Paineilmajarrujen katsastustesti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Paineilmajarrujen katsastustesti

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Olen viemässä -99 Ategoa (N2) katsastukseen ja jarrudynamometrien lisäksi kuulemma pitää tehdä joku jarrupaine tms. testi/mittaus. Vehkeessä on levyjarrut, ABS ja ALB eli takajarrut säätyvät painon mukaan ja kardaanista lähtee vipu takajarrujen jarrupaineen säätöyksikköön.

Onkohan tietoa, mitä tuossa mittauksessa tarkastetaan ja pääseekö siitä ylipäätään tuon ikäiset vehkeet läpi? Auton jarrut toimivat mielestäni ihan ok ja talvella kokeilin Absinkin toimintaa. Nestejarruihin verrattuna tykytys oli ainakin paljon harvempaa.
pasi79
Viestit: 182
Liittynyt: To Joulu 22, 2022 9:26 am
Viesti:

Re: Paineilmajarrujen katsastustesti

Viesti Kirjoittaja pasi79 »

Pitää tehdä niin sanottu jarrusovitus ja koska et ilmeisesti vedä mitään paineilmajarrullista kärryä niin perus muotoinen tarkastus riittää.

Suosittelen että ostat tämän jarru tarkastuksen, joltain korjaamolta koska voivat samalla säätää, jos tarvetta on.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Paineilmajarrujen katsastustesti

Viesti Kirjoittaja JKH »

Meillä ollut Atego 20 vuotta, katsastettukin useasti. Toi jarrujuttu on siis jarrusovitus, eli jarrukelloille laitetaan anturit jotka mittaa paineet, viiveet jne. ja siitä lasketaan että jarrut toimii oikein. Yleensä tuossa paineilmapuolessa ei ole ollut mitään vikaa.
Vähillä ajoilla suurempi ongelma on jarrulevyjen ruostuminen ja siksi huono jarruvoima. Ategon jarrut on varsin etupainoiset, tyhjänä varsinkin takapää ei oikein jarruta ja siksi levyt ruostuu.
Kannattaa usein viedä korjaamolle katsastukseen, katsovat jarrut ja sovituksen kuntoon ja sitten esittelevät katsurille. Ei tarvi moneen kertaan käyttää jos jossain vähän sanomista.. Hinta kuitenkin varsin kilpailukykyinen, katsastuskonttori joutuu tekemään lähes samat työt kun vaan katsastavat...
Viime vuonna meni etulevyt vaihtoon liian ruosteisina/kuluneina, samalla laittoivat palat ja satulat notkeiksi. Joku vuosi sitten tuli narinaa ruosteisista takalevyistä, suoritin niille hionnan mutta sekään ei meinannut kelvata. Kelpasi kuitenkin ja sen jälkeen kun vähän jarruteltu niin hiomajälki hävinnyt. Hiotaan niitä ihan virallisestikin jollain laitteella, mulla oli vaan rälläkkä ja hiomalaikka. Olisi tarvinnut vetää lamellilaikalla lopuksi niin olisi täysin kiiltävä...
Jos ollut vähällä ajolla niin kannattaa jarrutella vinhasti ja jarruttaa takapäätä käsijarrulla. Jos levyt oikein ruosteiset ja intoa riittää niin rälläkällä ja teräsharjalla puhtaaksi. Palat jos irroittaa ja nekin putsaa niin on viimeisen päälle...
Viime viikolla juuri katsastin Ategon, jarrut oli hyvät kun vuosi sitten uusittu. Ajoin riskillä suoraan katsastukseen käymättä korjaamon kautta..
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Paineilmajarrujen katsastustesti

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Jarrulevyt näyttivät olevan vaihdetut ja henkilöautomaista pykälää ulkoreunassa ei ollut. Käyttöä ei ole talvella juuri ollut ja pitää koittaa ajaa ja jarrutella. Takapään jarruja olisi hyvä koitella, mutta jos vedän käsijarrun päälle, niin se taitaa olla vain on/off-kytkentäinen? Vaijerikäyttöisessä voisi antaa laahata, mutta ei taida onnistua tällä vehkeellä? Koitan kävelyvauhdissa, niin uskoakseni taka-akseli menee lukkoon heti.

Omalla ajolla jarrut toimivat hyvin, mutta katsotaan katsastuksen dynamometristä, onko luulo vaiko fakta:)
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Paineilmajarrujen katsastustesti

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Kauhanheiluttelija kirjoitti: Ti Maalis 21, 2023 3:32 pm Jarrulevyt näyttivät olevan vaihdetut ja henkilöautomaista pykälää ulkoreunassa ei ollut. Käyttöä ei ole talvella juuri ollut ja pitää koittaa ajaa ja jarrutella. Takapään jarruja olisi hyvä koitella, mutta jos vedän käsijarrun päälle, niin se taitaa olla vain on/off-kytkentäinen? Vaijerikäyttöisessä voisi antaa laahata, mutta ei taida onnistua tällä vehkeellä? Koitan kävelyvauhdissa, niin uskoakseni taka-akseli menee lukkoon heti.

Omalla ajolla jarrut toimivat hyvin, mutta katsotaan katsastuksen dynamometristä, onko luulo vaiko fakta:)
Levyjarrut, niin tuskin on heittoa, tai jos on niin sitten siellä on vikaakin. Sillä käppärikahvalla voi kyllä jarrutella nätistikin, ja jossain persmäkitilanteessa tai liikkeellelähdössä sillä voi olla ihan käyttöäkin.

Ei muuta kuin leimalle lomps, ja makuasja käykö ne jarrut jossain muualla vai siellä konttorilla. Mutta niinkuin sanottu niin korjaamo korjaa ne viat siinä samalla jos jotain on. Tai säätää jos tarvetta.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Paineilmajarrujen katsastustesti

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Jarrut olikin katsastuksessa ihan ok, mutta muuta kuntoon laitettavaa sitten (onneksi) tulikin:)

Muutoinhan harrastus olisi saattanut loppua.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: beejii, Google [Bot] ja 38 vierailijaa