Viimeksi olin junan kyydissä?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja ch »

Noin kuukausi sitten viimeksi tuli käytyä Tampereelta Kouvolassa. Sekä viikko sitten lähijunailua Vantaalla. Mukavaa matkantekoa ja viikonloppuisin on ravintelivaunussakin hyvä meno vaikka olisi yksin matkassa.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eipä ihan vähään aikaan ole rautatiereissua tullut tehtyä. Viimeksi taidettiin noin 10 vuotta sitten frouvan kanssa mennä Ukko-Pekalla Hämeenlinnaan ja takaisin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6672
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: To Joulu 08, 2022 8:40 pm Kuva
Kävi (silloisen vaimon) sukulaisia tutustumassa kaupunkiin ja metroon myös. Päättivät jäädä päätepysäkillä vaunuun kuten tuossa stripissäkin. Oli tullut hieman sanomista kun kuljettaja oli nämä turistit siellä havainnut. Ei se puukkoa sentään tarjonnut. Oli vaimokin mukana mutta ei hänkään tarkkaan käytäntöä tuntenut eivätkä kuulutuksesta välittäneet.
Eepee
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Lokakuussa taisin viimeksi työreissun Pasilaan tehdä. Mukava tapa matkustaa, ei siinä mitään, työtkin sujuvat siinä sivussa. Vaan lopettivat sen Intercityn jolla ehti yhdeksään stadiin, surku juttu omien jutskien kannalta :| .
The idea is to die young as late as possible
jussi_oulu
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

Milloin ja missä on ollut viimeinen VR:n kaupallinen höyryjuna?
porhaltaja
Viestit: 1475
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

jussi_oulu kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 2:21 am Milloin ja missä on ollut viimeinen VR:n kaupallinen höyryjuna?
VR:n vakituinen höyryveturi käyttö on loppunut 1975, ihan viimeinen ajo taisi olla lokakuussa Kuopion ratapihalla ns. päivystäjä. Henkilöliikenteessä käyttö on loppunut 1971 paitsi Seinäjoki Vaasa väliä on ajettu hetkellisesti 1974 vielä höyryllä. Vakituisen käytön jälkeen niitä on liikkunut museoajoissa VR:nkin nimissä joka vuosi, mutta lasketaanko sitä kaupalliseksi liikenteeksi?
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

porhaltaja kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 9:56 am
jussi_oulu kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 2:21 am Milloin ja missä on ollut viimeinen VR:n kaupallinen höyryjuna?
VR:n vakituinen höyryveturi käyttö on loppunut 1975, ihan viimeinen ajo taisi olla lokakuussa Kuopion ratapihalla ns. päivystäjä. Henkilöliikenteessä käyttö on loppunut 1971 paitsi Seinäjoki Vaasa väliä on ajettu hetkellisesti 1974 vielä höyryllä. Vakituisen käytön jälkeen niitä on liikkunut museoajoissa VR:nkin nimissä joka vuosi, mutta lasketaanko sitä kaupalliseksi liikenteeksi?
Kaupallisuudesta en tiedä, mutta sanoisin joskus vielä 70-luvun lopppuvuosina Panssariprikaatin vaunukalustoa siirtyneen höyryveturin vetämänä junakuljetuksena harjoitusalueelle. En tiedä minne menivät, mutta pohjoiseen se juna Parolan asemalta lähti. Saattoi olla jotakin varmuusvarastossa olleen veturin ylläpitoa ja veturimiesten kertausharjoituksiakin samalla. Aika hitaasti kiiruhtaen se pitkä ja raskaalla raudalla lastattu juna vauhtia kelasi. Nämä kuljetukset olivat muistini mukaan viimeisiä höyryllä tehtyjä sillä radalla, kunnes museojuna Ukko-Pekka alkoi ajoittain kulkea.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
tiko
Viestit: 657
Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja tiko »

Maanantaina ja keskiviikkona viimeksi, lähijunalla kotipysäkiltä hesan keskustaan.. 1h 27min. Illalla IC 1921 lahdes, vaihto kouvolanjunaan, 6min kotipysäkille. Vajaa kilometrin verran linnuntietä pysäkille/asemalle

käyhän ne työreissut junallakin, mut maanantaina autolla jälleen..
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
Paalari
Viestit: 2026
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Muistaakseni viimeksi ollut lättähatun kyydissä.
Kolliporukassa aika tuiskeessä Voitoisista Raumalle ja muistaakseni takaisinkin.
Aikaa useampi 10 vuotta, eikä tuossa kiskoparissa miesmuisiin ole enää muuta kulkenutkaan kuin harvakseltaan enimmäkseen ropsijunia.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Kimmo1
Viestit: 307
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2009 1:27 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja Kimmo1 »

Viimeisin junamatka on menossa parhaillaan kun matkustan Pasilasta töistä kotiin Järvelään. Kuljen lähes aina työmatkat junalla paitsi sunnuntaisin autolla kun ei ehtisi ajoissa junalla töihin.

Junien seuraamisen mahdollisuus reaaliajassa netistä (esim juliadata.fi) on ihan parasta. Saa juoda aamulla toisen kupin kahvia eikä palella asemalaiturilla jos juna on myöhässä.

Niin ja työantajana on VR...
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja JKH »

Kotimaassa viimeksi tuli kuljettua Helsinkiin Messukeskukseen muutamana päivänä, aika näppärä kun kotoa asemalle reilu kilometri ja Pasilassa matkaa muutama sata metriä...
Italiassa kuljin junalla marraskuussa paikasta toiseen, aika vilkkaasti pääsi Bolognasta Milanoon Frecciarossalla, 250km/h päästeli. Ei oikein autoiluhomma kiinnostanut tulisieluisten italialaisten seassa, ja junassa hyvää aikaa katsella maisemia.
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja ranev »

hm,


kuluneena syksynä kävin junilla oulusta leppävaarassa ja toisella kertaa tampereen hervannassa (lasketaanko raitsikka junaksi?) sekä jyväskylästä pääkaupunkiseudulla.

muuten ei mitään ongelmia, mutta noissa yöjunissa oulusta oli vähän hankala nukkua, kun ne pysähtelee aika usein. heräsin liki joka pysäykseen ja lähtöön.

suosittelen päiväjunissa extra-paikkoja, ei ole turhan ahdasta. varsinkin jos osaa hommata lipun sille puolelle vaunua, jossa on vain yks istuin per rivi. maksaahan ne kyllä vähän lisää.

edit: pendolinon vaunujen paineistus on parantunut jossain välissä. joskus parikymmentä vuotta sitten jyväskylä-jämsä välin tunneleissa mun korvat napsuivat usein, mutta nyt ei juurikaan.


rane
jenkula
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Varmaksi en mene vannomaan,mutta noin 20 vuotta sitten.
jussi_oulu
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

porhaltaja kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 9:56 am
jussi_oulu kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 2:21 am Milloin ja missä on ollut viimeinen VR:n kaupallinen höyryjuna?
VR:n vakituinen höyryveturi käyttö on loppunut 1975, ihan viimeinen ajo taisi olla lokakuussa Kuopion ratapihalla ns. päivystäjä. Henkilöliikenteessä käyttö on loppunut 1971 paitsi Seinäjoki Vaasa väliä on ajettu hetkellisesti 1974 vielä höyryllä. Vakituisen käytön jälkeen niitä on liikkunut museoajoissa VR:nkin nimissä joka vuosi, mutta lasketaanko sitä kaupalliseksi liikenteeksi?
Hämärä muistikuva on että olisin vajaa kymmenen ikäisenä nähnyt/ jopa matkustanut höyryjunalla Rovaniemeltä etelään.. täytynyt olla jotai -70 luvun alkua.. voikohan pitää paikkaansa?
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Viime viikonloppuna tuli käytyä Rovaniemellä kahden vaihdon junilla. Kyyti on ihan hyvää, kun vertaan sitä edelliseen kertaan kolmisen kymmentä vuotta sitten. Tampereen ja Oulun välillä näytöllä näkyi nopeudeksi parhaimmillaan 201 km/t. Ottivat aikataulua kiinni.

Junien vaihdot ovat ongelma varsinkin huonosti liikkuville. Kun joutuu vaihtamaan toisen raiteen junaan alikulkutunnelin kautta saa pistää parastaan, etenkin jos saapunut juna on myöhässä. Tampereella onneksi oli liukuportaat.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Ja sitten hieman aihetta sivuava lisäkysymys: Koska viimeksi olet oleskellut höyryveturissa, sen liikkuessa tietenkin? Oma ainoa kokemukseni on vuodelta 1973.
porhaltaja
Viestit: 1475
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

jussi_oulu kirjoitti: La Joulu 10, 2022 1:50 am
porhaltaja kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 9:56 am
jussi_oulu kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 2:21 am Milloin ja missä on ollut viimeinen VR:n kaupallinen höyryjuna?
VR:n vakituinen höyryveturi käyttö on loppunut 1975, ihan viimeinen ajo taisi olla lokakuussa Kuopion ratapihalla ns. päivystäjä. Henkilöliikenteessä käyttö on loppunut 1971 paitsi Seinäjoki Vaasa väliä on ajettu hetkellisesti 1974 vielä höyryllä. Vakituisen käytön jälkeen niitä on liikkunut museoajoissa VR:nkin nimissä joka vuosi, mutta lasketaanko sitä kaupalliseksi liikenteeksi?
Hämärä muistikuva on että olisin vajaa kymmenen ikäisenä nähnyt/ jopa matkustanut höyryjunalla Rovaniemeltä etelään.. täytynyt olla jotai -70 luvun alkua.. voikohan pitää paikkaansa?
Kyllä se voi pitää paikkaansa, esim. jonkun veturirikon takia on voitu dieseli korvata höyryllä. Tai sitten vuosi on ollut 1976 ja on kuvattu elokuvaa jonka takia höyry on ollut käymässä: http://vaunut.org/kuva/77081?kv=1976&kv ... 0%7CTr1%7C
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Helsingissä 2018 piti poiketa junalla, ja vielä takaisin Jyväskylään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Arpe
Viestit: 1543
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Viimeksi olin junan kyydissä?

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Nyt syksyllä Bauman reissulla tuli ajeltua jos jonkinlaisilla paikallisjunilla ja metroilla Munchenin ympäristössä.
Kieltämättä todella näppärä tapa liikkua tuon kokoluokan kaupungissa.
Käsittämätöntä vauhtia ajavat keskellä vilkasta asuntoaluetta. Maalaisesta tuntui hurjalta. :D

Kotimaan junailua on tullu harrastettua harvemmin. jotain autonhakureissuja lähinnä. No viimeiseen kymmeneen vuoteen mahtuu
muutama kumminkin. Rata menee parinsadan metrin päästä ja asemallekaan ei ole kun reilut puol kilometriä, joten ei pitäis olla matkastakaan kiinni.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: cimo, jarikos ja 39 vierailijaa