Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
On ollut käytössä jo n. 20 vuotta. Aina silloin tällöin irroitan terän ja hihnat ja pyörittelin akselia ja olen "kuulolla". Vähän mietityttää,kuinka kauan laakerit kestävät, kun on kestovoidellut laakerit ja ei ole rasvanippoja.
Jos tulisi eteen laakereitten vaihto, miten toimitaan? Onko laakerit ylipäätään vaihdettavissa? Ja millä tavalla?
Tässä on sellainen rakenne, että teränpuoleisessa päässä on massivisen näköinen kaksoishihnapyörä kiilakiinnityksellä. Ruuvinpuoleisessa päässä on jonkinlainen pultattu pantakiinnitys. Itse akseli on koteloitu pyöreän putkirakenteen sisään täysin umpinaiseksi. Eli onko purettavissa?
Jos tulisi eteen laakereitten vaihto, miten toimitaan? Onko laakerit ylipäätään vaihdettavissa? Ja millä tavalla?
Tässä on sellainen rakenne, että teränpuoleisessa päässä on massivisen näköinen kaksoishihnapyörä kiilakiinnityksellä. Ruuvinpuoleisessa päässä on jonkinlainen pultattu pantakiinnitys. Itse akseli on koteloitu pyöreän putkirakenteen sisään täysin umpinaiseksi. Eli onko purettavissa?
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Muistaakseni 6 kolopultti, lukitsee halkaisuruuvin akseliin. Samaten hihnapyörässä. Akseliin on tehty syvennys pultille.
Ainakin 80 - luvun puolenvälin mallisessa näin. Laakerit kannattaa vaihtaa ennenkuin pesät menee soikeaksi. Ja laittaa rasvanipat akseli putkeen.
Saattaa olla toki erilainen, tuo kuvailemasi sirkkeli.
http://www.vaihtokone.com/image.aspx?di ... fsplitters
Ainakin 80 - luvun puolenvälin mallisessa näin. Laakerit kannattaa vaihtaa ennenkuin pesät menee soikeaksi. Ja laittaa rasvanipat akseli putkeen.
Saattaa olla toki erilainen, tuo kuvailemasi sirkkeli.
http://www.vaihtokone.com/image.aspx?di ... fsplitters
-
- Viestit: 647
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
- Paikkakunta: tenhola
- Viesti:
On purettavissa jos tarve vaatii ja silloin kannattaa laittaa nipat. Mutta voit tippakannulla ruuvinpäästä laittaa öljyä laakeriin ja samoin sitten terän puolelta iroittamalla terän ja hihnapyörän. Kallista sirkkeliä aina sillern että öljy valuu laakereihin sisälle. Oma pelannut pitkään juuri näillä nikseillä
-
- Viestit: 647
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
- Paikkakunta: tenhola
- Viesti:
On purettavissa jos tarve vaatii ja silloin kannattaa laittaa nipat. Mutta voit tippakannulla ruuvinpäästä laittaa öljyä laakeriin ja samoin sitten terän puolelta iroittamalla terän ja hihnapyörän. Kallista sirkkeliä aina sillern että öljy valuu laakereihin sisälle. Oma pelannut pitkään juuri näillä nikseillä
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Samaa ihmetellyt itsekin, mutta nythän tuokin selvisi...
Mutta... onkos kukaan tehnyt tuommoseen modifikaatiota jotta olis sen halkomapään "pölkynpitimen" muuttanut vastaavanlaiseksi kuin on näissä uusissa malleissa...?
Siis semmonen jotta niveltyy alhaalta ja mahtuu metrinen pölkky, välillä on paikat kannattimille 50cm ja 33cm pölkkyjä varten...
Ja turvallisuutta unohtamatta, pölkynkannattimeen olis integroitu ruuvin suoja...
Ja katkaisussa tarttis olla toppari, jolla saisi yhteneväisenmittaisia pölkkyjä...
Kaikkee ei viittisi itte miettiä ja kokeilla... varsinkaan tällä päällä...
