Mutteriuuno kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 11:53 am
Olen kymmeniä (ehkä jopa satoja) tuhansia paaleja mättänyt. Yleensä oli kohtalona raskain vaihe, eli pellolta mahdollisimman korkeaan kuormaan. Käteen sopivin työkalu oli pitkävartinen hanko ilman pontta. Ulottuvuus tietenkin tärkeä tekijä, mutta myös tykkään että varsi pyörähtää otteessa tarpeen mukaan.
No, entäs sitten, kun ottaa paalin hiukan painopisteen ulkopuolelta hangon piikkeihin?
Silloinhan paali haluaa pyörähtää itse eri asentoon. Eikö se haittaa?
Vai onko vaan kyse otteen pitävyydestä? Toisaalta, jos vartta puristaa liikaa, niin lommollehan se menee
Viel' on Suomi voimissaan,
Voi vainolaisten hurmehella peittää maan.
No, entäs sitten, kun ottaa paalin hiukan painopisteen ulkopuolelta hangon piikkeihin?
Silloinhan paali haluaa pyörähtää itse eri asentoon. Eikö se haittaa?
Vai onko vaan kyse otteen pitävyydestä? Toisaalta, jos vartta puristaa liikaa, niin lommollehan se menee
Paali otetaan piikkiin tilanteen mukaan oikeasta kohdasta ja oikein päin, jolloin kierähdystä voi käyttää hyödyksikin.
Eihän autojen rakentelussa usein mitään "järkeä" ole. Siis että haettaisiin jotain parempia ajo-ominaisuuksia, jotta pääse mukavemmin ja luotettavammin paikasta a paikkaan b.
Itse en montaakaan tyylisuuntausta ymmärrä tai jaksaisi alkaa väkertämään, mutta kyllä nämä iloa tuo. Joskus ihailee, että ompa hienosti tehty tai joskus muuten vain hymyilyttää tai jopa naurattaa
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
No, entäs sitten, kun ottaa paalin hiukan painopisteen ulkopuolelta hangon piikkeihin?
Silloinhan paali haluaa pyörähtää itse eri asentoon. Eikö se haittaa?
Vai onko vaan kyse otteen pitävyydestä? Toisaalta, jos vartta puristaa liikaa, niin lommollehan se menee
Paali otetaan piikkiin tilanteen mukaan oikeasta kohdasta ja oikein päin, jolloin kierähdystä voi käyttää hyödyksikin.
Kyllä se ponnellinen hankokin aika mukavasti pyörii käsissä sen mitä tarvitseekin.
No, nämä ovat niitä tottumuskysymyksiä eli makuasioita.
Johan sitä ehdittiinkin aika kauas jenkkiautoista
Viel' on Suomi voimissaan,
Voi vainolaisten hurmehella peittää maan.
Mika 82 kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 12:07 pm
Eihän autojen rakentelussa usein mitään "järkeä" ole. Siis että haettaisiin jotain parempia ajo-ominaisuuksia, jotta pääse mukavemmin ja luotettavammin paikasta a paikkaan b.
Monesti noita leveitä vanteita ja madallussarjoja perustellaan juuri ajo-ominaisuuksien parantamisella mutta todellisuudessa ne ei semmoisenaan ajettavuutta paranna, ainakaan normaaliliikenteessä.
Ratatouhuihin sitten omat jutut mutta ehkäpä niissä on jotain muutakin kuin se pelkkä mataluus ja jäykät jouset...
toyopet kirjoitti: ↑To Maalis 23, 2023 4:17 pm
Eihän tuo mooneyesin crown ole edes matala:
Ei, mutta nätinpi!
Volvo BM 230 Victor -63, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + Briggs Stratton Intek 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413-takapihakone Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Mika 82 kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 12:07 pm
Eihän autojen rakentelussa usein mitään "järkeä" ole. Siis että haettaisiin jotain parempia ajo-ominaisuuksia, jotta pääse mukavemmin ja luotettavammin paikasta a paikkaan b.
Monesti noita leveitä vanteita ja madallussarjoja perustellaan juuri ajo-ominaisuuksien parantamisella mutta todellisuudessa ne ei semmoisenaan ajettavuutta paranna, ainakaan normaaliliikenteessä.
Ratatouhuihin sitten omat jutut mutta ehkäpä niissä on jotain muutakin kuin se pelkkä mataluus ja jäykät jouset...
Se on juuri näin. Leveillä renkailla saadaan auto uraherkäksi, rengasmeteli kovaksi ja auto muutenkin epämukavaksi. Radallakaan ei tuollaisella perus lyhyemmät jouset madalluksella saavuteta muuta kuin huonompia aikoja. Jos auto tehdään nopeaksi ajaa (radalla) niin vaatii vähän muutakin kuin lyhyet joustot ja eibachit
verkuson 165 kirjoitti: ↑To Maalis 23, 2023 7:40 am
Itse en ainakaan madaltaisi,ne vähätkin ajo-omituisuudet katoaa.muistan nuoruudestani kaverin plymouth satelliitti 70 luvun alusta joka oli madallettu.aivan hirveä ajaa.jossain kohti nostettiin alkuperäiseksi nii tuli taas hyvä.mutta mopareissahan tuon operaation tekee hyvinkin helposti.edessä vääntösauvat ja takana lehdet
Itsekin yli 40v noiden jenkkien kanssa pelannut niin kyllä kaameat ajo ominaisuudet saa alustan ja perän korotuksilla tai laskemisilla.Toinen on liian leveät renkaat,tuli tossa SL mersu jossa oli laitettu 265 leveet niin ei sillä kovaa voinut yrittääkään nyt siinä on 225 ja voi päästellä kahta sataa kuin kiskoilla menis.Toinen hullutus on laskea 4-veto maasturi tonttiin siis rautajousilla.
En itse ole ihan vakuuttunut näistä ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltäkään alkuperäisyys tyystin tuhoamalla.
Tuohan on täysi raato! Ruosteinen vanha pazka. Ja tosiaan pilattu madallussarjalla. Hintakin on aivan tähtitieteellinen.
Vastaus otsikon kysymykseen on siis: Ei mitään J:tä tässä tapauksessa!
jake55 kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 8:57 am
Tuo on edelleen täysin show mielessä rakenneltu, eri asia on sitten aidot twinstick laatikot. Ei pidä yleistää kaikkiin jenkkeihin. Vaihdekeppien jatkaminen liittyy apehanger tyyliin mitä oli moottoripyörissäkin, istutaan matalalla takana ja kädet edessä korkealla. Tässä oikean twinstick laatikon kepittämistä vapaasti hengittävän 335 Cumminssin mahtavalla soundilla lisättynä. https://youtu.be/q2btXzx_2Gg
Joutaisi jo kieltää noiden viimeisten alkuperäisten korien choppaaminen ja muu säpäleiksi leikkeleminen pyöräkoteloista, elleivät ihan siiviläksi ole ruostuneet. -34 ja vanhempia koreja saa lasikuitusarjoina eli saisivat jatkossa tehdä niistä, mitä lystäävät. Gas monkey tv-sarjakin oli ihan fiksu siihen asti, kunnes alkuperäisen -34 Fordin korin saivat käsiinsä ja heti alkoi priimakuntoisen korin säpälöiminen rälläkällä katto ensimmäisenä niin matalaksi, että tupakkiaskin verran oli tuulilasissa korkeutta enää. Seuraavaksi pyöräkotelot, että mahtui kiihdytysajosliksit alle katuajokkiin. Ihan idioottimaisen näköisen tekivät siitä ja oli niin cool, niin cool että.. Ihan niin alkuasukasmeiningiksi menee välillä, että rystyset vaan viistää maahan, kun juoksevat pitkin pihojaan.
Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Maalis 26, 2023 7:20 pm
Joutaisi jo kieltää noiden viimeisten alkuperäisten korien choppaaminen ja muu säpäleiksi leikkeleminen pyöräkoteloista, elleivät ihan siiviläksi ole ruostuneet..
Ja höpö höpö. Jokainen tekee omallaan mitä tykkää.
Itse en ole korin muokkausesta niin innostunut mutta typeryyttä tai ei, se on omistajan vallassa.
Näitä on sekä onnistuneita, että ei niin onnistuneita mutta se on omanlaistaan taidetta ja harrastusta, toisen silmään näyttää hyvältä ja toiselle ei.
Ja oli lähtökohta mikä hyvänsä, niin se ei silti muille kuulu, mitä se omistaja sille tekee. Vaikka olisi kuinka harvinainen tapaus.
Pidät ilmeisesti Muskia järjen jättiläisenä, koska ampui Teslan avaruuteen. Aivan taatusti omisti tuon kotteron, vaan oliko se sinusta enemmin järkevä vai typerä teko? Jotkut toki ovat sitä mieltä, että kaikki Teslat pitäisi ampua avaruuteen.