EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, muokkausta ja korjausta. -telin vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Eipä ole tullut mieleen tukijaloilla traktorin perään nostella, mutta sen verran kokeilin, että uskoisin nousevan, jos vaan liikevarat tassuissa riittää. No siitä lähdetään liikkeelle, että teline nyt ensin venttiilipöydälle ja letkun korjaus, niin pääsee kunnolla kokeilemaan. Epäilen silti, että vanteet pitää kääntää :D
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tänään poikkesin taas metsäkärryn luona, ja irroitin yhden pyörän mutterin, kartiohan muttereissa ja vanteissa on. Mahtaisiko toimia tässä käytössä kuitenkin, kun vaan kääntäisi vanteet, laittaisi prikan väliin ja kääntäisi mutterin tasaisen sivun vannetta kohti? Tarviiko itse asiassa edes paikkaa? On tullut vastaan kärryjä, joissa on vain tuo suorapintainen mutteri vannetta vasten jo tehtaalaisena.
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, Vanhemman metsäkuormaimen hankinta

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

nuc-64 kirjoitti: Pe Marras 18, 2022 12:54 am Tänään poikkesin taas metsäkärryn luona, ja irroitin yhden pyörän mutterin, kartiohan muttereissa ja vanteissa on. Mahtaisiko toimia tässä käytössä kuitenkin, kun vaan kääntäisi vanteet, laittaisi prikan väliin ja kääntäisi mutterin tasaisen sivun vannetta kohti? Tarviiko itse asiassa edes paikkaa? On tullut vastaan kärryjä, joissa on vain tuo suorapintainen mutteri vannetta vasten jo tehtaalaisena.
Kyllähän tuollaisen paripyörävanteen pitäisi käydä kummin päin tahansa paikalleen, joten olisikohan vanteiden pultin reiät kartioita molempiin suuntiin. Jos näin ei ole, niin vanteen kääntämisen yhteydessä keskittämistä voisi tehdä laittamalla kartioprikat pulttien tyveen, vanteen ja navan väliin ja kiristää mutterit tasainen pinta vannetta kohti. Jos vanteen keskireikä ei hoida keskittämistä ja vanteen pultireiät ovat pulteille väljät, niin vaarana on se että pultit alkavat katkeilla ajossa, joten siksi nuo kartiot, jommalta kummalta puolelta, vannetta kohti ovat tarpeen .
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Aivan, tuo kartio keskittää ja jakaa kuorman näin tasaisesti. Nuo ovat varmaan etupyörien vanteet ja siksi tuollaiset. Täytyy tehdä vähän kokeilua. En tullut aiemmin ajatelleeksikaan tuota olennaista juttua eli kuorman jakoa. Kartioprikoista en ole kuullutkaan, mistähän sellaisia saisi hankittua? EDIT näkyy saavan vaikka mistä. Aina oppii uutta, en tiennyt tuollaisia olevan olemassakaan ennen tätä päivää.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Olen kyllä sitä mieltä, että parempi unohtaa vanteiden kääntäminen. Renkaat siirtyvät kuvien perusteella arvioituna enemmän kuin sijansa ulospäin. Nyt napojen laakerit kuormittuvat kuten on suunniteltu, isompi sisempi laakeri kantaa pääosan kuormasta.Kun käännät vanteet, niin ulompi pikkulaakeri joutuu kantamaan kuorman vielä vipuvarrella lisättynä. Eivätkä nuo navat näytä yhtään yliomitoitetuilta. Lisäksi raidevälin levitys ei auta juuri mitään tyhjän kärryn vakavuuteen kuormattaessa, jos/kun se on ongelma. Kuormaajan tukijalka on tukipisteenä, tyhjä kärry lähinnä toimii vastapainona kun maahan painettu tukijalka keventää kärryä. Ajossa tetenkin on tukevampi, mutta tulee sitten myös kömpelömpi ahtaassa paikassa, kun kärry näyttäisi levenevän n. 30 cm puolelleen.
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tässä olen kesälle miettinyt projektina aisankäännön rakentelua kärryyn. Olisi yksi rehuleikkurin sylinteri, missä isku 295 milliä, männänvarsi on varmaan noin 40 milliä vahva, eikös tuo ole ihan passeli mitoitukseltaan tällaisen pienen kärryn kääntelyyn?
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Eilen tuli käytyä pajalla kärryn kanssa ja tällä erää viimeiset vuotavat letkut korjattua. Samalla tuli taas muutama korjauskohde lisää. Katselin, että tornissa maali on hieman säröllä pääpuomin nivelen tapin holkin hitsisaumasta ja myös noissa ns. poskilevyjen minkä väliin haarukkaan tuo pääpuomi menee, hitsisaumojen reunoilla, maalissa näkyy halkeamaa. En tiedä pitäisikö hioa auki ja katsoa pitääkö vahvistaa hitsausta.
No varsinainen isompi ongelma oli kuitenkin siirtopuomin sylinteri, ei sitä syyspimeillä hyvin vähillä koekäytöillä tullut huomattua, että sylinterin varsi on hieman banaanilla. Nyt kun pajan omistaja asian huomasi, tuli muistikuva, että asiaa hieman syksyllä jo katselin, mutta luulin silmieni vaan valehtelevan. Loiva ja pitkä mutka, mutta uusitaan tuo sylinterin varsi, kun siinä varressa on hitunen ruostetta ja pieniä kolhujakin, olisiko yritetty oikoa joskus?
Kuva
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

On tällä puuta jo pinollekin saatu. Melko isokin haapa tuntuu kyytiin nousevan ihan keskeltä nostaen.
Kuva
Suurimmat tuossa noin 65 cm tyveltä, tosin 3 metrisiä. Viereen kun vetelee maata myöden, niin mun tarpeisiin ihan riittämiin on voimaa.
Kuva
Tämä kärryn keveys tuo omat haittansa, kuvassa puomi sivulle käännettynä, koura ilmassa, tukijalka hieman pehmeällä. Ei vaan noita kyytiin saanut, siirtämättä kärryä lähemmäksi. Alkoi muutaman kerran jo huvittaa ja toisaalta kauhistuttaa tuon kanssa, mutta yllättävän paljon tuolla rauhallisin ottein pystyy touhuamaan.
Kaverilta saattaisi kuitenkin vapautua Tempo ptu-7:n teli, ajattelin sen tuohon askarrella, josko painavampaa tekisi vähän vakautta ja leveämmissä pyörissäkin olisi etunsa. Nykyiset pyörät osaavat olla maahakuiset ja tuossa koossa ei oikein juuri leveämpiä tahdo löytyä.
Monin paikoin oli öljyvuotojen kanssa ongelmia alkuun, mutta toistaiseksi on pienellä liittimien kiristelyllä ja letkujen vaihdolla menty. Pitäisi vielä ensi viikolla ottaa kärry taas perään ja ajaa loput havupuurangat pinolle, onneksi koivut on jo melkein kaikki klapitettu :oops:
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jos tuo kallistelu ongelma jatkuu mahdollisen telin- ja renkaidenvaihdon jälkeenkin, niin voisi ehkä kokeilla renkaiden täyttöä suolavedellä, saisi painoa kärryn takapäähän jonkin verran.
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Kuva
Tällainen Hidroirma venttiilipöytä tuli kotiutettua Lapualta. Saa nähdä minkä kuntoinen on, kokeilla ajattelin miten toimii. Saakohan noita venttiilinvarsien suojakumeja jostain? Mitkänuo tapit osassa letkuliitäntöjen ylä- ja alapuolia ovat? Samoin noissa ristivivuissa on väljää, voikohan noita jotenkin kiristää? Onko muuten tietoa mikä tuo pöydän tyyppi voisi olla?
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mike »

