Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Viesti Kirjoittaja jonash »

On ollut käytössä jo n. 20 vuotta. Aina silloin tällöin irroitan terän ja hihnat ja pyörittelin akselia ja olen "kuulolla". Vähän mietityttää,kuinka kauan laakerit kestävät, kun on kestovoidellut laakerit ja ei ole rasvanippoja.

Jos tulisi eteen laakereitten vaihto, miten toimitaan? Onko laakerit ylipäätään vaihdettavissa? Ja millä tavalla?

Tässä on sellainen rakenne, että teränpuoleisessa päässä on massivisen näköinen kaksoishihnapyörä kiilakiinnityksellä. Ruuvinpuoleisessa päässä on jonkinlainen pultattu pantakiinnitys. Itse akseli on koteloitu pyöreän putkirakenteen sisään täysin umpinaiseksi. Eli onko purettavissa?
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Muistaakseni 6 kolopultti, lukitsee halkaisuruuvin akseliin. Samaten hihnapyörässä. Akseliin on tehty syvennys pultille.
Ainakin 80 - luvun puolenvälin mallisessa näin. Laakerit kannattaa vaihtaa ennenkuin pesät menee soikeaksi. Ja laittaa rasvanipat akseli putkeen.
Saattaa olla toki erilainen, tuo kuvailemasi sirkkeli.

http://www.vaihtokone.com/image.aspx?di ... fsplitters
jani78
Viestit: 647
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
Paikkakunta: tenhola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jani78 »

On purettavissa jos tarve vaatii ja silloin kannattaa laittaa nipat. Mutta voit tippakannulla ruuvinpäästä laittaa öljyä laakeriin ja samoin sitten terän puolelta iroittamalla terän ja hihnapyörän. Kallista sirkkeliä aina sillern että öljy valuu laakereihin sisälle. Oma pelannut pitkään juuri näillä nikseillä
jani78
Viestit: 647
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 11:20 am
Paikkakunta: tenhola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jani78 »

On purettavissa jos tarve vaatii ja silloin kannattaa laittaa nipat. Mutta voit tippakannulla ruuvinpäästä laittaa öljyä laakeriin ja samoin sitten terän puolelta iroittamalla terän ja hihnapyörän. Kallista sirkkeliä aina sillern että öljy valuu laakereihin sisälle. Oma pelannut pitkään juuri näillä nikseillä
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonash »

Kiitos vastauksesta! Täytyy tutkia rakennetta tarkemmin. Kuvan perusteella oma koneeni on hiukan uudempi, ehkä muutaman vuoden, mutta ei paljoa. Peruskonstruktio vaikuttaa samalta. Monet rakenneosat on varmasti tehty aivan samalla mitoituksella,
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonash »

Öljyämisvinkki täytyy ottaa käyttöön.
337
Viestit: 759
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 337 »

70-luvun puolivälin tienoilta on hakki pyörinyt. Kerran tai kaksi hihnat vaihdettu ja öljyä kulmavaihteeseen keväisin, ei muuta huoltoa. Laakerit alkuperäiset. Myös terä ja ruuvi alkuperäiset. Eli en olis kovinkaan huolissani niistä laakereistakaan.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Samaa ihmetellyt itsekin, mutta nythän tuokin selvisi... :D

Mutta... onkos kukaan tehnyt tuommoseen modifikaatiota jotta olis sen halkomapään "pölkynpitimen" muuttanut vastaavanlaiseksi kuin on näissä uusissa malleissa...?
Siis semmonen jotta niveltyy alhaalta ja mahtuu metrinen pölkky, välillä on paikat kannattimille 50cm ja 33cm pölkkyjä varten... :roll:

Ja turvallisuutta unohtamatta, pölkynkannattimeen olis integroitu ruuvin suoja...

Ja katkaisussa tarttis olla toppari, jolla saisi yhteneväisenmittaisia pölkkyjä...

