MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja lukke »

Helpottavaa tietoa jos pääsee sillä öljypohjan ja kehto pulttien löysäämisellä! ei oikein innosta hirmu operaatioihin, koneella on ajettu 4500h innostu vaan nyt jo rohisemaan ei kuluta oljyä eikä savuta huollot tehty aina ajallansa.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

nyt on osat tilattu naparemonttia varten.
Öljyä tulee todella reilusti oikeasta takanavasta.

Päivitelläänpä ketjua kun tilanne etenee :lol:
janne
Viestit: 1035
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja janne »

Machist kirjoitti: Ma Touko 22, 2023 9:46 pm nyt on osat tilattu naparemonttia varten.
Öljyä tulee todella reilusti oikeasta takanavasta.

Päivitelläänpä ketjua kun tilanne etenee :lol:
Odotellaan raporttia. Itellä alkanut verkussa toinen napa tihuttaa öljyä. Jos tuo stefan ja laakerin vaihto onnistuu kotikonstein niin voisi itsekkin koittaa tällä kertaa urheilla eikä suoraan pajalle navan kanssa :)
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Mitenhän tuon huohotuksen takanavoille tekisi järkevästi?
Pitäisikkö täyttöproput korvata kulmanipalla (jos sopivalla kierteellä löytyy) ja siihen letku?
Lynexi
Viestit: 391
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Ois ne tehtaalla tehny siihen huohotuksen, jos ois tarpeen. Ylipainehan itseasiassa puristaa stefaa, vaan tiiviimmäksi.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Vaikuttaa nyt siltä että kun paikat kuluu, niin paine saa aikaan vuotoja. Toinen puoli normaalisti kuiva, mutta nyt tiputtaa ja painetta oli melkoisesti.
janne
Viestit: 1035
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja janne »

Tiiä sitten saisko tuolla huohottimella muuta kuin korkeintaan vähän lisäaikaa stefalle? Jos ne kestää ilman huohotinta sen 4-50 vuotta ennen kuin alkaa tihuttaa niin joutaa kerran elämässä stefan uusia :)
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tästäpä sitä lähdettiin liikkeelle..
Kunnon pesu molemmille takavanteille ja navoille.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tarkoitus on maalata molemmat vanteet, nyt kun on siihenkin hyvä tilaisuus.

Pukit alle ja rengas irti.

Kuva

Jätin illalla öljyt valumaan pihalle ja siihen piti nyt heittää.
Jos tänään kävisi osat ja jatkaisi hieman.

Paljonko tuo napa painaa? kai sen yksin jaksaa tuosta nostaa?

Kuva
MOP
Viestit: 7479
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Meidän verkussa ohjauksen tehostin keräsi painetta, siinä ei ollut vielä huohotusta. Sen verran vanhan mallinen. Porasin siihen proppuun 3 millin reiän ja laitoin siihen saksisokan. Tiivistää tarpeeksi, ei menee likaa sisään, mutta huohottaa riittävästi. Se proppu on ilmeisesti samanlainen, kun tuossa pyörän kotelossakin. Se on ollut käytössä jo lähes 30 vuotta.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Eipä siinä.. pultit irtit ja napa tipahti syliin.
Ei ihan älyttömästi painanut, kun planeettapyörästö jäi traktorinpuolelle, eli ensin lähti tuo "kuori" ja sitten tuo planeettapyörästö.

Kuva

Kuva

Tämänkin lukkosokan irroitukseen on varmaan joku työkalu, jolla se lähtee sekunnissa?
Sai kyllä muutamankin hetken tapella että sai urastaan ylös ja irti.

Kuva

Akseli lähti melkein itsestään (puoleenväliin) kun vähän kolautti, mutta loppupäästä ahdisti. Laakeria lämmittämällä ja koputtelemalla se lopulta kuitenkin antautui. Ei mahtunut oikein prässiin kun on niin hankalan muotoinen/kokoinen.

Kuva

Stefa ja ulkokooli lähti prässissä kun pyöritteli ja paineli varovasti ympäriinsä.

Kuva

Kuva

Nyt pitäisi keksiä miten saan uuden stefan ehjänä paikalleen?
Ei ole mitään niin isoa (100mm) lätkää/holkkia jotta voisi prässissä sen painaa tai käyttää välissä jos nuijalla koputtelee?
Voisi kokeilla heittää pakastimeen, jos se hieman kutistuisi?

Ulkokooli täytyy ainakin pakastaa. se tulee tuohon stefan päälle. siihen pitäisi olla jo 110mm lätkä, jos prässissä haluaa painella.

Akseli/laakeri sama homma. Laakerin sisäkoolille pitäisi olla noin 95mm holkki.
Laitan akselin pakkaseen ja laakerin uuniin 120 asteeseen. jospa se tipahtaisi paikalleen.
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja ch »

Ulkokooli pakastimeen ja lämmittää akseliputkea. Jos ei oo mitään nestekaasu tai pillivehkeitä, niin kuumailmapuhallintakin kannattaa koittaa.Kaikki asteet ylöspäin auttaa.

