Pumppuhinnat sahaa viikon sykleissä täälläpäin . Tiistaina tankkasin 1,799 €/l 95E10 Keskiviikkona samalla asemalla 2,059 ja nyt ehtinyt laskemaan 1,979. Lauantaina tai tiistaina tankattava seuraavan kerran kun eiköhän ke taas nouse.
Polttoaineen hinnan kipuraja?
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: Ma Huhti 19, 2010 12:03 am
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ti Marras 29, 2011 9:37 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Porissa sama, tankkaan samalla Nesteen kylmäasemalla tuossa lähellä, maanantaina noin 1.8 e/l ja ehkä tiistaiaamuna vielä saman verran mutta jo iltapäivällä nousee ja loppuviikon noin kaksi euroa litralta. Ihme pelinpitoa.
-
- Viestit: 1401
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Ootko varma, että tämä linja olisi paras eli karsitaan kaikki turha pois? "Turhaahan" länsimaissa on enin osa. Tätä ajattelua, kun jatkaa eteenpäin, niin ei tarvita keskuslämmityksiä, sähköä, kahvia yms. Tätä "turhaa" kutsutaan elintasoksi. Jos palkka ei riitä siihen, että voi autolla käydä töissä, työnteko ei oikein innosta. Tai tekemällä enemmän (tai vaativampia) töitä, ei saisi enempää nettoa (, jolla voi nostaa elintasoa) ihmiset passivoituvat. Länsimainen yhteiskunta ikävä kyllä perustuu tähän elintason kaipuuseen (tai ikävästi sanottuna ahneuteen). Tilanne muuttuu, jos työnteon kannattavuus kärsii, jos joutuu elämään tukien varassa esim. kohtuuttoman sähkölaskun kanssa.ILU kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 2:29 pm Polttonesteet on vielä halpoja.
Pari perustelua: Porukka ajaa töihin yksikseen letkas muutaman
kymmenen kilometrin matkoja. Nuoriso ringittää kylillä illat, niinku
aina ennenki. Ihmiset ajelee ihan vaan huvikseen pitkiäkin matkoja
ja osa vielä vaunu perässä ja parhaimmilla on siihenkin hommaan
eri auto. Ainakin euro tai pari hintaan lisää, niin loppuis turha ajo
ja saataisiin valtion tyhjään kassaan lisää täytettä. Pakollinen työmatka-
ajo voitaisiin sitten kompensoida km-vähennystä korottamalla.
Ei uusiutumattoman luonnonvaran haaskaus ole mikään kansalaisoikeus.
Voisihan sitä ajatella, että aikahyppy 100-200 vuoden takaisee omavaraistalouteen parantaisi elämän laatua. Päivän työt pyörisi siinä, mistä saa ruuan ja lämmön. Se voisi olla hyvinä vuosina tressittömämpää, mutta nälkävuosien, sairastamisien yms. aikana ei varmasti tuntuisi kovin kivalta.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ti Marras 29, 2011 9:37 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Pitkässä maassa missä lähes kaikkeen kulutustavaraan liittyy dieselin hinta ruoasta lähtien, on kyllä erittäin riskialtista lähteä ideologisista syistä tunkkaamaan dieselin hintaa ylöspäin maailman kalleimpien luokkaan. Vaikka nyt henkilöautoilijat ajelisivatkin yksin. Johtaa kovaan inflaatioon.
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Tämä juurikin, talous pyörii pääosin ei-välttämättömän toiminnan varassa koska loppujen lopuksi ihminen tarvitsee, ruokaa, juomaa ja katon pään päälle. Tämä saavutetaan länsimaissa murto-osalla siitä mitä nyt tehdään. Toki ylimääräisen tekeminen mahdollistaa sitten kaikenlaista ei-välltämötöntä toimintaa kuten välineillä harrastamista, matkustelua ym. Lisäksi ylimääräisillä resursseilla voidaan kehittää kaikenlaista esim lääkkeitä ja tutkia miksi joku sairaus syntyy ja näin pidentää ihmisten elinikää. Itse olen kuitenkin sen kannalla että parempi tehdä enemmän kuin on välttämätöntä mutta ylimääräisten resurssien kohdentaminen kannattaisi miettiä tarkoin. Ihan vertaolun vuoksi, maailmassa käytetään "puolustus"-menoihin yli 10 kertainen määrä verrattuna vaikkapa avaruustutkimukseen.mtalo kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 10:10 amOotko varma, että tämä linja olisi paras eli karsitaan kaikki turha pois? "Turhaahan" länsimaissa on enin osa. Tätä ajattelua, kun jatkaa eteenpäin, niin ei tarvita keskuslämmityksiä, sähköä, kahvia yms. Tätä "turhaa" kutsutaan elintasoksi. Jos palkka ei riitä siihen, että voi autolla käydä töissä, työnteko ei oikein innosta. Tai tekemällä enemmän (tai vaativampia) töitä, ei saisi enempää nettoa (, jolla voi nostaa elintasoa) ihmiset passivoituvat. Länsimainen yhteiskunta ikävä kyllä perustuu tähän elintason kaipuuseen (tai ikävästi sanottuna ahneuteen). Tilanne muuttuu, jos työnteon kannattavuus kärsii, jos joutuu elämään tukien varassa esim. kohtuuttoman sähkölaskun kanssa.ILU kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 2:29 pm Polttonesteet on vielä halpoja.
