autolava vaihtolava laitteista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Oliskohan täällä tietoa enemmän noista vanhoista vaijerilaitteista?
Laskin klapikuormaa ja siinä kohtaa, kun lava oli laskutelineeltä pois, ehkä metrin enää maasta irti niin rysähti lava alas. Vetomoottorista kuulu sellainen rallattava ääni ja vaijeriakseli pyöri vapaasti rallattaen siis lavan painosta alas. Mikäköhän tuon aiheutti? Hiukan luotto kärsi jos vastaava tapahtuu, kun lava on ylhäällä niin voi tulla aika vauhdilla alas.

Lavalla oli kuivia klapeja ja painoa ehkä muutama tonni, ylös vedossa ei ollut ongelmia.

Laitteisto on jostain -60 luvulta. Vetomottori on kiinteä eli ei ole vaijereiden vetotasausta tms. Muutettu traktorin hydrauliikalle eli on 5-letkua, Kipin nosto, kipin lasku, kelaus ulos, kelaus sisään ja vapaa paluu. Paineensäätöventiili on rakennettu myös. Paineita en ole mitannut, edellinen omistaja säätänyt. Olisko 8-tonnin laite, vaijerit 13 mm mutta itse tehty eli ei väriä tms. Laitteessa ei ole mitään tyyppikilpeä. Vaijeriakselissa on sellaiset jouset ja putket jotka ohjaavat vaijerin kelausta. Akselissa on myös kiilat jotka poistamalla saa vaijerikelan pyörimään vapaasti.

Ainoa ero aiempaan mitä olin tehnyt niin olin traktorista säätänyt deluxe venttiilistä tuon kilpikonna - jänis ventiilin noin puoleen väliin, kun edellisessä työssä piti tehdä hitaampia liikkeitä ja se oli jäänyt siihen kun en muistanut vääntää takasin täysille. Lisäksi traktori oli tyhjäkäynnillä.
Onko paine tai virtaus ollut jotenkin liian pieni? Ääni oli niin kuin olisi "rattaat" rallattanut mutta harvemmalla taajuudella, ratatatatataa....Painaako hydrauliikka jotenkin tuon turbiinin jotai vasten ja nyt ei painetta ollut riittävästi vai mikä ihme? Itselle tuo mekanismi on täysin uusi.
Ford 6610 -88
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Superdexta-64 kirjoitti: Su Touko 28, 2023 11:00 am Oliskohan täällä tietoa enemmän noista vanhoista vaijerilaitteista?
Laskin klapikuormaa ja siinä kohtaa, kun lava oli laskutelineeltä pois, ehkä metrin enää maasta irti niin rysähti lava alas. Vetomoottorista kuulu sellainen rallattava ääni ja vaijeriakseli pyöri vapaasti rallattaen siis lavan painosta alas. Mikäköhän tuon aiheutti? Hiukan luotto kärsi jos vastaava tapahtuu, kun lava on ylhäällä niin voi tulla aika vauhdilla alas.

Lavalla oli kuivia klapeja ja painoa ehkä muutama tonni, ylös vedossa ei ollut ongelmia.

Laitteisto on jostain -60 luvulta. Vetomottori on kiinteä eli ei ole vaijereiden vetotasausta tms. Muutettu traktorin hydrauliikalle eli on 5-letkua, Kipin nosto, kipin lasku, kelaus ulos, kelaus sisään ja vapaa paluu. Paineensäätöventiili on rakennettu myös. Paineita en ole mitannut, edellinen omistaja säätänyt. Olisko 8-tonnin laite, vaijerit 13 mm mutta itse tehty eli ei väriä tms. Laitteessa ei ole mitään tyyppikilpeä. Vaijeriakselissa on sellaiset jouset ja putket jotka ohjaavat vaijerin kelausta. Akselissa on myös kiilat jotka poistamalla saa vaijerikelan pyörimään vapaasti.

Ainoa ero aiempaan mitä olin tehnyt niin olin traktorista säätänyt deluxe venttiilistä tuon kilpikonna - jänis ventiilin noin puoleen väliin, kun edellisessä työssä piti tehdä hitaampia liikkeitä ja se oli jäänyt siihen kun en muistanut vääntää takasin täysille. Lisäksi traktori oli tyhjäkäynnillä.
Onko paine tai virtaus ollut jotenkin liian pieni? Ääni oli niin kuin olisi "rattaat" rallattanut mutta harvemmalla taajuudella, ratatatatataa....Painaako hydrauliikka jotenkin tuon turbiinin jotai vasten ja nyt ei painetta ollut riittävästi vai mikä ihme? Itselle tuo mekanismi on täysin uusi.
En huomannut mainittavan, toimiiko tuo nyt kuitenkin oikein tuon sattumuksen jälkeen? Teoria liian vähäisestä virtauksesta minusta ontuu, koska painehan siellä on kuitenkin sama. Tietysti jos ohivuotoa on paljon vanhassa vehkeessä, sitten tuossa voisi olla perää. Onko tuossa jotain välityksiä välissä, matoruuvi tms. vai pyörittääkö hydrauliikka suoraan vaijerikelaa?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Toimii taas ihan niin kuin ei olisi mitään koskaan ollutkaan. Tuosta vetomoottorista en tiedä tarkemmin, että mitä se pitää sisällään. Mitään ulkopuolista laatikkoo ei ole eli hydrauliikka menee suoraan vetomoottoriin.
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Konekansan sivuilla oli tuollainen purettuna. Ulkokuori on samaa sarjaa kuin omani.

https://konekansa.net/threads/vaihtolav ... ttori.906/

Ääni saattoi hyvinkin olla tuollainen missä nuo harjanteen hakkaavat mäntiä. Voiko paine ollut olla liian alhainen kun ajattelee, että traktorikin on Ford 6610 -88 alkuperäisellä pumpulla, jos on väljää tai paineet ei ihan parhaat. Lisäksi tyhjäkäynnillä pidin kierroksia.

Mikä noiden painejousien tehtää tuossa vetomoottorissa on? Voiko niiden katkeaminen tehdä tuota lipsumista?

Lisään vielä sen verran, että tuo rallatus tapahtui juuri siinä kohtaa, kun lava oli jo takapäästään maassa ja etupää tuli juuri rullilta alas eli siinä kohtaa missä vaijereiden katkeaminen on suurimmillaan. Tässä varmaan siis pito vetolaitteella ollut kovimmillaan ja siinä kohta antautui.
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Löysin vanhan kirjoituksen palstalta jossa joku tietävä sanoo että:

"Toinen noista 2-toimisista venttiileistä tulisi mielellään olla karaltaan sellainen, että se vapaa-asennossa tukkii vapaavirtauksen moottorin imu- ja painepuolen väliltä, tämä siksi, jos kipataan painava lava ilman lukitusta se voi juosta nopeasti alas, eli vetomoottori pyörii taakan voimasta".

