Kiinalainen Mönkijä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Linhai on polariksen kopio eikä polaris kauhean huono ole. Itsellä Linhai 300 kesät puun ajossa, talvella aura edessä. Osien saanti helppoa ja edullisia. Yksinkertainen huoltaa. https://www.nettimoto.com/linhai/myydaan
Uusi traktorimallikin sopivaan hintaan. https://www.menopelimarket.fi/Linhai-T3 ... imoenkijae
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Entäs CfMoto?
Pirusti tuota on myyty ja netistä selaamalla ei aivan kurana ole pidetty.
Itse ostin tullaisen uuden, mutta kokemusta vielä vähän. Lukot etupäässä on ainakin kovat eikä kitkalukko, kuten jossakin länsimerkeissä.
Parilla työkaverilla on tuolaiset olleet ja nuorison ajossa kestäneet hyvin.

Näin lyhyen käyttökokemuksen jäljiltä muutamia havaintoja:
Koukku ainakin tässä mallissa todella alhaalla ja kaukana akselista->Taidan modata korkeammalle ja lähemmäksi akselia.
Maavara loppuu aina kesken :lol:
Yllättän suurta kuormaa se telikärryllä tuo.
Mönkijässä on suuri kääntösäde, kärryn kanssa tämä vielä korostuu, että suoraan menee pienestä välistä mutta mutkat tuottaa ongelmia.
Jos pystyt valkaamaan, niin ehdottomasti etukiinnitteinen työvälinekiinnike. Tuo keskikiinnike on pers**stä!
Fysiikan lakeja ei minkään merkin mönkijä kumoa. 400kg vetopelillä on vaan huono tuoda 1000kg kuormaa muuta kuin hyvällä alustalla.
Työkaverin sanoin: "Ei niin huonoa takavetotraktoria ketjuilla ole, että mönkijälle häviäisi :lol:
MF 4245 -98
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No kyllähän tuo Linhai 300 uusi tai uudehko sit näillä tiedoin kiinnostaa. Voiko sillä ruopia kantojen yli vatsa raapien pohjaa? Maastoajo on mun käytössä hidasvauhtista mutta rankkaa. Jurnuttelen jopa kivikoissa ja ojien yli jos ei löydy kohtuudella parempaa kulkureittiä. Totuin ajelemaan työnantajan vanhalla nelisatasella maastossa siitä, missä pääsi. Toki, kuten todettua, vain silloin jos tosiaan ei lähellä ollut parempaa ajokohtaa.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Taitaa kaikissa olla nuo tehdas alustasuojat aika kepeät. Ainakin tuossa CfMotossa nuo on vain risusuojat, ei kestä kantoja/kiviä. Olikohan jotain 2-3mm muovia. Ostin Iron Baltic pohjapanssarin (muovin), oli 10mm paksuista ja todella asiallisen oloinen. Ja sopi vain ruuuvit ruuvaamalla paikalleen.
MF 4245 -98
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

En osaa nykyvehkeistä merkkiä suositella, mut sellanen jossa riittävän pitävä lukko etuakselilla, olkoon sitten automaattinen tai kytkettävä levy tai hammaslukko, kunhan ei hellitä vetoa missään tilenteessa!?

Vanhemmasta noin 05 mallin 300 linhaista kokemusta, niin sillä ei päässy kunnolla edes pihalta metän puolelle kun tuli sille jo rajat vastaa!? Muutenkin renas millon mistäkin, ja vaikka olis kuin pollen näkönen, niin ei siinä mutta siihenverrattavaa ollu!? :roll:
Taitaa uudemmat olla jo vähän parempia, että kopioosasto on tutkinu tarkemmin tekniikkatoteutusta?! :mrgreen:

Pariin mönkkäriin tullu pohjapanssari askarreltua 10mm muovista, ja maastokyky muuttuu sillä pohjasujalla merkittävästi paremmaksi, eikä tarvi suojakumeja joka metässä rymyämisen jälkee vaihella. :wink:
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

No pohjapanssari nyt ei ole ongelma, kunhan kohtuuhintaan sellaisen saa valmiina. Mutta että muuten pärjäisi mettässä.

Edit: Järkyttävän hintainen pohjapanssari (eikä ollu ees oikeeseen malliin, fuck): https://ustuonti.creasys.fi/tuote/iron- ... 010-muovi/

Eiköhän noita halvempiakin löydy. :)

Edit2: Arctic Cat 400: maavara 25 senttiä, akseliväli 1,22 m; Linhai 300: maavara 18 cm, akseliväli 1,2 m! Eli taitaa jo vähän vaikuttaa Catin eduksi? Tai en tiiä varmasti?

Cattia en nyt kuitenkaan ole ostamassa kun ikää niissä on toista kymmentä vuotta ja onhan niissä vielä hintaa kolmen tonnin paikkeilla ja onko hintaan nähden niin paljon parempi kuitenkaan kuin nää muutaman vuoden ikäiset kiinamönkijät? Catissa on vielä se ikävä akun tyhjenemis- ja mahdollinen magneeton hajoamis tyyppivika, johon pitäisi ameriikan mailta tilata puolen tonnin korjaussarja ja se asennuskin olisi aika työläs homma.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Kardaani
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Mauri Tähkä kirjoitti: Su Maalis 19, 2023 12:11 pm Edit: Järkyttävän hintainen pohjapanssari (eikä ollu ees oikeeseen malliin, fuck): https://ustuonti.creasys.fi/tuote/iron- ... 010-muovi/

Eiköhän noita halvempiakin löydy. :)
Komeesti on hinnat noussu noissakin. Maksoin vuonna 2016 canan Original pohjapanssarista 300 jotain €. Toki 10mm POM levykin maksaa Etrassa varmaan tänä päivänä niin ettei jää kuin tekemisen riemu?
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Tuommoinen metri x metri palanen tuota kymppimillistä kulutusmuovia näyttää olevan satasen pinnassa. Mutta itse värkkääminen ei nyt tuossa niin hirveesti innostaisi. En onnistunut löytämään Linhai 300:een valmista pohjapanssaria.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Tuossa pohjapanssarissa itse tehtynä kannattaa muistaa, että siinä joutuu tekemään taivutuksia ja hitsauksia, tai näin ainakin tuossa Iron Balticin sarjassa on tehty.
MF 4245 -98
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kuumailmapuhaltimella lämmitys, niin taipuu nätisti tuollanen "panssarimuovi". :wink:
Hitsauksia ei omiin rakennelmiin tullu, ja astilautojen aluset omat kappaleet joitten väliin jää muutaman sentin rako tuohon keskikappaleesen, että pääsee vesi ja törky pois sieltä yläpuolelta!? :roll:
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Juu... Ei sitä tuota panssaria jaksaisi alkaa millään värkätä. Pitäisi olla jo se kunnon pohjapanssari tai valmiina ostettavissa. En vieläkään onnistunut löytämään Linhai 300:een pohjapanssaria!!! :shock: :shock: :shock:
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Tuosta. Ostaa panssariin sopivan Linhain. Muovina tai alumiinisena. Itsellä puuttuu tehdasmuovista puolet, mutta ei ole tullut mieleen että panssaria tarvis vaikka kesän vapaa ajat kuluu metsässä puita ajaesssa tai venettä siirrellessä, 5 kpl vuokralampia joissa istutettua kalaa. Kerran on tarvinnut vinssata 3 kesän aikana vaikka aina kärry perässä. Lienekö parempi ajosilmä? Karut on maastot. ei peltomaita löydy lähialueilta eikä tasaistakaan.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... japanssari
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eihän panssari mikää välttämättömyys ole, jos ajopaikat helppokulkusia, eikä irtokeppejä/oksia maassa!?
Itsellä puuttuu tehdasmuovista puolet,
Tuo linkin lirpake, vai joku muu mistä puuttuu puolet!?
Mikäs sitä on rikkonu, Iteksee murentunu, niikun kiinanmuovilla tapana, vai oletko suutuspäissäs käsin repiny irti? :mrgreen:
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Sorry Pataässä, mut meikäläisen ajoissa tuommoinen muoviläpyskä on varmaan heti rikki. Joutuu ajelemaan monesti ajourilla joissa tikkua ja keppiä ja luistatella kantojen yli.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

-Masa- kirjoitti: Su Maalis 19, 2023 8:11 am

Näin lyhyen käyttökokemuksen jäljiltä muutamia havaintoja:
Koukku ainakin tässä mallissa todella alhaalla ja kaukana akselista->Taidan modata korkeammalle ja lähemmäksi akselia.
Kärryn kanssa peruuteltaessa tuo koukun ja taka-akselin välinen isompi etäisyys on hyvä asia. Kettumainen pakiteltava sellainen, jossa koukku lähes akselissa kiinni.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Onko muista kokemusta kuin Linhaista? Tähän tulisi vielä lista, jossa lueteltu ne kiinalaiset mönkijät joihin löytyy kunnon pohjapanssari.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Mauri Tähkä kirjoitti: La Maalis 18, 2023 9:42 pm No niin!

Mönkijän osto lähenee, budjetti 3 000 euroa tai ääritapauksissa, hyber-cyber -hinta-laatusuhteessa, 4 000 euroa.

Kumpikohan on järkevämpi, tuoreempi kiinanihme vai ikivanha länsikone? Esim. Linhai 300 vs joku Polle 2000-luvun alusta?

Ajo olisi pääosin nuppina ajelua maastossa, jopa monen kilometrin päässä autosta. Eli luotettavuutta pitäisi sen verran olla, että uskaltaa säässä kuin säässä ajella tiettömien taipaleiden ja soiden taakse.

