Traktori mielessä
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Traktori mielessä
Harrastushommissa on kaivurikuormain ja kuorma-auto, mutta traktoreista ei ole mitään kokemusta, jos ei hihnavetoista puutarhavehjettä sellaiseksi lueta.
Vertailukohteenani on siis jonkinlaisilla käsishift-vaihteilla varustettua härvelini (vaihto vasemman käden kahvasta kuten -65 mallisessa Tunturissakin aikoinaan) ja siinä ei ole kytkintä ollenkaan ja suunta vaihdetaan viiksestä. Onko siis shift-traktoreissa aina myös kytkinpoljin? Milloin sitä tarvitaan? Traktorissa pitäisi olla ainakin sähköinen suunnanvaihto auraus jne. hommissa, mutta kytkintä ei jaksaisi kyllä polkea koko ajan.
Mitä muuten säännöt sanovat peräkärrinvedosta? Nykyisin saa käytettyinä 50km/h traktoreita, joissa näyttää olevan etuakselilla jousitustakin, mutta pitääkö olla jo rekkakortti? Sen taidan tietää, että 40km/h traktorissa ei tarvita, mutta meneekö rekkakorttiraja nykyisin 60km/h vai 50km/nopeudessa? Vai olenko ihan väärässä?
Sorry, tyhmistä kysymyksistä, mutta ajattelin, että tiedän edes jotain ja näytän viisaammalta, jos traktorikauppaan suunnistan.
Vertailukohteenani on siis jonkinlaisilla käsishift-vaihteilla varustettua härvelini (vaihto vasemman käden kahvasta kuten -65 mallisessa Tunturissakin aikoinaan) ja siinä ei ole kytkintä ollenkaan ja suunta vaihdetaan viiksestä. Onko siis shift-traktoreissa aina myös kytkinpoljin? Milloin sitä tarvitaan? Traktorissa pitäisi olla ainakin sähköinen suunnanvaihto auraus jne. hommissa, mutta kytkintä ei jaksaisi kyllä polkea koko ajan.
Mitä muuten säännöt sanovat peräkärrinvedosta? Nykyisin saa käytettyinä 50km/h traktoreita, joissa näyttää olevan etuakselilla jousitustakin, mutta pitääkö olla jo rekkakortti? Sen taidan tietää, että 40km/h traktorissa ei tarvita, mutta meneekö rekkakorttiraja nykyisin 60km/h vai 50km/nopeudessa? Vai olenko ihan väärässä?
Sorry, tyhmistä kysymyksistä, mutta ajattelin, että tiedän edes jotain ja näytän viisaammalta, jos traktorikauppaan suunnistan.
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
.
Viimeksi muokannut Talumees, To Kesä 08, 2023 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Juu, dieselit ja MPO:t on hallinnassa kun toinen omista käyttää toista ja toinen toista.
Eli C-kortti riittää 50km/h traktorille ja peräkärrille eli hyvä juttu! Painoraja tulee vain traktorista itsestään (tyyppikilvestä?). Olen käsittänyt, että peräkärryn jarruventtiili olisi jotakuinkin pakollinen?
Miten tuo nomaali lähtö? Nappaan jonkun pikavaihteen päälle ilman kytkintä ja traktorin momentinmuunnin tekee parhaansa ja vehje lähtee kiihtymään eteenpäin? Kun tulee ko. vaihteen nopeus vastaan, niin niksautetaan toinen vaihde jne.?
Liikennevaloihin voi pysähtyä pelkästään jarrua painamalla?
Minulle laiskana voisi sopia myös täysin automaattivaihteet, mutta ilmeisesti ovat himpun verraan kalliimpia? Mitenkäs kestävyys?
Eli C-kortti riittää 50km/h traktorille ja peräkärrille eli hyvä juttu! Painoraja tulee vain traktorista itsestään (tyyppikilvestä?). Olen käsittänyt, että peräkärryn jarruventtiili olisi jotakuinkin pakollinen?
Miten tuo nomaali lähtö? Nappaan jonkun pikavaihteen päälle ilman kytkintä ja traktorin momentinmuunnin tekee parhaansa ja vehje lähtee kiihtymään eteenpäin? Kun tulee ko. vaihteen nopeus vastaan, niin niksautetaan toinen vaihde jne.?
Liikennevaloihin voi pysähtyä pelkästään jarrua painamalla?
Minulle laiskana voisi sopia myös täysin automaattivaihteet, mutta ilmeisesti ovat himpun verraan kalliimpia? Mitenkäs kestävyys?
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
.
Viimeksi muokannut Talumees, To Kesä 08, 2023 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Ootko manuaalivaihteisella autolla ikinä ajanut?