Pari perustelua: Porukka ajaa töihin yksikseen letkas muutaman
kymmenen kilometrin matkoja. Nuoriso ringittää kylillä illat, niinku
aina ennenki. Ihmiset ajelee ihan vaan huvikseen pitkiäkin matkoja
ja osa vielä vaunu perässä ja parhaimmilla on siihenkin hommaan
eri auto. Ainakin euro tai pari hintaan lisää, niin loppuis turha ajo
ja saataisiin valtion tyhjään kassaan lisää täytettä. Pakollinen työmatka-
ajo voitaisiin sitten kompensoida km-vähennystä korottamalla.
Ei uusiutumattoman luonnonvaran haaskaus ole mikään kansalaisoikeus.
Voisihan sitä ajatella, että aikahyppy 100-200 vuoden takaisee omavaraistalouteen parantaisi elämän laatua. Päivän työt pyörisi siinä, mistä saa ruuan ja lämmön. Se voisi olla hyvinä vuosina tressittömämpää, mutta nälkävuosien, sairastamisien yms. aikana ei varmasti tuntuisi kovin kivalta.
-
- Viestit: 1401
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Ihan mielenkiintoinen tieto. Ehkä suhde ainakin Euroopassa muuttuu: marsilaisia ei oo näkyny, mutta piippalakit vaanii taas rajalla.juntunen kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 1:05 pm Itse olen kuitenkin sen kannalla että parempi tehdä enemmän kuin on välttämätöntä mutta ylimääräisten resurssien kohdentaminen kannattaisi miettiä tarkoin. Ihan vertaolun vuoksi, maailmassa käytetään "puolustus"-menoihin yli 10 kertainen määrä verrattuna vaikkapa avaruustutkimukseen.
-
- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Aika vahva huuhaa-kommenttiILU kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 2:29 pm Polttonesteet on vielä halpoja.
Pari perustelua: Porukka ajaa töihin yksikseen letkas muutaman
kymmenen kilometrin matkoja. Nuoriso ringittää kylillä illat, niinku
aina ennenki. Ihmiset ajelee ihan vaan huvikseen pitkiäkin matkoja
ja osa vielä vaunu perässä ja parhaimmilla on siihenkin hommaan
eri auto. Ainakin euro tai pari hintaan lisää, niin loppuis turha ajo
ja saataisiin valtion tyhjään kassaan lisää täytettä. Pakollinen työmatka-
ajo voitaisiin sitten kompensoida km-vähennystä korottamalla.
Ei uusiutumattoman luonnonvaran haaskaus ole mikään kansalaisoikeus.

Kotimaan matkailua parempi vaihtoehto että porukka lentelee pitkin palloa useita kertoja vuodessa? Harva haluaa nyhjöttää lomiaan siinä umpikalliissa kerrrostalokämpässä koska somessa pitää näyttää mihin pystyy

Se euro taikka pari lisää polttoaineen hintaan lisäisi aika rajusti sinunkin päivittäisen elämisen kustannuksia rahtikustannusten muodossa, lähtien elintarvikkeista ja päätyen tilaamiisi alibaba-ostoksiin. Pahimmillaan työpaikkasi pistäisi ovet säppiin kannattamattoman toiminnan vuoksi.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 876
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Ei kai nyt joku oikeasti usko että ruoan tai tuotteiden hinnat lähtee laskuun jos polttoaine halpenee. Tätä rahtikustannusasiaa nostetaan korokkeelle koko ajan vaikka se on vain yksi pieni osa inflaatiota.
Polttoaineen hinta on laskenut viime kesän huippuhinnoista lähes euron, eikä ruoan ja tavaroiden hinnat ole laskeneet. Päinvastoin, ne vaan nousee edelleen ja pääsyy on rahan ostovoiman lasku sekä korkopolitiikka yms asiat. Vasta kun kulutus sakkaa alkaa hinnat myös laskemaan.
