Oudot piikkiketjut

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Oudot piikkiketjut

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tänään punnerrettiin sedän kanssa harmaaseen ketjuja paikalleen. Oli hankala homma kun ketjut eivät sopineet ja jouduttiin jatkamaan toisista samanlaisista ketjuista otetuilla erittäin kuluneilla pätkillä. Nyt päällä ovat erittäin löysät ketjusakkeliviritykset. Heräsi kuitenkin kiinnostus, että minkähän valmistajan ja kuinka vanhat nämä ketjut ovat. Ketjut ovat neliselkäketjut ja erikoisuus näissä ovat piikit, eli piikkiketju koostuu kahdeksikoiksi väännetyistä lenkeistä, missä kahdeksikon päät on väännetty ns. kasin keskikohtaan piikeiksi. Piikit ovat siis osa itse ketjua, eikä hitsattuja piikkejä ole. Toinen asia mikä näissä ketjuissa kiinnostaa on niiden liittämistapa, ketjuja oli kaksi paria ja missään näistä neljästä ketjusta ei ollut mitään kiristimiä, vantteja s-koukkuja tms, eli onko alunperin ollut joitain liittimiä, vai miten on tarkoitus ollut liittää päät yhteen?
Viimeksi muokannut nuc-64, Su Marras 24, 2013 12:26 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

http://aijaa.com/rXnLV2
Onko tuon näköiset? Ilmeisesti jotkut norjalaiset fram tai castaavat kilisijät...
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Ei oo DexMasZet:n ketjun näköiset... Piikkiketjurivejä poikittain pyörään nähden on varmaan 10 sentin välein, ketjut vahvuudeltaan kai 8 milliä. ja tosiaan piikkiketju toisiinsa kiinni väännettyjä kaseja 8 . EDIT...Tarkemmin kun katselen noita DexMasZet:n ketjuja, niin onpa noissa yhtäläisyyksiäkin, noita piikkiketjuja lukuun otaamatta on samannäköinen rakenne, eli noi sivuketjut?, eli mitkä nousevat noista renkaan sivua kiertävistä pitkittäisistä ketjuista ovat samannäköisiä, eli kokoonpuristettuja C lenkkejä, mitä ei ole hitsattu yhteen- Pitkittäiset ketjutkin ovat samannäköiset. Osaatkos DexMasZet sanoa miten noitten omien ketjujesi päät on alunperin yhdistetty toisiinsa, onko jotain lukkoa tms?
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Naapurilla on ilmeisesti kertomasi ketijut. Niissä renkaan kulutuspinnan päällä on piikeillä olevia poikkiketijujat on todella tiheässä.
Ne ketiut ovat jostain 1970 luvun puolivälistä. Eli saman ikäiset lämmitettävällä kopilla olevan Ford 5000 kanssa.

Muistan jonkun kertoneen ketijujen olevan kotimaiset.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

fiskarssin valmistamat? kuvat kertois paljon enempi..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Täytyy koittaa saada pari kuvaa näpäättyä oikein päivänvalolla. Nyt on ketjuja hiukan kiristelty, toinen ketjuista tuntuu kääntyvän hiukan vinoon, mutta pysyvät kyllä pyörien päällä. Olettaisin ketjujen kääntyilyn johtuvan, siitä, että ketjuja on korjailtu ja jouduin tekemään jatkotkin hiukan erilailla eri puolelle toista rengasta.
Erkko S
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2010 7:39 pm
Viesti:

Re: Oudot piikkiketjut

Viesti Kirjoittaja Erkko S »

Minulle tuli PowerMajorin mukana tällaiset.
Huonossa ovat kunnossa ja varaosia kaivattaisiin.
Onkohan jollain?
https://photos.app.goo.gl/SasUPg8q6DFpKrZg9
Lisätietoja olisi kiva saada.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Oudot piikkiketjut

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Taitaa olla samanlaiset kuin tuossa minun aikoinaan laittamassa kuvassa. Mitä osia tarviisit niihin? Minulla on toinen tuommoinen ketju tallessa, toisen taisin pätkiä johonkin mönkijään. On kyllä huono kuntoinen, mutta kai siinä joitahi ehyviä pätkiä on. :D Alunperin varmaan 13.6 renkaalle tarkoitettu, kun ei oikein istunut ikinä 12.4-28 renkaalle...
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Oudot piikkiketjut

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Erkko S kirjoitti: To Helmi 02, 2023 7:45 pm Minulle tuli PowerMajorin mukana tällaiset.
Huonossa ovat kunnossa ja varaosia kaivattaisiin.
Onkohan jollain?
https://photos.app.goo.gl/SasUPg8q6DFpKrZg9
Lisätietoja olisi kiva saada.
Näyttävät norjalaisilta Fram-ketjuilta. Aika heppoista tavaraa nuo piikilliset ketjut, niitä muistaakseni tuli muutama varaketju sekä vaihtotyökalut parin mukana. Ei noita oikein muutenkaan voinut kehua, poikkiketjut niin tiheässä, että sopivassa nuoskakelissä paatuivat umpeen.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Oudot piikkiketjut

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Samanlaiset ketjut oli mulla tosiaan aloitusviestissä mainitsemassani harmaassa Fergussa. Todella tiheästi poikkiketjuja. Mulla oli vaan kuluneemmat muistaakseni. Sain ainakin pätkät toisista vastaavista varalle emännän veljeltä, ja niitä pätkiä vieläkin jousia on, olivat vaan vielä kuluneemmat kuin omat ketjuni.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Oudot piikkiketjut

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Antsuko kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 10:27 pm
Erkko S kirjoitti: To Helmi 02, 2023 7:45 pm Minulle tuli PowerMajorin mukana tällaiset.
Huonossa ovat kunnossa ja varaosia kaivattaisiin.
Onkohan jollain?
https://photos.app.goo.gl/SasUPg8q6DFpKrZg9
Lisätietoja olisi kiva saada.
Näyttävät norjalaisilta Fram-ketjuilta. Aika heppoista tavaraa nuo piikilliset ketjut, niitä muistaakseni tuli muutama varaketju sekä vaihtotyökalut parin mukana. Ei noita oikein muutenkaan voinut kehua, poikkiketjut niin tiheässä, että sopivassa nuoskakelissä paatuivat umpeen.
Koitin noita etukuormain koneen vetäviin etupyöriin, ei ne tahtonut kestää alkuunkaan, kun betoni siilon pohjalta rehua otti ja paljon joutui vekslaamaan. Mutta menee ne mökki traktorissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], rassailija, Rh- ja 35 vierailijaa