Käyttövesiputkien uusiminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Tutulla vuoti taloon tuleva vesiputki joka oli jostain syistä tuulikaapin yhteydessä ja vakuutus korvasi koko remontin muuta ikävähennykset korvaussummaan tehtiin jollain prosentilla.
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja juntunen »

kkuula kirjoitti: To Touko 25, 2023 6:31 pm Tutulla vuoti taloon tuleva vesiputki joka oli jostain syistä tuulikaapin yhteydessä ja vakuutus korvasi koko remontin muuta ikävähennykset korvaussummaan tehtiin jollain prosentilla.
Eli siis remontti maksoi kuitenkin sen verran vähän että vaikka oli ikävähennyksiä niin vakuutusyhtiöltä tullut summa kattoi koko remontin hinnan?
Olen luullut, että vakuutusyhtiö maksaa toteutuneista kuluusta vain sen mitä ikävähennysten jälkeen jää maksettavaksi, mutta kerrankin on jollakulla ollut hyvä vakuutus. Toki ei se raha vakuutusyhtiöllekkään seinästä tule vaan asiakkaat ne korvaukset viimekädessä maksaa.
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Kari L »

Täällä ollaan yksimielisen ihastuneita komposiittiputkiin, joita minä en laittaisi mistään hinnasta, vaan ruotstumatonta tai haponkestävää.
Komposiittiputki on niin tuore keksintö, että siitä ei vielä kukaan osaa sanoa mitä se tekee/kestää 30 vuoden kuluttua. Sen sijaan ruostumaton ja haponkestävä tiedetään mitä ne kestää. Jos sellaiset laitettaisiin uuteen taloon, niin koskaa ei niihin tarvitsisi kajota.
Tuntemani putkiurakoitsija sanoi, että hän ei enää mitään muuta tarjoakaan.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja tumes »

Tuntemani putkiurakoitsija sanoi, että hän ei enää mitään muuta tarjoakaan.
Ikuinen työ, ikuinen nälkä.
.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Kari L »

tumes kirjoitti: La Touko 27, 2023 5:55 pm
Tuntemani putkiurakoitsija sanoi, että hän ei enää mitään muuta tarjoakaan.
Ikuinen työ, ikuinen nälkä.
Kupariputkien kanssa vedättäminen meni jo liian pitkälle.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
haller
Viestit: 981
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja haller »

Kari L kirjoitti: La Touko 27, 2023 7:14 pm Kupariputkien kanssa vedättäminen meni jo liian pitkälle.
Niin, eikö se ole ihan veden laadusta kiinni mikä kestää? Jossain kestää mikä vaan, toisessa kupari on parempi ja kolmannessa hst?
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Kari L »

Keräyskuparista tehdyillä putkilla ryssittiin koko homma.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Kari L »

Miksi rakennusten LVI suunnittelijat laittavat käyttövesiputket ahtaisiin kanaaleihin ja monesti vielä betonin sisään tietäen, että putket pitää uusia 10-40 vuoden kuluttua. Putkia ei millään saa vaihdettua entisille reiteilleen, vaan sitten putkiremontissa uudet putket on vedettävä portaikon kautta tai ulkokautta.
Tässä koko putkihommassa on paljon mätää alusta alkaen.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
mh jkl
Viestit: 306
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

Kari L kirjoitti: La Touko 27, 2023 5:47 pm Täällä ollaan yksimielisen ihastuneita komposiittiputkiin, joita minä en laittaisi mistään hinnasta, vaan ruotstumatonta tai haponkestävää.
Komposiittiputki on niin tuore keksintö, että siitä ei vielä kukaan osaa sanoa mitä se tekee/kestää 30 vuoden kuluttua. Sen sijaan ruostumaton ja haponkestävä tiedetään mitä ne kestää. Jos sellaiset laitettaisiin uuteen taloon, niin koskaa ei niihin tarvitsisi kajota.
Tuntemani putkiurakoitsija sanoi, että hän ei enää mitään muuta tarjoakaan.
tämä on asiaa ja komposiitississa käyttäisin vain ja ainoastaan mettalli osia itse kun noiden kanssa painin päivittäin niin nuo muoviosat vuotaa harmittavan usein
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Kari L kirjoitti: La Touko 27, 2023 9:58 pm Miksi rakennusten LVI suunnittelijat laittavat käyttövesiputket ahtaisiin kanaaleihin ja monesti vielä betonin sisään tietäen, että putket pitää uusia 10-40 vuoden kuluttua. Putkia ei millään saa vaihdettua entisille reiteilleen, vaan sitten putkiremontissa uudet putket on vedettävä portaikon kautta tai ulkokautta.
Tässä koko putkihommassa on paljon mätää alusta alkaen.
Ennen laitettiin, laitetaanko nykyäänkin uusissa taloissa?
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja juntunen »

