Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7724
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

https://kauppa.lantmannenagro.fi/mootto ... -cs-362wes

Miten tällainen,vai onko liian kevyt,minulla on tuollainen,tosin se on aika vähäisessä käytössä,lähinnä käytän sitä polttopuu savotassa.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Mikä mahtaa olla kevyin tai halvin lämpökahvallinen merkkisaha? Pahus kun nykyään on aina sormet jäässä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Eikö Stihl ole ainoa sahojen ohjainboksien valmistaja? Huskun Autotunet tulee Stihliltä, näin ainakin minä olen asian käsittänyt.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja OIU »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 7:38 pm https://kauppa.lantmannenagro.fi/mootto ... -cs-362wes

Miten tällainen,vai onko liian kevyt,minulla on tuollainen,tosin se on aika vähäisessä käytössä,lähinnä käytän sitä polttopuu savotassa.
Uusi tällainen on, vajaa 10 litraa bensaa ajettu. Suosittelen varauksin, hyväkäyntinen on ja kätevä sekä näppärä, mutta 50-kuutioiseen tottuneelle järkyttävän tehoton. 200-stihliin ei ole vertailupohjaa.

Sisäänajo, verkon poisto pakoputkesta ja vähän rikkaammalle säätäminen on kyllä auttanut tehonpuutteeseen.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja lukke »

Sahailin syksyllä sulan puun aikana ranka savottaa tallin nurkssa lojuneella pikku Huskilla 136 jääny sinne kun on heiveröinen, mukava ja kevyt pikku rangalle,vaan nyt kokeilin jäiseen puuhun muutman isomman rungon jälkeen tuli itku! Yleis sahaksi kanattaa ostaa 46-50cc ja tietysti laatu merkki.
kyypellonkyntäjä
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 9:12 pm
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja kyypellonkyntäjä »

OIU kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 11:07 pm
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 7:38 pm https://kauppa.lantmannenagro.fi/mootto ... -cs-362wes

Miten tällainen,vai onko liian kevyt,minulla on tuollainen,tosin se on aika vähäisessä käytössä,lähinnä käytän sitä polttopuu savotassa.
Uusi tällainen on, vajaa 10 litraa bensaa ajettu. Suosittelen varauksin, hyväkäyntinen on ja kätevä sekä näppärä, mutta 50-kuutioiseen tottuneelle järkyttävän tehoton. 200-stihliin ei ole vertailupohjaa.

Sisäänajo, verkon poisto pakoputkesta ja vähän rikkaammalle säätäminen on kyllä auttanut tehonpuutteeseen.
Tälläinen saha ollut käytössä 15 vuotta omakotitalon ja kesäpaikan polttopuiden teossa, metsästä liiteriin.
Ollut varmatoiminen ja käyntinen. En ole kertaakaan säätöihin koskenut, normaalilla putsaus huollolla menty.
Laipan jouduin uusimaan kaksivuotta sitten, kun nokkapyörä leikkasi kiinni.
steami

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja steami »

OIU kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 11:07 pm
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 7:38 pm https://kauppa.lantmannenagro.fi/mootto ... -cs-362wes

Miten tällainen,vai onko liian kevyt,minulla on tuollainen,tosin se on aika vähäisessä käytössä,lähinnä käytän sitä polttopuu savotassa.
Uusi tällainen on, vajaa 10 litraa bensaa ajettu. Suosittelen varauksin, hyväkäyntinen on ja kätevä sekä näppärä, mutta 50-kuutioiseen tottuneelle järkyttävän tehoton. 200-stihliin ei ole vertailupohjaa.
Sisäänajo, verkon poisto pakoputkesta ja vähän rikkaammalle säätäminen on kyllä auttanut tehonpuutteeseen.
Minulla myös on tuo saha. Tosiaan, tehoja ei ole liikaa... etenkin jos käyttää pienmoottoribensaa.
Ei toimi kunnolla pienmoottoripensalla. Aivan kuumaksi käytetty toimii jotenkuten. Ensimmäisen varttitunnin ei kun turisee. Syytä en tiedä.
Muuten loistava pikkusaha. Ostin ensimmäisen Echon heti kun tuli markkinoille. Nyt on toinen menossa.
jagr
Viestit: 1385
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja jagr »

Minulla ollut kakkossahana 360WES kymmenen vuotta. Pelaa kuin ajatus ja ei vierasta pienkonebensaa, tosin muulla ei ole koskaan sahattukaan. Säädettiin pienkonekorjaamossa ensimmäisten kymmenkunta tankillisten jälkeen kuten myyjä suositteli ja sen jälkeen ei ole ollut kuin putsausta ja terähuoltoa, tulpan olen vissiin pari kertaa vähän kuin ennakkohuoltona vaihtanut. Laippa alkaa olla loppu.
--JaGr
Ford 4610
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja lukke »

Hatun nosto Sahalle Huski 246xp, on niitä ensimäisiä ikää on jo aika polvessa paljoko? ostin ammatti käytöstä pari vuotta sahattuna panimme uuden männän ja muuta ei oo tehty,nyt rupes niuhottelemaan tulppa valkeana, jään estoo tankkiinn ja pikku kaasuttelu ja uudet bensat ja säädöt,nyt taas mennään, männän alla oli jo hankaumaa, setsämän kymmentä kiintoa sahattu tänä syksynä tuolla vanhuksella, aikansa ollut varmaan hyvä peli ,otan aina ensin tuon tuolta rivistä, :lol:
steami

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja steami »

OIU kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 11:07 pm
Sisäänajo, verkon poisto pakoputkesta ja vähän rikkaammalle säätäminen on kyllä auttanut tehonpuutteeseen.
Siis, saako todellakin ko. sahaan tehoja lisää poistamalla verkon pakoputkesta ja seoksia vähän rikkaammalle?
Lyhentääkö to. toimenpiteet sahan ikää? Onko kiinnileikkautumisen vaara suurempi?
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja lukke »

Putken piässä verkko ei vaikuta mitään kestoon vaikka poistaa ja tuski tehoinkaan! enemmin henkinen uskomus!
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tietysti jos hengitys muuttu paljon, ja seos menee laihalle, niin sillon vaikuttaa kestävyyteen.

Kyllä tuo uus echo oli tehtaan jäljiltä rikkaalla, ja sitä on vähän pariin kertaa ruuvattu laihemmalle. Nyt kylmillä sais himpun vaatia tyhjäkäynnin ruuvausta takasin päin!? :roll:
steami

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja steami »

lukke kirjoitti: La Joulu 10, 2022 7:24 pm Putken piässä verkko ei vaikuta mitään kestoon vaikka poistaa ja tuski tehoinkaan! enemmin henkinen uskomus!
Saattaisi hyvinkin olla, että ko. toimenpide parantaa moottorin hengitystä. Siis moottori käy kaasu pohjassa kovemmilla kierroksilla?
Tämähän vaikuttaa ilmanmuuta teränopeuteen ja sitäkautta esim. karsinnassa ja kaadossa leikkausnopeuteen... ?
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Joko joku ehdotti Stihl MS170:ä ? On itsellä ollut positiivisin yllätys hintaansa nähden muutama vuosi sitten käytettynä ostettuna 70e hintaan uuden 1,3 mm laipan ja ketjun kanssa. Uutenakin halpa eli noin 200e sis. alv. liikkeissä. Yksinkertainen kevyt perussaha, jolla hoituu uudella ketjulla paksumpien koivujenkin sahuu. Meinasin tuollaisen ottaa uutena liikkeestä, kun valmisbensalla leikkasi entinen kesähelteessä yhtä puolilahopölliä halki ajaessa kiinni mutta hakureissulla tarttui liikeen hyllystä se vaihtokone Husse 137 mukaan. Tuohon olen kyllä ollut vieläkin tyytyväisempi mutta taisi sattua tuurilla saatua erittäin vähän käytetty mukaan, että ei kai se ihme ole, että hyvin toimii ja voimaakin ja pirteyttä on ihan eri tavalla entiseen MS 170:iin verrattuna. Minkälainen lie uuden karheana tuo 170, liekö kellään kokemusta?
Tekemällä virheistä oppii.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ei se MS170 mikään tehopeli tietenkään ole vaan semmoinen kevyt ja ketterä rakennustyö ja keikkahommasaha. Siinä on myös joku kipinäverkko pakoputkessa ja se tukkeutuu monesti aika uutena. Sen kun heivasi romukoppaan niin on pelannut hyvin jo monia vuosia ilman yhtäkään häiriötä tai vikaa. Ollut käytössä puskien raivauksessa pelto-ojista, rakennushommissa mukana ja pienempiä rankapuuhommiakin sillä on tehty mutta jos tottunut isompaan sahaan niin kuusen karsintaan liian pieni teho. Parasta mielestäni MS170:ssä on sahan muotoilu kun ainakin omaan käteen sopii erittäin hyvin.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja OIU »

steami kirjoitti: La Joulu 10, 2022 7:13 pm
OIU kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 11:07 pm
Sisäänajo, verkon poisto pakoputkesta ja vähän rikkaammalle säätäminen on kyllä auttanut tehonpuutteeseen.
Siis, saako todellakin ko. sahaan tehoja lisää poistamalla verkon pakoputkesta ja seoksia vähän rikkaammalle?
Lyhentääkö to. toimenpiteet sahan ikää? Onko kiinnileikkautumisen vaara suurempi?
Todellakin saha käy paremmin ja on pitkäikäisempi oikealla seossuhteella, verrattuna laihalla käymiseen.

Liekö joku saastemääräyshomma, kun edellinen ostamani Echo oli myös laihassa säädössä ostettaessa. Siitä sai myös lähteä verkko pakoputkesta, mutta 50-kuutioisessa sillä ei ollut niin suurta merkitystä kuin tässä pikkuechossa.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Legoinsinööri
Viestit: 337
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri »

Kevyemmäksi sahaksi valikoitui vanha MS200, mutta mikä on siihen paras laippa + vetorissa-yhdistelmä? Alkuperäinen lienee 6-hampainen, 12" laipalla ja 3/8" 1,3 mm 44 VL ketjulla. Onko tuo linkin laippa jo ĺiikaa MS200:lle?

https://www.motonet.fi/tuote/oregon-sin ... ct=38-8931
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

En ms200 oo sahannu ikinä mutta, ms201 mulla on 14" ja en ainakaan 12" laita takasin.
Legoinsinööri
Viestit: 337
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri »

Mpaseppä kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 7:32 pm En ms200 oo sahannu ikinä mutta, ms201 mulla on 14" ja en ainakaan 12" laita takasin.
OK, kiitos kommentista. Tajusin myös juuri,että mulla on itse asiassa 251:ssä 14", joten ei tarvitse edes ostaa laippaa että pääsee kokeilemaan.
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Mikä kevyemmäksi sahaksi?

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

.. Tajusin myös juuri,että mulla on itse asiassa 251:ssä 14", joten ei tarvitse edes ostaa laippaa että pääsee kokeilemaan.
[/quote]Onko noissa kiinnitys ja öljyreijät samassa kohtaa? Itelläa 241 ja meinasinkoitaa tuossa 261 olevaa 1,3mm laippaa, niin kiinnitys ja öljyreijät oli eri kohtaa.
MF 4245 -98
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Google [Bot], Juice, Paalari, TepaR, Universal Four ja 60 vierailijaa