rautakasa kirjoitti: ↑Ke Maalis 22, 2023 10:05 am
Harri S kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 8:38 pm
AV kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 8:30 pm
rautakasa kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 7:31 pm
No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?
No jotakin pukkeja näitten ohjelmoinneissa on, kun vähä joka merkillä on noita 12v akun ongelmia, mitä olen lukenut
feispuukin sähköautoryhmää.
Ihan samojen ongelmien kanssa painitaan Tojon hybrideissä. Tutulla CRV:ssa 12V akku vaihtoon alle 2v ikäisenä ja toisella jo kaksi hinurikeikkaa Kavokselaan sama malli ja alle 3v ikäisenä. Toisella kerralla sai uuden akun.
Eikä muut merkit tee poikkeusta. Latauksen määrä ei pätkäajossa riitä riittävään varaukseen kun talvella 12V sähkönkulutus on kova.
Ei mikään lyijyakku ota vajaata kilowattia latausta sisään 20 asteen pakkasessa, kilsan ajosuoritteessa, oli käyttövoima mikä tahansa.
Jos nyt lukisit tuosta ylempää tuon kommenttini ja sitten selittäisit, miksi 12 voltin akku vaatisi erityisen paljon lataamista? Sitähän puretaan vain ovien avaamisen, sisävalon, mahdollisen ulkopuolisen valaistuksen ja korkeajänniteakun kontaktorin ohjaamisen verran. Sen jälkeen ollaan korkeajänniteakun varassa eikä tarvita enää koko 12 voltin akkua. Miksi sitä siis olisi edes tarvetta ladata kilowatin teholla?
Mittasin kerran polttomoottoriautostani mielenkiinnosta akun napajännitteen käynnistettyäni auton noin -25 asteen pakkasessa ja kytkettyäni päälle kaikki mahdolliset sähkölaitteet (lämmityslaite, kaikki ajovalot, penkinlämmittimet, takalasin lämmittimen yms). ja jännite oli 14.7 V eli kaikki kulutettu sähkö tuli laturista (jo tyhjäkäynnillä) eli akkua tarvittiin vain polttomoottorin käynnistykseen. Sähköautossa tuo käynnistysvaiheen kulutus on vain murto-osa polttomoottoriauton kulutuksesta.
Eli miksi 12 voltin akku vaatii mielestäsi kilowatin teholla lataamista?
Jos sulla olis se kokemus, niin et jankkais tästä yksinkertaisesta asiasta.
Luet uudestaan sen mun kokemuksen siitä kun 12v akku kyykkäs sen ensimmäisen ja ainoan kerran (nelivuotiaana ja 20 asteen pakkasessa tuossa kilsan pätkäajossa). Sama akku on yhä käytössä 5v vuotiaana ongelmitta kun en enää käytä etälämmitysominaisuutta kovilla pakkasilla niin tiuhaan, varsinkaan jos auto ei ole piuhassa latautumassa.
Etäkäytöllä sitä 12v akkua kun ei vaan lataa mikään ja kulutus on 12V järjestelmässä silloin lähes huipussaan kun kaikki neljä penkin- ja ratin lämmittimet, puhallin ja ilppi huutaa täysillä kun auto lämmitetään +22 asteeseen 15 minuutissa.
Ihan sama kun huudatat sitä polttiksen webastoa samassa kelissä liian kauan suhteessa ajomatkoihin ja sinäkään aikana pihassa seisoessa sitä latausta ei sinne akkuun tule tippaakaan kun auto ei käy.
Kilsan ajomatka ei montaa minuttia kestä ja kun sitä toistat muutaman kerran, on akku tyhjä, kun se kun ei niiden ajominuuttien aikana saa takaisin sitä samaa mikä lämmityksessä kului ja joka sähkiksessä on lähes kilowatin luokkaa kun kun kaikki laitteet sen vartin täysillä paahtaa ja mukana on lisäksi kulutus myös kaikesta muusta sen ajamisen aikana kun siinä ei ole sitä polttomoottoriakaan hukkalämpöä kabiiniin tekemässä.
12v akku latautuu vain ajossa ja silloin kun auto on latauksessa.
Tojotan suhteen sanoivat tutulle huollossa että näissä on nykyään liian pieni akku ja sähkölaitteiden määrä lisääntyy koko ajan eikä latausteho riitä pötkäajossa. Hinurilla se meni sinne pajalle.