Kanttikoneen "kapasiteetti"

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Mitä tämän koneen tiedoissa tarkoittaa "Maks. levypaksuus (400 N / mm2) 2,5 mm"
https://www.bernardo.at/fi/blechbearbei ... -1020.html

Elikkä mitä materiaalia, miten leveänä ja missä paksuudessa tuo jaksaa kantata? Melko vieras alue mulle, niin en ymmärrä tuosta levypaksuusmääritelmästä mitään, vaikka koitin googlailla.
JKAVS
Viestit: 1324
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

N / mm2 on sama yksikkö kuin megapascal (MPa), jota käytetään materiaalien myötölujuuden ilmoittamiseen. Oletettavasti kone siis kanttaa 2,5-millistä levyä, jonka myötölujuus on 400 MPa.
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Noin arvelinkin, mutta tössäsi siihen kun en löytänyt levyjen specksejä, mikä missäkin on myötölujuus. Useamman metallifirman sivuja ynnä muita selailin, mutta ei sattunut silmään.
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Nykyisin normi rakenneteräs S355 on myötlujuudeltaan 355Mpa. Myös S235 laatuja on jotka vastaavasti notkeempia.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Tätä onkin yllättävän vaikea selvitellä googlella, kun ei aiheesta ymmärrä. Heitetään esimerkiksi yksi materiaali, jonka kanttaus kiinnostaa. HST levy eli tarkemmin EN 1.4404 AISI 316L. Sain kaivettua että sen myötälujuus olisi 500-700MPa. Miten tuota siis sovelletaan, jos puhutaan 1,0mm levystä tai 2,0mm levystä? Lujuus noilla kahdella levyllä on sama, mutta miten se "tarvittava kanttausvoima" päätellään eri levypaksuuksille?
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

https://www.aliko.fi/sarmaystyokalut/ta ... malaskuri/

Siitä laskuri joka pätee teollisuussärmäreille, sivulla on arvoja eri metalleille.

Toki tuo on tehty siihen että yläterällä painetaan levyä v-muotoiseen rakoon mutta saa tuosta ymmärryksen voimantarpeesta jos on kanttikoneellaan jo jotain kantannut.
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Kardaani kirjoitti: Ti Touko 23, 2023 9:14 pm Tätä onkin yllättävän vaikea selvitellä googlella, kun ei aiheesta ymmärrä. Heitetään esimerkiksi yksi materiaali, jonka kanttaus kiinnostaa. HST levy eli tarkemmin EN 1.4404 AISI 316L. Sain kaivettua että sen myötälujuus olisi 500-700MPa. Miten tuota siis sovelletaan, jos puhutaan 1,0mm levystä tai 2,0mm levystä? Lujuus noilla kahdella levyllä on sama, mutta miten se "tarvittava kanttausvoima" päätellään eri levypaksuuksille?
Ei happonen noin lujaa ole. Sitkeää kylläkin. Löytämäsi arvo vastaa murtolujuutta. Myötlujuus 250Mpa
http://cdn.primeweb.fi/www.polarputki.f ... ivuina.pdf
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juhnu kirjoitti: Ti Touko 23, 2023 10:09 pm https://www.aliko.fi/sarmaystyokalut/ta ... malaskuri/

Siitä laskuri joka pätee teollisuussärmäreille, sivulla on arvoja eri metalleille.

Toki tuo on tehty siihen että yläterällä painetaan levyä v-muotoiseen rakoon mutta saa tuosta ymmärryksen voimantarpeesta jos on kanttikoneellaan jo jotain kantannut.
Jäin vain ihmettelemään, miksi tuossa on käytetty murtolujuutta, koska taivutuksessa levy pelkästään myötää, ja sitäkin vain osalta paksuuttaan.

Tietysti kun laskee murtolujuudella, niin se takaa, ettei suurempaa voimaa taivutuksessa esiinny. Tämäkin edellytyksellä, ettei ole kyse ns. ylilujasta levystä. Nämä ovat levyjä, jotka eivät aivan yltäneet oman luokkansa lujuuteen, mutta täyttävät alemman lujuusluokan vaatimukset.
Kyllä se siitä.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Kardaani kirjoitti: Ti Touko 23, 2023 9:14 pm Tätä onkin yllättävän vaikea selvitellä googlella, kun ei aiheesta ymmärrä. Heitetään esimerkiksi yksi materiaali, jonka kanttaus kiinnostaa. HST levy eli tarkemmin EN 1.4404 AISI 316L. Sain kaivettua että sen myötälujuus olisi 500-700MPa. Miten tuota siis sovelletaan, jos puhutaan 1,0mm levystä tai 2,0mm levystä? Lujuus noilla kahdella levyllä on sama, mutta miten se "tarvittava kanttausvoima" päätellään eri levypaksuuksille?
Taivutusmomentti ja -voima on taivutuksessa verrannollinen levynpaksuuden toiseen potenssiin. Näin jos levynpaksuus kaksinkertaistuu, voima nelinkertaistuu. Levyn lujuus vaikuttaa lineaarisesti, eli jos lujuus kaksikertaistuu, niin voima tai momentti myös kaksinkertaistuu.

Tosin nämä arviot ovat likiarvoja, koska materiaalin todellinen jännitys-venymäkäyrä määrittää todellisen voimantarpeen. Lisäksi puristuksessa materiaalit käyttäytyvät eri tavalla kuin vedossa.
Kyllä se siitä.
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Kiitokset hyvistä ja selventävistä vastauksista! Perstuntumalta jonkunverran kantanneena, sanoisin että tuo kone jaksaa kantata 2mm hapislevyn ainakin 250mm leveydessä. Jäärän kaavan mukaan, sen pitäisi jaksaa 1,0mm hst-levy 1000mm leveydessä samalla voimalla.

Mistä näen, mikä on vaikkapa 1,5mm hapislevyn myötölujuus? Ilmoitetaanko noita missään kun ei teräsmyyntifirmojen tiedoista ainakaan tunnu löytyvän. Tämä siis vaan esimerkkinä, jos noita jostain löytyy, voisi tarkkaankin laskea, kuinka paksua ja miten leveänä tuo jaksaa kantata eri materiaaleja.
JKAVS
Viestit: 1324
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Myötölujuus on yksi tärkeimmistä materiaalin ominaisuuksista. Se varmasti kerrotaan kaikille materiaaleille.

Mutta huomaa että se on materiaalin ominaisuus. Et etsi myötölujuutta 1,5 mm levylle, vaan sille materiaalille, josta levy on tehty.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

JKAVS kirjoitti: Ke Touko 24, 2023 8:50 pm Myötölujuus on yksi tärkeimmistä materiaalin ominaisuuksista. Se varmasti kerrotaan kaikille materiaaleille.

Mutta huomaa että se on materiaalin ominaisuus. Et etsi myötölujuutta 1,5 mm levylle, vaan sille materiaalille, josta levy on tehty.
Tässäpä lujuusarvoja ensihätään. On syytä huomata, että merkintä Rp0,2 tarkoittaa nimenomaan materiaalin myötölujuutta. Tuo 0,2 tarkoittaa, että materiaaliin jää tuolla jännitystasolla 0,2 prosentin pysyvä venymä. Kuvassa Rp0,2-arvo vastaa kohtaa, jossa oikealle menevä käyrä haarautuu vasemmanpuolisesta jyrkästi nousevasta suorasta.

Kuva

Mutta, koska ruostumattomat teräkset ovat kuvan esittämään tapaan myötölujenevia, niin jos tarvitaan suurempia venymiä (terävämpiä särmiä), tulee muovauksessa käyttää Rp0,2 arvoa korkeampaa jännitystasoa eli suurempaa voimaa. Siksi muovausvoiman arvioinnin jännityksenä käytetään materiaalin maksimilujutta eli jännitys-venymäkäyrän maksimiarvoa Rm.
Kyllä se siitä.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ajattelinpa vielä lisätä Aalto-yliopiston peruskurssin opetusmateriaalia lujuudesta ja muista mekaanisista ominaisuuksista, jotta tulee selväksi, mistä puhutaan.
Kyllä se siitä.
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kanttikoneen "kapasiteetti"

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Kiitokset vastanneille! On tuossa sisäistettävä kun nuo lukee :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, DexMasZet, Juice, kkuula, Universal Four, valtsu864 ja 40 vierailijaa