Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
puuhastelija
Viestit: 807
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

projekti hieman laajeni. piti aluksi vaan laturi korjata. nyt on jäähdytin ja nokkapumpun kardaani irti.

remmipyörään pitää tehdä uudet kierteet kardaanin haarukkalaipan ruuveille.


onko kampiakselin päätypultissa normaali kierre, vai vasenkätinen?

mikä on kyseisen ruuvin kiristysmomentti?


kampiakselin tiiviste lienee hyvä vaihtaa kun näin pitkälle on jo purettu.

akselitiiviste ilmeisesti vaihdetaan jakokopan sisäpuolelta, eli kopan joutuu irroittamaan?
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kyllä se Stefa on sisäpuolella, koppa irti niin homma hoituu.
puuhastelija
Viestit: 807
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

pultti oli oikeankätinen, eikä edes ollut lujasti kiinni. ei vissiin kovin kriittinen tiukkuudesta, kun ei ole mitään värinänvaimenninta. toisaalta, siinä on se kardaani. jousilaatta höyläsi pultista ja kardaanin laipasta kunnon siivun pois. pitää laittaa uusi pultti ja tehdä mahdollisesti uusi laippa. vois katsoa, löytyykö tuolle koolle nord-lock prikka.

etummainen hihnapyörä putosi heti pois ison pultin irroituksen jälkeen. olin ajatellut vetää parista kardaanin kierteestä ulosvetäjällä, mutta olikin kaksiosainen pyörä ja taaempi vaatii 3-vetopistettä. uusi reissu kohteeseen huomenna.

eipä tuon kopan irroitus enää harmita. lähtisi vaan se hihnapyörä vielä suosiolla irti.

kardaani meni jo uusiksi.
puuhastelija
Viestit: 807
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

hihnapyörä irtosi helposti omatekemällä levyllä, millä 2jalkanen ulosvedin muutettiin 3 jalkaiseksi.


kovettunut stefa sensijaan vastusti ihan kympillä. suorastaan hankala irroitettava. ruuvitaltta meni läpi stefan otsasta, että heilahti, vasaralla lyötäessä. sorvattu kiekko meni läpi myöskin stefasta. kehä vaan on ja pysyy pesässä, vaikka otsa ja huuli tiessään. puukonkärkeä pesän ja kehän väliin ja toivomuksena, että stefan kehä krymppää ja höllää. toivottavasti pesä ei kovin naarmuunnu.

ei auta. pakko lyödä terävällä lattameisselillä stefan kehään sisäpuolelta ja toivoa, ettei mene läpi ja vaurioita pesää.

lähti viimein irti.

uusi stefa prässillä sisään wd40 avustamana. homma alkaa palautua... uudet kardaanin osat tilaukseen...
puuhastelija
Viestit: 807
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

homma selevä.

paitsi että uusi stefa ei pidä. öljyä roiskuu ehkä enemmän ku aikaisemmin. stefapinta akselilla ei kovin huono. maalasin pinnan epoksimaalilla.

ehkä öljyvuoto hiipuu ajanmittaan kun epoksimaali häipyy ja metallipinta tasaantuu.

koko projekti kuvin ja sanoin.
https://www.youtube.com/watch?v=8n_dUmmKwYI
k-pyörä
Viestit: 1537
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Maali kuulostaa oudolta akselitiivisteen pintana. Uuvella tiivisteellä saaolla aikamoinen skrandu, jos vaan siliä reunoiltaan. Joku häikkä siin mitotukses tai asennukses. Viroksi kampiakselin etupään tiiviste on väntvill otsaa tihent.
puuhastelija
Viestit: 807
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

niin mä suihkasin koko remmpipyörän epoksilla. teippasin oletetun stefapinnan, mutta saattoi maali mennä stefan toiminta-alueellekin.

jos kumi ja metalli on liikkeessä toisiinsa nähden ni metalli väistää. aattelin, että epoksiväri antaa periksi jonku ajan kuluttua ja stefa alkaa pitämään.

saapi nähdä kui käy.

e: rautamurkula remmipyörän eessä väpättää, kuten myös kardaani. sorvasin sen kyllä tiukaksi hihnapyörän olakkeeseen, että olake on siten epäkeskellä ja stefapinnan suhteen lienee turha toivoa suoruutta myöskään.
Käet rasvassa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Viitasaari
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Käet rasvassa »

Nyt otti ohraleipä!
Sepitin Superista jakopään kopan irti, ajatus oli vaihtaa vuotava stefa. Mutta, ei näy löytyvän tämän kamppeen mitoilla stefaa?

Mitat;
Akseli- 51 mm tai 2"
Pesä- 89 mm tai 3,5"
Leveys- 12,7 mm tai 0,5"

Pitääkö sorvata holkki jakopään koppaan?
Siinäkin 51 mm akselille vähän vaihtoehtoja, ja lähinnä kapeita stefoja.

Alkuperäisessä luki Pioneer 4?74 tai jotain...
Mikähän stefa lienee sopiva, onko kellään tietoo?
Kyllä huonokin seppä sen tonnin remontin tekee :shock:
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mike »

Saakos siihen krymppirengasta kampiakselille. Kävis tuo valmis stefa, kahta mallia taitaa olla niitäkin.
Kuulostaa hiukan oudolta.
En kyllä nyt muista, mutta onkos se tiivistepinta siinä hihnapyörässä, pitänee tutkia purettuja koneita.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jokin tuossa stefahommassa ei nyt täsmää. Nuo kerrotut mitat ei osu ollenkaan Majorin stefoihin tai kampiakseliin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Käet rasvassa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Viitasaari
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Käet rasvassa »

Mike on oikeassa, tiivistepinta on hihnapyörässä.

Itsekin tajusin nukkumaan mennessä, että se tiivistepinta onkin siinä hihnapyörässä 🥴

Moka mikä moka....

Täytyypä aamulla tutkia🤓

Kiitos kuitenkin teille, olitte hereillä!
Kyllä huonokin seppä sen tonnin remontin tekee :shock:
Meedio
Viestit: 9
Liittynyt: To Kesä 29, 2017 10:25 am
Viesti:

Re: Super major kampiakselin etutiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Meedio »

puuhastelija kirjoitti: Pe Heinä 27, 2018 9:18 pm homma selevä.

paitsi että uusi stefa ei pidä. öljyä roiskuu ehkä enemmän ku aikaisemmin. stefapinta akselilla ei kovin huono. maalasin pinnan epoksimaalilla.

ehkä öljyvuoto hiipuu ajanmittaan kun epoksimaali häipyy ja metallipinta tasaantuu.

koko projekti kuvin ja sanoin.
https://www.youtube.com/watch?v=8n_dUmmKwYI
Saiskos videon uudelleen linjoille?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mpaseppä ja 34 vierailijaa