mh jkl kirjoitti: La Touko 27, 2023 11:12 pm
Kari L kirjoitti: La Touko 27, 2023 5:47 pm Täällä ollaan yksimielisen ihastuneita komposiittiputkiin, joita minä en laittaisi mistään hinnasta, vaan ruotstumatonta tai haponkestävää.
Komposiittiputki on niin tuore keksintö, että siitä ei vielä kukaan osaa sanoa mitä se tekee/kestää 30 vuoden kuluttua. Sen sijaan ruostumaton ja haponkestävä tiedetään mitä ne kestää. Jos sellaiset laitettaisiin uuteen taloon, niin koskaa ei niihin tarvitsisi kajota.
Tuntemani putkiurakoitsija sanoi, että hän ei enää mitään muuta tarjoakaan.
tämä on asiaa ja komposiitississa käyttäisin vain ja ainoastaan mettalli osia itse kun noiden kanssa painin päivittäin niin nuo muoviosat vuotaa harmittavan usein
Samahan se on että auton korikin pitäis tehdä rosterista ettei ruostu. Eihän se ole kuin hinnasta kiinni. Toki kun työ muidostaa suurimman osan hinnasta niin ei se parempi materiaali enää paljon hintaa nosta. Sentään ruostuvia rautaputkia ei enää asenneta niinkuin 70-luvulla eli jotain kehitystä on tapahtunut.
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja kkuula »

juntunen kirjoitti: To Touko 25, 2023 7:39 pm
kkuula kirjoitti: To Touko 25, 2023 6:31 pm Tutulla vuoti taloon tuleva vesiputki joka oli jostain syistä tuulikaapin yhteydessä ja vakuutus korvasi koko remontin muuta ikävähennykset korvaussummaan tehtiin jollain prosentilla.
Eli siis remontti maksoi kuitenkin sen verran vähän että vaikka oli ikävähennyksiä niin vakuutusyhtiöltä tullut summa kattoi koko remontin hinnan?
Olen luullut, että vakuutusyhtiö maksaa toteutuneista kuluusta vain sen mitä ikävähennysten jälkeen jää maksettavaksi, mutta kerrankin on jollakulla ollut hyvä vakuutus. Toki ei se raha vakuutusyhtiöllekkään seinästä tule vaan asiakkaat ne korvaukset viimekädessä maksaa.
Tuli väärä sanamuoto eli korvasi mutta ei tietenkään täyttä hintaa.
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Kari L kirjoitti: La Touko 27, 2023 9:58 pm Miksi rakennusten LVI suunnittelijat laittavat käyttövesiputket ahtaisiin kanaaleihin ja monesti vielä betonin sisään tietäen, että putket pitää uusia 10-40 vuoden kuluttua. Putkia ei millään saa vaihdettua entisille reiteilleen, vaan sitten putkiremontissa uudet putket on vedettävä portaikon kautta tai ulkokautta.
Tässä koko putkihommassa on paljon mätää alusta alkaen.
Venäjällä putket rautaa ja irti ulkoseinästä 15 cm. Vaihdetaan 10-20 vuoden välein. Lämminvesi tulee patteriverkosta suihkuun ja ammeeseen, ammeessa olo kuin hiekkarannalla mutta ruoste murua persvaossa. Helppo vaihtaa ja yksikertainen systeemi. Kylmällä vedellä melkein galvanoitu putki. Matkailu avartaa näkemyksiä. Jos ei turistikohteissa yövy. :mrgreen:
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käyttövesiputkien uusiminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Pataässä kirjoitti: Ma Touko 29, 2023 10:41 pm Venäjällä putket rautaa ja irti ulkoseinästä 15 cm. Vaihdetaan 10-20 vuoden välein. Lämminvesi tulee patteriverkosta suihkuun ja ammeeseen, ammeessa olo kuin hiekkarannalla mutta ruoste murua persvaossa. Helppo vaihtaa ja yksikertainen systeemi. Kylmällä vedellä melkein galvanoitu putki. Matkailu avartaa näkemyksiä. Jos ei turistikohteissa yövy. :mrgreen:
Kaukolämpöverkostoissa ei kuulemma ole kiertoa (paluuputki lämpölaitokselle puuttuu), loppupäästä menee jäähtynyt vesi luontoon. Näin olen kuullut, no onhan siellä öljyä ja kaasua riittämiin. Miten lienee kaukolämpöveden käsittely korroosion vähentämiseksi hoidettu, vai tarvinneeko tuota?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mazaman, Sirkkeli ja 8 sormea, Smirkelimies ja 48 vierailijaa