Itselläni on tapana laskea lavaa hissun kissun ja välillä ottaa traktorin hydraulivipu pois päältä ja taas välillä päälle. Onkohan mahdollista, että keskiasennossa tuossa käykin noin, että onkin ollut vapaavirtausta? Kuuluuko silloin rallatus vai olisiko lasku pitänyt olla äänetön?
Tunteeko joku 10 sarjan fordin hydrauliikkaa tarkemmin, että onko tuo mahdollista?
Ford 6610 -88
Pataässä
Viestit: 1992
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Olisiko öljytilavuus rittämätön? Nostappa kippi taivaisiin ja laske lava alas, ryshätääkö? Itsellä oli kuorma auto vaijeri laitteilla joka vuoti sieltä ja tuolta. Pudotti lavan kun öljy oli vähissä, mutta nosti takaisin kun laski kippiä.
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Pataässä kirjoitti: Su Touko 28, 2023 11:13 pm Olisiko öljytilavuus rittämätön? Nostappa kippi taivaisiin ja laske lava alas, ryshätääkö? Itsellä oli kuorma auto vaijeri laitteilla joka vuoti sieltä ja tuolta. Pudotti lavan kun öljy oli vähissä, mutta nosti takaisin kun laski kippiä.
Hyvä vinkki, täytyy tarkistaa tämä, tosin vuotoja ei ole ja rysähdystä ei ole aiemmin tullut...Kippiä oli nostettu ehkä vähän yli metrin ja öljyä on traktorin perässä aika paljon 10-sarjalaisessa, olisko 80 litraa? Mutta tarkistetaan tämäkin...
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Öljyä on riittävästi. Selvisi tuo venttiilin toiminta asennotkin eli perästä keulaan lukien on veto - pito - veto - vapaa. Ilmeisesti tuossa on käynyt niin, että laskussa oli tuo veto päällä jossa vapaa asento on seuraavana. Käyttäjän moka eli olen muutaman millin kahvasta vääntäny vedosta eteenpäin niin ampuu vapaan heti päälle.

Sen verran parannusta siis tulevaisuudelle, että kun on lavan nosto niin letkut laitetaan merkittyyn järjestykseen jolloin nosto tapahtuu tuolla veto- osalla jonka seuraava pykälä on pito. Ei pääse enää pienellä virheliikkeellä menemään ainakaan vapaalle. Sitten kun on laskun vuoro niin laittaa vaan letkut toisinpäin ja on taas pito päällä, jos sattuu kahvasta taas vääntämään liian lujaa. :lol:
Ford 6610 -88
Pataässä
Viestit: 1992
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Hyvä että vika paljastui :D
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Pataässä kirjoitti: To Heinä 06, 2023 10:16 pm Hyvä että vika paljastui :D
Joo oli hyvä, että selvisi muuten jää sellainen epävarmuus tuohon turvallisuuteen/tekemiseen ja se ei ole ollenkaan hyvä.
Ford 6610 -88
Pataässä
Viestit: 1992
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

On siinä hauskuus kaukana kun pudottaa 10t rapiat vapaana alas.
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Kyseinen vika uusiutui eli ei ollut käyttäjässä sittenkään vikaa. :lol: Nyt tosin teki pienen napsun ja odotti sen jälkeen, kun jatkoin laskua laski lava nykien alas viimeiset parikymmentä cm mutta ei rallattanut vapaana, johtuiko tyhjästä lavasta kenties.

Tuossa laitteessa on siis neljä letkua, kipille yksi pari ja veijerilaitteelle toinen pari. Laiskana kokeilin vetää lavaa tyhjänä kyytiin niin, että kytkin vain yhden parin eli vaijerilaitteen traktorin hydrauliikkaan. Ei vetänyt lavaa kyytiin eli onko tuo kippi ja vaijerilaite jotenkin keskenään sidoksissa? Kun kytkin kaikki neljä letkua oli taas vedot kunnossa.

Osaako joku sanoa onko tuossa mitään ilmaussysteemiä? En ainakaan löytänyt imausruuvia mistään. Hydraulimoottorin päällä kuoressa on joku pultti kymmenen millin kannalla mutta ei sieltä ölyä tullut vaikka pyöritin moottoria kun ruuvi oli pois. Tämä on vanha laite niillä kiiloilla rullat lukitaan eli hyvä pyörittää vapaana kun vetää kiilat pois. Vai ilmaako jotenkin käytössä itsensä?

Tuo hydraulimoottori on samassa linjassa tuollaisen pienen noin puolen litran metallitötsän kanssa, paineakku ei varmaankaan se ole mutta mikähän sen tarkoitus mahtaa olla? Siinäkään ei ole mitään ilmausnippaa tms.

Tuossa järjestelmässä on paineensäätimet asennettu molempiin letkupareihin mitenköhän niistä saisi paineen tarkistettua? Ei taida pelkästä paluulinjasta saada?

Jos jollain olisi jotain kuvia/piirustuksia näistä vanhoista (multilift?) laitteista niin kiitollisuudella otan vastaan. Ylipäätään jos jollain on näistä jotain kokemusta tai tietoa niin laittakaa arvauksianne missä vika voisi olla. Nyt on seuraavaksi isompi kuorma ehkä 5 tn mikä pitäisi laskea alas niin arvatkaapa jänittääkö vähän. :shock: :shock:
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Täytyy tuo pataässän konsti vielä testata eli nostaa kippi ylös ja katsoa tuleeko tyhjä lava alas vapaana. Nyt vaan tosiaan hankala kun on painava lava päällä. Ehkä varoiksi voisi tuon perän ylitäyttää niin paljon kun uskaltaa ja nostaa kippiä mahdollisimman vähän.
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Sen verran selvisi että tuon vetomoottorin kuoren sisällä ei ole muuta painetta kuin korkeintaan ohivuoto. Mitenkähän nuo painejouset vaikuttaa toimintaan? Jos niitä on poikki niin tekeekö tuota periksi antamista?
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Sopiva hetki tuli tänään niin varmuuden vuoksi mittasin paineet traktorin hydrauliikasta. Olivat täysin tikissä, eli se on nyt varoiksi katsottu että paineet riittää.
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Jatketaan yksinkirjoittelua, sen verran sain selville, että nyt kun laskiessa viimeisiä kymmeniä senttimetrejä lavan nykiessä osittain niin vaihdoin suuntaa. Kesti muutaman sekunnin eikä tapahtunut mitään, lisäsin kaasua (tyhjäkäynnillä ennen tätä) ja lava alkoi kelautua takaisin siis kolmeen/neljään sekuntiin ei tapahtunut mitään. Eli siis järjestelmässä on oltava ilmaa, tai öljyn kierrossa muuta vikaa. Voisiko tuo traktorin perän öljy jotenkin kuohua (vuotoa jossain ei näkyvässä paikassa)tms. jolloin pääsisi ilmaa tuonne kiertoon?
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: autolava vaihtolava laitteista

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

No niin pitkästä aikaa pääsin vaihtolavan kimppuun. Ei ole kyllä hetkeen jännittänyt niin plajon kuin nyt kun laskin 5 tonnin korkean kuorman alas. :lol: :lol:

Laitoin öljyt ihan ylämerkkiin perästä ja kierrokset 1600. Ei rallattanut mutta jossain kohtaa muutama nykäisy tuli eli ilmeisesti öljyn puute tai ilmaa jossain. Sain lavan kuitenkin alas.

Sellaisen mielenkiintoisen tempun teki, että kun lava oli siinä kohtaa kun menee keikautuspisteen yli niin kuorma nykäisi jonkin verran. Siinä ajattelin, että rallattaa, jos meinaa alkaa rallattaan. Mutta ei rallattanut, sen sijaan alkoikin lava laskea itsekseen. :lol: :lol:
Onko ketään fordin hydrauliikka tietäjää? Olisiko tuo keikautus aiheuttanut lavan tuplakippisylinterin kautta kovan vastapainesykäyksen fordin venttiilistöön, että olisi itse vaihtanut kipin laskuun pidolta? Pito ei ikään kuin pitänyt vaan lähti laskemaan, onko se mahdollista?

Koitin tuon kipin nostaa ylös asti tyhjän lavan kanssa, ei tullut lava alas. Sekin on nyt testattu.

Muuten olen kyllä tyytyväinen vaihtolavalaitteeseen, olisi pitänyt hommata jo aikeisemmin. Saa puuliitereitä siirrellä, hiekkakuormia haettua, kaivurin kuskasin 80 km päähän hommiin ja takaisin. Saa helposti kyytiin kun lavan voi laskea maahan. Selviää yhdellä kärrynrungolla ja lavoja voi olla erilaisia. Jarrut kun tein vielä tuohon, niin nyt pysähtyy kyllä tosi nopeasti vaikka olis maksimi kuorma päällä. :lol:
Ford 6610 -88
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa