Omasta ei lähtenyt kun mutterit punaseksi ja hetken päästä 1" mutteri mopolla juputtamalla.Momentin kertoimella ja muilla ei tapahtunut mitään.jiipee kirjoitti: ↑Pe Joulu 11, 2020 9:23 pm Jonkin aikaa sitten jäi 60-luvun petteristä tehty kippikärry asiakkaan pihaan, kun rengas tyhjeni siellä. Kävin myöhemmin jumppaamassa paripyöriä irti. Otin mukaan parin metrin paksuseinäisen putken ja 3/4" hylsykamppeet. Muutaman vuoden avaamatta olleet mutterit tarvitsivat sen parin metrin jatkovarren ja +100 kg ukon hyppäämään varren päähän, että aukesivat. Oikealla on oikeakätiset, vasemmalla vasenkätiset, ainakin tässä on.
Mutterin irroitus
-
- Viestit: 1232
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
- Paikkakunta: Nyby
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
-
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 9:16 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Ei tullut aikanaan vastattua viestiin kyllä mutterit irtosi spreitä uusi vääntövarsi ja pitempi jatkoputki kiitos neuvoista .
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Lähtihän ne tuolla mutta mikä mahtaisi olla momentti jolla tuota aparaattia uskaltaa veivata kuorna-auton pultteja kiristäessä?8400 kirjoitti: ↑La Joulu 05, 2020 4:34 pmHeh, kyllä se tuolla alemmalla lähteejokuvaan kirjoitti: ↑La Joulu 05, 2020 4:28 pm Esim. tälläisellä mihin menee 190g säiliöt on melko edullista lämmittää
https://www.virtasenkauppa.fi/kaasupolt ... emper-8642
Teräviä iskuja ja WD40 tyylistä ainetta.
(ja kierteen suunnasta kannattaa olla varma)
Toki se voi tälläiselläkin lähteä https://www.ikh.fi/fi/momentinkertoja-1--1-68-meg75 itse en ole kokeillut.
-
- Viestit: 800
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Kuorma-auton pyörän pultti momentti on noin 700nm ainakin nykyautoissa. Vanteen ja navan tasot hyvin puhtaaksi ja prikan ja mutterin väliin voitelu. Kiristys sadan kilometrin päästä.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Joo ei niitä tuolla momentikertojalla kiristetä, ei siinä ole mitään tuntumaa
-
- Viestit: 800
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Mä seurasin Scanian pyörän muttereiden löystymistä siten,että jos jonkun mutterin ja vanteen välistä alkoi "itkemään" ruostetta,niin silloin oli kiristyksen tarvetta.Sitten jos useampi rinnakkainen pääsi löystymään taka-akselin paripyöriltä,niin sitten alkoi pultteja katkeilemaan.Scaniaa mulla ei enää ole,mutta LB 80:n pyörän pultteja,muttereita ja välimuttereita on muutamia,sekä oikea- että vasenkätisellä kierteellä,mikäli joku sellaisia sattuisi tarvimaan.Valmetilla... kirjoitti: ↑La Heinä 31, 2021 12:55 pm Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
edit:Pulteille ja muttereille on löytynyt jo uusi omistaja.