Kaikkee ei viittisi itte miettiä ja kokeilla... varsinkaan tällä päällä... :roll:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mullon tommonen kans. Terää terotettaessa kuulee, kun kuulat ratisee laakereissa. Samalainen ollut vuosia. Tarttis tehdä se laaleriremppa ja rasvanippojen laitto.
Mulla on siinä pituustoppari, mutta nyttekin se on käännetty väärinpäin, kun siihen jäi klapi aina sillon sun talon jumiin. Aika hyvin sen silmälläkin kattoo sen pituuden kuiteski
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Nii-i.. :) juuri sen tähären sitä topparia kyselin, kun tarttis olla semmonen, johon ei pölkky jää kiinni... :D
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
ukonrutjake
Viestit: 49
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 7:37 pm
Viesti:

Äskettäin koettu

Viesti Kirjoittaja ukonrutjake »

Keväällä tein tuollaiseen laakeriremontin. Halkaisija pakka oli melkoinen irroitettava, Laakerit tilasin tallinasta, Maanviljelijän tavaratalosta. Amerikassa valmistetut Timgenit. Oli edulliset. Uskoisin taas tomivan muutaman kynnenen vuotta.
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Muutama vuosi sitten vaihdoin Hakkiin laakerin. Laakeri meni vähän huomaamatta semmoseen kuntoon, että piti hiukan täyttöhitsata akseliakin, oli lähtenyt pyörimään siinä. Homma ei jäänyt mieleen erityisen pahana. Oli muuten made in USSR se alkuperäinen laakeri. Ihan vakiolaakereita se oli, lähikaupasta hain.
The idea is to die young as late as possible
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonash »

Omassa mallissani rakenne on tarkemmin tutkittuani sellainen, että ruuvin puoleisessa päässä on lukitus isohkolla kuusiokoloruuvilla ja teränpuoleisen pään lukitus on kiilalla. Kaksoishihnapyörä on "limppumainen" paketti, johon terä kiristetään erillisellä laikalla ja mutterilla.

Terän puoli oli siis helppo käsin irroittaa. Laakeri näytti olevan taattua "US-laatua". Eli käytännössä Made in USSR. Hyvin on kuitenkin pelannut. Enkä vieläkään oikein tuntenut mitään kummallisempaa. Täytyy vain ottaa säännölliseen seurantaan.

Mutta halkaisuruuvia en vielä saanut irroitettua. Iän ja ajan kanssa olen yrittänyt tulla varovaisemmaksi. Jos ei tunne, miten homma tehdään, on pieni aikalisä paikallaan.

Ruuvin kärkikappale irtosi suht helposti. Vasenkätinen kierre. Samoin kuusiokoloruuvi irtosi. Mutta millä tavalla itse iso ruuvi irroitetaan? Onko se vaan vapaasti akselilla kuusiokoloruuvilla lukittuna? Ja aikaa myöten vähän enemmän juuttuneena. Ulosvetäjäkö avuksi? Vai miten?

Joo. Jatkanen näillä laakereilla. Tiheämmällä seurantavälillä. Jos laakeriremontti tulee joskus ajankohtaiseksi, niin taitaa olla edessä aikamoinen "vääntö"? Onko tehtaalla laakerit prässätty akseliputkeen heti hitsauksen jälkeen. Putken ollessa sopivan kuuma. On varmaan hommaa jo pelkästään akselin ja vanhojen laakerien irroituksessa? Eikä uusienkaan asentaminen mitenkään helppoa ole? Kun ei koko sirkkeli ei oikein tahdo mahtua kokonaisena mihinkään prässiin.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Ruuvista lukituspultti irti, ja akseli lähtee "vetämällä" teränpuolelta pois. Junttaamalla pitäis irrota. Tai kiinnittää sen teränlaipan takaisin ja vääntelee siitä irti.
Laakerit irtoaa vaikka putkella lyömällä.
Ford4610mk2
Viestit: 99
Liittynyt: Su Heinä 01, 2018 9:54 pm
Viesti:

Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Viesti Kirjoittaja Ford4610mk2 »

