NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Josaa »

Hei, auttakaa miestä mäessä!

Lisäsin tietämättäni asiasta jarrujärjestelmään tavallista jarrunestettä, kun olisi pitänyt laittaa mineraalipohjaista nestettä. No helteillä sitten jarrut herkesivät toimimasta kuumana yhtäkkiä. Muuten kyllä toimivat. Tilasin uudet pääsylinterit (tarvike). Asensin ne ja ilmasin ja ilmasin jarrut huolellisesti. No nyt jarrut toimivat kummallisesti: molempia polkimia yhtäaikaa polkiessa jarrut toimivat hyvin, mutta yhtä jarrupoljinta polettaessa poljin painuu pohjaan eikä jarru ota oikeastaan ollenkaan, ei kummallakaan puolella. Miten tämä on mahdollista? Osaako joku selittää ja antaa ohjetta toimintaan. Pitääkö minun vaihtaa takaisin entiset sylinterit ja ottaa uusista vain nuo uudet kumit entisiin sylintereihin. Entiset työsylinterit näyttävät hyväkuntoisilta. Onkohan uusien sylinteriden männät erilaiset kuin alkuperäiset? En tiedä, kun en purkanut uusia ennen asennusta. "Voi turkanen minkä teki".

yst. tv. JoSaa
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Tasausventtiilli vialta kuulostaisi. Eli putken joka yhdistää pääsylinterit tienoilta vika löytynee.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja karnie »

Ööööö, mitenkä väärä neste rikkoo systeemin, jos vaihtaa oikeat nesteet takaisin?

Vai alkoiko vuotaan ihan horona?
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SPS1975
Viestit: 2246
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

En tiedä New Hollandista mitään,mutta mulla oli vastaava ongelma Valmet 702:ssa,kun aloin sitä työ- ja pääsylintereiden vaihtelun jälkeen ilmailemaan.Valmetissa on sellainen jarrupaineiden tasausventtiili ja se piti ilmata putkea löysäämällä,niin sitten alkoi vasempaankin jarruun tulla tuntoa pelkkää vasenta poljinta painamalla,oikea ilmautui ihan normaalisti heti alusta alkaen.Eiköhän siinä sinunkin koneessa jossain ole vastaava venttiili,kannattaa ainakin tutkia asia.Toinen keino mikä voisi auttaa on se että jollain ruutalla painaa nestettä sisään työsylinterin ilmausruuvista,eli ilmaa jarrut ns.väärin päin,tämä keino oli toimiva kuorma-auton nestekytkimessä,se kun oli vaikea ilmattava.
Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Josaa »

Niin siinähän on sellainen yhdysputki pääsylintereiden välissä, mutta missäs siinä on se tasausventtili?
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Josaa kirjoitti: Pe Elo 13, 2021 7:58 pm Niin siinähän on sellainen yhdysputki pääsylintereiden välissä, mutta missäs siinä on se tasausventtili?
Siellä pitäisi olla molemmissa sylintereissä kuulaventtiili.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja stls »

Talumees kirjoitti: Pe Elo 13, 2021 8:00 pm
Josaa kirjoitti: Pe Elo 13, 2021 7:58 pm Niin siinähän on sellainen yhdysputki pääsylintereiden välissä, mutta missäs siinä on se tasausventtili?
Siellä pitäisi olla molemmissa sylintereissä kuulaventtiili.
Näin pitäisi olla. Jos on etujarrut niin sitten on jakoventtiili jossain ja se puoli pitää myös ilmata.
Väärä neste tuhoaa jarrujen tiivisteet.
Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Josaa »

Eli siis siellä on pienet kuulat yhdysputken päissä sylinteriin vievässä reijissä. Kävin katsomassa vanhaa sylinteriä ja siellä oli kuulan pesä yhdysputken liitoksessa. Varmaan on tipahtaneet kuulat molemmista puolista, kun irrotin yhdysputken. Minulla näkyi olevan juuri pesään sopivia pyöreitä kuulia. Laitanko ne sinne pesään venttiiliksi?