Viimeksi muokannut SPS1975, Ti Elo 03, 2021 9:51 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Onko ne kartiolla vai prikoilla varustettuja muttereita? Mulla on tuossa vetävän akselin oikeakätisissä pulteissa se ongelma että piti vaihtaa haljenneet vanteet ehjiin joissa ei ole senkkausta pultin reijissä yhtä paljon kuin vanhoissa niin ei meinaa pulttien pituus riittää muutakuin ottamalla välimutterit pois mutta sitten taasen vanne ei keskitä ja ulommat mutterit on tasaisilla prikoilla niin ei keskitä ulompikaan vanne.SPS1975 kirjoitti: ↑La Heinä 31, 2021 10:39 pmMä seurasin Scanian pyörän muttereiden löystymistä siten,että jos jonkun mutterin ja vanteen välistä alkoi "itkemään" ruostetta,niin silloin oli kiristyksen tarvetta.Sitten jos useampi rinnakkainen pääsi löystymään taka-akselin paripyöriltä,niin sitten alkoi pultteja katkeilemaan.Scaniaa mulla ei enää ole,mutta LB 80:n pyörän pultteja,muttereita ja välimuttereita on muutamia,sekä oikea- että vasenkätisellä kierteellä,mikäli joku sellaisia sattuisi tarvimaan.Valmetilla... kirjoitti: ↑La Heinä 31, 2021 12:55 pm Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Kartiot on muttereissa.Tässä LB:ssä oli mutterit siten että jarrurumpua vasten tuli ohut mutteri kartio ulospäin ja se keskitti sisemmän vanteen,sitten tuli ulompivanne ja sen ja sisemmän vanteen väliin ei tullut muttereita vaan normaalit pyöränmutterit kartioillaan keskittivät sitten ulomman vanteen.Sen puoleen huono rakenne,että jos kaikki mutterit olisivat irronneet,olisi lähtenyt molemmat pyörät irti samalla kerralla ja tästä syystä oli hanakka katkomaankin pulttejaan,jos useampi oli löysällä.Olisi kai tämän voinut kasata sitenkin,että olisi laittanut nuo sisemmät mutterit vanteiden väliin kartio sisään päin,mutta en miettinyt sitä asiaa sen enempää,kun ne oli noin,niin annoin niiden olla noin.tristam kirjoitti: ↑La Heinä 31, 2021 10:58 pmOnko ne kartiolla vai prikoilla varustettuja muttereita? Mulla on tuossa vetävän akselin oikeakätisissä pulteissa se ongelma että piti vaihtaa haljenneet vanteet ehjiin joissa ei ole senkkausta pultin reijissä yhtä paljon kuin vanhoissa niin ei meinaa pulttien pituus riittää muutakuin ottamalla välimutterit pois mutta sitten taasen vanne ei keskitä ja ulommat mutterit on tasaisilla prikoilla niin ei keskitä ulompikaan vanne.SPS1975 kirjoitti: ↑La Heinä 31, 2021 10:39 pmMä seurasin Scanian pyörän muttereiden löystymistä siten,että jos jonkun mutterin ja vanteen välistä alkoi "itkemään" ruostetta,niin silloin oli kiristyksen tarvetta.Sitten jos useampi rinnakkainen pääsi löystymään taka-akselin paripyöriltä,niin sitten alkoi pultteja katkeilemaan.Scaniaa mulla ei enää ole,mutta LB 80:n pyörän pultteja,muttereita ja välimuttereita on muutamia,sekä oikea- että vasenkätisellä kierteellä,mikäli joku sellaisia sattuisi tarvimaan.Valmetilla... kirjoitti: ↑La Heinä 31, 2021 12:55 pm Ne vihreät hatut viisareilla mutterin päähän niin on helppo seurata mahdollista löystymistä.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Huhti 24, 2015 8:33 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Vastauksia kiristysmomenttiin on vaikea löytää, täältä löytyi, kuorma-auton pyörän mutterit n 700Nm.
Volvon kuljettajan oppaassa oli että 200 Nm aluksi kiristys kaikkiin muttereihin, ja sen jälkeen kierto 90 asteta +-pari astetta. Tuo 90 astetta kiristetään tietyssä annetun kaavion mukaisessa järjestyksessä. Jos 100-200 km ajon jälkeen yksikin pultti on alle 650 Nm on kaikki pultit avattava ja kiristys suoritettava uudelleen. ( 700 Nm = 71,4 kgm eli 71,4 kg henkilö 1 m varren päässä painona)
Itsellä 200 Nm momenttiavain on mutta ei 800Nm momenttiavainta.
Volvon kuljettajan oppaassa oli että 200 Nm aluksi kiristys kaikkiin muttereihin, ja sen jälkeen kierto 90 asteta +-pari astetta. Tuo 90 astetta kiristetään tietyssä annetun kaavion mukaisessa järjestyksessä. Jos 100-200 km ajon jälkeen yksikin pultti on alle 650 Nm on kaikki pultit avattava ja kiristys suoritettava uudelleen. ( 700 Nm = 71,4 kgm eli 71,4 kg henkilö 1 m varren päässä painona)
Itsellä 200 Nm momenttiavain on mutta ei 800Nm momenttiavainta.