Vanha on keskustelun aihe mutta, itselle tuli tuollainen hommattua jokin aika sitten sähköllä toimiva tosin.
Oli ajatus tuo ruuvihalkaisu pikkusen paremmin suojata ja modifioida muutenkin käyttö ystävällisemmäksi "kelkan" avulla".
Lakereista tuli sellainen ajatus että kun noita rasvanippoja ei ole niin, eikös sellaisen voisi laittaa suoraan tuohon akseliputkeen ja painaa sen putken täyteen vaseliinia, ekalla kerralla menee vähän enenmpi että putki täyttyy, mutta jatkossa riittää vähempi.
Omani ei ole juurikaan ilmeisesti pahemmin käytössä ollut kun on vielä tuossa "ranka pöydässä" maalitkin tallessa melkein kaikki.
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Saisikohan Hakilta ostettua suoraan tuollaisen linkkutelineen palikan viemiseksi ruuville? https://www.youtube.com/watch?v=xY6bJY1LkjM
Samanlainen on itsellä Eaglessa ja toimii hyvin myös jumittuneen palikan nyhtämisessä pois ruuvista, kun voi paukauttaa kalikkaa takaisinpäin suojakotelolla linkun kahvasta nyhtäisemällä. Eli ei ihan millin pellistä pelkin pistehitsein kannata alkaa tekemään tuollaista. Leppärangan pidempiä pätkiä 80 cm asti pystyy urheillen vielä nostelemaan ruuville halottavaksi tuon linkkuvärkin kanssa mutta enemmän noita urakoitakseen pitäisi varmaan ottaa koko linkku pois ja pistää joku vastekaide alas, mitä vasten pöllin alapää tukeutuisi ruuvin vääntäessä. Kerran halaistavia pidempiä pöllejä vielä hyvä tehdä jopa siis tuolla linkullakin mutta paksummille pidemmille aihioille pitää hommata jo muita halkomavehkeitä esim. isompi ruuvi tai hydraulinen halkaisija. Klapimittaan pätkittyina saa yllättävän paksujakin tukin pätkiä kyllä vielä halottua ihan hyvin moneen osaan tuolla eli ihan niin paksuja kuin linkun kitaan mahtuu.
Tekemällä virheistä oppii.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Maalis 14, 2023 9:26 am Saisikohan Hakilta ostettua suoraan tuollaisen linkkutelineen palikan viemiseksi ruuville? https://www.youtube.com/watch?v=xY6bJY1LkjM
Samanlainen on itsellä Eaglessa ja toimii hyvin myös jumittuneen palikan nyhtämisessä pois ruuvista, kun voi paukauttaa kalikkaa takaisinpäin suojakotelolla linkun kahvasta nyhtäisemällä. Eli ei ihan millin pellistä pelkin pistehitsein kannata alkaa tekemään tuollaista. Leppärangan pidempiä pätkiä 80 cm asti pystyy urheillen vielä nostelemaan ruuville halottavaksi tuon linkkuvärkin kanssa mutta enemmän noita urakoitakseen pitäisi varmaan ottaa koko linkku pois ja pistää joku vastekaide alas, mitä vasten pöllin alapää tukeutuisi ruuvin vääntäessä. Kerran halaistavia pidempiä pöllejä vielä hyvä tehdä jopa siis tuolla linkullakin mutta paksummille pidemmille aihioille pitää hommata jo muita halkomavehkeitä esim. isompi ruuvi tai hydraulinen halkaisija. Klapimittaan pätkittyina saa yllättävän paksujakin tukin pätkiä kyllä vielä halottua ihan hyvin moneen osaan tuolla eli ihan niin paksuja kuin linkun kitaan mahtuu.
Viisaampaa kysellä valmistajalta kuin täältä.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Viesti Kirjoittaja mike »

Rasvanipat voi laittaa akseliputkeen. Juuri noin on laitettu.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Ford4610mk2
Viestit: 99
Liittynyt: Su Heinä 01, 2018 9:54 pm
Viesti:

Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Viesti Kirjoittaja Ford4610mk2 »

Mikäs kierre tuossa halkaisuruuvin kärjessä on, vasenkätinen mutta onko milli vai tuuma kierteellä?
Ford4610mk2
Viestit: 99
Liittynyt: Su Heinä 01, 2018 9:54 pm
Viesti:

Re: Terästakomon Hakki-klapisirkkeli (tr.käyttö)

Viesti Kirjoittaja Ford4610mk2 »

M24 oli kierre
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mutteri Matti ja 49 vierailijaa