. Kolmesti rakentelin uudet uretaanit ja Terhifix massat, sitten totesin että ei onnistu. Lahjoitin venekorjaamoon, uhkasivat että saavat kuntoon mutta kallis oli ollut kaatopaikkamaksu tuosta ruuhesta.
Terhin uretaanipaatit tehtiin ainakin ennen valamalla uretaani paineella muottiin, valmiin aihion päälle ämpärimuovi kahdessa osassa, ulko ja sisäpinnan saumassa kuminen törmäyslista. Joka ei vesitiivis, ja tästä syystä peräpeilistä etenkin pääsi vesi uretaaniin ja siitä talvella jäätymään. Mujua uretaania useamassa vastaavassa veneessä mitä tutkiskellut. Eli läpimärkä isolta alueelta, vain tuon tiivistämättömän sauman vuoksi. Isotöinen korjata jos käytät kivellä, korjattavissa jos teet heti. Lasikuidun kanssa kyllä pärjää ensikertalainenkin kun ei tee kiireellä.
jarikos
Viestit: 4326
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Nannu1204 kirjoitti: La Touko 20, 2023 10:02 am Vastaavan korjasin liki 10 vuotta sitten, on kestänyt ja kovaa käyttöä. Tuli jopa siisti,mistä kovin hämmästyin. Rälläkällä reilusti auki vikapaikan ympäriltä jotta märkä kuitu kaikki pois. 60 karkealla lamellilaikalla ohennus, leikkele valmiiksi kuitumattoa oikean kokoisia palasia jotta saat paikan oikeaan paksuuteen. Teet sitten apteekin millilitraruiskulla oikean määrän kovetinta hartsiin, ei millään teelusikalla. Pieniä määriä kerrallaan tee hartsia.Pikkuhiljaa telailet kerroksia,välihiontaa hienommalla laikalla ja pintaan Topcoat. Omasta ei huomaa kukaan että on joskus ratkennut pahasti, on merellä verkkoveneenä ja trailerilla rytkyyttelen rantaan ja kotio. On muutenkin tullut veneitä korjailtua, ainoa vene mitä ei koskaan saanut toimimaan oli Terhin absmuovinen uretaanivene jossa perälevy ratki. Kolmesti rakentelin uudet uretaanit ja Terhifix massat, sitten totesin että ei onnistu. Lahjoitin venekorjaamoon, uhkasivat että saavat kuntoon mutta kallis oli ollut kaatopaikkamaksu tuosta ruuhesta.
Terhin uretaanipaatit tehtiin ainakin ennen valamalla uretaani paineella muottiin, valmiin aihion päälle ämpärimuovi kahdessa osassa, ulko ja sisäpinnan saumassa kuminen törmäyslista. Joka ei vesitiivis, ja tästä syystä peräpeilistä etenkin pääsi vesi uretaaniin ja siitä talvella jäätymään. Mujua uretaania useamassa vastaavassa veneessä mitä tutkiskellut. Eli läpimärkä isolta alueelta, vain tuon tiivistämättömän sauman vuoksi. Isotöinen korjata jos käytät kivellä, korjattavissa jos teet heti. Lasikuidun kanssa kyllä pärjää ensikertalainenkin kun ei tee kiireellä.
Kiitos, tässä vahvistuu se usko, että vanhaa tavaraa pitää saada poistettua reilusti. Helposti aloittelija voisi ajatella, että yrittää säästää alkuperäistä materiaalia mahdollisimman paljon. Pitää vielä harkita ottaisiko tuon takatuhdon auki ja saisi vastapuolelta operoitua myös. Tuon veneen ainoa käyttötarkoitus tällä hetkellä on vedenoton imuletkun huoltotoimet keväisin ja syksyisin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
yhdistelmälaite
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Touko 07, 2013 9:40 am
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja yhdistelmälaite »

Muoviveneen keulapenkin korjasin alumiinilevynpalasilla. Pistin popniitillä kiinni. Sitten korjauslevyä ja -massaa ja maalia päälle. Hyvin kävi kaupaksi venäläiselle miehelle. Kerroin kyllä miten korjattu, mutta hyvin kelpasi . Sano ettei haittaa.
Stumppi
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2024 6:47 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Stumppi »

Terve, lainataanpas tätä ketjua hieman.Ensimmäistä kertaa lasikuituveneen pohjaa pitäisi fiksailla edullisesti. Reikiä ei ole, maali ilmeisesti alkuperäinen, on vain tahtonut häipyä joistain kohdin niin että lasikuitu näkyy. Milläs maalilla tai muulla tätä lähtisi paikkailemaan edullisesti? Ulkonäöllä ei väliä, en usko että kalat siitä niin välittävät.
Kuva
En oikein osannut liittää kuvaa, pahoittelut jos tulee liian suurena.
Smirkelimies
Viestit: 1468
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Lasikuituveneen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-h ... 2000042332

Minun mieleen on nykysin joku tuommonen 1:1 tasoite. Tekee kerralla vesitiiviin pinnan ja täyttää koloja. Ei kaipaa maalia lisäks jos kitin väri kelpaa.

Joihinkin maaleihin ja kitteihin tulee pikku määrä kovetetta ja ne on hankalampia annostella kovetteen osalta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 50 vierailijaa