Olisko hds 15 tai hds 130, mm Hakissa käytetty ja niihin löytyy kuvat Hakki/Nokka varaosasivuilta.
Siinä on lohkokohtaisia varoja, shokkeja. Ne tahtoo vanhemmiten vuotaa, joten puomit saattaa laskea. Noihin saa kyllä uusia varoja jos ei hiominen auta asiaa. Nestepaineelta löytynee ~luokkaa 60-70€ kpl. Joissain pöydissä pelkät tulpat, löytyisikö sellaiset jostain ja poistaa nuo kokonaan. Tavan rautatulppa se ei kuitenkaan ole, senverran kokeilin ettei korjannut vaivaa.
Suojakumit varmaan saa jostain tai tutkii ATV/auto varaosista vetonivelen/raidetangon nivelistä löytyykö sopivia.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Täytyy tutustua asiaan. Mielestäni paikallaan olevassa Monsun Tison pöydässä ei tuollaisia varoja ole. Nuo kumit joista kyselin ovat siis pöydän takapuolella olevien neljän lohkon venttiilivarsien suojakumit, eli melkoisen pieniä pitäisi olla, nuo isot kumitötsät saa varmaan klemmareilla rauhoittumaan paikalleen.Sanokaapas viisaammat, kun alan pöytiä keskenään vaihtamaan, niin miten nuo kytketään eli missä järjestyksessä letkutus noitten ristivipujen alle tulee. Oikeastaan riittäisi kun tietää minkä toiminnon käyttöön kytken pöydän laitimmaiset letkut. Tarkoitan siis sitä, kun tuossa ristivipujen kohdalla on mahdollisuus laittaa letkut väärin päin, eli eteen taakse liikkeen liikutteluun meneekin vahingossa ne letkut mitkä pitäisi laittaa poikittaisliikkeen käyttöön ja tietysti toisin päin. Ei viitsisi suotta moneen kertaan noitten kanssa puljata.
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mike »

https://drive.google.com/drive/mobile/f ... 1edB0Swxri
Tuolla hds 15 ohje , siinä letkujärjestystä.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Nythän kävi sitten niin, että laittelin letkut tähän "uuteen" pöytään kiinni ja rupesin kiinnikkeitä laittamaan pöydän päihin. Viimeisin pultti lähti pyörimään mutterin mukana ja sitten kuului klonks... jotain irtosi pöydän sisällä. Tämä tapahtui tulon puoleisen päädyn alemmassa pultissa. Mites tuo nyt puretaan, että saa selville mitä kävi? On siis tuo alempi mutterikantainen pultti lohkon päädyssä
Kuva
Tumppi 865
Viestit: 8132
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eihän sieltä mitää pitäs päästä tippumaa, kun ovat läpipultit jolla lohko on kasattu nippuun!?
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Elo 08, 2023 8:11 pm Eihän sieltä mitää pitäs päästä tippumaa, kun ovat läpipultit jolla lohko on kasattu nippuun!?
Täytyy huomenna tutustua asiaan lisää... Tulee mieleen, että ei kai vaan edellinen käyttäjä ole katkaissut tuota läpipulttia. Tai sitten toisen päädyn mutteri oli niin löysällä, että sen puoleinen mutteri kopsahti vaan auki, en älynnyt sinne edes vilkaista, kun alkoi harmittamaan niin paljon.
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mike »

Läpipultit on. Ei kannata niitä kovin tiukalle vääntää, alkaa karat takkuamaan.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Niinhän sitä kokeillessa kävi, että evakuointireissu siitä tuli. Hieman liikuttelun kuormainta ja toimihan se, tosin siirtopuomi taitettuna rajusti tahtoi painua alaspäin. Ensimmäisen kourallisen nostettuani totesin pääpuomin noston letkujen olevan väärin päin, vaihdoin ne ja sen jälkeen ei enää pääpuomi noussutkaan lainkaan, vaan puomi jäi retkottamaan kärryn sivulle. Shokkiventtiileissä vaikuttaisi olevan vikaa. Pääpuomia ei sitten saanut kuin vaivoin ylös kun ensin shokkiventtiilit vaihtoi nostoasennosta laskulle ja päin vastoin. Shokit tihkuvat öljyä vähän ulospäinkin eivätkä oikein pelaa. Käännöstä tuntuvat toimivan, mutta pää- ja siirtopuomissa eivät, täytyy kysellä Nestepaineelta, josko uusia vielä olisi saatavana.
826610
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja 826610 »

Jos shokkiventtiileissä vikaa niin kannattaa purkaa ne ja vaihtaa mahdolliset tiivisteet. Auttanee ainakin siihen, jos puomit "valuu" eivätkä pysy paikoillaan.
nuc-64
Viestit: 2953
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: EDIT. pieni kärry ja Kronos 250 H, käyttöä kohti, pientä huoltoa ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Puomit valuu juu ja pääpuomin nosto ei toimi huonostikaan, kierroksia vaatii ja heti kun vivusta hellittää alkaa sylinteri valua alas.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Paalari, Semrush [Bot], Silverhawk ja 28 vierailijaa