yst tv. JoSaa
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Joskus huollossa toi yhdysputki laitettiin pöydällä paikoilleen ja sitten sylinterit traktoriin kiinni. Eli sinne ne kuulat kuulunee.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Josaa »

SUURKIITOS kaikille vastanneille, erityisesti Talumees, joka mainitsi ensin tasausventtiilin. Minäkin jo ajattelin, että siitä puuttuu jotain, mutta ehkä sylinterin sisältä. En osannut yhdistää vaivaa tuohon yhdysputken sisään/liitoskohtaan. Olin tosiaan pudotellut varmaankin purkaessani huomaamattani kuulat, joita en tosin löytänyt. Laitoin 8 mm kuulat, ehkä sopivin olisi ollut 7 mm, mutta eipä ollut juuri sen kokoisia varastoissani. Tein homman niin, että sylinterit oli paikoillaan, kun en viitsinyt enää irrottaa sylintereitä. Oli kylläkin aika hankala ujutella kuulat ja yhdysputki liittimineen paikoilleen. Pöydällä olisi ollut huomattavasti helpompaa. Nyt jarrut pelaa hyvin, selvästi paremmin ja pehmeämmin kuin ennen sylinterien vaihtoa. Piti vaihtaa koko sylinterit, kun ei löytynyt korjaussarjaa ei edes maahantuojalta.

yst tv. JoSaa
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Make »

Mulla putos joskus kuula pääsylnterin sisään ja se teki pääsylinteristä entisen. En muista, tuliko kuoppa mäntään vai sylinteriin.
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Pitäis itekin fiiattiin laittaa pääsylinteri uus, jarrua painaa vähän aikaa niin polkimet menee pohjaan, mutta kun painaa vain toista poljinta niin oikea menee pohjaan vasen taas ei, sylinterin juuresta kyllä työntää öljyä, LHM+ -öljy kuuluu jarruihin näissä
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

karnie kirjoitti: Pe Elo 13, 2021 7:05 pm Ööööö, mitenkä väärä neste rikkoo systeemin, jos vaihtaa oikeat nesteet takaisin?

Vai alkoiko vuotaan ihan horona?
Fiiattiin kun laitat jarrunestettä niin taka-akselin sisältä menee tiivisteet ja alkaa vuotaa peräöljyn sekaan, en tiedä onko tuommonen turkin nyykkäri samalla periaatteella
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Josaa »

Ei mee ainakaan tässä NH:ssa (NH TD5.105) perän sisään jarrunesteet. Työsylinterit on perän ulkopuolella.
Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

Re: NEW HOLLAND TD5.105 JARRUJEN ONGELMA

Viesti Kirjoittaja Josaa »

Niinhän siinä lopulta kävi, että "tappelin" noiden NH TD5.105:n jarrujen kanssa 1,5 vuotta. Nyt sitten lopulta uskoin, että nuo QTP:n toimittamat tarvikesylinterit, jotka asensin toissakesänä, olivat "sudet" jo alunperin. Jarrut eivät toimineet juurikaan alkua pitempään ja yhden puolen jarrutus ei koskaan noilla tarvikkeilla. Nyt asensin alkuperäisosana (Bosch) uudet sylinterit ja ne alkoivat heti toimimaan moitteettomasti! Tarvikkeista oli sisällä kumit turvonneet ja rikki (ja oikeat nesteet oli sisällä). Kun nyt purin tarvikkeen ja alkuperäisen, oli niissä hieman eroa ja se käsittääkseni aiheutti sen, että toispuoleinen jarrutus ei toiminut. Näissä on nimittäin männän sisäinen takaisku eikä kuulatakaiskuventtiiliä kuten aluksi arveltiin. Tarvike maksoi silloin 1,5 v sitten 99,- € ja alkuperäiset nyt Agritekillä 176,- €. Tuolla tyhmällä säästöllä sain tehdä turhaa työtä kymmeniä tunteja ilmauksen ja muun korjausyrittelyn parissa. No eläkepäiviähän ne oli. Että silleen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Google [Bot], scaniamania ja 41 vierailijaa