Polttoaineen hinta on laskenut viime kesän huippuhinnoista lähes euron, eikä ruoan ja tavaroiden hinnat ole laskeneet. Päinvastoin, ne vaan nousee edelleen ja pääsyy on rahan ostovoiman lasku sekä korkopolitiikka yms asiat. Vasta kun kulutus sakkaa alkaa hinnat myös laskemaan.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ti Marras 29, 2011 9:37 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Dieselin hinta on laskenut hei puoli euroa ja on edelleen yli kaksi euroa.Kauppa on siirtänyt kasvaneet kustannukset suoraan kuluttajahintoihin eikä ne tosiaan sieltä enää alas tule. Mm. Vaneri ja teräkset alkoivat hintarallin jo 2021. Dieselin hinta on melkein kaksinkertaistunut kesään 2020 verrattuna.
-
- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
No höpö höpö, ei oo polttoaineen hinta laskenu eurolla huipuistaHarri S kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 4:46 pm Ei kai nyt joku oikeasti usko että ruoan tai tuotteiden hinnat lähtee laskuun jos polttoaine halpenee. Tätä rahtikustannusasiaa nostetaan korokkeelle koko ajan vaikka se on vain yksi pieni osa inflaatiota.
Polttoaineen hinta on laskenut viime kesän huippuhinnoista lähes euron, eikä ruoan ja tavaroiden hinnat ole laskeneet. Päinvastoin, ne vaan nousee edelleen ja pääsyy on rahan ostovoiman lasku sekä korkopolitiikka yms asiat. Vasta kun kulutus sakkaa alkaa hinnat myös laskemaan.


Kyllä se nousevan inflaation merkittävä tekijä on polttoaineen hinnan nousu, se kun vaikuttaa jokaisessa portaassa aina raaka-aineen hankinnasta lopputuotteen jakeluun.
Hinnat laskisi kustannuslaskun myötä jos markkinat olisi toimivat. Täällä ne ei ole kun oligopolissa pääosin mennään. Nesteet, Keskot ym raportoineet huipputuloksista eli kermankuorintavaihde jäänyt päälle kun kilpailua ei ole.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 876
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Polttoaineen hintoja seuranneet tietää että hinta kävi kesällä yleisesti 2,8€:ssa, jopa yli ja vuodenvaihteessa hinta oli 2,6-2,7€ kieppeillä.
Jos ei oo matikantunnilla nukkunu, ymmärtää että tuo tekee jo yli euron.
Polttoaineen hinta ei ole inflaation päätekijä vaan vialliset korkomarkkinat johtuen valtioiden ja EKP vuosia kestäneistä tukitoimista ja yleinen kustannustason nousu.
Jos ei oo matikantunnilla nukkunu, ymmärtää että tuo tekee jo yli euron.
Polttoaineen hinta ei ole inflaation päätekijä vaan vialliset korkomarkkinat johtuen valtioiden ja EKP vuosia kestäneistä tukitoimista ja yleinen kustannustason nousu.
-
- Viestit: 1704
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Piti oikein tarkistaa kun olen kuvannut paikallisten asemien hintaa viimeisen reilun vuoden ajalta, siis kuva hintatolpasta puhelimeen.
Bensan (95) korkein noteeraus omista havainnoista löytyy 18.6.2022 jolloin maksoi 2.579 litra. Ja asumani paikkakunta ei tosiaan ole halvimmasta päästä. Eli epäilen että hinta on yleisesti ollut 2.8 euroa missään päin, jotain muonion essoa lukuunottamatta.
Tuon jälkeen hinnat alkoi tippumaan.
Heinäkuu 2.462 -> 2.32
Elokuu 2.319-> 2.259 -> 2.22
Syyskuu 2.203 -> 2.106 -> 2.06
Marraskuussa nousua 2.139, tippui 2.005
Joulukuulta ei havaintoja...
Tammikuu 2023 2.007
-
- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Luulisin olevan ihan kohtuu kartalla polttoaineiden hintojen suhteen kun perheessä pari autoa (bens & diesel), moottoripyörää, -kelkkaa ym. En oo koskaan maksanu vielä polttoaineesta 2,8€/l, kalleimmillaan litrahinta käväisi 2,5 ekun tienoilla.Harri S kirjoitti: ↑Ma Tammi 30, 2023 3:07 pm Polttoaineen hintoja seuranneet tietää että hinta kävi kesällä yleisesti 2,8€:ssa, jopa yli ja vuodenvaihteessa hinta oli 2,6-2,7€ kieppeillä.
Jos ei oo matikantunnilla nukkunu, ymmärtää että tuo tekee jo yli euron.
Polttoaineen hinta ei ole inflaation päätekijä vaan vialliset korkomarkkinat johtuen valtioiden ja EKP vuosia kestäneistä tukitoimista ja yleinen kustannustason nousu.
Nyt 95:n karvan alle 2 euroa litra, 98 ja diesel yli 2 euroa per litra. MPÖ:a onnistuin tilaamaan ennen joulua 1,6 €/l.
Yleisen kustannustason nousuun nimenomaan yksi iso tekijä on polttoaineen hinnat.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Satapiikillä tuli ajeltua 1989-91 ja muistan sellaisen lukeman Esson pumpulta kuin 2.96 mk/litra. Ei silloin tainnut kyllä tuntipalkka yli kahtakymppiä olla.imppu kirjoitti: ↑To Marras 11, 2021 1:29 pmKohtalaisen kokemattomana oli yhessä työpaikassa liksa 43 markkaa vuonna 1991.EKo kirjoitti: ↑To Marras 11, 2021 12:15 pm Pitää myös muistaa, että ovat ne palkatkin nousseet aikalailla vuosien saatossa, vaikka sitä eivät kaikki aina muistakaan.
Vuoden 1980 hujakoilla palkkani oli muistaakseni noin 14-15 mk/h. Joskin kyseessä oli ensimmäinen työpaikkani.
Nyt palkka vastaavasta hommasta on enemmän.
Bensan hintaa en tuolta ajalta muista, mutta polttoöljy taisi olla muutaman kymmenen penniä per litra.
Samanlaisena kokemattomana on tänä päivänä 11-12 Euroa.
Kahtokaas laskurista, on nimittäin täysin sama.
Kokeneempana -96 oli "jo" 68 markkaa, vastaa tänä päivänä melkein 17 Euroa.
Tänä päivänä 31 v kokemuksella samassa työpaikassa tuntiliksa on 17 euroa.
Liksojen nousemisen väite on ehtaa ja täyttä potaskaa.
Bensa 5,5 markkaa litra vuonna 1996 , tänään noin 1,8 eetä..
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ben ... na/5382820
Nii että mikä on noussut?
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Kesäkuun 1.2022 hankasalmella keskisuomessa 95e oli 2.65e/litre,sen kalliimpaa en muista tankanneeni eteläänpäin ajellessa.
-
- Viestit: 876
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Käsittääksen suurin osa kumipyörärahdista liikkuu dieselillä.
Toki sotkemalla laskelmien joukkoon bensanhintoja saa sellaiset tulokset laskuihin kuin haluaa.
Vähän kuin noissa sähköautoketjun vertailevissa laskelmissa se diesel maksaa aina alle 1,6€ litralta ja sähkö euron kWh.
Mulla nyt kuitenkin on sähköauton lisäksi yksi diesel ja neljä bensa-autoa joten kyllä ne hinnat ihan konkreettisesti tiedossa on ja ovat nuo aikaisemmin ilmoittamani.
Euron liike on todellista ja siis reilusti ylikin jos aletaan ”ääristelemään”.
Dieselin hinta kävi kesällä yli 3€ huipuissa ja oli pitkää vähän alle, mutta jätin noi ääripäät pois.
Polttoaine toki vaikuttaa inflaatioon mutta sen merkitystä korostetaan varsinkin jos sitä tuppaa enemmän käyttämään. Luuulis kuitenkin äkkiseltään että ne polttoainekulut sen rahdin osalta on upotettu sinne rahdin hintaan ja vähennyskelpoisia, muuten pitäis olla päällä kuljetusfirmojen konkurssiaalto, vaan kun ei tunnu olevan, ainakaan uutisissa. Rekat paahtaa motarilla rajotinta vasten kuten ennenkin.
Sähkön hinnalla on Suomessa paljon suurempi merkitys, eikä senkään jyrkkä lasku vuodenvaihteessa ole laskenut hintoja, sähkönhinnan merkitys ostovoimaan ja inflaatioon on oikeasti merkittävä, se kun iskee suoraan sinne tuotantoketjuun, sen alkuun, teollisuuteen millä tää maa pyörii.
Toki sotkemalla laskelmien joukkoon bensanhintoja saa sellaiset tulokset laskuihin kuin haluaa.
Vähän kuin noissa sähköautoketjun vertailevissa laskelmissa se diesel maksaa aina alle 1,6€ litralta ja sähkö euron kWh.
Mulla nyt kuitenkin on sähköauton lisäksi yksi diesel ja neljä bensa-autoa joten kyllä ne hinnat ihan konkreettisesti tiedossa on ja ovat nuo aikaisemmin ilmoittamani.
Euron liike on todellista ja siis reilusti ylikin jos aletaan ”ääristelemään”.
Dieselin hinta kävi kesällä yli 3€ huipuissa ja oli pitkää vähän alle, mutta jätin noi ääripäät pois.
Polttoaine toki vaikuttaa inflaatioon mutta sen merkitystä korostetaan varsinkin jos sitä tuppaa enemmän käyttämään. Luuulis kuitenkin äkkiseltään että ne polttoainekulut sen rahdin osalta on upotettu sinne rahdin hintaan ja vähennyskelpoisia, muuten pitäis olla päällä kuljetusfirmojen konkurssiaalto, vaan kun ei tunnu olevan, ainakaan uutisissa. Rekat paahtaa motarilla rajotinta vasten kuten ennenkin.
Sähkön hinnalla on Suomessa paljon suurempi merkitys, eikä senkään jyrkkä lasku vuodenvaihteessa ole laskenut hintoja, sähkönhinnan merkitys ostovoimaan ja inflaatioon on oikeasti merkittävä, se kun iskee suoraan sinne tuotantoketjuun, sen alkuun, teollisuuteen millä tää maa pyörii.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ti Marras 29, 2011 9:37 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Kaikki tavara mitä päivittäiskaupan hyllyllä on, kulkee sinne dieselillä. Dieselin hintaa on todellakin yritetty siirtää rahtihintoihin osittain onnistuen ja s- ja k-ryhmä siirtävät sen suoraan kuluttajien hintoihin. Siksi juuston hinta nousee eurolla kuukaudessa ja lonkerotölkki maksaa vitosen.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2016 9:53 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hin ... ntakehitys
Excelistä tarkempaakin esitystä
Ainakaan tuon perusteella ei taida 3 euroa ylittyä missään kohtaa vaan jos näihin ei oo laskettu pullakaffeita mukaan
Excelistä tarkempaakin esitystä
Ainakaan tuon perusteella ei taida 3 euroa ylittyä missään kohtaa vaan jos näihin ei oo laskettu pullakaffeita mukaan

-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Omalle kohdalle ei ole moisia huippuja osunut, 30.12.2021 tankkauskuitissa hinta 1,749 e/l, kallein 12.05.2022 2,309 e/l, viimeisin 13.12.2022 1,969 e/l. Vävy taisi kerran kesällä tankata jonkun määrän, jonka hintaa en tiedä. Tänään oli lähimmän jakeluaseman taulussa hinta 2,169 e/l. Laskutettavat hinnat ovat 2 senttiä per litra pienemmät.
Jonkinasteista liiottelua nimimerkiltä Harri S.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ti Marras 29, 2011 9:37 pm
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnan kipuraja?
Tilastokeskuksesta ja eu energy bulletinista löytyy kesäkuulle kovin dieselin hinta Suomesta, 2.489/litra. Eu bulletin on viikon välein julkaistava julkaisu. 27.6.2022 oli kallein viikkohinta.
https://ec.europa.eu/energy/observatory ... of-WOB.pdf
No, jokatapauksessa, mielipiteeni on että tällaisessa maassa polttoaineiden hintoja ei olisi saanut päästää näin karkaamaan, koska kaikki kallistuu niiden myötä. Vuoden alusta tuli biosekoitevelvotteen myötä 20cnt lisää hintaa. Kun muut eu-maat yrittivät suojata kansalaisiaan korkealta polttoaineiden hinnalta erilaisilla tukijärjestelmillä (mm. Ruotsi, Espanja, Tanska, Ranska ja ilmeisesti Saksakin), ainoa mihin Suomessa pystyttiin oli biosekoitevelvotteen väliaikainen poisto.
https://ec.europa.eu/energy/observatory ... of-WOB.pdf
No, jokatapauksessa, mielipiteeni on että tällaisessa maassa polttoaineiden hintoja ei olisi saanut päästää näin karkaamaan, koska kaikki kallistuu niiden myötä. Vuoden alusta tuli biosekoitevelvotteen myötä 20cnt lisää hintaa. Kun muut eu-maat yrittivät suojata kansalaisiaan korkealta polttoaineiden hinnalta erilaisilla tukijärjestelmillä (mm. Ruotsi, Espanja, Tanska, Ranska ja ilmeisesti Saksakin), ainoa mihin Suomessa pystyttiin oli biosekoitevelvotteen väliaikainen poisto.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Harri S, harza, ihmehitsari, M320N, okie, Penkku, Simola ja 30 vierailijaa