-
- Viestit: 3886
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
En sitten olekaan ainoa…
Kärryissä on kaksitoista kuorma-auton rengasta, joista pari on vasenkätisiä kierteillä. Ei mitään muistikuvaa missä ne on - koska useimpina vuosina ei tarvitse yhteenkään koskea, joten aina tulee aloitettua siihen perussuuntaan. Ainahan ne on lujassa, joten jos ei ensimmäinen aukene, niin siirrytään seuraavaan jne. Kunnes kaasua hakiessa tajuaa asian. Joskus nopeamminkin.
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
tuolla momentinmuuntimella k-auton pultti katkeaa jos ei avaudu on se semmonen peli.
- Aprikoitselija
- Viestit: 1276
- Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Meillä pantiin jenkoihin tervaa eikä rasvaa, kiinni kierrettäessä.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Muutaman kerran olen lämmittänyt pyöränmutteria hitsauskoneella - tarpeeksi paksu "rautanaula" puikoksi ja maapihti mutteriin ja sitten mutterin "otsaan" virtaa. Muutama kymmenen sekuntia ja mutteri on niin kuuma että ei kättä kestä. Joka kerta on auennut. Pienemmissä muttereissa olen hitsannut kylkeen tai otsaan lattaraudan pätkän ja minuutin parin kuluttua mutterit on auenneet moskavasaralla.
-
- Viestit: 1593
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Momentinkertojaa voi pyörittää momenttiavaimella!
Tai akkuporakoneella ,(ei kannata isolla akkuporalla kiristää kun menee lähelle 3000nm)
Tai akkuporakoneella ,(ei kannata isolla akkuporalla kiristää kun menee lähelle 3000nm)
-
- Viestit: 8629
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Toi momentinkertoja on kätevä kapine. Kun puoltuumanen mutterikone ei pysty kuorma-auton pöränmuttereihin niin sit otetaan toi esille. Muistaa vaan että kun päästää kahvasta niin päästää ensiksi pänniä pois. Se kahva lyö muuten äkkiä näpeille Itellä ei oo KA renkaita irrotettavana kuin traktorin perävaunuissa ja yleensä kun ne tervaamattomat mutterit avaa ekan kerran niin tarvii veivata.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1593
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Tää keino ei sit pelaa nykyajan invertterikoneilla.seawulf kirjoitti: ↑Su Tammi 22, 2023 4:44 pm Muutaman kerran olen lämmittänyt pyöränmutteria hitsauskoneella - tarpeeksi paksu "rautanaula" puikoksi ja maapihti mutteriin ja sitten mutterin "otsaan" virtaa. Muutama kymmenen sekuntia ja mutteri on niin kuuma että ei kättä kestä. Joka kerta on auennut. Pienemmissä muttereissa olen hitsannut kylkeen tai otsaan lattaraudan pätkän ja minuutin parin kuluttua mutterit on auenneet moskavasaralla.
-
- Viestit: 7904
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
Yhdessä kärryssä vasenkätiset kierteet. Piirsin pultin päähän millisellä laikalla V:n muistin virkistykseksi, jos joskus vielä tarvitsee avata.tapsa kirjoitti: ↑Su Tammi 22, 2023 11:01 amEn sitten olekaan ainoa…
Kärryissä on kaksitoista kuorma-auton rengasta, joista pari on vasenkätisiä kierteillä. Ei mitään muistikuvaa missä ne on - koska useimpina vuosina ei tarvitse yhteenkään koskea, joten aina tulee aloitettua siihen perussuuntaan. Ainahan ne on lujassa, joten jos ei ensimmäinen aukene, niin siirrytään seuraavaan jne. Kunnes kaasua hakiessa tajuaa asian. Joskus nopeamminkin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
- Viesti:
Re: Mutterin irroitus
scanian akseleissa oli stansattu tehtaalla v
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 31 vierailijaa