Super Major -62 kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Öljyn paineella tulee tulpat monesti ulos. Sokat ja muut pitelimet pois eestä ja yksi kerrallaan antaa painetta ja lurps tulppa on hangessa.. Ilmanpaineella seinästä läpi. Et pientä varovaisuutta, nin kyllä nuo ulos tulee ja saattavat löytyä lattialta. Tai sitten ei.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Punkero kirjoitti: Ma Helmi 06, 2023 12:58 pm Sanotko vielä mikä kuulapesä voi olla muovinen?
Muokkasin tuota aiempaa viestiä. :!:

Kuulapesä on siellä pohjimmaisena jota vasten kuula tiivistyy. Noissa vanhoissa kuvissa osa näyttää yhtenäiseltä, ja ainoastaa O-rengas tiivisteenä, mut uudemmissa oli tuota erillistä muovirinkulaa!?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Helmi 06, 2023 1:07 pm Öljyn paineella tulee tulpat monesti ulos. Sokat ja muut pitelimet pois eestä ja yksi kerrallaan antaa painetta ja lurps tulppa on hangessa.. Ilmanpaineella seinästä läpi. Et pientä varovaisuutta, nin kyllä nuo ulos tulee ja saattavat löytyä lattialta. Tai sitten ei.
Ne pikkukannen tulpat tulee paineella, mut tuo takaisku ei.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ei nyt liity topiikin tapaukseen mutta lisäkysymyksenä, voiko ja mihin kohtaan näiden nostolaitteessa kannattaa/pitää liittää paineputki keulapumpulta ja mitä muuta pitäisi tehdä, jos haluaa kytkimestä riippumattomasti toimivan nostolaitteen poistamalla oma pumppunsa kokonaan?
Onnistuisiko siihen pulttikannalla tulpattuun reikään, mistä voi mitata paineenkin? Periaatteessa sen tulopuolen voisi tulpata sivusta poratulla ja jengatulla reiällä ja pultilla, niin ei menisi paine takapakkisuuntaan vaan virtaussuuntaan, minne pitääkin.
Ja mistä kohtaa parhaiten imuputki keulapumpulle?
Voisi viritellä putkiston niinkin, että modernimpi vaihdettava öljysuodatin jalkoineen olisi ulkopuolella.
Tekemällä virheistä oppii.
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kuva
Tuosta kohtaa pääsee melkein suoralla putkella pohjaan saakka. Kuvassa näkyy Petriltä ostettu pikkukansi, tuolla kytkennäällä menee paine suoraan nostosylinteriin ei tarvi taistella vivuston säätöjen kanssa. Ohjaus ulkoluolisella venttiilillä, mulla sähköinen pöytä sillä saa katkaisijat helposti mihin vaan, esim lokasuojaan taakse niin voi sieltä ohjata nostolaitetta, helpottaa kummasti koneiden kiinnitystä.
Tuossa kytkennässä oma pumppu on paikoillaan jos voimanotto on päällä voitelee mukavasti yläosan rattaita.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onnistuisiko siihen pulttikannalla tulpattuun reikään, mistä voi mitata paineenkin? Periaatteessa sen tulopuolen voisi tulpata sivusta poratulla ja jengatulla reiällä ja pultilla, niin ei menisi paine takapakkisuuntaan vaan virtaussuuntaan, minne pitääkin.
Onnistuu tulpan paikalta paine sisää, ja jos ei halua alkuperästä paineputkea tuhota, niin sorvilla tulppa/O-rengas siihen mihin alkuperänen putki menee peräkotelon ja kannen välii.
Imun voi laittaa tuollei JURO:n mallisesti, tai alempaa peräkotelon kylestä.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Taidan taipua minäkin epäilemään kuitenkin sitä laskunopeuden pohjaan juminutta säätöä, kun sehän tukkii nimenomaan palautusöljykanavaa. Nostolaitettahan on nyt testailtu ilman kuormaa. Jos laittaisi jotakin painavaa kiinni ja koettaa, niin toimii ehkä normaalisti. Perälevy tms. Tyhjänä nostaa vetovarsia, kun kevennysventtiilin toiminta häiriintyy tuosta kuristetusta öljyn palautuksesta. Mutta mites sen karan saa sieltä kolostaan ulos?
Tekemällä virheistä oppii.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tuosta laskunopeudensäädöstä ei tunnu löytyvän parempaa leikkausta kuin mitä sivulla 18 on.
http://www.fordson.se/6B_Hydraul_Suplem ... 25-050.pdf

Loogista olisi, ettei sen poraus ole niin syvä, että voisi koko paluu kanavaa tukkia. Mikäli näin on, voi hiukan vuotava "check valve" päästää virtausta nostosylinteriin, mutta ei välttämättä takaisin. Tilanne olisi juurikin tuo että nostaa, mutta edes nostovarsien päällä hyppimällä ei laske.
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Ke Helmi 08, 2023 1:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Loogista olisi, ettei sen poraus ole niin syvä, että voisi koko paluu kanavaa tukkia. Mikäli näin on, voi hiukan vuotava "check valve" päästää virtausta nostosylinteriin, mutta ei välttämättä takaisin. Tilanne olisi juurikin tuo että nostaa, mutta edes notovarsien päällä hyppimällä ei laske.
Juu ei tuki laskunopeusäätö koko kanavaa, ellei siellä ole nyt muuta tuketta lisänä!?

Ei tosiaan löydy kaaviokuvaa tuon laskusäädön osalta, ettei tietoa mihin öljy sieltä menee!? Onko sillä oma kanava, kun ei näytä olevan mitää kuulaa venttiilikaran lisäksi, että päästäis öljyn täydellä nostonopeudella vapaasti venttiilin ohi, ja rajottas vaan palaavaa öljyä!? :roll:

Check valve on nimenomaa yksuuntanen, ja päästää öljyn sylinteriin, mut ei pois!
Nostosylinteristä palaava öljy tulee käyttöventtiilin kautta vapaasti tankkiin/perään, ja sillonkin check valve on kiinni, eikä sen vuotaminen vaikuta tuohon laskutoimintoon.

Onko kokeiltu mitä tapahtuu kun ulkopuolisen, eli kippinupin vetäsee ulos?! Sehän tukkii nostosylinterille menevän kanavan, eikä sillon myöskään laskusäätö ole siihen vaikuttamassa!? :roll:
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ja laskeutuuko silloin ollenkaan, kun pumppu on pois päältä? Pystyyhän sitä elämään tuon kanssa niinkin, että laskua tarvitessa kytkee voa:n pois päältä ja painaa käsin vetovarsista alas tai 3-piste kiinnitteinen työlaite painollaan. Mut jos silti laskuasennossaan aina nostaa voa pyöriessä painavaakin laitetta esim. linkoa, niin eihän sitten mistään mitään tule.

Öljyn paluuvirtausta jostain kohdin se laskunopeuden rajoitin kuristaa. Jos öljynsuodatin tukossa tai jäiset öljyt, tekee saman tyyppistä jatkuvaa nostamisen oireilua ainakin itsellä. Kunhan lämpiää, niin taas kohta normaali. Joskus jäisenä ei suostu laskemisen jälkeen nostamaan ennen sulamistaan. Pitää siinä sitten ensin ajella linkoa maassa peruutellen että perä lämpiää jossain vaiheessa. Jotenkin ne sisäiset toistensa kanssa risteävät kanavien virtaukset ei päästä sitä unloading venttiiliä toimimaan normaalisti, kun paluu on rajoittunut perään. Mutta ei minulla ole röntgen katsetta, tällainen tuntu vaan tullut puljatessa pakkasessa.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Ke Helmi 08, 2023 12:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Punkero kirjoitti: La Helmi 04, 2023 1:03 am Nakattiin kansi paikoilleen, ettei tarvinnu ilman kanssa pelleillä niin sehän nosti kynkät ylös hissukseen, mutta eivät tule alas.
:roll:
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Helmi 08, 2023 11:57 am
Punkero kirjoitti: La Helmi 04, 2023 1:03 am Nakattiin kansi paikoilleen, ettei tarvinnu ilman kanssa pelleillä niin sehän nosti kynkät ylös hissukseen, mutta eivät tule alas.
:roll:
Niin, oliko näin pumpun päällä ollessa vai myös pumppu pois kytkettynä? Ja oliko nostolaitteessa tällöin kuormaa paikallaan? Laskisiko kuorman kanssa?

Toimisiko se unloading valve sitten paremmin kuitenkin jonkun o-renkaan tiivistämänä? Sehän tuossa kohdin on alunpitäen jotakin erikoiskumia, joka kestää kuuman öljyn kanssa alkamatta tahmomaan. Joku nailonrinkula siihen ja kokeilua. Mutta saahan selvyyden jo tavallisellakin o-renkaalla, että alkaako pelittämään. Pakkohan tuossa on sitä sun tätä testailla mutta ensin se laskunopeuden säädön kara pois kolostaan.
Tekemällä virheistä oppii.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jos lukee korjauskäsikirjan kuvaa missä on hydrauliikan virtaukset, ei tuolle laskunopeuden säädölle ole kuin yksi paikka missä se voi olla.
Ihmettelen, jos tuo kara voi sulkea koko linjan, mutta se on kuvissa melko syvällä. Voihan siellä olla tietysti jäänyt jotakin muutakin eteen, tuon karan lisäksi.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos sylinterin laskusäätö olisi tukkinu koko kanavan, eikä sylinterii muuta kanavaa ole, niin ei se sillon nostais normaalisti varsia ylös, niikun nyt koekäytössä on tapahtunu?! Jos taas lähes tukossa että paineella öljy pääsee sylinteriin, niin kyllä se aikaamyöten laskee alaskin, ellei jokin kumin pala toimis suuntaventtiilinä että tulee ihan tiivis.
Joskus tuli testailtua tuota laskusäätöä, eikä siinä mitää havaittavaa nostoa jääny päälle, vaikka ruuvi ihan pohjassa!?

Vaikka sylinteriin olis kaks kanavaa, niin ei siellä esim pidossa öljy mihinkää liiku. :roll:
Niin, oliko näin pumpun päällä ollessa vai myös pumppu pois kytkettynä? Ja oliko nostolaitteessa tällöin kuormaa paikallaan? Laskisiko kuorman kanssa?

Toimisiko se unloading valve sitten paremmin kuitenkin jonkun o-renkaan tiivistämänä? Sehän tuossa kohdin on alunpitäen jotakin erikoiskumia, joka kestää kuuman öljyn kanssa alkamatta tahmomaan.
Kait olis kerrottu jos varret on saatu alas jollain konstilla!? :roll:
Kylmänä pakkasessa tapahtuvat vesiöljyillä takkuamiset eri juttu. Unloade takkuaa yleensä just kylmänä, ja niinpäin ettei nosta ollenkaa.
Niin kuumaks majorin perää ei saa että O-renkaat takkuais unloadessa. :wink:
Tuossa nyt ongelma että meni kiinni vaikka hallintakara lasku asennossa, ja kun pyydettii nostoa, niin se tapahtu normaalisti, ja varret jäi ylös, vaikka vivut laskuasennossa!?
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

kompataas tätä lankaa
eli supermajorissa on halkomakone ja ulosotolla on käytetty hydr mäntää j nyt on sellanen vik jotta mäntä ei jaksa mennä puutapäin vaan pysähtyy mutta kun käy kääntämässä nostolaite vipua alas ja takasin ylos alkaa taas rutina halosta. toistuu joka kerta.

roskaa? mut missä
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mike »

hamsterilla hyppää varoventtiili pois pelistä. Onko kylmät jölyt, 80w90 ?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Onko "lyhyellä" ylipaineventtiilillä?
Juurikin kuten mike edellä kertoi.
Taistelin ja saman ominaisuuden kanssa, kun nosturia käyttäessä sai ravata veivaamassa vipua.
Ylipaineventtiili jää auki ja halkomakoneen lohko ahdistaa sen verran, ettei paine käy kyllin alhaalla.

Kylmänä tekee tuota vielä herkemmin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

olikos se ylipainevena siis misä nyt?
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mike »

Ylipaineventtiili sojottaa nostolaitekannen etuosassa, vaakasuorassa jarrupolkimien puolella. Joko vanha lyhyt kantainen tai uudempi pitkä malli.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

hamsteri kirjoitti: Ke Helmi 08, 2023 7:09 pm olikos se ylipainevena siis misä nyt?
Tässä keskustelussa sivulla 3 näkyy tuo pitkä malli alumiininikraananupin vieressä. Sivulla 5 JURO:n kuvassa lyhyt malli.
Avainväli noin 30mm.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mazaman, Paalari, v-e-s-a ja 50 vierailijaa