Hydrauliventtiilin karan säätö

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

826610
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja 826610 »

Tänään oli ohjelmassa venttiilin virtausmäärän säätöä (käännön liikenopeutta hitaammaksi) ja homma kyllä onnistui, ei taidolla vaan kokeilemalla ja tuurilla. Eipä ole aiemmin tarvinnut asian parissa puuhailla mutta nyt heräsi kysymys kun ekaa kertaa hommaa suoritin.

Eli karan rajoitinta oli tarkoitus kiertää sisäänpäin ja rajoittaa virtausta. Rajoittimen päässä on hattumutteri ja kun sen kiersi auki niin tuo karanrajoitin pyörii hyvin herkästi. Kuusiokoloavainta ei tarvinnut lainkaan vaan rajoittimet pyöri sorminkin ja hyvin herkästi. Kun rajoittimen kiersi kohdalleen ja sitten laittoi hattumutterin takaisin niin rajoitin kiertyi mutterin mukana hyvin herkästi ja näin ollen meni pois säädöstään. Kuinka homma siis tulisi oikeaoppisesti suorittaa, jotta tuo rajoitin ei pyörisi hattumutterin mukana?
Heka
Viestit: 560
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja Heka »

Yleensä noita rajoitetaan vastusvastaventtiileillä tai kuristusnipoilla
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Niin, ihan mielenkiinnosta, minkä merkkinen venttiilistö ja missä käytössä?! :roll:
roopenpoika
Viestit: 1528
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Minä laitoin palloventtiilin toiseen kakstoimisen letkuun ja säädin sillä virtausta, toimii.
826610
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja 826610 »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 10:12 pm Niin, ihan mielenkiinnosta, minkä merkkinen venttiilistö ja missä käytössä?! :roll:
Olishan tämän voinut tosiaan jo alussa mainita. Kyseessä "häntämoto" Pika36 ja Pinomäki on venttiilin nimennyt aikoinaan 33T malliksi. Ohjataan sähköisesti prosessoriosan kääntöä, jossa kaksi yksitoimista sylinteriä. En sattunut katsomaan, että kenen valmistama.
Löysin nyt aamulla varaosakirjan ja näyttää siltä, että siellä jonkinlainen lukitusmutteri tulisi olla. Eli osa nro.18 puuttuu (nyt on vain osat 17 ja 19) mutta toisaalta jos säätöruuvin ja hattumutterin väliin lisää lukitusmutterin niin sitten loppuu säätövara eli säätöruuvi ei enää yletä rajoittamaan karaa.

Eli nyt ilmeisesti tulisi jostain löytää pidempi säätöruuvi, johon mahtuisi tuo lukitusmutterikin?

Kuva
Arpe
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Pinomäen omaa valmistetta, tuo Pikassa käytetty venttiili.
Siinä tosiaan on karan liikematkan rajoittimet, jolla voi säätää ulos tulevaa virtausta varsin kätevästi.
Jos tarvii todella pientä virtausta, voi rajoitinruuvin vaihtaa pidemmäksi. Osliskohan tuossa käynyt niin, että ruuvi on jo noilla säädöillä jäänyt hieman lyhyeksi ja lukitusmutteri on jouduttu jättämään pois.

Pientä ongelmaa on toki tuossakin systeemissä. Kara on kooltaan melko iso. jos haluaa pienille sylintereille hitaan liikkeen ja säätää lämpimillä öljyillä kesäkelissä liikenopeuden sopivaksi, ei sylinteri kylmillä öljyillä talviaamuna liiku minnekkään ja päinvastoin.
826610
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja 826610 »

Arpe kirjoitti: Ma Helmi 06, 2023 7:36 am Pinomäen omaa valmistetta, tuo Pikassa käytetty venttiili.
Siinä tosiaan on karan liikematkan rajoittimet, jolla voi säätää ulos tulevaa virtausta varsin kätevästi.
Jos tarvii todella pientä virtausta, voi rajoitinruuvin vaihtaa pidemmäksi. Osliskohan tuossa käynyt niin, että ruuvi on jo noilla säädöillä jäänyt hieman lyhyeksi ja lukitusmutteri on jouduttu jättämään pois.

Pientä ongelmaa on toki tuossakin systeemissä. Kara on kooltaan melko iso. jos haluaa pienille sylintereille hitaan liikkeen ja säätää lämpimillä öljyillä kesäkelissä liikenopeuden sopivaksi, ei sylinteri kylmillä öljyillä talviaamuna liiku minnekkään ja päinvastoin.
Kiitos tiedoista!
Varmaankin on jätetty lukitusmutteri pois juurikin mainitsemastasi syystä. Sain käännön toimimaan sopivalla nopeudella, mutta täytyy tosiaan hieman seurata, että kuinka käyttäytyy eri lämpötiloilla. Niin ja huomasin, että ei tuo minun venttiili ihan vastaa kuvassa olevaa kun karan säädöt on molemmissa päissä.
Sopiikos tiedustella, että onko Pinomäen tuotteet sinulle paremminkin tuttuja vai lähinnä vain hydrauliikan osalta?
Arpe
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hydrauliventtiilin karan säätö

Viesti Kirjoittaja Arpe »

826610 kirjoitti: Ma Helmi 06, 2023 8:10 am Sopiikos tiedustella, että onko Pinomäen tuotteet sinulle paremminkin tuttuja vai lähinnä vain hydrauliikan osalta?
No ei kovin tuttuja.
Louhimossa tuli aikoinaan rassattua useampaankin otteeseen yhtä Pikaa, johon oli alkujaan asennettu linjaporalaite ja sittemmin muokattu kiilakoneeks. Peruskoneeltaan oli ilmeisesti ollut ajokone.
Sit naapurista löytyy Pikan 856 kouraoteharvesteri.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa