Puulämmityksen oheistoiminnot

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

tumpeloko
Viestit: 28
Liittynyt: Su Helmi 14, 2021 6:53 am
Viesti:

Re: Puulämmityksen oheistoiminnot

Viesti Kirjoittaja tumpeloko »

Niin, kaikella on hintasa. Mulla pihaan tuotuna koivurungot n. 40e/motti, traktorin pa jotain n.60l koko kausi, moottorisahaan n.8l. No
rattoriin ostana pari vuotta sitte juontokouran jottei tarvi runkoja maatavasten sahata, kuljetin ja klapisäkit. Mutta onpa hiukka puuhastelua ja tekemistä eläkeukolle. Kaikki vaan maksaa mutta kun on puulämmitys niin maksettava on.
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Puulämmityksen oheistoiminnot

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Pitääkin toi sahan kulutus jotenkin testata ja mitata ehkä jo tänään. Koivutukki ei paljoa vie jos ajatellaan sen olevan valmiiksi karsittu. Sellainen muistikuva mulla on et yhden tuulenkaatokuusen kun karsin ja pätkin klapimittaan niin johonkin puolivälin kieppeille taisin päästä pätkiessä tankillisella. Kokonaan en saanut sahattua ja oliko siinä se karsiminenkin kun täydestä tankista aloitin ja saha sammui tankin tyhjentyessä. Muistikuva on hämärä, aikaa tästä on kymmenkunta vuotta.
Naapurin papparainen valittaa sahansa kulutusta. Mun mielestä se on pieni menoerä kaikkeen muuhun nähden mitä näihin talkoisiin joutuu ostamaan. Jos aivan viimeisen sentin mukaan laskee niin raskaassa työssä ja urakkavauhdilla menee ylimääräisen ruuan tarpeen ja kahvinjuonnin kuluihin enemmän rahaa kuin sahan bensaan :lol:
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Puulämmityksen oheistoiminnot

Viesti Kirjoittaja BHN »

tumpeloko kirjoitti: La Huhti 01, 2023 6:58 am Niin, kaikella on hintasa. Mulla pihaan tuotuna koivurungot n. 40e/motti.
Eli 40e pinokuutio? Tuliko pinokuutiosta kertoimen mukaiset 1,8 heittoa? Itsellä tuntuma että se kerroin on pienempi. Täytyy vielä laskeskella.

Luulen ettei runkoja 40e pinokuutio pihaan tuotuna saa jatkossa.
tumpeloko
Viestit: 28
Liittynyt: Su Helmi 14, 2021 6:53 am
Viesti:

Re: Puulämmityksen oheistoiminnot

Viesti Kirjoittaja tumpeloko »

Onhan siinä kuormassa ilmaa ilman muuta, mutta jos 1.5 kertoo heittomotille niin liki on. Kaikki mikä yli tuon on++++
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Puulämmityksen oheistoiminnot

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tässä keskustelussa taitaa nyt mennä sekaisin kiintokuutio ja pinomotti, joten tässä kertoimia asiaa auttamaan:
https://www.bioenergianeuvoja.fi/biopol ... topuu/puu/
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Puulämmityksen oheistoiminnot

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

itse kellotin sahan kulutusta kun tuli tunne että kunto huonontunut muuttaessani ostamalleni metsätilalle. Ei ole kunto huonontunut. Echo 420 kiekuu 0.5 tankilla 1.25- 1.35 h. Tunnin tuotto 1-2 k-m3 kannolle keräten. Nopein tuotto kun tyveltä 20-25 cm. 10-15 cm aika kuluu keräilyyn. Puukoko kun kolminkertaistuu niin saanti kaksinkertaistuu.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Puulämmityksen oheistoiminnot

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Polttopuun saanti on kasassa vasta, kun puu palaa uunissa. Kaikki touhu tuohon asti pitää laskea polttopuun tekoon. Pisimmät halot on nopein tapa saada polttopuuta aikaan moottorisahalla ja halkomaruuvilla, kun on tosiaan sopivan paksua aihiota edessä. Itse pätkin rungon 80 senttisiin pätkiin ja heittelen kärriin, jolla käyn pikkutraktorilla kippaamassa ruuvin viereen. Siitä nakkelen heti halkaisun jälkeen suoraan pinon juureen, mistä pistän pinoon. Pinosta täytän Honkkarin ahkioon ja loivaan alamäkeen vetäen pulkka puineen päivineen rapulta sisälle mattojen päälitse uunin eteen asti. Kerran tai pari viikossa tarvii käydä pinolla täyttämässä pulkka uudelleen.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 29 vierailijaa