En tiedä, tarviiko vehkeen olla rattori. Toki rattorisuudesta olisi hyötyä, kun voisi posuutella menemään tielläkin laillisesti. Vanhat länsimönkkärit ovat tuossa hintaluokassa toistaiseksi aina offroad only. Tuskinpa tämä silti kynnäri on.

Nuppiajon lisäksi talvella olisi varmaan lumenpuskentaa. Ja joksen kerran vuoteen varmaan tulisi niitä kuution puukuormiakin ajettua metästä. Mutta siis tosiaan vain muutaman kerran. Ei mitään hankintaurakointia.

Tuota Goes Cobaltiahan (kiinanmönkijöiden Mersu) sitä on kuolannut, mutta ovat belsebuubi vielä niin tuoreita, että hinta pompahtaa ja/tai ole tarjontaa kun on niin hyvä.
https://m.nettikone.com/iseki/tu1500-4w ... ri/2244154

Kävisköhän tämmönen hypersyper-mönkkäristä.
Kardaani
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Mauri Tähkä kirjoitti: Su Maalis 19, 2023 9:41 pm Juu... Ei sitä tuota panssaria jaksaisi alkaa millään värkätä. Pitäisi olla jo se kunnon pohjapanssari tai valmiina ostettavissa. En vieläkään onnistunut löytämään Linhai 300:een pohjapanssaria!!! :shock: :shock: :shock:
Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos panssarille olisi tilausta, varmaan Iron Baltic tai vastaava semmoisia tekisi. Liekkö joku muu malli Linhailta kovemmassa suosiossa?

Eipä se nyt iso homma ole itse askarrella, jos pakko on saada, eikä mistään löydy valmista. Hintoihin se vaan tulee itseväkertämälläkin. Kattelin vaan että 10mm POM 500x1500 palanen maksaa 400-500€. Mahdollisimman yhtenäinen ja sileä sen olla pitää. Ei canan originaalissakaan ole taivutuksia kuin keulassa ja astinlautojen etupuolella, muuten suora. Tukivarsisuojat tekaisin eteen itse. Pieni matala viilto rälläkällä haluttuun taitoskohtaan ja kuumailmapuhaltimella lämmitys ja taitto, siinä se.
Alumiiniset kannattaa unohtaa. Hirttää kiven päälle kiinni kuin tauti ja jos saa kunnon tällin ei palaudu muotoonsa kuten muovi.

Tuossa kilvetön vs. traktori pohdinnassa kannattaa huomioida liikennevakuutuksen hintaero. Maastomalliin vakuutus useampia satasia vuodessa, traktoriin 50€ luokkaa.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Kardaani kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 6:35 pm
Mauri Tähkä kirjoitti: Su Maalis 19, 2023 9:41 pm Juu... Ei sitä tuota panssaria jaksaisi alkaa millään värkätä. Pitäisi olla jo se kunnon pohjapanssari tai valmiina ostettavissa. En vieläkään onnistunut löytämään Linhai 300:een pohjapanssaria!!! :shock: :shock: :shock:
Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos panssarille olisi tilausta, varmaan Iron Baltic tai vastaava semmoisia tekisi. Liekkö joku muu malli Linhailta kovemmassa suosiossa?

Eipä se nyt iso homma ole itse askarrella, jos pakko on saada, eikä mistään löydy valmista. Hintoihin se vaan tulee itseväkertämälläkin. Kattelin vaan että 10mm POM 500x1500 palanen maksaa 400-500€. Mahdollisimman yhtenäinen ja sileä sen olla pitää. Ei canan originaalissakaan ole taivutuksia kuin keulassa ja astinlautojen etupuolella, muuten suora. Tukivarsisuojat tekaisin eteen itse. Pieni matala viilto rälläkällä haluttuun taitoskohtaan ja kuumailmapuhaltimella lämmitys ja taitto, siinä se.
Alumiiniset kannattaa unohtaa. Hirttää kiven päälle kiinni kuin tauti ja jos saa kunnon tällin ei palaudu muotoonsa kuten muovi.

Tuossa kilvetön vs. traktori pohdinnassa kannattaa huomioida liikennevakuutuksen hintaero. Maastomalliin vakuutus useampia satasia vuodessa, traktoriin 50€ luokkaa.
Nooh eipä tuo nyt varmaan. Jos kasimillista HDPE-levyä saisi 1,5x1,4 metrin palasen, niin hintaa jäisi alle 200 euroa. Ennen ainakin Etralta sai leikattuna minkäkokoisia vaan.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Kardaani
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kiinalainen Mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Se muuten taitaa olla tuota HDPE:tä nuo panssarit muutenkin. Sotkin tuon POM:in toisen projektin kanssa tähän.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 25 vierailijaa