Ferkku kirjoitti: ↑La Huhti 29, 2023 7:54 pm
Huvittavaa lukea näitä listauksia nippeleistä ja namiskoista onko originelli vai ei. Mä ainakin osta traktorin käyttöön, enkä museoitavaksi. Tuon ikäisessä ratkaisee tekninen kunto ja renkaat. Ihan sama onko jollekin lisävalolle porattu reikä tai joku verhoilu rikki. Vai saako nämä museorekisteriin kuten auton?
Saa.
Mitä hyötyä on jos saa traktorin museorekisteriin?
Lähinnä että onko jotain vastaavaa rahallista hyötyä omassa käytössä kuten autojen kohdalla että vero jää pois.
mrjb425 kirjoitti: ↑La Huhti 29, 2023 9:47 pm
On kyllä aika iso ero sanoissa originelli tai originaali. Voihan nämä sanat olla vaikeita tietyn tasoisille!?
Kummallista kuitenkin aikuisten palstalla.
Ostin uudet "paremmiksi kuin alkuperäiset" mainostetut uudemman polven leyland myyjältä briteistä, nuo kumit nimittäin. 3 vuotta ja risat ovat, vaikka nyt onkin saanut olla metsäkärryn kanssa pääasiassa lepopäivät katon alla pimeässä.
rattori kirjoitti: ↑La Huhti 29, 2023 9:10 am
Kova hinta on. Itse ostanut 3 turbo Leylandia tuohon hintaan. Kaikki suorapeltisiä, ikkunat ehjiä. Verhoilu noissa aina epäsiisti. Yhdessä vielä teollisuusetukuormaaja.
No näitähän ei tehdä enää. Hinta nousee.
Ei saa enää kuin hirveällä tuurilla, kysyisin montako oisi siulla myynnissä noista kolmesta edes tuohon pyyntiin?Jospa hintojen noustessa myös arvostus nousisi, se olisi suuri toiveeni.
Ferkku kirjoitti: ↑La Huhti 29, 2023 7:54 pm
Huvittavaa lukea näitä listauksia nippeleistä ja namiskoista onko originelli vai ei. Mä ainakin osta traktorin käyttöön, enkä museoitavaksi. Tuon ikäisessä ratkaisee tekninen kunto ja renkaat. Ihan sama onko jollekin lisävalolle porattu reikä tai joku verhoilu rikki. Vai saako nämä museorekisteriin kuten auton?
Minulle vanha traktori ja sen alkuperäisyys on iso asia, hankala lähteä varsinkin harvinaisemman kaluston nippeleitä ostamaan/kunnostamaan kun ei ole tarjolla. Ja rahavaratkin on mitä on. Alkuperäisenä säilyttämiseksi koetan tehdä kaikkeni. On mm. 2kpl orkkis jakkaroita uusia hyllyssä ja tilalla on käyttöajaksi tarvikeilmajakkara. Jos ja kun sitten kone hommasta eläköityy voi pistää tehdasuuden jakkaran paikalleen. Ja extra entisöintiin löytyy 1kpl täysin uusi moottori tehtaan paketissa. Jos joskus...
rattori kirjoitti: ↑La Huhti 29, 2023 9:10 am
Kova hinta on. Itse ostanut 3 turbo Leylandia tuohon hintaan. Kaikki suorapeltisiä, ikkunat ehjiä. Verhoilu noissa aina epäsiisti. Yhdessä vielä teollisuusetukuormaaja.
No näitähän ei tehdä enää. Hinta nousee.
Ei saa enää kuin hirveällä tuurilla, kysyisin montako oisi siulla myynnissä noista kolmesta edes tuohon pyyntiin?Jospa hintojen noustessa myös arvostus nousisi, se olisi suuri toiveeni.
Täällä muuan isännällä maatalous käytössä ja kyllä sai koneeseen olla kannentiivisteet ja männänputkien o-renkaat aina valmiina odottamassa. Ja kaiken lisäksi pitää olla ihan omat jäähdytinnesteet. Vaikka deutzin koneista ennen loppu pakosarjat mutta kyllä vesikoneet on toista, jos rehun tekoa suunnittelee. huollotkin ajallaan mutta ei kestänyt.
Kytkin 6v aikana kolmeen kertaan ja vaihdelaattikkoa ei muistakaan monestiko, ainakin puolikymmentä kertaa, milloin pakki hukassa jne.
Postit hakee ja lumityöt sujuu sukkasillaan mutta jos jollain parempaa kokemusta niin kertoo toki
Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 05, 2023 10:14 am
Soppatykki vielä perään ..
Saisikos sitä vedellä tuolla vielä pikku E:llä vai pitääkö olla rekkakortti?
Pelkällä C-kortilla voi kuorma-autolla vetää vain kevytperävaunua (O1), jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 05, 2023 10:14 am
Soppatykki vielä perään ..
Saisikos sitä vedellä tuolla vielä pikku E:llä vai pitääkö olla rekkakortti?
Pelkällä C-kortilla voi kuorma-autolla vetää vain kevytperävaunua (O1), jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
Miten on jos soppatykki tms onkin hinattava laite, millainen kortti vaaditaan ja miten laitteen paino vaikuttaa? Pikku e, iso E vai pelkkä C
Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 05, 2023 10:14 am
Soppatykki vielä perään ..
Saisikos sitä vedellä tuolla vielä pikku E:llä vai pitääkö olla rekkakortti?
Pelkällä C-kortilla voi kuorma-autolla vetää vain kevytperävaunua (O1), jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
Miten on jos soppatykki tms onkin hinattava laite, millainen kortti vaaditaan ja miten laitteen paino vaikuttaa? Pikku e, iso E vai pelkkä C
Hyvä kysymys. Soppatykki tosiaankin taitaa olla hinattava laite eikä kärry. Mutta se ei varmaankaan paina yli 750kg, joten luulis C-kortin riittävän.
Armeijassa tuli maastokuorma-autolla hinailtua soppatykkiä ja C-kortti riitti siihen toimitukseen. Matkanopeus taisi olla rajoitettu 60km/h tuolla yhdistelmällä.
SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 05, 2023 12:28 pm
Armeijassa tuli maastokuorma-autolla hinailtua soppatykkiä ja C-kortti riitti siihen toimitukseen. Matkanopeus taisi olla rajoitettu 60km/h tuolla yhdistelmällä.
Armeijalla on poikkeuspykälä vetää yli 750kg ja alle olikohan 3,5t kärryä pelkällä C-kortilla. Ilmeisesti ihan siksi ettei joka masikuskille tarvitse ajattaa BECE korttia.
"Maatalous on mukava harrastus, mutta pirun kallis"
Tuo hinattava laite onkin mielenkiintoinen kysymys. Meilläkin on jarrullinen hinattava klapikone, saisikohan sitä vetää esim . maasturilla vain B kortilla, vaikka 3500 kg yhteispaino yhdistelmässä ylittyy?
Itselläni on vain BE kortti, riittää juuri ja juuri tuon klapikoneen vetoon kun vetoauto on riittävän kevyt. Tarkoitus on ollut jo pidemmän aikaa päivittää C1E kortiksi, eli saisi kevyellä kuorma-autolla vetää traileria. Esim. kuorma-autoksi rekisteröity paku autotrailerin kanssa vaatii jo tuon kortin.
nuc-64 kirjoitti: ↑Pe Touko 05, 2023 10:28 pm
Tuo hinattava laite onkin mielenkiintoinen kysymys. Meilläkin on jarrullinen hinattava klapikone, saisikohan sitä vetää esim . maasturilla vain B kortilla, vaikka 3500 kg yhteispaino yhdistelmässä ylittyy?
Itselläni on vain BE kortti, riittää juuri ja juuri tuon klapikoneen vetoon kun vetoauto on riittävän kevyt. Tarkoitus on ollut jo pidemmän aikaa päivittää C1E kortiksi, eli saisi kevyellä kuorma-autolla vetää traileria. Esim. kuorma-autoksi rekisteröity paku autotrailerin kanssa vaatii jo tuon kortin.
SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 05, 2023 12:28 pm
Armeijassa tuli maastokuorma-autolla hinailtua soppatykkiä ja C-kortti riitti siihen toimitukseen. Matkanopeus taisi olla rajoitettu 60km/h tuolla yhdistelmällä.
Täyskumipyörin varustetun Sergei "tykin" kyljessä luki sama 60km/h. Maasto SK kulki parhaimmillaan 120km/h. Hyvin näytti kapine perässä tulevan, kiire kun muka oli niin piti antaa soittaa.