LYNX YETI Rotax v1000 vm. 2004

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

LYNX YETI Rotax v1000 vm. 2004

Viesti Kirjoittaja Josaa »

Hei!

Mikähän mahtaa vaivata Rotax V1000 moottoria: lähtee hyvin käyntiin kylmänä, mutta kun, jos kone pyörii hetken tai minuutin pari ja sammutan sen, moottori ei käynnisty vaan se kastelee startatessa sytytystulpat. Sitten kuivaan tulpat ja otan ruiskutussuuttimien virtajohdot pois, ja starttaamalla kuivatan sylinterit. Kone pärähtää käyntiin kuivattaen sylinterit ja tietysti sammuu, kun ruiskuille ei tule virtaa. Sitten heti taas ruiskutussuuttimien virtajohtojen liittämisen jälkeen käynnistyy hyvin ja pyörii vaikka maailman tappiin, jos bensaa riittää. Lämpimänä moottori taas käynnistyy hyvin. Eli siis, kun kone on hieman käytetty/pyöritetty, niin se ei käynnisty ilman em. toimenpiteitä. Osaisikohan joku "valistaa" asiassa. Siis onkohan tässä jonkinlainen automaattiryyppy kylmänä ja voiko sen poistaa käytöstä ilman ohjelmointia?

yst tv. JoSaa
Viimeksi muokannut Josaa, Su Maalis 07, 2021 1:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: LYNX YETI Rotax v1000 vm. 2004

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

No monikin bensiinikone voi tehdä tuollaista. Eli kylmänä käynnistää, ja sammuttaa kylmänä, niin jää bensiiniä moottoriin ja seuraavassa startissa sitten kastaa tulpat.

Yrittäisin välttää tuollaisia lyhyitä käyttöjä.

Toki voi siellä joku oikeakin vika olla, mutta tuo nyt ekana tuli mieleen.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Josaa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 09, 2016 2:45 pm
Viesti:

Re: LYNX YETI Rotax v1000 vm. 2004

Viesti Kirjoittaja Josaa »

Niin - voihan se olla noinkin miten kerroit. Kelkka on ollut minulla 7 - 8 vuotta. Silloin, kun ostin sillä oli ajettu noin 5000 km, nyt 10000 km. Alussa noita tulppien kastumisongelmia ei ollut, nyt parina talvena. Ja tuntuu kuin vaiva olisi pahentunut. Tulpat olen uusinut useampaan kertaan. Voisiko olla joku tulppamerkki/tyyppi parempi kuin se mitä käytän. Olen ostanut ne vain aina entisten mallilla.
yst tv. JoSaa
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: LYNX YETI Rotax v1000 vm. 2004

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Toki jos ennenkin on noin toimittu, niin saattaa siellä jotain olla tehtävissä.
Tuli vain systerin primera ekana mieleen, kun pari kertaa niin tehnyt, että talvella siirretty lyhyen matkaa ja sen jälkeen ei ole lähtenyt käymään.
Jotkut sanoo, että ngk olisi herkempi kastumaan.
Voihan sitä koittaa vaihtaa tulppamerkkiä, kunhan on vastaava malli. Ei ainakaan kallis kokeilu ole. Ellei jotain iridiumeja laita.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
tapaniv
Viestit: 1153
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: LYNX YETI Rotax v1000 vm. 2004

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Siellä rotaxin syövereissä on todennäköisesti lämpötila-anturi, mikä vaikuttaa polttoaineen syöttöön. Anturin vika aiheuttaa tuollaisia oireita. Kaasarikoneissa karstoittunut pako-aukko tekee saman kastumis ilmiön.
gaz
Viestit: 411
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Re: LYNX YETI Rotax v1000 vm. 2004

Viesti Kirjoittaja gaz »

Mitä tälle kelkalle nykyään kuuluu?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jupu2 ja 41 vierailijaa