Mutta... onkos kukaan tehnyt tuommoseen modifikaatiota jotta olis sen halkomapään "pölkynpitimen" muuttanut vastaavanlaiseksi kuin on näissä uusissa malleissa...?
Siis semmonen jotta niveltyy alhaalta ja mahtuu metrinen pölkky, välillä on paikat kannattimille 50cm ja 33cm pölkkyjä varten...
Ja turvallisuutta unohtamatta, pölkynkannattimeen olis integroitu ruuvin suoja...
Ja katkaisussa tarttis olla toppari, jolla saisi yhteneväisenmittaisia pölkkyjä...
Kaikkee ei viittisi itte miettiä ja kokeilla... varsinkaan tällä päällä...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Mullon tommonen kans. Terää terotettaessa kuulee, kun kuulat ratisee laakereissa. Samalainen ollut vuosia. Tarttis tehdä se laaleriremppa ja rasvanippojen laitto.
Mulla on siinä pituustoppari, mutta nyttekin se on käännetty väärinpäin, kun siihen jäi klapi aina sillon sun talon jumiin. Aika hyvin sen silmälläkin kattoo sen pituuden kuiteski
Mulla on siinä pituustoppari, mutta nyttekin se on käännetty väärinpäin, kun siihen jäi klapi aina sillon sun talon jumiin. Aika hyvin sen silmälläkin kattoo sen pituuden kuiteski
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: La Tammi 04, 2014 7:37 pm
- Viesti:
Äskettäin koettu
Keväällä tein tuollaiseen laakeriremontin. Halkaisija pakka oli melkoinen irroitettava, Laakerit tilasin tallinasta, Maanviljelijän tavaratalosta. Amerikassa valmistetut Timgenit. Oli edulliset. Uskoisin taas tomivan muutaman kynnenen vuotta.
-
- Viestit: 6381
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Muutama vuosi sitten vaihdoin Hakkiin laakerin. Laakeri meni vähän huomaamatta semmoseen kuntoon, että piti hiukan täyttöhitsata akseliakin, oli lähtenyt pyörimään siinä. Homma ei jäänyt mieleen erityisen pahana. Oli muuten made in USSR se alkuperäinen laakeri. Ihan vakiolaakereita se oli, lähikaupasta hain.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Omassa mallissani rakenne on tarkemmin tutkittuani sellainen, että ruuvin puoleisessa päässä on lukitus isohkolla kuusiokoloruuvilla ja teränpuoleisen pään lukitus on kiilalla. Kaksoishihnapyörä on "limppumainen" paketti, johon terä kiristetään erillisellä laikalla ja mutterilla.
Terän puoli oli siis helppo käsin irroittaa. Laakeri näytti olevan taattua "US-laatua". Eli käytännössä Made in USSR. Hyvin on kuitenkin pelannut. Enkä vieläkään oikein tuntenut mitään kummallisempaa. Täytyy vain ottaa säännölliseen seurantaan.
Mutta halkaisuruuvia en vielä saanut irroitettua. Iän ja ajan kanssa olen yrittänyt tulla varovaisemmaksi. Jos ei tunne, miten homma tehdään, on pieni aikalisä paikallaan.
Ruuvin kärkikappale irtosi suht helposti. Vasenkätinen kierre. Samoin kuusiokoloruuvi irtosi. Mutta millä tavalla itse iso ruuvi irroitetaan? Onko se vaan vapaasti akselilla kuusiokoloruuvilla lukittuna? Ja aikaa myöten vähän enemmän juuttuneena. Ulosvetäjäkö avuksi? Vai miten?
Joo. Jatkanen näillä laakereilla. Tiheämmällä seurantavälillä. Jos laakeriremontti tulee joskus ajankohtaiseksi, niin taitaa olla edessä aikamoinen "vääntö"? Onko tehtaalla laakerit prässätty akseliputkeen heti hitsauksen jälkeen. Putken ollessa sopivan kuuma. On varmaan hommaa jo pelkästään akselin ja vanhojen laakerien irroituksessa? Eikä uusienkaan asentaminen mitenkään helppoa ole? Kun ei koko sirkkeli ei oikein tahdo mahtua kokonaisena mihinkään prässiin.
Terän puoli oli siis helppo käsin irroittaa. Laakeri näytti olevan taattua "US-laatua". Eli käytännössä Made in USSR. Hyvin on kuitenkin pelannut. Enkä vieläkään oikein tuntenut mitään kummallisempaa. Täytyy vain ottaa säännölliseen seurantaan.
Mutta halkaisuruuvia en vielä saanut irroitettua. Iän ja ajan kanssa olen yrittänyt tulla varovaisemmaksi. Jos ei tunne, miten homma tehdään, on pieni aikalisä paikallaan.
Ruuvin kärkikappale irtosi suht helposti. Vasenkätinen kierre. Samoin kuusiokoloruuvi irtosi. Mutta millä tavalla itse iso ruuvi irroitetaan? Onko se vaan vapaasti akselilla kuusiokoloruuvilla lukittuna? Ja aikaa myöten vähän enemmän juuttuneena. Ulosvetäjäkö avuksi? Vai miten?
Joo. Jatkanen näillä laakereilla. Tiheämmällä seurantavälillä. Jos laakeriremontti tulee joskus ajankohtaiseksi, niin taitaa olla edessä aikamoinen "vääntö"? Onko tehtaalla laakerit prässätty akseliputkeen heti hitsauksen jälkeen. Putken ollessa sopivan kuuma. On varmaan hommaa jo pelkästään akselin ja vanhojen laakerien irroituksessa? Eikä uusienkaan asentaminen mitenkään helppoa ole? Kun ei koko sirkkeli ei oikein tahdo mahtua kokonaisena mihinkään prässiin.
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Su Heinä 01, 2018 9:54 pm
- Viesti:
Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
Vanha on keskustelun aihe mutta, itselle tuli tuollainen hommattua jokin aika sitten sähköllä toimiva tosin.
Oli ajatus tuo ruuvihalkaisu pikkusen paremmin suojata ja modifioida muutenkin käyttö ystävällisemmäksi "kelkan" avulla".
Lakereista tuli sellainen ajatus että kun noita rasvanippoja ei ole niin, eikös sellaisen voisi laittaa suoraan tuohon akseliputkeen ja painaa sen putken täyteen vaseliinia, ekalla kerralla menee vähän enenmpi että putki täyttyy, mutta jatkossa riittää vähempi.
Omani ei ole juurikaan ilmeisesti pahemmin käytössä ollut kun on vielä tuossa "ranka pöydässä" maalitkin tallessa melkein kaikki.
Oli ajatus tuo ruuvihalkaisu pikkusen paremmin suojata ja modifioida muutenkin käyttö ystävällisemmäksi "kelkan" avulla".
Lakereista tuli sellainen ajatus että kun noita rasvanippoja ei ole niin, eikös sellaisen voisi laittaa suoraan tuohon akseliputkeen ja painaa sen putken täyteen vaseliinia, ekalla kerralla menee vähän enenmpi että putki täyttyy, mutta jatkossa riittää vähempi.
Omani ei ole juurikaan ilmeisesti pahemmin käytössä ollut kun on vielä tuossa "ranka pöydässä" maalitkin tallessa melkein kaikki.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
Saisikohan Hakilta ostettua suoraan tuollaisen linkkutelineen palikan viemiseksi ruuville? https://www.youtube.com/watch?v=xY6bJY1LkjM
Samanlainen on itsellä Eaglessa ja toimii hyvin myös jumittuneen palikan nyhtämisessä pois ruuvista, kun voi paukauttaa kalikkaa takaisinpäin suojakotelolla linkun kahvasta nyhtäisemällä. Eli ei ihan millin pellistä pelkin pistehitsein kannata alkaa tekemään tuollaista. Leppärangan pidempiä pätkiä 80 cm asti pystyy urheillen vielä nostelemaan ruuville halottavaksi tuon linkkuvärkin kanssa mutta enemmän noita urakoitakseen pitäisi varmaan ottaa koko linkku pois ja pistää joku vastekaide alas, mitä vasten pöllin alapää tukeutuisi ruuvin vääntäessä. Kerran halaistavia pidempiä pöllejä vielä hyvä tehdä jopa siis tuolla linkullakin mutta paksummille pidemmille aihioille pitää hommata jo muita halkomavehkeitä esim. isompi ruuvi tai hydraulinen halkaisija. Klapimittaan pätkittyina saa yllättävän paksujakin tukin pätkiä kyllä vielä halottua ihan hyvin moneen osaan tuolla eli ihan niin paksuja kuin linkun kitaan mahtuu.
Samanlainen on itsellä Eaglessa ja toimii hyvin myös jumittuneen palikan nyhtämisessä pois ruuvista, kun voi paukauttaa kalikkaa takaisinpäin suojakotelolla linkun kahvasta nyhtäisemällä. Eli ei ihan millin pellistä pelkin pistehitsein kannata alkaa tekemään tuollaista. Leppärangan pidempiä pätkiä 80 cm asti pystyy urheillen vielä nostelemaan ruuville halottavaksi tuon linkkuvärkin kanssa mutta enemmän noita urakoitakseen pitäisi varmaan ottaa koko linkku pois ja pistää joku vastekaide alas, mitä vasten pöllin alapää tukeutuisi ruuvin vääntäessä. Kerran halaistavia pidempiä pöllejä vielä hyvä tehdä jopa siis tuolla linkullakin mutta paksummille pidemmille aihioille pitää hommata jo muita halkomavehkeitä esim. isompi ruuvi tai hydraulinen halkaisija. Klapimittaan pätkittyina saa yllättävän paksujakin tukin pätkiä kyllä vielä halottua ihan hyvin moneen osaan tuolla eli ihan niin paksuja kuin linkun kitaan mahtuu.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4348
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
Viisaampaa kysellä valmistajalta kuin täältä.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ti Maalis 14, 2023 9:26 am Saisikohan Hakilta ostettua suoraan tuollaisen linkkutelineen palikan viemiseksi ruuville? https://www.youtube.com/watch?v=xY6bJY1LkjM
Samanlainen on itsellä Eaglessa ja toimii hyvin myös jumittuneen palikan nyhtämisessä pois ruuvista, kun voi paukauttaa kalikkaa takaisinpäin suojakotelolla linkun kahvasta nyhtäisemällä. Eli ei ihan millin pellistä pelkin pistehitsein kannata alkaa tekemään tuollaista. Leppärangan pidempiä pätkiä 80 cm asti pystyy urheillen vielä nostelemaan ruuville halottavaksi tuon linkkuvärkin kanssa mutta enemmän noita urakoitakseen pitäisi varmaan ottaa koko linkku pois ja pistää joku vastekaide alas, mitä vasten pöllin alapää tukeutuisi ruuvin vääntäessä. Kerran halaistavia pidempiä pöllejä vielä hyvä tehdä jopa siis tuolla linkullakin mutta paksummille pidemmille aihioille pitää hommata jo muita halkomavehkeitä esim. isompi ruuvi tai hydraulinen halkaisija. Klapimittaan pätkittyina saa yllättävän paksujakin tukin pätkiä kyllä vielä halottua ihan hyvin moneen osaan tuolla eli ihan niin paksuja kuin linkun kitaan mahtuu.
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
Rasvanipat voi laittaa akseliputkeen. Juuri noin on laitettu.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Su Heinä 01, 2018 9:54 pm
- Viesti:
Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
Mikäs kierre tuossa halkaisuruuvin kärjessä on, vasenkätinen mutta onko milli vai tuuma kierteellä?
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Su Heinä 01, 2018 9:54 pm
- Viesti:
Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)
M24 oli kierre
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mutteri Matti ja 49 vierailijaa