metsäohjaamo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Coynty mies kirjoitti:itte on tullu ajettua puuta 6600-2/4 8210 foorteilla ja 1164 kontulla
855 ja 6900 vallulla. ainakin toi 55 koppi oli niin ahdas ettei siinäkään saanut hyvää ajoasentoa kun ei sopinut kokonaan kääntymään ympäri siis jaloille ei ollut paikkaa
6900 on ollut näistä tilavin mutta kuka idiootti keksi että istuin kääntyy oikean kautta ympäri? vanhana traktorikaivuri kuskina aina pyrkii kääntymään vasemman kautta kun se on luonnollisempi kääntymis suunta kaivureiden jälkeen. ja muutenkin?
toinen puute on ollut tuo tasaisen lattian puute lattian takaosahan on korkeammalla mitä se on istuimen edestä. onko hytin nostaminen 10cm vaikeaa insinööreille? kun jalkaterät on ylöspäin ilkeä istua. tuttu olikin poistanut 6400 alemman lasin saadakseen lisää jalkatilaa vaikkei iso mies olekkaan mutta ajaa traktorillaan vain metsässä kärryn tai sykkeen kanssa. nämä kaksi asiaa muuttamalla tulisi jo todella parempi ergonomia metsäajoon.

itsellä oli n-h6640 metsäohjaamolla oli toinen mitä olen livenä nähnyt
traktorissa oli täydellinen pohjapanssarointi etuakselin takaa taka-akselin etupuolelle oli todella hyvin tehty sileämpi pohja kuin vallusssa.
sisältä oli työkalulaatikko poistettu ja käsijarrukahva siirretty oikealle puolelle että sopii kääntymään paremmin.
alempi lasi oli poistettu ja tilalle tehty lisää jalkatilaa noin30 cm.
latiassa oli pienet n15x15x3cm kohoumat nostolaitteen takia mutta olivat istuimen sivustoilla joten eivät vieneet jalkatilaa kuormaus asennossa.
c-pilarin ja takalasin väliin oli tehty sivustakatsoen kiila malliset palat täten takalasin etureunan ja karmin välissä oli tilaa 30cm lisää. venttiilipöydälle tai esiohjaus kahvoille oli omat reikänsä tasaisessa kohdassa.
polville ja jalkaterille oli hyvin tilaa ainut miinus oli että polvet oli melko korkealla koska takatilan lattia on noin 25cm korkeammalla mitä istuimen etupuolella. tämähän muutos on tehty maatalous ohjaamoon mitä ei ole alunperin suunniteltu metsäajoon. ihmeen toimivan ovat vaan saaneet jollain konepajalla väsätyksi. valmistajaa en tiedä mutta olisiko sama joka tekee caseen nykyään muutos töitä.(siis uusiin)
myin pois kun en enää tarvinnu tuon kokoista traktoria hukkaan se hytti olis menny näillä omilla metsäajoilla. metsäkärryn eteen se menikin ostaja olikin pelännyt että joutuu siirtymään toiseen merkkiin.

itse tulitehtyä virhe kun kokeilin lokomon 910 ei oo tehny kauheesti enää traktorilla mettään lähtee traktorilla. pitänee katella joku tollanen vähintään 30000h ajettu. :D

foorteihin ei tietojeni mukaan ole saanut metsä ohjaamoa mutta monet niistäkin sellaisen ovat kyhänneet mitä koneviestissä esitelty
Taitaa olla vähä voorttin siniset lasit County miehellä, ainaki minä sain tosta sen käsityksen että toi voorttin hytti olis ainaki yhtähyvä jos ei parempi kun valmetis... epäilen.

Kyllä mä oon noihin Mega/Mezzo Valmetin hytteihin sopinu vaikka mittaa on 185 ja kengän koko 45, en pidä itseeni isona miehenä mutta pienempiäki tiämmä on.

