Hydraulipumpun koodin purku
-
- Viestit: 466
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 1526
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Akille,
Tuo kolmilinjaisuus on varmaan viksumpi ratkaisu, sillä näin "LS" linja saadaan varmasti tankittumaan. Jos olisi vain 2/2 niin jotain vuotopaineita saattaisi esiintyä, jolloin standby paine näyttäisikin olevan jotain muuta.
Stand-by paine on se mikä on silloin kun LS venttiili (suljettu keskiasento/virtaus) on kiinni. Eli linja "tulpassa" (sitten kun venttiiliä avataan niin tämä "15" bar paine menee LS linjaan ja nostaa pumpun painetta...). Pumpun ulostulopainehan on karkeasti stand-by paine + LS linjan (kuorman) paine.
Pumppu puskee litroja niin paljon että painetaso saavutetaan. Oletettavasti tässä tapauksessa tuo on/off venttiili kytkee tarvittaessa pumpun painelinjan suoraan tuolle säätimelle. Näin ollen pumpun paineeksi tulee pumpun säätimellä asetettu maksimipaine (sisempi ruuvi). Jos pumppu on tulpassa, litrat on tällöin järjestelmään nolla (vuotolinjassa on pieni virtaus kokoluokassa 1..4 l/min - pumpulta tankkiin). Sitten kun venttiiliä avataan ja esim sylinteri lähtee liikkeelle- pumppu havaitsee tämän paineen aleneman ja hakeutuu isommille kulmille jotta litroje menee järjestelmaan ja jotta painetavoite taas saavutetaan.
Saattaa kuitenkin olla että kysyjällä on avoimen keskiasennon venttiili...
A)Kone käyntiin, venttiilit keskiasennossa, virtaus pumpulta suoraan tankkiin, pumpun LS linjaan ei on/off venttiilin ohjausta. --> jos vapaakiertopaine kasvaa niin suureksi että se on stand-by paineen suuruinen - niin pumppu menee pienemmille litroille. Eli litramääräksi muodostuu stand-by painehäviötä vastaava litramäärä. (virtauksen kasvaessa painehäviö kasvaa - pumppu hakeutuu tasapainoasemaan missä se on saavuttanut stand-by paineen jollakin litramäärällä - kylmillä öljyillä vähemmän ja kuumilla enemmän)
B) kone käynnissä, venttiilit keskiasennossa, virtaus pumpulta tankkiin, pumpun LS linjan on/off venttiilillä on ohjaus --> pumppu tuottaa niin paljon litroja että maksimipaineen säätöruuvin asetus toteutetaan. Kaasu pohjassa venttiilit keskiasennossa, pumpulta tulee oletettavasti kaikki litrat (vapaakiertopaine ehkä useampia kymmeniä bareja, mutta ei millään pumpun maksimipainetta)
C) Kuten B) mutta sylinteriä liikutetaan (venttiili ääriasennossa) --> Oletan että venttiilipöytä ja sylinteri vastustavat sen verran että pumppu saavuttaa maksimipaineen. Tämän jälkeen pumpun litrat vähenevät.
D) kuten B mutta sylinteri ajettu päätyä vasten(venttiili edelleen päätyasennossa). --> järjeselmään nousee maksimipaineen säätöruuvin arvo. "Paine tapissa - litrat nollassa"
Tehojahan tuo alkaa sitten jo haukkaamaan. Ulos saa 1000 rpm n. 70 litraa x 200 b / 600 = 24kW hydraulista tehoa. Pumpun sisääntulon tarvii olla tuosta sitten ainakin 10% suurempi.
Jos haluat litroja rajata johonkin tiettyyn tasoon, niin tee siitä vakio tilavuusvirtapumppu? Eli nyt järkätään pumpun ja sen on/off venttiilin väliin vaikka 4mm kuristin (15 barilla menis joku 40 l/min, kuristin siis turbulenttinen, eli lyhyt ja teräväreunainen "prikan oloinen") tällöin pumppu yrittää pitää aina vakio litrat järjestelmään päin- kunnes tosiaan saavuttaa pumpun maksimipaineen-kuten edellä todettua...
Kuristinhan voisi olla vaikka käsihana... tällöin eri virtausmäärät voisi käydä asettamassa helpostikin kun laittaisi vaikka merkit tai jotku stopparit sopiville kohdille. Lämpötila vaikuttaa hiukan tähän - mutta voisi toimia jos ei urakkakäyttöön ole tarkoitettu... Jos hienomman haluaa niin laittaa sitten vaikka sähköisen 3/2 venttiilin väliin, joista toiseen ulostuloon kuristin - ja toiseen ei. Ja sitten yhdistää linjat taas kuristimen jälkeen ja siitä sitten tuo T-haara taas pumpun säätimelle...
