Volvo V50 1,6D 2010

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja transit »

Tuohan on pitkälti sama auto kun focus mk2.
Eli hyvä peli.
Kokemusta on 13 vuoden ajalta.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Aakku kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 7:57 pm
Tjsal kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 7:41 pm Huolto-ohjelmassa ei ole varmaan mainittu kaikkea, mitä kannattaisi tehdä, jotta pysyy liikennekunnossa? Jostain öljysihdin tukketumisesta esim. ollut jossain juttua.
Se öljysihdin tukkeutuminen johtuu niistä suuttimien juuritiivisteiden vuodoista. Öljy puuroutuu ja samalla menee turbon voiteluputken sihti tukkoon. Seurauksena turbon hajoaminen. Virallisessa ohjeessa muistaakseni turboputken sihti jätetään korjauksen yhteydessä pois.
Miten se juuritiivisteongelma vaikuttaa öljyihin? Meijän tossa on ainakin suuttimien juuret on kuivat.
Turbossa vähän öljyä pinnalla. Kiihdyttäessä ei savuta tai tee muutakaan ihmeellistä.
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja transit »

Onko siinä muuten 8 vai 16 venttiilinen moottori?
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

16 taitaa olla.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja mauri »

transit kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 4:29 pm Tuohan on pitkälti sama auto kun focus mk2.
Eli hyvä peli.
Kokemusta on 13 vuoden ajalta.
En kyllä volvoja menisi sillä mainostamaan että olisivat foordeille jotain sukua. Melkein onnistuivat isojenkin volvojen maineen tuhoamaan silloin kun niistä yritettiin mondeoita tehdä. Toivottavasti nyt kiinalaisomistuksessa saavat taas tehdä "oikeita" volvoja.
Vanhalta ajalta on kokemusta belgian fordista ja hollannin volvosta - valitettavasti! Göteborgilainen oli ihan toista maata, muutenkin kuin valmistuspaikan osalta.
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja transit »

mauri kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 6:58 pm
transit kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 4:29 pm Tuohan on pitkälti sama auto kun focus mk2.
Eli hyvä peli.
Kokemusta on 13 vuoden ajalta.
En kyllä volvoja menisi sillä mainostamaan että olisivat foordeille jotain sukua. Melkein onnistuivat isojenkin volvojen maineen tuhoamaan silloin kun niistä yritettiin mondeoita tehdä. Toivottavasti nyt kiinalaisomistuksessa saavat taas tehdä "oikeita" volvoja.
Vanhalta ajalta on kokemusta belgian fordista ja hollannin volvosta - valitettavasti! Göteborgilainen oli ihan toista maata, muutenkin kuin valmistuspaikan osalta.
No se on vaan mun kokemus.
Niin ja myös kaverin , sillä oli samanlainen dieselinä ja ajoi sillä 500tkm.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Niin tätä koitin aiemmin kysyä:
Miten se suuttimien juuritiivisteongelma vaikuttaa öljyn puuroutumiseen? Meijän tossa on ainakin suuttimien juuret on kuivat.
Turbon seudulla vähän kosteutta, öljyä. Kiihdyttäessä ei savuta tai tee muutakaan ihmeellistä. Pitääkö olla huolissaan?
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja SamiT »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 11:10 am Minulla edeltäjä V40 1,9D vm-04, 280 tkm eli rotunsa viimeinen, Moottorissa ei mitään ongelmia, liekö hänessä hiukkassuodatinta, ei ole mitään pyytänyt. Takajarrut tyyppivikaiset. Nyt on jakopään hihnan vaihdossa, edellisestä vaihdosta 7 vuotta. Kulutus 5,5 L/100. Paras auto tähänastisista.
Tämähän onkin Renaultin dieselmoottori.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

SamiT kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 8:53 pm
asfalttiviljelijä kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 11:10 am Minulla edeltäjä V40 1,9D vm-04, 280 tkm eli rotunsa viimeinen, Moottorissa ei mitään ongelmia, liekö hänessä hiukkassuodatinta, ei ole mitään pyytänyt. Takajarrut tyyppivikaiset. Nyt on jakopään hihnan vaihdossa, edellisestä vaihdosta 7 vuotta. Kulutus 5,5 L/100. Paras auto tähänastisista.
Tämähän onkin Renaultin dieselmoottori.
Ja eiks se koppa ollut Mitsubishi?
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Olen antanut itseni ymmärtää että Meganessa oli sama mottori ja että alusta olisi Mitsubishiä.
Olin juuri maksanut oppirahat uutuusmallista, niin ajattelin että jo elinkaarensa päässä oleva olisi luotettavampi.
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Kyllä, Megane 1 1.9 dCi:ssä oli pohjimmiltaan sama Renaultin kone kuin vanhassa S40:ssä. Samaa F9Q perhettä näyttävät oleva uudemmissakin 1.9 Megane II:ssa, tehoa on otettu noista enemmän, jotain 130hp paikkeilla.
Viimeksi muokannut juntunen, Ti Tammi 24, 2023 8:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja 361 »

mauri kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 6:58 pm
transit kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 4:29 pm Tuohan on pitkälti sama auto kun focus mk2.
Eli hyvä peli.
Kokemusta on 13 vuoden ajalta.
En kyllä volvoja menisi sillä mainostamaan että olisivat foordeille jotain sukua. Melkein onnistuivat isojenkin volvojen maineen tuhoamaan silloin kun niistä yritettiin mondeoita tehdä. Toivottavasti nyt kiinalaisomistuksessa saavat taas tehdä "oikeita" volvoja.
Vanhalta ajalta on kokemusta belgian fordista ja hollannin volvosta - valitettavasti! Göteborgilainen oli ihan toista maata, muutenkin kuin valmistuspaikan osalta.
Täällä taas vanhalta ajalta hyviä kokemuksia Hollannin Volvoista ja uudemmalta ajalta huonoja Göteborgin vastaavista.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Näinhän se on että kun hyvän löytää, niin uutta samanlaista ei ole saatavana. Tuossa juuri poika arvioi että alkaa mieli tehdä vanhanajan perusautoa, huippunykyaikaisissa on liikaa toimintoja joita ilman tulee toimeen, vikatilanteissa vain ongelmia.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Mikä mahtaa olla vikana kun kulkupuoli meni äkillisesti surkeaksi: Ei kiihdy ja ottaa kiekkaa vain 2800rpm. Infotaulussa lukee moottorinohjausjärjestelmä vaatii huoltoa. Kiihdyttäessä kuuluu kun suhisee, niinkuin ahtoputki olisi irti, mutta välijäähdytin on niin piilossa, että sitä en vielä ole kaivanut näkyviin. Enkä ehdi tänään. Onko joku "hauskempi" vika todennäköisempi?
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ahtoputki irti tai ahtopaineensäätimeltä letku irti tai säädin jumissa jos vika alkoi yhtäkkiä.
Tai noita itse katselisin ensimmäisenä.
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Nuin vanhasta kukaan mitään kattelle katsastuksessa että onko pönttö tyhjä ja egr poistettu kunhan rääkäsytestin läpäsee. Tämä koskee uudempia autoja ja tulee ehkä voimaan ensi vuonna jos trafi keksii vain miten tuota valvotaan. Ongelma tässä on että järjestelmille ei ole mitään standartia joten katastusasemat on helisemässä yleistesterin kanssa mitä käyttävät. Tehtaat ovat saaneet valvontapiirin ja vikakoodit tehdä miten haluaa. Osaava ohjelmoija myös pystyy peittämään toimimattomuuden. Eräs idea on ollut että mikäli on epäilys manipuloinnista niin pitää merkkiliikkeestä hakea todistus että järjestelmä toimii oikein. Aika näyttää miten tämän asian trafi hoitaa. Itelle on tullut vastaan niin hyvin piilotettu toimimattomuus että kusiputken painekokeessa vasta testeri huomasi että nyt ei ole kaikki kunnossa,ei vikakoodeja reaaliaikainen data näytti ok lukemia,toimintotesti ei mennyt vaan läpi. Kysyin asiasta tutulta katsurlta että miten meinaatte oikein valvoa,he olivat samaa kysyneet trafilta ja sieltä oli vastattu ettei he tiedä vielä 🤣
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä tuossakin nyt on taas sellainen omatunnon testaus suomalaiselle lainkuuliaiselle autoilijalle. Onhan näitä "viritettyjä" autoja jo päätynyt kaupanpurkuun kun "viritystä" ei ollut ostajalle mainittu.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Tjsal kirjoitti: To Touko 25, 2023 8:23 pm Mikä mahtaa olla vikana kun kulkupuoli meni äkillisesti surkeaksi: Ei kiihdy ja ottaa kiekkaa vain 2800rpm. Infotaulussa lukee moottorinohjausjärjestelmä vaatii huoltoa. Kiihdyttäessä kuuluu kun suhisee, niinkuin ahtoputki olisi irti, mutta välijäähdytin on niin piilossa, että sitä en vielä ole kaivanut näkyviin. Enkä ehdi tänään. Onko joku "hauskempi" vika todennäköisempi?
Vastaan itse: ahtopuoli ei vuotanut, vaikka siltä näytti ensin. Vikakoodeista huolestuttavin oli hiukkasloukkuun liittyvä, en muista tarkkaan. Nollaamalla auto rupesi taas kulkemaan normaalisti. Asentaja oli sitä mieltä, että automaattista regenerointia ei ollut tapahtunut ja suodatin antoi vikakoodin. Ja ecu rajoitti sitten tehot.
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja karir »

Onko auto ollut lyhyessä pätkä ajossa? Jos dpf poltto jää kesken usemman kerran niin dpf vastapaine nousee helposti yli raja arvon ja sytyttää vikakoodin. Itse veikkaisin että dpf vaihto edessä lähiaikoina.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Volvo V50 1,6D 2010

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuosta itseltä unohtui sanoa aiemmassa vastauksessa että ei harvinaista olisi jumittava egr venttiilikään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], kjko, MAKESON ja 45 vierailijaa