viskotuulettimen toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JKAVS
Viestit: 1324
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

jiipee kirjoitti: Pe Kesä 02, 2023 10:38 am Lämpeneehän ne jatkuvavetoisella tuulettimella varustetut vanhemmat moottoritkin normaaliin käyntilämpöön, kunhan termostaati on kunnossa ja kone tekee töitä. Moottorin liian alhaisen käyntilämmön juurisyy ei voi olla viskotuulettimen väärä toiminta.
Ainakin Fordissa (traktori) viskoon yhdistetty tuuletin on selvästi tehokkaamman oloinen kuin vastaavassa viskottomassa mallissa käytetty. Lapojen muoto on paljon aggressiivisempi.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ainakin Fordissa (traktori) viskoon yhdistetty tuuletin on selvästi tehokkaamman oloinen kuin vastaavassa viskottomassa mallissa käytetty. Lapojen muoto on paljon aggressiivisempi.
Onhan ne yleensä tehokkaampia puhaltamaa, mut ei se silti konetta alilämpösenä pysty pitämää, ainakaa kesäkelissä(vaikka nyt onkin aika viileetä).
Tavallinen kiinteä ropeli talvipakkasella puhaltaa jääkylmää konettapäin, ja silti kone lämpiää jos ei pelkkää joutokäyntiä käy. :roll:
HA
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja HA »

Liittyy saksalaisvalmisteiseen takavetoautooni tämä vanha esimerkki. Auto oli muusta syystä huollossa maahantuojan merkkikorjaamolla, jossa irrottivat flektin ja viskokytkimen huollon ajaksi. Kun lopulta saivat auton valmiiksi ja kävin sen noutamassa, niin heti käynnistäessä huusi flekti kuin palosireeni, eikä tästä muuttunut miksikään ajossa. Ehjän viskoflektin pystyy kymänä varovasti pysäyttämään käsinkin, hanska kädessä tai kaasua polkaisemalla "vapautuu" jos on vikaantunut vain vähän. Tämä ennen ehjä flekti siis vikaantui huollon yhteydessä.

No, vaadin että korjaavat viskon ehjäksi. Sanoivat että eivät ehdi, mutta antavat uuden sellaisen varaosana mukaani, vaihda itse. Vaihdoin ja sama lopputulos, hain sieltä hyllystä ne kaikki kolme uutta viskoa ja kaikki viallisia. Ja, lopputuloksena en koskaan saanut autooni ehjää flektiä, auto vaihtui toiseen saksalaismerkkiin.

Tuohon aikaan työskentelin itsekin raskaiden ajoneuvojen parissa, jossa oli mm. Volvon ja Scanian koneita. Niihinkin tilattiin ja vaihdettiin flektejä ja viskokytkimiä. Volvolta tuli koko siivikko viskoineen päivineen puulaatikossa lavalla, jossa siivikko oli käyttöasennossaan ja varoitukset että ei saa säilyttää muutamaa minuuttia kauempaa lappeellaan. Behrin ohjeissa oli suuntanuolet, jossa asennossa laatikkoa sai säilyttää ja kuljettaa. Nämä autoni viskot olivat siellä liikkeen hyllyssä vapaasti, ilman mitään ohjeita tai pakkauksia.

Tässä SACHS'n tehtaan ohjeesta: https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ting-noise

Mahlen ohjetta: https://www.mahle-aftermarket.com/media ... 1_en-3.pdf
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kokeilin verstalla pyörittää viikon käyttämättä seisseen Valtran viskotuuletinta siivistä. Puoli kierrosta siipi kiertyi vastahakoisesti, mutta toinen puoli kierrosta meni hyvinkin kevyesti. Sama toistui uudestaan ja uudestaan, joten kai siellä kammiossa se neste/geeli/mikälie oli valunut alaraunaan ja vastusti pyörittämistä puolen kierroksen verran; koneen käydessä sitten vastus tasoittuu.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla oli -86 mallin Volvo 240 GLi. Siitä meni tuulettimesta viskokytkin rikki, ei pyörinyt kunnolla ollenkaan. Huollossa laittoivat kiinteäksi, moottorin ääni muuttui persoonalliseksi niinkuin lentokoneessa. Ajettiin menemään ja lämmöt oli normaalina kesät/talvet.

Jossain vaiheessa tuli kuitenkin mieleen että sen vois vaihtaa ehjään, ja näin toimittiin. Ääni muuttui tavalliseksi ja bensan kulutus laski pari litraa satasella, jopa alle 10 litran.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Lurkus ja 36 vierailijaa