Hukkatehojahan tässä tulee joka tapauksessa aika paljon. Lämmöntuoton kannalta olis ehkä paras jos heittää tuon tuolle vakiovirtaussäädölle, niin pienellä mitä vain malttaa töitä tehdä. Tällöin järjestelmän litrat ja paineet ovat maltillisimmat. Toki käytäntö opettaa sopivaan tasoon... ja jos öljynjäähdytintä on tarjolla, niin kannattaa vakavasti harkita. Kuitenkin kilowattiluokasta puhutaan hukkatehojen kohdalla...
Sori pitkä ja sekava tajunnanvirta.
Tuo kolmilinjaisuus on varmaan viksumpi ratkaisu, sillä näin "LS" linja saadaan varmasti tankittumaan. Jos olisi vain 2/2 niin jotain vuotopaineita saattaisi esiintyä, jolloin standby paine näyttäisikin olevan jotain muuta.
Stand-by paine on se mikä on silloin kun LS venttiili (suljettu keskiasento/virtaus) on kiinni. Eli linja "tulpassa" (sitten kun venttiiliä avataan niin tämä "15" bar paine menee LS linjaan ja nostaa pumpun painetta...). Pumpun ulostulopainehan on karkeasti stand-by paine + LS linjan (kuorman) paine.
Pumppu puskee litroja niin paljon että painetaso saavutetaan. Oletettavasti tässä tapauksessa tuo on/off venttiili kytkee tarvittaessa pumpun painelinjan suoraan tuolle säätimelle. Näin ollen pumpun paineeksi tulee pumpun säätimellä asetettu maksimipaine (sisempi ruuvi). Jos pumppu on tulpassa, litrat on tällöin järjestelmään nolla (vuotolinjassa on pieni virtaus kokoluokassa 1..4 l/min - pumpulta tankkiin). Sitten kun venttiiliä avataan ja esim sylinteri lähtee liikkeelle- pumppu havaitsee tämän paineen aleneman ja hakeutuu isommille kulmille jotta litroje menee järjestelmaan ja jotta painetavoite taas saavutetaan.
Saattaa kuitenkin olla että kysyjällä on avoimen keskiasennon venttiili...
A)Kone käyntiin, venttiilit keskiasennossa, virtaus pumpulta suoraan tankkiin, pumpun LS linjaan ei on/off venttiilin ohjausta. --> jos vapaakiertopaine kasvaa niin suureksi että se on stand-by paineen suuruinen - niin pumppu menee pienemmille litroille. Eli litramääräksi muodostuu stand-by painehäviötä vastaava litramäärä. (virtauksen kasvaessa painehäviö kasvaa - pumppu hakeutuu tasapainoasemaan missä se on saavuttanut stand-by paineen jollakin litramäärällä - kylmillä öljyillä vähemmän ja kuumilla enemmän)
B) kone käynnissä, venttiilit keskiasennossa, virtaus pumpulta tankkiin, pumpun LS linjan on/off venttiilillä on ohjaus --> pumppu tuottaa niin paljon litroja että maksimipaineen säätöruuvin asetus toteutetaan. Kaasu pohjassa venttiilit keskiasennossa, pumpulta tulee oletettavasti kaikki litrat (vapaakiertopaine ehkä useampia kymmeniä bareja, mutta ei millään pumpun maksimipainetta)
C) Kuten B) mutta sylinteriä liikutetaan (venttiili ääriasennossa) --> Oletan että venttiilipöytä ja sylinteri vastustavat sen verran että pumppu saavuttaa maksimipaineen. Tämän jälkeen pumpun litrat vähenevät.
D) kuten B mutta sylinteri ajettu päätyä vasten(venttiili edelleen päätyasennossa). --> järjeselmään nousee maksimipaineen säätöruuvin arvo. "Paine tapissa - litrat nollassa"
Tehojahan tuo alkaa sitten jo haukkaamaan. Ulos saa 1000 rpm n. 70 litraa x 200 b / 600 = 24kW hydraulista tehoa. Pumpun sisääntulon tarvii olla tuosta sitten ainakin 10% suurempi.
Jos haluat litroja rajata johonkin tiettyyn tasoon, niin tee siitä vakio tilavuusvirtapumppu? Eli nyt järkätään pumpun ja sen on/off venttiilin väliin vaikka 4mm kuristin (15 barilla menis joku 40 l/min, kuristin siis turbulenttinen, eli lyhyt ja teräväreunainen "prikan oloinen") tällöin pumppu yrittää pitää aina vakio litrat järjestelmään päin- kunnes tosiaan saavuttaa pumpun maksimipaineen-kuten edellä todettua...
Kuristinhan voisi olla vaikka käsihana... tällöin eri virtausmäärät voisi käydä asettamassa helpostikin kun laittaisi vaikka merkit tai jotku stopparit sopiville kohdille. Lämpötila vaikuttaa hiukan tähän - mutta voisi toimia jos ei urakkakäyttöön ole tarkoitettu... Jos hienomman haluaa niin laittaa sitten vaikka sähköisen 3/2 venttiilin väliin, joista toiseen ulostuloon kuristin - ja toiseen ei. Ja sitten yhdistää linjat taas kuristimen jälkeen ja siitä sitten tuo T-haara taas pumpun säätimelle...
Hukkatehojahan tässä tulee joka tapauksessa aika paljon. Lämmöntuoton kannalta olis ehkä paras jos heittää tuon tuolle vakiovirtaussäädölle, niin pienellä mitä vain malttaa töitä tehdä. Tällöin järjestelmän litrat ja paineet ovat maltillisimmat. Toki käytäntö opettaa sopivaan tasoon... ja jos öljynjäähdytintä on tarjolla, niin kannattaa vakavasti harkita. Kuitenkin kilowattiluokasta puhutaan hukkatehojen kohdalla...
Sori pitkä ja sekava tajunnanvirta.
-
- Viestit: 1369
- Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
- Paikkakunta: Isokyrö
- Viesti:
Pistetäänpäs tämäkin kuvatus tänne, kun kerran tietoa löytyy Elikkäs, mikäs on tämän kierrostilavuus:
Ja milläs kaavalla lasketaankaan, paljonko vaatii kilowatteja, että saadaan vaikkapa 40 litraa minuutissa 200 baarin paineista öljyä liikkeelle?
Ja milläs kaavalla lasketaankaan, paljonko vaatii kilowatteja, että saadaan vaikkapa 40 litraa minuutissa 200 baarin paineista öljyä liikkeelle?
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 466
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 1369
- Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
- Paikkakunta: Isokyrö
- Viesti:
Danke Passaakos moista sitten esimerkiksi halkomakoneeseen istuttaa, jossa tietysti pääsääntöisesti paine on ainakin oletettavasti noilla paikkeilla työliikkeellä, mutta tietysti tiukan paikan tullen parisataa? (ihan vain, koska noita nyt sattuu pari olemaan jouten, ja muita kotoa löytyviä vain yksi lajiaan)
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
käytetäänpä hyväksi tätä vanhaa juttua...Mulla on myös klapikoneeseen menossa oma pumppu, Commercial hydraulics D30 PA02 31 L060´5469 Tuosta nyt en juuri muuta tiedä,kuin suurpiirteisen tuoton(mitattu),ja kait voi pyörittää kumminpäin vaan(samankokoiset lähdöt) Lähinnä tarvis tietää tuon maksimi paine?
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
-
- Viestit: 466
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
-
- Viestit: 342
- Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:15 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Heinä 06, 2013 5:39 pm
- Paikkakunta: Siikajoki
- Viesti:
http://www.metaris.com/catalogs/Gear_Code_Book.pdf
Näyttäs olevan hammaspyörä pumppu. tuotto 30cm/r.
Pienimpiä 3-sarjalaisia.
Näyttäs olevan hammaspyörä pumppu. tuotto 30cm/r.
Pienimpiä 3-sarjalaisia.
1961 Super Major
1962 Super Major (Trader 590E)
1963 New Performance Super Major
JD 2450
JD 2850
JCB JS150 LC
1962 Super Major (Trader 590E)
1963 New Performance Super Major
JD 2450
JD 2850
JCB JS150 LC
-
- Viestit: 342
- Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:15 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
- Paikkakunta: Kalvola
- Viesti:
Oliskohan jollakin tähän mitoitusta tiedossa:
https://www.dropbox.com/s/nocqqqkebe068 ... 111437.jpg
Pieni hammaspyöräpumppu, käyttänyt kuorimakoneen rullan nostosylinteriä. Ehtyi pumppaamasta, voinee olla että korvataan suuremmalla pumpulla jos yhdistetään samalle pumpulle muitakin toimintoja...