Stefalle vois riittää paksusta filmivanerista tehty pyöreä lätkä?? Ei kai sitä nyt monen tonnin voimalla tarvi pesäänsä saada.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Eiköhän ne sinne mene kun jäädyttää ja lämmittää osia.
Nyt vasta älysi , että stefa olisi lähtenyt toiseenkin suuntaan, niin turhaan tuli laakerin kooli rässättyä irti :lol:

Aamulla pitää tuo vanne laittaa maaliin, kunhan eka puhdistelee. Saa kuivaa sen kasausajan.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kooli oli pakkasessa ja tuota kuorta lämmitin toholla.
Hieman piti tuurnalla ja vasaralla avustaa, mutta melko nätisti meni.

Kuva

Stefa peni prässissä nätisti paikalleen. Lankun pätkä oli välissä.
Kuva

Laakeri meni akseliin tiputtamalla. Akseli pakkasessa yön yli ja laakeri 120 c uunissa hetken aikaa.

Sittenpä se oli vain korkkitiivisteiden laittaminen paikalleen ja rojut kasaan.
Korkkitiivisteet oli liian isot ja niistä piti ottaa 1cm pätkä pois, että asettui paikalleen. Liimasin vielä tiivisteliimalla, joten tuskin tuo vuotaa. Katkokset laitoin yläosaan moleempiin tiivisteisiin.

Noh.. kasassa se nyt on..

Kuva

Sitten vanteen siistimistä. Edellinen omistaja hitsaillut vahvikkeet ja jäänyt roiskeet/kuonat putsaamatta.
Tämä vanne on tehty todella kiireellä. toinen on siistimpi.

Lähtötilanne:
Kuva

Hieman siistittynä:
Kuva

Pohjalle tuli happomaali ja käsittelin rälläkän teräsharjalla ruostekohdat. Maalipinnat hion karheaksi hiekkapaperilla.

Kuva

Vähän tuli muutenkin maalipintaa paikkailtua ja huomenna ehkä valmistuu lopullisesti.

Kuva

Tuossa muuten hyvä video vastaavan navan purkamisesta:

[youtube]https://youtu.be/CAdilImYdKw[/youtube]

Eli ei siis tarvitse erikoisempia työkaluja eikä välttämättä edes prässiä.
Prässi tosin helpottaa asennusta, ainakin stefan osalta.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tulipa vähän muutenkin maalattua ja sipisteltyä :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mistähän saisi etupainoja edullisesti?
Ostin joskus 2kpl ja meinasin että leikkuuttaisi mallin mukaan siihen kahden painon väliin painoja, mutta on jäänyt tekemättä.
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Mitähän tuolla on tehty kun moiset vahvikkeet vanteisiin hitsattu? Mulla kun tuo 185 jossa samannäköiset keskiöt ja katolla raskas nosturi, eikä vanteita oo hitsailtu vaikka ne on laitettu aika leveälle. Melkoinen kuormitus kun sivulta nostaessa kaikki paino toisella pyörällä.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Joku tiesi sanoa, että pultinreikien kohdalta on alkanut ratkeamaan nuo keskiöt, jos on vedetty painavia kuormia.
Kuulemma olivat aikoinaan korjanneet useita vastaavalla tavalla.

Toinen vanne oli tehty suht siististi, mutta toinen todella kiireellä ja kaikki roiskeet hiomatta.
Saumoissa oli myös kuonat päällä ja vetästy vähän maalia vain siihen :mrgreen:

Eihän ne siistit vieläkään, mutta paremmat kuin ennen ja kyseessä työkone eikä näyttelykampe :wink:


Heittäkääpä mikä olisi tämän koneen myyntihinta jos nettikoneeseen nyt tyrkkäisi?
Ainoa vika on kampuran stefan vuoto, kun tuli tarvikestefa laitettua koneremontin yhteydessä.
Sekin pitänee hoitaa tässä lähiaikoina kuntoon..
Kuuskakkone
Viestit: 738
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Machist kirjoitti: Su Touko 28, 2023 9:20 pm Mistähän saisi etupainoja edullisesti?
Ostin joskus 2kpl ja meinasin että leikkuuttaisi mallin mukaan siihen kahden painon väliin painoja, mutta on jäänyt tekemättä.
https://autot.tori.fi/traktorit-ja-rask ... /113413422

Tuos näyttäs olevan, jos on könttähinta tuo ilmotettu.

Ostaisin muuten ite, mutta täältä katsoen on kaakana..
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Machist kirjoitti: Pe Touko 26, 2023 8:17 am Tämänkin lukkosokan irroitukseen on varmaan joku työkalu, jolla se lähtee sekunnissa?
Sai kyllä muutamankin hetken tapella että sai urastaan ylös ja irti.

Kuva
Jep, tällaiset pihdit: Erikoislukkorengaspihdit Knipex 45 10 170 KN4510170

https://www.tooloutlet.fi/product/36660 ... -45-10-170.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Jispeg
Viestit: 315
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Jispeg »

Ollaan vaihtamassa MF 690 takanavan stefaa. Ongelmaksi on tullut että tuo vasemmanpuoleinen planeettapyörästö ei lähde irti booreiltaan. Mikä sitä voi pitää kiinni? Noin sentin on liikkunut.
Kuva
Kuva lainattu käyttäjältä Machist.

Edit. Tuli siis tuon kuoren mukana, eikä sen booreista irtoa.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Oisko vaan tiukka sovitus?
Prässillä tai kapulaa väliin ja koputtelee akselin päähän?
Minulla ei ollut lukitusta ja irtosi ihan itsestään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], povk ja 46 vierailijaa