Penkin kääntösuunta on makuasia, itse pidän luontevampana suuntana näin päin kuin se vakiona pyörii, ja sen saa mun käsityksen mukaan kääntyyn toisinkin päin kun rälläköi vähä sitä jalustan kulmaa.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Coynty mies kirjoitti: 6900 on ollut näistä tilavin mutta kuka idiootti keksi että istuin kääntyy oikean kautta ympäri? vanhana traktorikaivuri kuskina aina pyrkii kääntymään vasemman kautta kun se on luonnollisempi kääntymis suunta kaivureiden jälkeen. ja muutenkin?
Omassa 6300 oli noin tunnin projekti kääntää pyörähdyssuunta toisinpäin. Penkki oli Grammerin ilma-istuin. 4 pulttia irti ja johto töpselistä irti. Penkki hallin lattialle ihmeteltäväksi.
Oli yllättävän simppeli projekti. :D
Oli hommannut motopenkki projektiin vaikka minkälaista tappi ainetta ja puhunut tutun sorvarin kanssa uuden penkinjalan tekemisestä, mutta ei onneksi tarvittu. 8)
Jaahaa
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: EP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahaa »

Omassa 6300 oli noin tunnin projekti kääntää pyörähdyssuunta toisinpäin. Penkki oli Grammerin ilma-istuin. 4 pulttia irti ja johto töpselistä irti. Penkki hallin lattialle ihmeteltäväksi.
Oli yllättävän simppeli projekti.
Oli hommannut motopenkki projektiin vaikka minkälaista tappi ainetta ja puhunut tutun sorvarin kanssa uuden penkinjalan tekemisestä, mutta ei onneksi tarvittu.
Tarvisin vähän kans ohjetta josko sen vallun penkin laittas toisinpäin pyörimään. Kun sehän penkin takareuna kolahtaa siihen oikean puolen paneeliin näin vakiona. Saiskos ohjeita saiskos.

PS. Kuva olis kiva ylläri :shock:
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Jaahaa kirjoitti: Tarvisin vähän kans ohjetta josko sen vallun penkin laittas toisinpäin pyörimään. Kun sehän penkin takareuna kolahtaa siihen oikean puolen paneeliin näin vakiona. Saiskos ohjeita saiskos.

PS. Kuva olis kiva ylläri :shock:
Penkkiä piti siirtää vasemmalle ja eteen päin noin 3 cm. Porasin uudet reijät kun olin sovitellut penkkiä irrallaan kopissa, milloin ei enää ottanut oikean puolen paneeleihin kiinni.

Penkki ei siis ole täsmälleen keskellä hyttiä, mutta kukaan joka sillä on ajanut ei ole huomannut asiaa :D :D

http://aijaa.com/v.php?i=007457446710.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004207446711.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=009987446712.jpg

Kourakuormaajan venttiilipöydän teline on viimeisessä kuvassa vähän nolon näköinen. Se on tehty siitä, mitä sattui ensimmäisenä löytymään :oops: :oops:
Niin ja Pohjolanliikenteen hallissa oli kerrankin lämmintä :lol: :lol:
Jaahaa
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: EP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahaa »

Joo jotain tämmöstä ajattelinkin. Muuten noin niinkun sitten viälä, penkki irti kääntölevystä ja kääntää sen kääntölevyn takaperin, sitten siihen sovitellen istuin kiinni.
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

Jaahaa kirjoitti:
Omassa 6300 oli noin tunnin projekti kääntää pyörähdyssuunta toisinpäin. Penkki oli Grammerin ilma-istuin. 4 pulttia irti ja johto töpselistä irti. Penkki hallin lattialle ihmeteltäväksi.
Oli yllättävän simppeli projekti.
Oli hommannut motopenkki projektiin vaikka minkälaista tappi ainetta ja puhunut tutun sorvarin kanssa uuden penkinjalan tekemisestä, mutta ei onneksi tarvittu.
Tarvisin vähän kans ohjetta josko sen vallun penkin laittas toisinpäin pyörimään. Kun sehän penkin takareuna kolahtaa siihen oikean puolen paneeliin näin vakiona. Saiskos ohjeita saiskos.

PS. Kuva olis kiva ylläri :shock:
mä oon kuullut että kun ottaa penkinjalustan irti ja kääntää sen 180 astetta, niin silloin pyörähtää toisen kautta.
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Minulla ainakin ilmapenkki otti kiinni oikeaan reunaan niin pahasti, että oli pakko vielä tehdä uudet reiät jalustan käännön lisäksi.
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Kartaani kirjoitti:Minulla ainakin ilmapenkki otti kiinni oikeaan reunaan niin pahasti, että oli pakko vielä tehdä uudet reiät jalustan käännön lisäksi.
Ainakin saturaisissa niistä kepeistä pääsee ohi (penkin) edes takaisin soutamisella se, että viitsiikö sitä tehdä vai kuormaako sen pienemmän kasan penkillä polviltaan on omassa valinnassa... noin siis "metsämallin" hytissä :?
Onko miten toimivat metsähytit muissa merkeissä vai onko samanlaisia ihmeellisyyksiä joita voi sitten ihmetellä ja miettiä. Toki tuo on ymmärrettävää noin pienessä kopissa :evil:
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

Valmettimies kirjoitti:
Coynty mies kirjoitti:itte on tullu ajettua puuta 6600-2/4 8210 foorteilla ja 1164 kontulla
855 ja 6900 vallulla. ainakin toi 55 koppi oli niin ahdas ettei siinäkään saanut hyvää ajoasentoa kun ei sopinut kokonaan kääntymään ympäri siis jaloille ei ollut paikkaa
6900 on ollut näistä tilavin mutta kuka idiootti keksi että istuin kääntyy oikean kautta ympäri? vanhana traktorikaivuri kuskina aina pyrkii kääntymään vasemman kautta kun se on luonnollisempi kääntymis suunta kaivureiden jälkeen. ja muutenkin?
toinen puute on ollut tuo tasaisen lattian puute lattian takaosahan on korkeammalla mitä se on istuimen edestä. onko hytin nostaminen 10cm vaikeaa insinööreille? kun jalkaterät on ylöspäin ilkeä istua. tuttu olikin poistanut 6400 alemman lasin saadakseen lisää jalkatilaa vaikkei iso mies olekkaan mutta ajaa traktorillaan vain metsässä kärryn tai sykkeen kanssa. nämä kaksi asiaa muuttamalla tulisi jo todella parempi ergonomia metsäajoon.

itsellä oli n-h6640 metsäohjaamolla oli toinen mitä olen livenä nähnyt
traktorissa oli täydellinen pohjapanssarointi etuakselin takaa taka-akselin etupuolelle oli todella hyvin tehty sileämpi pohja kuin vallusssa.
sisältä oli työkalulaatikko poistettu ja käsijarrukahva siirretty oikealle puolelle että sopii kääntymään paremmin.
alempi lasi oli poistettu ja tilalle tehty lisää jalkatilaa noin30 cm.
latiassa oli pienet n15x15x3cm kohoumat nostolaitteen takia mutta olivat istuimen sivustoilla joten eivät vieneet jalkatilaa kuormaus asennossa.
c-pilarin ja takalasin väliin oli tehty sivustakatsoen kiila malliset palat täten takalasin etureunan ja karmin välissä oli tilaa 30cm lisää. venttiilipöydälle tai esiohjaus kahvoille oli omat reikänsä tasaisessa kohdassa.
polville ja jalkaterille oli hyvin tilaa ainut miinus oli että polvet oli melko korkealla koska takatilan lattia on noin 25cm korkeammalla mitä istuimen etupuolella. tämähän muutos on tehty maatalous ohjaamoon mitä ei ole alunperin suunniteltu metsäajoon. ihmeen toimivan ovat vaan saaneet jollain konepajalla väsätyksi. valmistajaa en tiedä mutta olisiko sama joka tekee caseen nykyään muutos töitä.(siis uusiin)
myin pois kun en enää tarvinnu tuon kokoista traktoria hukkaan se hytti olis menny näillä omilla metsäajoilla. metsäkärryn eteen se menikin ostaja olikin pelännyt että joutuu siirtymään toiseen merkkiin.

itse tulitehtyä virhe kun kokeilin lokomon 910 ei oo tehny kauheesti enää traktorilla mettään lähtee traktorilla. pitänee katella joku tollanen vähintään 30000h ajettu. :D

foorteihin ei tietojeni mukaan ole saanut metsä ohjaamoa mutta monet niistäkin sellaisen ovat kyhänneet mitä koneviestissä esitelty
Taitaa olla vähä voorttin siniset lasit County miehellä, ainaki minä sain tosta sen käsityksen että toi voorttin hytti olis ainaki yhtähyvä jos ei parempi kun valmetis... epäilen.

Kyllä mä oon noihin Mega/Mezzo Valmetin hytteihin sopinu vaikka mittaa on 185 ja kengän koko 45, en pidä itseeni isona miehenä mutta pienempiäki tiämmä on.

Penkin kääntösuunta on makuasia, itse pidän luontevampana suuntana näin päin kuin se vakiona pyörii, ja sen saa mun käsityksen mukaan kääntyyn toisinkin päin kun rälläköi vähä sitä jalustan kulmaa.

***hahhah. kyllä on sitte niin voorttia noi kountymiehen jutut. tosiaan sa semmosen kuvan tosta jutusta että valmetissa huono asento ja voortissa ihan hyvä vaikka jalat pitää ollakkin niskan takana :lol:

---------

mä oon mahtunu hyvin 8000srj vallun koppiin. kenkä on 46-47 ja pituutta 180. ei oo tullu mieleenikään että kakalasi pitäs ottaa pois??

tilaa saa hyvin jos ottaa ratin taiton topparin pois. penkin voi kääntää silloin melkeen taka-asennossa ympäri. 8400:sta sen joskun sepitin, mutta nykyisistä en oo poistanu,

oikeen kautta kääntyminen on luonnollista. hakkurin syöttöpöytä on sillä puolen. uudessa t151 advancessa penkin käännölle on vieläkin enemmän tilaa, se kääntyy vasemmalta. lattian korkeus ero ei oo koskaan haitannu mua.
jukkis00
Viestit: 1
Liittynyt: La Maalis 28, 2015 10:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jukkis00 »

Ei kellään sattuis olemaan kuvia tollasesta tasalattiaisesta 02/03 vallusta jossa olis vielä nostolaite? Jos laittais 05 sarjan tyyppiset nostosylinterit, niin miten yläkiinnitykset kannattais tehdä? Ja mihkä hydelohkot kannattais sijottaa?
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Tuli nyt tuollaanen 6650 hi tech valtra hankittua, ohjaamo on mettäkuormaaja käyttöön luksusta verrattuna fiattiin, ajoltaan tää on kankiampi, pitää noita etupyörän rajoitinruuvveja säätää , ovat aika pitkänä,
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Sen verran on tullut päivitystä tuohon penkkiin, että olen hommannut kääntölevyn siihen. Ei tarvi enää kurotella alhaalta käännön vipua. Pysyy penkin sähköpiuhat paremmassa kunnossa. Ennen tahtoi suojauksesta huolimatta kulua johdot, kun koko jalustaa käännettiin.
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: metsäohjaamo

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Liekö täällä jo ollutkin..
https://www.youtube.com/watch?v=dwUsvB3xbLM
Santtu75
Viestit: 1
Liittynyt: To Tammi 26, 2023 9:17 pm
Viesti:

Re: metsäohjaamo

Viesti Kirjoittaja Santtu75 »

Moro. No Valmetti on ainut missä mehtäohjaamo, muut aika viritelmiä. Mutta nykyään kun hintoja kattoo niin mettäkoneita saa halvalla. Nykysiä traktoreita ei uskalla peltotietä etemmäks mehtään viedä,hajoavat heti eka oksaan. Jos puita tartte siirrellä paikasta toiseen teitä pitkin niin hyvin löytyy myös kylältään apuja ei tartte investoida pikku asiaan suuria summia.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mazaman, Paalari, v-e-s-a ja 52 vierailijaa