Hydrauliventtiilin karan säätö
-
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Hydrauliventtiilin karan säätö
Tänään oli ohjelmassa venttiilin virtausmäärän säätöä (käännön liikenopeutta hitaammaksi) ja homma kyllä onnistui, ei taidolla vaan kokeilemalla ja tuurilla. Eipä ole aiemmin tarvinnut asian parissa puuhailla mutta nyt heräsi kysymys kun ekaa kertaa hommaa suoritin.
Eli karan rajoitinta oli tarkoitus kiertää sisäänpäin ja rajoittaa virtausta. Rajoittimen päässä on hattumutteri ja kun sen kiersi auki niin tuo karanrajoitin pyörii hyvin herkästi. Kuusiokoloavainta ei tarvinnut lainkaan vaan rajoittimet pyöri sorminkin ja hyvin herkästi. Kun rajoittimen kiersi kohdalleen ja sitten laittoi hattumutterin takaisin niin rajoitin kiertyi mutterin mukana hyvin herkästi ja näin ollen meni pois säädöstään. Kuinka homma siis tulisi oikeaoppisesti suorittaa, jotta tuo rajoitin ei pyörisi hattumutterin mukana?
Eli karan rajoitinta oli tarkoitus kiertää sisäänpäin ja rajoittaa virtausta. Rajoittimen päässä on hattumutteri ja kun sen kiersi auki niin tuo karanrajoitin pyörii hyvin herkästi. Kuusiokoloavainta ei tarvinnut lainkaan vaan rajoittimet pyöri sorminkin ja hyvin herkästi. Kun rajoittimen kiersi kohdalleen ja sitten laittoi hattumutterin takaisin niin rajoitin kiertyi mutterin mukana hyvin herkästi ja näin ollen meni pois säädöstään. Kuinka homma siis tulisi oikeaoppisesti suorittaa, jotta tuo rajoitin ei pyörisi hattumutterin mukana?
-
- Viestit: 560
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Hydrauliventtiilin karan säätö
Yleensä noita rajoitetaan vastusvastaventtiileillä tai kuristusnipoilla
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Hydrauliventtiilin karan säätö
Niin, ihan mielenkiinnosta, minkä merkkinen venttiilistö ja missä käytössä?!
-
- Viestit: 1528
- Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
- Viesti:
Re: Hydrauliventtiilin karan säätö
Minä laitoin palloventtiilin toiseen kakstoimisen letkuun ja säädin sillä virtausta, toimii.
-
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Hydrauliventtiilin karan säätö
Olishan tämän voinut tosiaan jo alussa mainita. Kyseessä "häntämoto" Pika36 ja Pinomäki on venttiilin nimennyt aikoinaan 33T malliksi. Ohjataan sähköisesti prosessoriosan kääntöä, jossa kaksi yksitoimista sylinteriä. En sattunut katsomaan, että kenen valmistama.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Helmi 05, 2023 10:12 pm Niin, ihan mielenkiinnosta, minkä merkkinen venttiilistö ja missä käytössä?!
Löysin nyt aamulla varaosakirjan ja näyttää siltä, että siellä jonkinlainen lukitusmutteri tulisi olla. Eli osa nro.18 puuttuu (nyt on vain osat 17 ja 19) mutta toisaalta jos säätöruuvin ja hattumutterin väliin lisää lukitusmutterin niin sitten loppuu säätövara eli säätöruuvi ei enää yletä rajoittamaan karaa.
Eli nyt ilmeisesti tulisi jostain löytää pidempi säätöruuvi, johon mahtuisi tuo lukitusmutterikin?
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hydrauliventtiilin karan säätö
Pinomäen omaa valmistetta, tuo Pikassa käytetty venttiili.
Siinä tosiaan on karan liikematkan rajoittimet, jolla voi säätää ulos tulevaa virtausta varsin kätevästi.
Jos tarvii todella pientä virtausta, voi rajoitinruuvin vaihtaa pidemmäksi. Osliskohan tuossa käynyt niin, että ruuvi on jo noilla säädöillä jäänyt hieman lyhyeksi ja lukitusmutteri on jouduttu jättämään pois.
Pientä ongelmaa on toki tuossakin systeemissä. Kara on kooltaan melko iso. jos haluaa pienille sylintereille hitaan liikkeen ja säätää lämpimillä öljyillä kesäkelissä liikenopeuden sopivaksi, ei sylinteri kylmillä öljyillä talviaamuna liiku minnekkään ja päinvastoin.
Siinä tosiaan on karan liikematkan rajoittimet, jolla voi säätää ulos tulevaa virtausta varsin kätevästi.
Jos tarvii todella pientä virtausta, voi rajoitinruuvin vaihtaa pidemmäksi. Osliskohan tuossa käynyt niin, että ruuvi on jo noilla säädöillä jäänyt hieman lyhyeksi ja lukitusmutteri on jouduttu jättämään pois.
Pientä ongelmaa on toki tuossakin systeemissä. Kara on kooltaan melko iso. jos haluaa pienille sylintereille hitaan liikkeen ja säätää lämpimillä öljyillä kesäkelissä liikenopeuden sopivaksi, ei sylinteri kylmillä öljyillä talviaamuna liiku minnekkään ja päinvastoin.
-
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Hydrauliventtiilin karan säätö
Kiitos tiedoista!Arpe kirjoitti: ↑Ma Helmi 06, 2023 7:36 am Pinomäen omaa valmistetta, tuo Pikassa käytetty venttiili.
Siinä tosiaan on karan liikematkan rajoittimet, jolla voi säätää ulos tulevaa virtausta varsin kätevästi.
Jos tarvii todella pientä virtausta, voi rajoitinruuvin vaihtaa pidemmäksi. Osliskohan tuossa käynyt niin, että ruuvi on jo noilla säädöillä jäänyt hieman lyhyeksi ja lukitusmutteri on jouduttu jättämään pois.
Pientä ongelmaa on toki tuossakin systeemissä. Kara on kooltaan melko iso. jos haluaa pienille sylintereille hitaan liikkeen ja säätää lämpimillä öljyillä kesäkelissä liikenopeuden sopivaksi, ei sylinteri kylmillä öljyillä talviaamuna liiku minnekkään ja päinvastoin.
Varmaankin on jätetty lukitusmutteri pois juurikin mainitsemastasi syystä. Sain käännön toimimaan sopivalla nopeudella, mutta täytyy tosiaan hieman seurata, että kuinka käyttäytyy eri lämpötiloilla. Niin ja huomasin, että ei tuo minun venttiili ihan vastaa kuvassa olevaa kun karan säädöt on molemmissa päissä.
Sopiikos tiedustella, että onko Pinomäen tuotteet sinulle paremminkin tuttuja vai lähinnä vain hydrauliikan osalta?
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hydrauliventtiilin karan säätö
No ei kovin tuttuja.
Louhimossa tuli aikoinaan rassattua useampaankin otteeseen yhtä Pikaa, johon oli alkujaan asennettu linjaporalaite ja sittemmin muokattu kiilakoneeks. Peruskoneeltaan oli ilmeisesti ollut ajokone.
Sit naapurista löytyy Pikan 856 kouraoteharvesteri.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa