Rullaradan ideointia
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Rullaradan ideointia
Rakentelen kevyttä rullarataa. Rullien akselin päät 8mm pyörötankoa ja pitäisi keksiä fiksu kiinnitys 40x40 RHS-putkeen.
Mietin kuvan mukaista mutterin hitsausta palkin kylkeen, mutta mieluummin purettava.
Onko ideoita?
https://aijaa.com/jehgt4
Mietin kuvan mukaista mutterin hitsausta palkin kylkeen, mutta mieluummin purettava.
Onko ideoita?
https://aijaa.com/jehgt4
-
- Viestit: 2032
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Jos M10 mutterit halkaisee kahtia ja hitsaa puolikkaat rhs kylkeen.
Käy tietty vähänen kulmaraudan pätkäkin.
Rullat voisi tiputtaa kouruihin.
Tietty toinen pää voisi olla kokonainen m10 mutterikin, saa tuonkin toisesta päästä nostamalla pois.
Käy tietty vähänen kulmaraudan pätkäkin.
Rullat voisi tiputtaa kouruihin.
Tietty toinen pää voisi olla kokonainen m10 mutterikin, saa tuonkin toisesta päästä nostamalla pois.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Tarviiko rullan pysyä vai voiko lähteä nostamalla pois? Taivuttaa latasta tai tangosta
sopivan u jonka hitsaa toiseen Rhs tai jos löytyy sopiva kokonen u sakkeli tai kerjulenkki , niin hitsaa sen toiseen päähän , voi nostamalla purkaa , toinen päähän voi olla vaikka tuolla mutterilla.
sopivan u jonka hitsaa toiseen Rhs tai jos löytyy sopiva kokonen u sakkeli tai kerjulenkki , niin hitsaa sen toiseen päähän , voi nostamalla purkaa , toinen päähän voi olla vaikka tuolla mutterilla.
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
No mieluusti tekisin pois nostettavan. Rullat eivät liene ikuisia ja ovat jo melko paljon käytettyjä.
-
- Viestit: 2190
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Tai jos poraisi RHS kylkeen 8,2mm reikiä joihin rullan akseli menee. RHS palkit toisiinsa kiinni latan pätkillä ja pulttiliitoksella, niin olisi purettavissa jos tarvii. Eikä tarvii hitsata mitään.
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Tuo ketjulenkki voisi olla eräs tapa kokeilla. Halkaistu mutteri kanssa. Ja pitäisi saada kait vielä siten hitsattua että rullat ovat samassa tasossa ja mieluiten kohtisuorassa.. Alkuperäinen runko särmättyä 1,5mm peltiä jossa reiät. Ja kasassa metallipannalla. Ei oikein vahva rakenne.
-
- Viestit: 4406
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Tulkitsen tuossa itse rullan ja akselin välillä olevan joku laakerointi. Onko laakerointi miten herkkä pyörimään? Miettisin tuota kiinnitystä siten, että akseli ei lähde pyörimään rullan mukana. Siksi tuo akseli olisi hyvä saada lukittu ainakin toisesta päästä kun on todennäköisesti läpiakseli. Seuraavaksi sitten vaihtoehdot rajautuu sen mukaan millaisia työkaluja ja koneita on käytettävissä. Jos tallista löytyy jyrsinkone, niin tekisin tukevat lukittavat kiinnikkeet teräksestä tai alumiinista.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Pe Joulu 02, 2022 10:19 pm
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Töissä koottiin kuljettimia joissa vastaavasti m8 pultti C palkin läpi telaan m8.n. Tekisin toiseen palkkiin kasin reiän ja toiseen ovaalin kasin. Saattaisi mennä paikalleen vinossa. Mutta jos runko tehty niin joku edellä mainituista.
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Laakerointi on. Alkuperäisessä rakenteessa on teräspannalla vedetty reunapalkit toisiinsa ja täten estetty pyöriminen.jarikos kirjoitti: ↑Pe Joulu 09, 2022 8:11 pm Tulkitsen tuossa itse rullan ja akselin välillä olevan joku laakerointi. Onko laakerointi miten herkkä pyörimään? Miettisin tuota kiinnitystä siten, että akseli ei lähde pyörimään rullan mukana. Siksi tuo akseli olisi hyvä saada lukittu ainakin toisesta päästä kun on todennäköisesti läpiakseli. Seuraavaksi sitten vaihtoehdot rajautuu sen mukaan millaisia työkaluja ja koneita on käytettävissä. Jos tallista löytyy jyrsinkone, niin tekisin tukevat lukittavat kiinnikkeet teräksestä tai alumiinista.
Ei ole jyrsintä. Tärisevät kädet ja rälläkkä on
-
- Viestit: 4406
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Löytyykö pajasta prässi? Mietin jos 8x8mm neliötangosta muokkaisi prässissä alakappaleet, jossa olisi puolipyöreä keskikohta, johon akseli putoaisi. Ne voisi hitsata runkoon kiinni ja päälle tulisi kahdella ruuvilla lukituskappale. Toiselle puolelle riittäisi pelkkä reikäpala, jonka voisi hitsata suoraan runkoon kiinni. Lukituspalan avaamalla saisi rullan nostettua pois jos tarvitsee vaihtaa.Jalmari Kolu kirjoitti: ↑Pe Joulu 09, 2022 9:40 pmLaakerointi on. Alkuperäisessä rakenteessa on teräspannalla vedetty reunapalkit toisiinsa ja täten estetty pyöriminen.jarikos kirjoitti: ↑Pe Joulu 09, 2022 8:11 pm Tulkitsen tuossa itse rullan ja akselin välillä olevan joku laakerointi. Onko laakerointi miten herkkä pyörimään? Miettisin tuota kiinnitystä siten, että akseli ei lähde pyörimään rullan mukana. Siksi tuo akseli olisi hyvä saada lukittu ainakin toisesta päästä kun on todennäköisesti läpiakseli. Seuraavaksi sitten vaihtoehdot rajautuu sen mukaan millaisia työkaluja ja koneita on käytettävissä. Jos tallista löytyy jyrsinkone, niin tekisin tukevat lukittavat kiinnikkeet teräksestä tai alumiinista.
Ei ole jyrsintä. Tärisevät kädet ja rälläkkä on
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1822
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Ne esm sorakulettimien tukirullat on vain hahlossa ja akseli kahtapuolen tasaisiksi taottu? ta jyrsitty, Silloin ne pysyy paikoilaan ja akselin pyöritys estetty, on muistaakseni standardi tavaraa,
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Yleensä näissä on halvin ja toimiva ratkaisu jo keksitty ja kaupallistettu, kuten tässä:Jalmari Kolu kirjoitti: ↑Pe Joulu 09, 2022 7:30 pm Alkuperäinen runko särmättyä 1,5mm peltiä jossa reiät. Ja kasassa metallipannalla. Ei oikein vahva rakenne.
https://www.työstökone.fi/product/33/rullarata-1000---6
Onko sen alkuperäisen rungon vahvistaminen poissuljettu ajatus ja mitä ovat ne "pannat" siinä rakenteessa?
-
- Viestit: 1503
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Rullaradan ideointia
Montako niitä rullia siihen tulee? Jos ei oo paljoa, niin siisteimmän saisi, kun poraa siihen toiseen rhs:ään kaksi Ø8,5 reikää kulmanurkan molemmin puolin. Sitten sipaisee rälläkällä reikien välin auki niin tulee hyvä hahlo tiputtaa akselinpää siihen. Toiseen palkkiin riittää pelkkä yksi pyöreä reikä.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 44 vierailijaa