Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Autokaupan kuumuudesta en tiedä mitään, enkä autoilijan normaaliudesta, mutta silti ajellaan. Vaikka kyllä tuossa alkaa jo lommoja muistona retkiltä olemaan.
Mutta uskoisin kyllä sen huoltokirjan kiinnostavan jo 10k€ alkaen olevissa käytetyissä autoissa?
Tonnin parin 20v ritsat kannattaa luokitella erilailla.
Niinku minä, puhelimessa näkemättä, eikä lähtenyt edes haettaessa käyntiin ja lommoja joka paikassa.
Mutta kun lupasin mitä lupasin, niin maksettava on. Oli, ja on, se vaan ruma.

Niin, Wetterin huolto/korjaushistoriasta selvisi, että autoon on vaihdettu alipainepumppu, kytkimen pääsylinteri ja takakardaani.
Ja tietysti ne huollot.
Ja marmoritiski oli jotain "puulevyä"!! :?
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... oa-6736174

Paljonko tuossa "voittaa" jos tekisi itse?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
pela
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja pela »

jep jep,15 tonttua riihikuivaa säästää DIY mies Bugatin kanssa,aika merkittävä säästö...
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ajomies kirjoitti:https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... oa-6736174

Paljonko tuossa "voittaa" jos tekisi itse?
:D Ja öljynvaihtoväli varmasti jotain 5tkm välein jos ajelee lähellä kaikkien tehojen rajaa...tankillisella, jota on muistaakseni toistasataa litraa, pääsi jonkun minuutin kaasu pohjassa, samoin uskomattoman hintaiset renkaat kesti yhden rykäisyn huippunopeudella, mutta mikäs siinä jos on paikka missä ajaa ja tuskin tuollaista ostaa kukaan sellainen joka joutuu edes pienen sekunnin miettimään hintoja.... :D
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korsteeni kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... oa-6736174

Paljonko tuossa "voittaa" jos tekisi itse?
:D Ja öljynvaihtoväli varmasti jotain 5tkm välein jos ajelee lähellä kaikkien tehojen rajaa...tankillisella, jota on muistaakseni toistasataa litraa, pääsi jonkun minuutin kaasu pohjassa, samoin uskomattoman hintaiset renkaat kesti yhden rykäisyn huippunopeudella, mutta mikäs siinä jos on paikka missä ajaa ja tuskin tuollaista ostaa kukaan sellainen joka joutuu edes pienen sekunnin miettimään hintoja.... :D
Nuo öljysheikit näilläkin ajelee ja hylkäävät sitten niitä sinne erämaahan. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

pela kirjoitti:jep jep,15 tonttua riihikuivaa säästää DIY mies Bugatin kanssa,aika merkittävä säästö...
Ei kait nyt millään, jos liike veloittaa tuon summan, jonka epäilen olevan avaimet käteen homma. Eli tee se itse kaveri joutuu käyttämään rahaa suodattimiin, öljyihin ja propun tiivisteisiin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja TepaR »

korsteeni kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... oa-6736174

Paljonko tuossa "voittaa" jos tekisi itse?
:D Ja öljynvaihtoväli varmasti jotain 5tkm välein jos ajelee lähellä kaikkien tehojen rajaa...tankillisella, jota on muistaakseni toistasataa litraa, pääsi jonkun minuutin kaasu pohjassa, samoin uskomattoman hintaiset renkaat kesti yhden rykäisyn huippunopeudella, mutta mikäs siinä jos on paikka missä ajaa ja tuskin tuollaista ostaa kukaan sellainen joka joutuu edes pienen sekunnin miettimään hintoja.... :D
Jossain Ferrarin mallissa oli muistaakseni jakohihnan vaihto myös 5 tkm välein. Voihan se olla että huoltomies tulee vaikka helikopterilla hoitamaan vaihtotyön...
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Juu taisi olla ferrari F40 jossa oli tuo hihnanvaihtoväli.

Sitten tässä 2000-luvun alkupuolella mercedeksen ja mclarenin yhteistyön hedelmä SLR McLaren, niin siinä oli nimenomaan henkilökohtainen huoltomies, joka tuli lentäen paikalle jos autossa ongelmia, tai huollettavaa...jostain lehdestä luin niitä palveluja ja kertomuksia kuinka jollekkin oli tuotu uuden istuimet helikopterilla, kun oli omistajan kankuissa ollut ikävä tunne (niihin siis jo ostovaiheessa mitoitettiin henkilökohtaiset mittatilaus penkit ym. ja jo esittely/ostovaiheessa kestittiin asiakas päivä tolkulla kaikilla mahdollisilla mukavuuksilla...

Hauskaa puuhastelua varmasti, kun ei tarviisi jatkuvasti luurata tyhjään lompsaan, ja voisi nauttia todella henkilökohtaisesta palvelusta :D
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

TepaR kirjoitti:
korsteeni kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... oa-6736174

Paljonko tuossa "voittaa" jos tekisi itse?
:D Ja öljynvaihtoväli varmasti jotain 5tkm välein jos ajelee lähellä kaikkien tehojen rajaa...tankillisella, jota on muistaakseni toistasataa litraa, pääsi jonkun minuutin kaasu pohjassa, samoin uskomattoman hintaiset renkaat kesti yhden rykäisyn huippunopeudella, mutta mikäs siinä jos on paikka missä ajaa ja tuskin tuollaista ostaa kukaan sellainen joka joutuu edes pienen sekunnin miettimään hintoja.... :D
Jossain Ferrarin mallissa oli muistaakseni jakohihnan vaihto myös 5 tkm välein. Voihan se olla että huoltomies tulee vaikka helikopterilla hoitamaan vaihtotyön...
Juuri juttelin parturissa, kun eräs oli ostanut uuden kawasakin vesijetin, 150hp. Kysyin, onko ahdettu, kun niiden kestävuudestä kuullut huonoa. Vapari koneella. Ahdetussa sama lohko ja 300 hp. Huoltoväli 20h.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
MF135-72
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja MF135-72 »

Tuota omaa Hyundaita ajattelin alkaa huoltaa ite, kun takuu mennyt umpeen ja muutenkin. Ongelmat alkaa heti pohjamuovin irroituksella. Niin ruosteessa pultit ja yksi heti poikkikin. Muoviset kiinnikkeet osin väkivalloin auki. Ilmeisesti merkkihuollossa vaihtaneet öljyt öljytikun reijän kautta, kun pultit niin umpiruosteessa, että tuskin koskaan ollut auki. Onko öljynsuodatintakaan vaihdettu.
Korjasin sen rikki :|
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Itse tulee tehtyä nykyään aivan kaikki autoihin, paitsi katsastus. Joskus aiemmin joitain kertoja muka kiireen vuoksi pajalla käyttänyt ja sitten on saanut itse korjata, jopa joskus enemmän. Jokunen autokin on tullut ostettua, joita eivät ole korjaamolla saaneet kuntoon. Itseltä sujuu perushuollosta peltitöihin ja moottorin kunnostuksesta vikadiagnostiikkaan kaikki. No päästöarvot on katsastuskonttorin aluetta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Auton huoltokirja itse huoltaminen vs huoltoliike

Viesti Kirjoittaja SSe »

Itse kaikki mahdollinen, aina menee joku kuitenkin pieleen jos huollossa käyttää tai rahastetaan turhasta :evil:

Merkkaan huoltokirjaan mahdollisimman tarkkaan kaikki tekemiset, jälleenmyyntiarvoon leimojen puutteella ei ole mitään vaikutusta. Jotkut hankalammat hommat kuten automaattiloodan öljynvaihdon ja jakopäärempan olen teettänyt liikkeessä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], Google [Bot], Lurkus ja 35 vierailijaa