On tosiaan kolme paria, prikkoja löytyy ainakin yksi pari, koska vielä on yksi Juko tallissa. Kaksi Jukon kylvölannoituskonetta annoin romurille pois toissakesänä, toki otin pois tapit, ehjät jyräpyörät ja laakeroinnit, muutaman vantaan, syöttölaitteen osia mitä nyt irti lähti. Yksi tappipari on nyt sitten kokemusten opettamana siirretty trukkipiikkien lipareisiin. Toinen pari on suursäkkinostimessa. Uudet pitkät ovat nyt auton peräkontissa odottamassa lanaan laittelua, ja tilapäispultit otetaan pois.Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ke Joulu 07, 2022 1:47 pmSiis löytyy kolme paria Juko kylvölannoittimen tappeja,ei kai,löytyykö myös nostolaite Juko,niin nämä Jukon tapit,onko myöskin prikat tallessa,muistaakseni Jukon vetovarsien kiinnityksessä oli pitkulaiset reiät.
Kun kaikenlaista joutavaa tutkimustyötä tehdään,niin siinäkin olis jollain tutkijalla hommaa,kun erittelis,kuinka monta Jukon kylvökonetta löytyy,missä on vetotapit tallessa,toinen vempele,missä on omat vetotapit on JF:n ketjuharava,varmaan yli puolesta ketjuharavasta on varmasti tapit hukassa.
Aikoinaan tein maatalouslomittajan hommia,niin yhteen taloon mennessäni otin kotoa mukaan työkoneen kiinnitystappeja,kun tiesin niistä tapeista kumminkin olevan kova hakeminen.
Jukon tapeissa hyvää on se leveä kanta, ei pääse lipsahtamaan väljästäkään reiästä. Prikan tarvitsee todella toiseen päähän koska tappi liukuu pitkässä reiässä. Muuten ei juri prikkaa tule käytetyksi. Teetin joskus taannoin koneistamossa lajitelman eripaksuisia 28 mm prikkoja, Fordin vetovarret ja pallot ovat niin kapeat, että jos haluaa pitää varret korvakkeiden välissä oikeassa kohdassa, niin olen laittanut paksuja ja ohuempia prikkoja kahden puolen palloa, niin istuu tukevasti ja keskellä, eikä nostoliike laahaa korvakkeen sivuun.
Pyrin pitämään rengassokat koneissa, ostan kassillisen uusia silloin tällöin, koska sokat kuluvat ja jousirenkaat ovat heikkovoimaisempia ajan päästä. 22 mm tapin suurennusholkit ovat kullan arvoisia, nyt kun olen voinut olla noin 10 päivää "etätöissä" tuolla maalla, niin on saanut järjestetyksi paikkoja enemmän kuin aikaisempana 10 vuotena, vaikka kaksi päivää meni ILP asennuksissa ja yksi kesannon niitossa. Reikäpuomejakin löytyi nyt viisi, kun silmäilin kiinteistön rakennuksia. Yksi Fordin alkuperäinen, Yksi ehkä Valmet 700, koska valmetinruskea, yksi tarvikemalli ja kaksi Fiskars - äkeen mallista järeää. Nyt kun kaksi maatilaa on yhdistetty tavaroineen, siinä menee monta vuotta, kun niitä vanhojenisäntien aarteita tutkiskelee. Vasta johdonmukaisen siivouksen jälkeen alkaa löytyä tavaroille paikka ja tieto, mitä on ja mitä ei ole.
Seuraava operaatio on rautakankien etsiminen ja inventaari.
-SS-