CR-V lämpeämisongelma
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Vesipumppua ei ole tarkistettu, mutta uskoisin että siinä ei voi oikein olla vikaa kun koko moottori ei lämpene tarpeeksi, koska vesipumpussa ei ole sellaista mahdollisuutta että se toimisi jostain syystä liian tehokkaasti.
Periaatteessa tuo koko jäähdytysjärjestelmä on melko yksinkertainen eikä siellä ole muita venttiileitä kuin lämmityslaitteen venttiili.
Ja mielestäni siellä ei oikein ole sellaista paikkaa joka mahdollistaisi nesteen kiertämisen termostaatin ohi.
Tuossa linkissä on kuva tuosta koko järjestelmästä https://www.hondapartsnow.com/parts-lis ... ;et=2%2c7)
Periaatteessa tuo koko jäähdytysjärjestelmä on melko yksinkertainen eikä siellä ole muita venttiileitä kuin lämmityslaitteen venttiili.
Ja mielestäni siellä ei oikein ole sellaista paikkaa joka mahdollistaisi nesteen kiertämisen termostaatin ohi.
Tuossa linkissä on kuva tuosta koko järjestelmästä https://www.hondapartsnow.com/parts-lis ... ;et=2%2c7)
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
ok. Mikä tuo 19350 on, onko juurikin sähköinen venttiili ulostulovedelle?
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Mikähän tuo by-pass letku on? Mietin vaan, että voiko termostaattikotelon asentaa jotenkin väärään asentoon, jolloin se by-pass jäisi jotekin väärin auki/kiinni?
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Ei ole sähköinen venttiili vaan jäähdyttäjän yläreunasta menee letku tuohon eli tuo on periaatteessa vaan kotelo, siitä lähtee tuo musta mötikkä jossa on letkuille paikat ja ne letkut lämmittää imuilmaa. Olen tuohonkin jo tutustunut ja se kuulemma vaihdetaan ainoastaan jos se vuotaa eli siinä ei ole mitään hienouksia. Tuossa siitä kuva https://www.hondapartsnow.com/genuine/h ... b-a00.htmlSuperdexta-64 kirjoitti: ↑Pe Helmi 03, 2023 8:10 pm ok. Mikä tuo 19350 on, onko juurikin sähköinen venttiili ulostulovedelle?
Tuokaan ei oikein selitä sitä että miksei moottori lämpene ajossa kuin tuohon 60+ asteeseen. Moottori kyllä lämpeää tosi nopeasti tuohon saakka kun ajaa jokusen minuutin tiellä, mutta siihen se lämpeneminen pysähtyy.
Kaikki nuo tyypilliset paikat vikaantuessaan kun yleensä aiheuttavat ylikuumenemisen.
Ilmiselvä termostaattivika tuo vaikuttaisi olevan, mutta kun jo pari uutta on ensin pöydällä testattu ja laitettu paikalle ilman vaikutusta.
Eikä ne termostaatit ole olleet jumiutuneina auki kun ne on otettu pois. Periaatteessa tuollaisen moottorin pitäisi lämmetä hetkessä niin että termostaattikin aukeaa, mutta nyt se tapahtuu ainoastaan kun käyttää tyhjänäkäyntiä paikallaan.
Eli koko ongelma liittyy jotenkin siihen että ajossa ei pääse jostain syystä lämpeämään yli tuon 60+ asteen. Mitä hiljempaa ja pienemmillä kierroksilla ajaa niin sitä paremmin lämpeää, mutta normaalilämpöiseksi tosiaan tulee ainoastaan paikallaan käyttämällä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Ulkomaan foorumilta saattoi löytyä ratkaisu.
Koska Hondan K-sarjan moottoreissa jäähdytysjärjestelmä toimii käänteisesti niin niihin jää sen vuoksi todella helposti ilmaa ja sen poistamiseksi on erikoislaitteitakin.
Eli Hondan K-sarjan moottoreissa termostaatti on alavesiletkussa eli kuuma neste menee jäähdyttimessä alas.
Saapa nähdä millä konstilla ilmat saan sieltä pihalle
Mutta nyt löysin kuitenkin kohtalotovereita joilla lämpötilat käyttäytyneet juuri kuten minullakin.
Koska Hondan K-sarjan moottoreissa jäähdytysjärjestelmä toimii käänteisesti niin niihin jää sen vuoksi todella helposti ilmaa ja sen poistamiseksi on erikoislaitteitakin.
Eli Hondan K-sarjan moottoreissa termostaatti on alavesiletkussa eli kuuma neste menee jäähdyttimessä alas.
Saapa nähdä millä konstilla ilmat saan sieltä pihalle
Mutta nyt löysin kuitenkin kohtalotovereita joilla lämpötilat käyttäytyneet juuri kuten minullakin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
- Jagmi
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
- Paikkakunta: Jyväskylän seutu
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Hyvin erikoinen vika.
Tuo moottori tuottaa kyllä lämpöä, mutta se karkaa ajossa jonnekkin, ei taida olla montaa paikkaa minne?
SPS1975 kertoikin kuten muutkin epäilystä, mutta usemampi termari jo vaihdettu, ovatko alkuperäisiä. Tuossa kuvassa näyttää olevan tupla sulkijat, toinen ohjaa moottorin sisäistä kiertoa.
Huoneen sisältä digitaali lämpömittari jäähdyttimen alavesiletkuun, ja seuraa nouseeko ennen kuin pitäisi...siis se piuhan päässä oleva ulkoanturi, jessellä tilapäisesti kiinni letkun kylkeen.
Tuo moottori tuottaa kyllä lämpöä, mutta se karkaa ajossa jonnekkin, ei taida olla montaa paikkaa minne?
SPS1975 kertoikin kuten muutkin epäilystä, mutta usemampi termari jo vaihdettu, ovatko alkuperäisiä. Tuossa kuvassa näyttää olevan tupla sulkijat, toinen ohjaa moottorin sisäistä kiertoa.
Huoneen sisältä digitaali lämpömittari jäähdyttimen alavesiletkuun, ja seuraa nouseeko ennen kuin pitäisi...siis se piuhan päässä oleva ulkoanturi, jessellä tilapäisesti kiinni letkun kylkeen.
-
- Viestit: 1798
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
heitän ny tyhmästi mutta termareita vaihdeltu,onko varma sit et tiiviste on oikein,jotta vesi ei mee laipan ohi,kiertää jäähdyttimeen kokoajan
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Ei sitä termostaattia ja tiivistettä voi mitenkään tässä mallissa asentaa väärin https://www.hondapartsnow.com/genuine/h ... a-003.html
Kyllä se nyt on 99% todennäköisyydellä ilmaongelma, vielä eilen en ehtinyt kun vähän sitä kokeilla, mutta tänään olisi tarkoistus yrittää tosissaan saada ilmat pois. Löytämieni ohjeiden mukaan jäähdyttimeen laitetaan korkin tilalle suppilo ja se täyteen nestettä, sitten paikallaan käyttöä 3000rpm kymmenen minuuttia samalla tarkkaillen nestettä ja ilmakuplia suppilossa.
Tuollaisella metodilla pitäisi tulla kuntoon.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Katselin kanssa ulkomaanelävien sivustoja. Taisi olla vielä niin tuo ohje, että kone pitää olla kylmä (en saanut selvää että miksi). Sitten kierroksia pidetään 3000 niin kauan, että kone saauttaa täyden lämpötilan. Ilmeisesti tämän jälkeen tuo toistetaan, jos ei ilmat lähtenyt.korjailija kirjoitti: ↑Su Helmi 05, 2023 9:28 amEi sitä termostaattia ja tiivistettä voi mitenkään tässä mallissa asentaa väärin https://www.hondapartsnow.com/genuine/h ... a-003.html
Kyllä se nyt on 99% todennäköisyydellä ilmaongelma, vielä eilen en ehtinyt kun vähän sitä kokeilla, mutta tänään olisi tarkoistus yrittää tosissaan saada ilmat pois. Löytämieni ohjeiden mukaan jäähdyttimeen laitetaan korkin tilalle suppilo ja se täyteen nestettä, sitten paikallaan käyttöä 3000rpm kymmenen minuuttia samalla tarkkaillen nestettä ja ilmakuplia suppilossa.
Tuollaisella metodilla pitäisi tulla kuntoon.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Onkos jäähdytysjärjestelmä jotenkin naimisissa vaihteiston kanssa ja voisiko siellä olla jotain vikaa. Onko siellä myös joku termostaatti?
Entä egr järjestelmä, kiertääkö siellä vesi ja onko termostaattia?
Entä egr järjestelmä, kiertääkö siellä vesi ja onko termostaattia?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Kokeilisin vielä kuormittaa konetta ajossa pikkuvaihteella, ykkösellä tai kakkosella, siten että painat jarrua niin että vauhti asettuu noin neljäänkymppiin ja kaasu yli puolen väli ja jopa pohjassakin niin että koneen kierrosluku on reilusti yli puolet maksimista. Omat kokemukseni ovat että alle kilometrin ajolla ei ehdi jarruvehkeet kuumentua liikaa mutta kone lämpenee normaaliin nopeasti ja lämmityslaitekin alkaa antamaan lämpöä ohjaamon puolelle. Tietenkin pitää koko ajan tarkkailla lämpömittaria ettei aja liian kuumaksi. Tällä selviää se että antaako kone lämpöä ohjaamoon oikeasti kuormitettuna.
-
- Viestit: 1798
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
monenko asteen termari toi on,tuolla huudattamisella korkki auki voi saada koneen kiehahtaan ku ei oo painetta,sakemannien 6 koneiden kans ollu tuo ohje jotta auto pukille siis keula mahd.korkealle ja tuolla supilo ylitäytöllä mut ei pidä noita kyllä huudattaa,tyhjiöimällä kyllä yleensä ilmaa ei jää jos ei oo vuotoja
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: CR-V lämpeämisongelma
Kymmenien yritysten jälkeen vaikuttaa että ainakin tänään on toiminut kuten pitääkin eli lämmöt nousee melkein heti mittarin puoliväliin ja myös tuntuvat pysyvän siinä. Aiemmin kun lämmöt nousi lähes sataan asteeseen tyhjäkäynnillä ja sitten ajossa tippui aina melkein heti kuutenkymmeneen.
Termostaatin laitoin vielä uuden, mutta kyllä se todellinen syyllinen taisi olla ilma.
Päästin nesteet pois ja sitten löysin sellaisen ohjeen että lämppärin kennosta letkut irti ja niistä kun tässä mallissa kaataa nestettä niin sitä menee maksimaalisesti koneeseen. Sitten käynnissä korkki auki ja kunnollista letkujen puristelua.
Nuo tuntui auttavan kun nyt on lämmöt normaalissa.
Oli kyllä niin erikoinen vika etten ole moiseen ennemmin törmännyt ja toivottavasti ei ihan pian tarvitse törmätä uudestaan.
Auton vaihtokin kävi mielessä, mutta kyllä tuota nyt pidän niin kauan kun pikkuremonteilla selviää.
Ei nämä nykyhondat enää kestä oikein mitään kun heti kun tuli täysi-ikäiseksi ja vasta 550tkm totutusajo tehtynä niin piti vaihtaa venahtanut jakoketju ja melkein heti perään tuo termostaattiongelma
Vielä pitäisi etupyörän laakeri vaihtaa niin sitten ei ole kesää ajatellen kuin öljynvaihtohuollot edessä.
Termostaatin laitoin vielä uuden, mutta kyllä se todellinen syyllinen taisi olla ilma.
Päästin nesteet pois ja sitten löysin sellaisen ohjeen että lämppärin kennosta letkut irti ja niistä kun tässä mallissa kaataa nestettä niin sitä menee maksimaalisesti koneeseen. Sitten käynnissä korkki auki ja kunnollista letkujen puristelua.
Nuo tuntui auttavan kun nyt on lämmöt normaalissa.
Oli kyllä niin erikoinen vika etten ole moiseen ennemmin törmännyt ja toivottavasti ei ihan pian tarvitse törmätä uudestaan.
Auton vaihtokin kävi mielessä, mutta kyllä tuota nyt pidän niin kauan kun pikkuremonteilla selviää.
Ei nämä nykyhondat enää kestä oikein mitään kun heti kun tuli täysi-ikäiseksi ja vasta 550tkm totutusajo tehtynä niin piti vaihtaa venahtanut jakoketju ja melkein heti perään tuo termostaattiongelma
Vielä pitäisi etupyörän laakeri vaihtaa niin sitten ei ole kesää ajatellen kuin öljynvaihtohuollot edessä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa