Ford 4000 ei käynnisty

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

SPS1975-- kirjoitti: Ti Tammi 24, 2023 9:44 pm Menisiköhän se jotenkin niin, että sen yhden löysätyn putken kautta kaikki ilma poistuu pumpusta ja tämän jälkeen pumppu antaa paremmin painetta niille kiinni oleville putkille ja saa aikaiseksi niin paljon painetta että suuttimet alkaa avautumaan, vaikka putkissa on vielä hieman ilmaakin. Ehkä jotenkin noin..
Tuo vaikuttaisi järkevältä.
Eli jos toimitaperiaate on tuo, niin sitten on ihan sama, mikä putkista on löysällä. Ihan turhaan olen sitten vähän jokaista putkea yrittänyt löysätä vuorotellen.
Helpottaa tuokin aika paljon, kun jatkossa ei tarvitse muuta kuin ensin ilmata suodatin kunnolla, sitten pumppu ja lopuksi yksi suutinputki löysälle. Jos ei lähde, niin sitten vaan ilmaa välillä pumppua lisää, kunnes lähtee. Ei tarvitse enää arpoa, mikä neljästä suutinputkesta pitäisi löysätä.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ei se yhden putken löysääminen saa ilmaa peruuttamaan muista putkista pois, vaan eiköhän tuo toimenpide helpota starttimoottorin rasitusta, kun painetta ei tarvitse tuottaa kaikkiin neljään suuttimeen, vaan vain kolmeen tai kahteen kolmipyttyisissä. Vähän sama, kuin yhden tulpan poistaisi bensamoottorista niin starttimoottori heittää konetta helpommin ympäri. Näin saa siis annettua enemmän painevoimaa jäljelle jääneisiin putkiin puskeakseen ilmat eteenpäin ja niillä vajamiehitysputkilla ja suuttimilla lähtee kone käymään puksuttaen kyllä ja sitten viimeinenkin suutinputki tiukalle.
Omakohtaisesta kokemuksesta muistellen, niin jos antaa heti apuvirtaa starttaukseen toisella koneella tai saa startattua vielä, kun kone ja akku on vielä lämmin, niin ei tarvitse putkia irroitella välttämättä ollenkaan. Joskus käytettävä kaikkia putkia raollaan vuoronperään vaikka mitä tekisi.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vanhemmissa jakajissa etenkin dpa tyypin pumpuissa ilma ei osaa poistua painepuolelta, ellei sitä päästä vapaasti yhen ruiskuputken kautta pois, kun pumpun rakenteesta johtuen muuten se ilma melskaa siellä painemännän päällä/syöttökanavissa eikä painetta synny että suuttimet aukeais.

Rivipumpuissa joka elementin/suikuputken juuressa paineventtiilit toimii takaiskuina, jolloin suutinputkesta ei pääse ilma takasin sotkemaa uutta syöttöannosta, jolloin järjestelmä ilmautuu helpommin. Yhen suihkuputken avaaminen varmistaa että elementit saa nopeammin ilmatonta polttoainetta putkiin tyrkittäviksi.

Viisaammat korjatkoon, jos meni ihan pielee. :roll:
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jakajapumppu tympii juuri tuon takia, sottaisempaa ainakin.. Rivipumpullinen on lähtenyt viimeistään pumpun ilmauksella, vaikka suutinputket ovat olleet irti. Puimurin Perkinsin vaihtosuodatin on alaspäin, ja olen kaatanut sen piripintaan kun olen ruuvannut uuden. Niin on lähtenyt käyntiin. Kymppisampossa ei sitten vahingossakaan lähtenyt, kaikki suuttimet ja ilmausruuvit moneen kertaan piti käydä. Casessa on käsipumppu, ja vasta sen rivissä olevan 1. suodattimen olen vaihtanut, ja sain käyntiin vielä.

Kumma kun autot usein ilmaavat dieselpumput itsekseen ?

Ei saisi vaikuttaa, mutta tuossa 5600:ssa tulee lykättyä polttoainesuodattimen vaihtoakin, jos vaikka pitää päästä heti huollon jälkeen ajoon. Rivipumppufoortiin vaihtaa melkein joka vuosi, ihan huvikseen, jos vaikka vettä olisi suodattimessa.

-SS-
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Omassa pyöräkirmaajassa joskus hörpännyt ilmat, niin yksi suutinputki auki ja käyntiin. 6 pyttynen rivipumpulla.
steami

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja steami »

Kuinka ihmeessä syöttöpumpun ilmaaminen voi olla noin vaikeaa... No nyt muistankin aikoja, jolloin taistelin Ford 2000 -ilmaus, ym. ongelmien kanssa.
Vaihdoin juuri Valmet 565:seen suodattimen jalkoineen päivineen. Ei tarvinnut aukoa suihkun muttereita. Normaali ilmaus ja kone käyntiin ihan normaalisti. :-)
steami

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja steami »

-SS- kirjoitti: La Tammi 28, 2023 9:37 pm

Ei saisi vaikuttaa, mutta tuossa 5600:ssa tulee lykättyä polttoainesuodattimen vaihtoakin, jos vaikka pitää päästä heti huollon jälkeen ajoon.
-SS-
No jopas jotakin. Huoltoja lykätään siksi, että mahdollisesti ko. konetta ei saada toimintakuntoon suotimen vaihdon jälkeen vähään aikaan?? :shock:
jenkula
Viestit: 244
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Startista nousee savut jos akku kunnossa.
steami

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja steami »

jenkula kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 8:53 pm Startista nousee savut jos akku kunnossa.
No nyt ymmärsin! Ihmettelin, miksi tuttavan Ford 4000:ssa on menossa kolmas startti. Yhtään starttia Valmet 565:een en ole vaihtanut/korjannut 38 vuoden aikana.
Taitaa ne startit mennä Fordeissa ilmatessa...? :-)
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ei fordissakaan tarvi ilmata kun se suodatin, suodattimen vaihdossa. pitää vaan tietää mitä tekee eikä hätäillä. harvoinpa sitä tarvii ilmata suuttimilta asti jos normihuoltoja tekee.. jos ajaa tankin tyhjäksi tai jäädyttää kesäaineilla, niin silloin on peiliin katsomisen paikka. siellä se syyllinen kattoo takas..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja poweri »

Ihan on orkkis startti meillä 4600 eikä ole ongelmia sutarin vaihdossa. Suljen hanan ja vaihdan kaikki tiivisteet rauhassa sitten hanat auki ja kunnolla löpöä paljuun sutarin ilmapultista. Hoppa tulille ja töihin.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja -SS- »

steami kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 8:38 pm
-SS- kirjoitti: La Tammi 28, 2023 9:37 pm

Ei saisi vaikuttaa, mutta tuossa 5600:ssa tulee lykättyä polttoainesuodattimen vaihtoakin, jos vaikka pitää päästä heti huollon jälkeen ajoon.
-SS-
No jopas jotakin. Huoltoja lykätään siksi, että mahdollisesti ko. konetta ei saada toimintakuntoon suotimen vaihdon jälkeen vähään aikaan?? :shock:
Nuo jakajapumpulliset lienevät yksilöitä. Voi olla yhteisvaikutusta starttauskierroksista, akkukaapeleista, akun kunnosta, putkiston tiiviydestä, pumpun kunnosta ja mahdollisesti suuttimien kunnosta. Kyllä minä ainakin katson, etten lähde aukomaan mitään kohtaa, joka voisi estää lähdön, esimerkiksi jos samalla viikolla on tulossa aurattava pyry. Onneksi tuota 5600 ei tarvita kesällä, on aikaa silloin tehdä enemmästikin purettavia toimia. Nykyisten puimurien jakajapumput ovat olleet helppoja, kokonaan vaihdettava patruuna täytenä paikalleen ja käsipumpulla ilmaus. Säiliö noissa kun on kovin alhaalla. Sampo Kympissä ollut Perkins oli kummallisen vaikea ilmattava, vaikka säiliö oli ylhäällä. Tiedän kerran hinatun käyntiinkin pellolla, vaikka käyttöohjekirja kielsi hinaamalla ilmauksen ehdottomasti..

Nyt kun lämminverstas on valmistumassa, on talvisaikainen kylvö- ja sadonkorjuukaluston huoltotoimikin ensimmäistä kertaa mahdollinen, ilman palelevia sormia ja kuuraisia osia. Sydänkesällä on ollut hetken aikaa tehdä tuollaisia hommia, ruiskutraktori ja kesantojen niittotraktori sitoo muutaman traktorin peipposen talliin, etäpellolla säilytettäväksi.

Muutenhan en ole kokopäiväisesti tilalla, vaan vajaan sadan kilometrin päässä kotona ja töissä. Kahdeksan traktorin ja kahden puimurin polttoainesuodattimiakin on yhteensä 12, kahdessa nimittäin on tuplasuodattimet. 600 h vaihtoväli toisaalta mahdollistaa useimmissa tapauksessa joka toisen vuoden tai harvemman vaihdon, mutta helposti vaihdettavat on tullut vaihdetuksi joka vuosi.

-SS-
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kyllä minä ainakin katson, etten lähde aukomaan mitään kohtaa, joka voisi estää lähdön, esimerkiksi jos samalla viikolla on tulossa aurattava pyry.
Tuo jo kuulostaa aika pahalta?! :lol:
Ei ole minkää merkkistä jakajapumpullista konetta sattunu, että kuivana käytetty järjestelmä vaatis erikoisempia ilmausrituaaleja, mut ehkä se vielä vastaa tulee!? :|

Yks rivipumppu viistonninen on kyllä sellanen, että kerran saa käyntiin ja käy ihan kunnolla paikallaa, mut läheppä liikkeelle, niin rupeaa hetken päästä kakomaa, je ennen automaatti ilmanipan laittoa oli melko varma sammuminen. Tuon yhen kakistelun/ilmauksen jälkee toimii sitten normaalisti. :roll:
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 10:56 pm
Kyllä minä ainakin katson, etten lähde aukomaan mitään kohtaa, joka voisi estää lähdön, esimerkiksi jos samalla viikolla on tulossa aurattava pyry.
Tuo jo kuulostaa aika pahalta?! :lol:
Ei ole minkää merkkistä jakajapumpullista konetta sattunu, että kuivana käytetty järjestelmä vaatis erikoisempia ilmausrituaaleja, mut ehkä se vielä vastaa tulee!? :|

Yks rivipumppu viistonninen on kyllä sellanen, että kerran saa käyntiin ja käy ihan kunnolla paikallaa, mut läheppä liikkeelle, niin rupeaa hetken päästä kakomaa, je ennen automaatti ilmanipan laittoa oli melko varma sammuminen. Tuon yhen kakistelun/ilmauksen jälkee toimii sitten normaalisti. :roll:
Imuputki tai pohjaventtiili valskaa ilmaa, tällainen vika joskus on ollut. Tee-se-itse-asentajat mielellään laittelevat sitten klemmarilla kumiletkuja ja samanmoisia. Alkuperäistä putkistoakin sai vielä muutama vuosi sitten, mutta joutui tilaamaan amerikoista. Pohjahanasta menee pieni O-rengas poikki, vuotaa ulos, sekä myös päästää ilmaa jotenkin sisään. Kokeilin rapean silumiinisia tarvikehanoja, kunnes sellainen katkesi pohjan kierteeseen, purinkin sen pienen rautalankalukituksen siitä alkuperäisestä, ja sen hanan karan saattoi vetää ulos. O-rengas uusi tilalle, kokeilin semmoisen koon, että meni kohtuudella sinne poraukseen. Kun hanaa käyttää ahkerasti, pysyy se herkkänä, ei se muovivääntiökään pääse silloin katkeamaan. Kummasti lähes jokaisessa taloon tulleessa käytetyssä Foortissa on ollut katki se hanan kahva. Haastavampaa on suodattimenkin vaihto silloin, ainakin nopia pitää olla käsistään ja ämpäri alla. Joissakin malleissa ei ole lyttyyn puristettavaa kumiletkua edes. Muuten, kun ostatte niitä tarvikemallin pohjaventtiilejä, joissa on messinkinen kara, eipä mahdu pyörimään kierre alkuun kytkinkoppaa vasten. Pitää ottaa hiomalla siitä keskiöstä pois.

Samasta syystä - eli välttääkseni ilmojen menemistä polttoainejärjestelmään - olen syyllistynyt talvilaadun ympärivuotiseen käyttöön: välttääkseni polttoainehäiriöltä keskellä marraskuun hyhmäistä syyspeltoa tai kuuraista metsää. Ongelmat ovat selvästi vähemmät kuin joskus aikanaan, kun kesälaatu hyhmääntyi jo nollakelillä.

-SS-
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kokeilin rapean silumiinisia tarvikehanoja, kunnes sellainen katkesi pohjan kierteeseen, purinkin sen pienen rautalankalukituksen siitä alkuperäisestä, ja sen hanan karan saattoi vetää ulos. O-rengas uusi tilalle
Erittäin harvoin hana on vaihtokunnossa, ja alkuperäset hanat tulee yleensä korjattua, kun ei nuo tarvikelaadut kuitenkaa toimi sen paremmin, tai ainakaa kestä käytössä yhtäpaljon vuosia!?
Joskus se hanan sihdin kaulus syöpyny huonoks, ettei sihtiä saa pysymää kunnolla paikallaa, mut kyllä senkin saa korjattua.

Vuosia sitten kaveri laitto majoriin uutta hanaa, ja kohta kyselemässä että miten sen saa paikoillee, kun meni jenkoihin vajaa puol kierrosta!? :evil:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Garymies ja 52 vierailijaa