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Traktoreissai ole muunninvaihteistoja.Nappaan jonkun pikavaihteen päälle ilman kytkintä ja traktorin momentinmuunnin tekee parhaansa ja vehje lähtee kiihtymään eteenpäin? Kun tulee ko. vaihteen nopeus vastaan, niin niksautetaan toinen vaihde jne.?
Portaattomilla vaihteistoilla ajo tapahtuu pääasiassa ajopolkimella(kaasupoljin), ja tarvittaessa jarrua painamalla. Ajosuunta valitaan suunnanvaihtimella, joka yleensä ratin alla viiksessä.
Ehkä jostain konealan lehdistä, esim koneviesti, jossa traktoreitten koeajoja/testejä selviää nykyisten koneitten voimansiirron ominaisuudet, ja pääsee kartalle miten niillä ajetaa!?
-
- Viestit: 1654
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Osta Fendt niin ei tarvi katua ja voimansiirto toimii mahtavasti. 35000e saa jo paljon ajetun 700srj koneen ja 250 000e saa uusia.
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Kuorkissa on ihan vanhan ajan keppivaihteet ja jopa synkronoidut eli kyllä. Oli myös 80-luvun Talbotissa, jossa vanha kansa sanoi, että arvotaan seuraava vaihde.
Netistä löysin gradun traktorin vaihteiden kehityksestä ja sehän oli kanssa mielenkiintoista.
Netistä löysin gradun traktorin vaihteiden kehityksestä ja sehän oli kanssa mielenkiintoista.
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 9:36 pm
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Yli 60kmh kulkeva traktori tarvii C-kortin. Alle sen kulkevat menee B-kortilla kärryllä ja ilman. Suuressa osaa traktoreita tyyppikilven sallima jarruton hinattava massa on 3000kg, Valtroja on 12 000kg jarruttomalla massalla melko uudetkin koneet.Kauhanheiluttelija kirjoitti: ↑Ke Kesä 07, 2023 4:02 pm Juu, dieselit ja MPO:t on hallinnassa kun toinen omista käyttää toista ja toinen toista.
Eli C-kortti riittää 50km/h traktorille ja peräkärrille eli hyvä juttu! Painoraja tulee vain traktorista itsestään (tyyppikilvestä?). Olen käsittänyt, että peräkärryn jarruventtiili olisi jotakuinkin pakollinen?
Miten tuo nomaali lähtö? Nappaan jonkun pikavaihteen päälle ilman kytkintä ja traktorin momentinmuunnin tekee parhaansa ja vehje lähtee kiihtymään eteenpäin? Kun tulee ko. vaihteen nopeus vastaan, niin niksautetaan toinen vaihde jne.?
Liikennevaloihin voi pysähtyä pelkästään jarrua painamalla?
Minulle laiskana voisi sopia myös täysin automaattivaihteet, mutta ilmeisesti ovat himpun verraan kalliimpia? Mitenkäs kestävyys?
Vaihteistojahan traktoreihin on monenlaisia. Momentinmuunnin on erittäin harvinainen, eikä oikein toimikkaan traktorin käyttökohteissa. Yleisimmät vaihteistotyypit ovat
- perinteinen keppilaatikko joko kuivalla kytkimellä tai märällä monilevykytkimellä. Keppilaatikon yhteydessä voi myös olla pikavaihteita. (Esim. 4 kovaa kepillä vaihdettavaa vaihdetta ja näille jokaiselle 4 pikavaihdetta =16 vaihdetta)
-Powershift, joka perustuu märkiin monilevykytkimiin ja veto kytketään ja katkaistaan monilevykytkimellä joka toimii samalla suunnanvaihtimena. Liikennevaloissa pidetään kytkintä pohjassa (uudemmissa voidaan myös käyttää jarrua pitämään kone paikallaan).
-Portaaton vaihdelaatikko, jota ajetaan pelkästään kaasupolkimella. Liikennevaloihin pysähtyessä nostetaan jalka kaasulta ja kone pysyy itsekseen paikallaan.
Parhaiten omaan käteen istuvan vaihteistotyypin löytää kun käy koeajolla eri vaihteistolla olevilla koneilla. Toki myös kannattaa huomioida että mitä monimutkaisempi vaihteisto on, sitä kalliimpia ovat remontit. Portaattoman vaihteiston kohdalla täysremontin kohdalla ei 20 000€ riitä, mikä on aika iso raha harrastekäytössä.
"Maatalous on mukava harrastus, mutta pirun kallis"
-
- Viestit: 597
- Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Kannattaa tosiaan muistaa harrastekäytössä ettei liian monimutkaisia koneita, ei tule ajansaatossa muuta kuin harmia.
-
- Viestit: 5141
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Traktori mielessä
Yks vaihtoehto on Valmettien/Valtrojen turbiinikytkinversiot (Hi-Trol) Kytkintä ei käytännössä tarvitse painella. Tosi mukava ajella.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Ratty, Semrush [Bot], tono, tuusaaja ja 93 vierailijaa