Veikkauksena 15cm3 ja jne...
https://www.dropbox.com/s/nocqqqkebe068 ... 111437.jpg
Pieni hammaspyöräpumppu, käyttänyt kuorimakoneen rullan nostosylinteriä. Ehtyi pumppaamasta, voinee olla että korvataan suuremmalla pumpulla jos yhdistetään samalle pumpulle muitakin toimintoja...
Veikkauksena 15cm3 ja jne...
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:39 pm
- Paikkakunta: E-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Hydraulipumpun koodin purku
Rexroth A10 72cm3 pumppu pitäsi laittaa vanhan deutzin moottorin nokalle paikallismoottorikäyttöön.
Tästä hydrauliikka-agregaatista sitten öljy avoimen keskiasennon lohkoilla varustetuille klapi yms. koneille.
Deutzin teho vain vähän reilut 30kW eli pumpun tuottoa pitää rajoittaa alle puoleen että saa n.250bar paineen.
Mitenköhän tuo kannattasi tehhä, säädettävä kuristin pumpun LS-linjan ja tankin väliin vaiko koneistaa pumpun
päätyyn kierrereikä kulmansäätömännän kohdalle?
Tästä hydrauliikka-agregaatista sitten öljy avoimen keskiasennon lohkoilla varustetuille klapi yms. koneille.
Deutzin teho vain vähän reilut 30kW eli pumpun tuottoa pitää rajoittaa alle puoleen että saa n.250bar paineen.
Mitenköhän tuo kannattasi tehhä, säädettävä kuristin pumpun LS-linjan ja tankin väliin vaiko koneistaa pumpun
päätyyn kierrereikä kulmansäätömännän kohdalle?
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Hydraulipumpun koodin purku
Kellään ideoita?
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
- Viesti:
Re: Hydraulipumpun koodin purku
Kuvaa pumpun tyyppikilvestä?
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Hydraulipumpun koodin purku
Kunhan saan nyt vähän miettiä, kun kaksi värkkiä just ehkä tolleen toteutettu. '
Pari juttuu, jos paikalliskäyttö , niin ihan sinne kytkinpuolelle oikea koppa ja siihen se pumppu.
Säätyvätilavuus ja avoin ventiili, Nimenomaan se ls linjaa jotain että ei tukauhduta moottorin, vaan "päästää" kun kuormitus nousee.
Nutta nyt tarkistamatta, oliko meillä eri pumpun linja joka määränsäädöllä saatiin pääpumpun ls linjaa haliintaan, määränsäätöö
Nyt en vaan muista miten se paineen haliinta halitiin, Tää on yks lumilingon koneikko jossa on iso pumppu ja pyörimis nopeus just sillä tavoin, mutta paine en vaan muista miten se haliitiaan, Perinteistä varoo ei ole, vaan se linjan paine säätää pumpun kulmaa, mutta oliko se eri linjaa? Kun letku irtos pikalliitimestä, ääni moottorista ei muuttunut.
Siis tämä just kun mietin mitä sä aijot pyörittää, halkaisua oishan oivallista jos nopeesti ja sitten se reagoi litroja vähemän mutta paine saa nousta? Miten sitten jos joku kuljetin pyörii saman aikaisesti, hidastuu sekin, kun avoin lohko, vai se kuljetin hurjaa vauhtia kun se halkaisu tarttis painetta?
Pari juttuu, jos paikalliskäyttö , niin ihan sinne kytkinpuolelle oikea koppa ja siihen se pumppu.
Säätyvätilavuus ja avoin ventiili, Nimenomaan se ls linjaa jotain että ei tukauhduta moottorin, vaan "päästää" kun kuormitus nousee.
Nutta nyt tarkistamatta, oliko meillä eri pumpun linja joka määränsäädöllä saatiin pääpumpun ls linjaa haliintaan, määränsäätöö
Nyt en vaan muista miten se paineen haliinta halitiin, Tää on yks lumilingon koneikko jossa on iso pumppu ja pyörimis nopeus just sillä tavoin, mutta paine en vaan muista miten se haliitiaan, Perinteistä varoo ei ole, vaan se linjan paine säätää pumpun kulmaa, mutta oliko se eri linjaa? Kun letku irtos pikalliitimestä, ääni moottorista ei muuttunut.
Siis tämä just kun mietin mitä sä aijot pyörittää, halkaisua oishan oivallista jos nopeesti ja sitten se reagoi litroja vähemän mutta paine saa nousta? Miten sitten jos joku kuljetin pyörii saman aikaisesti, hidastuu sekin, kun avoin lohko, vai se kuljetin hurjaa vauhtia kun se halkaisu tarttis painetta?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa