Volvo BM SM 661

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja karir »

Commercial pumppuja käytti myös Åkerman. Ainakin -70l H16 mallissa oli heidän pumppu. Tiedä sitten auttaako tätä mielenkiintoista projektia.
antti ahti
Viestit: 298
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 8:21 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja antti ahti »

A-moottorissa enemmän tehoa. Ainakin syttöpumppu eri ja isommat venttiilit


As
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

https://supermarket.fi/tuote/vanhat-koneet-0412/

Ny kirjotat joulupukilla et tuo Vanhat koneet - lehden numeron 4/12. Siinä esittely tommosesta. Tai saa kai tuon kirjastostakin.
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Smirkelimies kirjoitti: La Joulu 03, 2022 12:27 pm https://supermarket.fi/tuote/vanhat-koneet-0412/

Ny kirjotat joulupukilla et tuo Vanhat koneet - lehden numeron 4/12. Siinä esittely tommosesta. Tai saa kai tuon kirjastostakin.
Joo lehti löytyy jo itseltä, hyvät kuvat mutta aika lyhyesti esitelty kone ja historia. Kyseisen laitoiksen omistavan herran kanssa tuossa soittelin, ja kun saadaan aikataulut natsaan niin pääsen tutustuun paikanpäälle koneeseen ja luulen että omistajalta jos joltain löytyy tietoa tälläisen isonallen sielunelämästä.

Mittailin tänään tuon commercial hydraulipumpun, eli pesän leveys/korkeus/rattaan halkaisija ja sain tuloksen 32,95cm3. Vaikuttaa pieneltä tuotolta tähän koneeseen, alkuperäinen pumppu oletettavasti ollut samaa luokkaa. Paljonkohan tuota pumpun kokoa vois kasvattaa, ilman että jokin alkaa ahdistaa. Pelottaa ajatus vaan siitä, että jos vaihtasin uuden samankokoisen pumpun niin se osoittautuis liian tehottamaks kun tulee lisää hydrauliikkaa siihen jatkoon/runkolukkoon/energiakouraan. Mutuilua tän hydraulipuolen kanssa, onneks tallissa metallihommat sentään sujuu enemmän kokemuksella :mrgreen:


Kuva
TuomasTurmiola
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2020 1:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasTurmiola »

Todella Hyvä valinta!
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Tehtiin tossa talvella tästä koneesta puolen tunnin esittelyvideo, ja sain nyt ja aikaseks ladata sen youtubeen. Linkki videoon tästä alta:

https://www.youtube.com/watch?v=rN6zZ8cJPEk&t=1053s

Joku nokkela saa jakaa videon tänne, jostain syystä itsellä ei toimi tuo videon upotus.
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Sitten tuosta joulukuun videosta siirrytään tähän päivään, osa noista videolla esitetyistä suunnitelmista on saatu valmiiks. Työtunteja on mennyt karkeasti noin sata ja rahaa, no, riittävästi. Eli nuo etupään rungon osat ja pellit on kaikki oiottu, hitsailtu kaikki halkemat ja ylimääräiset reiät umpeen. Peltiäkin tuli vaihdettu kun oli osittain kulunut puhki, konepeltiin hieroin metallikitit että sai siitä siistin. Osat kävi hiekkapuhalluksessa ja sai kyllä todella paksun pulverimaalin päälle.

Akkulaatikko tuli tohon puskurin päälle kuten suunnittelin, rakensin myös kokonaan uuden kouran pidikkeen joka myöhemmin pelaa paremmin myös energiakouran kanssa. Telineen yläreuna on muutaman sentin konepellin yläpuolella niin sen näkee hytistä fiksusti.

Polttoainepuoli on nyt 100% käyty läpi eli suuttimet ja syöttöpumppu on huollettu ja paranneltu, samoin tankki putsattu ja luonnollisesti suodattimet ja osa letkuista uusittu.

Hydraulipumppu tuotti päänvaivaa kuten edeltä saattoi arvata, bolt on vaihtoehtoa ei löydy uutena. Pulttijako/ akseli / pyörimissuunta ei vaan kohdannut. Siihen nyt tuli uusi OMFB valmistama pumppu jonka tuotto on 60L (cm3/r) eli hieman alkuperäistä enemmän. Sen sai sopimaan kun teki uuden pulttijaon ja tilas uuden booriholkin kardaanin päähän. Samalla tuli uusittua vinssin hydrauliletkut kun ne on melko pahassa paikkaa vaihtaa mikäli vanhat olis heti porsinut. Naapurista löyty apua tähän hommaan joten iso käsi sinne.

Hyttiin tuli tehtyä täys kierros uusia laseja tai oikeemmin polykarbonaatteja

No sitten kaikkee muuta nyppimistä kuten kierteitten korjaamista on ollut yltä kyllin, kaikki irrallaan olleet pienemmät osat on käynyt ultraääni pesurissa ja muutenkin koitettu järkevästi tehdä tätä hommaa.

Huomenna tulee kaveri tekeen uusia sähköjä tuohon, booriholkin kun saa hyppysiin ja pumpun paikoilleen niin saa koittaa tulille.

Kesälomalla missio on hitsailla kasaan jatkopuomi ja jos oikeen reipas olis niin sais sen paikoilleenkin, saa nähdä.

Hommat jatkuu :arrow:

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut TuomasJ, Ke Touko 24, 2023 7:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rölli
Viestit: 586
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 10:20 am
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja rölli »

Jösses ny o hiano. Heti seurantaan...
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Vieläkin vastustaa toi hydraulipumpun asennus. Eli liikkeeseen tilatun booriholkin kanssa sekaannus ja ei sovi tuohon nykyiseen pumpun akseliin. Tätä selvittiin ja näyttää ettei olekkaan niin helppo asia kuin oletettiin. Eli haussa sae b 13 yhteensopiva kardaanilaippa. Alla olevassa linkissä vastaava mutta väärällä boorilla.

https://www.google.com/search?q=sae.b+1 ... WCkaXLpQuM
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Noniin pumpun asennus alkaa oleen olee valmiina, sais lyödä kaiken nippuun löytys sopiva holkki tohon pumpun ja kardaanin väliin.

Kuva

Mutta eipä siinä kaikki vaikeudet, luonnollisesti vaihdan uudet suodattimet hydrauliikkaan kun pumppukin vaihtu. Niitä siinä sitten aloin irroitteleen, niin valkeni samalla miks vanha pumppu oli vähän kulahtanut. Paluulinjassa ollut suodatin oli tuhannen paskana, ja painepuolelta kun avasin suodatin kupin, niin sieltähän puuttu kokonaan suodatin filtteri. Eli tuollahan on sitten pyörinyt kaikki paska mikä varttisesta letkusta mahtuu. Ihme että kaikki liikkeet sentään toimi vielä koneessa vaikka heikot olikin :roll:

Tänään sit kaveri oli haeskellut noita uusia suodattimia mutta vaikka on varaosanumerot niin järjestelmät ei tunnista, ja toista ei oo edes mallina. Ideoita mistä etenkin tuon pidemmän mallisen suodattimen kollais esiin?

Kuva

Kuva

Jatkopuomi eteni nyt siihen pisteeseen että leikkeitten kuvat lähti laserille. Peukut pystyssä että kaikki mitoitukset on oikein, kun tässä ei varsinaisesti ole varaa alkaa nollasarjoja tekeen tuon kanssa. Hydrauliletkut vedän teräsputkella tonne puomin kärkeen, missä putket tekee 180 asteen mutkat ja siitä jatketaan letkuilla. Tuon tyyppinen letkujen vienti on ainakin jossain john deeren puomeissa. Tossa puomin päällä mukana liukuvassa koetelossa ne on oletettavasti kaikista parhaiten suojassa. Joku solidworksista ymmärtävä huomaa että piirrepuu huutaa punasena, mutta tällä hetkellä taidot riittää nipin napin tähän toteuttamiseen, vaikka ideoita olis paljon hienonpiinkiin totetutuksiin. Lähinnä se viimenen teollinen desing loistaa vielä poissaolollaan :mrgreen:

Kuva
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Kuva

Kuva

Päivitellään tätä projektia näin kesän päätteeks että mitä on saatu aikaan. Tänään tuli otettua työvoitto ja kone on viimein takaisin ajokunnossa. Pieni helpoitus näkyy ehkä kuvasta. Hydrauliikkaa on nyt tosiaan päivitetty sillä uudella tehokkamaalla hydraulipumpulla, letkuja uusin noin 30 kappaletta ja hydrauliikan suodatinrungot vaihdoin uusiin koska alkuperäisiin ei löytynyt suodattimia vaikka niitä metsästettiin hartaasti, oikeastaan niiden uusiminen oli sellainen pullonkaula etten saanut konetta aiemmin käyntiin. Varsinkin imupuolen suodatin tankin ja pumpun väliin aiheutti päänsärkyä, lopulta löysin sopivan rungon joka mahtui alkuperäiselle paikalle mutta sillekkin piti tehdä tilaa ja suodatinrungostakin koneistettiin siivu pois. Suodattimen vaihto onnistuu vain purkamalla koko roskan pois, eli ei mikään huoltoystävällinen ratkaisu mutta siellä se nyt on ja toimii. Peltejä tuli hitsailtua ja oiottua kanssa kuorma ja ne kävi pulverissa. Rikkinäiset Ikkunat korvasin 4mm polykarbonaatilla, saa nähdä kauanko ne pysyy hyvinä kun käytin ihan tavis laatua.

Syöttöpumpun ja suodattimien remppa osu kyllä kohdilleen, kone liikkuu huomattavati kevyemmin nyt. Hydraulipuolen remppa vaikuttaa ainakin vielä onnistuneelta, kuormaaja pelaa hienosti ja on hiukan ripeempi mutta ei mikään repivä silti. Yksi vika siinä järjestelmässä on kuitenkin, kone kääntyy edelleen heikosti sekä keulan nostosta toinen sylinteri ei nosta kunnolla. Näitä sylintereitä ajetaan samasta 2 karaisesta venttiilipöydästä. Se ohjausventtiili myös ulvoo pahan kuuloisesti eli eiköhän sielä ole joku rikki tai tukossa. Pitää ottaa kuvat minkälainen systeemi kyseessä jos joku osais neuvoa mitä se on vailla.

Jatkopuomin hitsasin myös kasaan ja käytin maalissa. Vielä pitäis tehdä siihen hydrauliputket ja teettää sopivat letkut. Uskoisin että se tulee pelaamaan ihan hyvin, mutta kestävyys on kysymysmerkki joka selviää varmaan vaan kokeilemalla. Jatkolle tuli pituutta nyt 1300 milliä. Puomin asentaminen paikoilleen taitaa mennä ensi keväälle, koska nyt pitää vielä ratkoa aiemmin mainittu hydrauliikka ongelma sekä ainakin toinen kuormaajan käännön sylinteri pitää huoltaa kun se vuotaa reippaasti öljyä. Saa nähdä minkälainen operaatio siitäkin tulee. Mutta eiköhän tässä pääse tulevana talvena puita ajamaan. Ensi kesälle jää sitten myös kärryn muokkaus ja koko laitoksen maalaus, kun saan vaan loputkin öljyvuodot pois ja koneen kuivaks.

Kuva
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Aika projekti, mutta hyvältä näyttää!
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

[Noniin jatkan tästä hydrauliongelmasta, koitan jos joku osais neuvoa hieman neuvoa mistä lähteä vikaa etsimään. Eli ongelma on se että, että hydrauliikka resonoi/ulvoo liikkeissä sen verran lujaa että tarvii peltorit. Ääni kuuluu nimenomaan hytissä, uusi pumppu on äänetön luojan kiitos joten se ainakaan kavitoi. Oma veikkaus kohdistuu tuohon 2 karaiseen venttiilipöytään jolla ohjataan vinssiä sekä nostetaan koneen keulaa. Jotain hämminkiä siinä on, tai sitten tuossa numerolla 4 olevassa vivussa joka ohjaa ulkopuolella olevaa hanaa. Se hana avaa/sulkee linjan mikä on ilmeisesti paluu noilta keulaa nostavilta sylintereiltä. Tuolla vivulla numero 3 avataan/suljetaan ilmeisti näiden meno.

Joku venttiili tässä on ilmeisesti jumissa, koska oireet resonoivan äänen lisäks on se, että tuon vivun 4 pitää olla auki, että kuormaaja pelaa? Mikä ei käy järkeen koska mielestäni sen pitäis toimia tuon asennosta riippumatta. Kuormaajassa on kuitenkin voimaa hyvin, nostelin sillä tänään auton koreja pinolle. Toinen ongelma on se, että oikeanpuoleinen keulaa nostava sylinteri kyllä nostaa, mutta ei pidä ja kone tuntuu kiikkerältä sen takia. Noiden venttiilien/hanojen asennolla ei tunnu olevan mitään vaikutusta tähän.
Kuva


Tässä toisessa kuvassa on keskimmäisellä nuolella merkattu sen keulan nostoon liittyvä hana, jonka pitää tällä hetkellä olla auki että kuormaaja toimii tällä hetkellä. Vasemmalla nuolella merkattua osaa ei näy edes kaaviossa joten se on ehkä joku jälkikäteen lisätty. Kaaviossa numero 52 olevan T haaran tilalle on vaihdettu haara jossa on yks lähtö enemmän, Ja vasemmalla nuolella merkatusta osasta tulee putki siihen.
Kuva

Lopuks vielä se tärkein eli hydraulikaavio.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Kuva

No nyt kyllä tuli pitkä tauko tän laitteen kanssa :evil: Eli noi aiemmat hydrauliongelmat sain selätettyä, ja tein kuormaajan letkutuksen loppuun. Kaikki oli tripla tsekattu ja toimi hyvin. Liikuttelin konetta tossa pihalla, lähdin sitten tekeen risukuormaa tohon lähettyville. Sain nosteltua sellasen puolikkaan kuorman, ku huomasin seläntakaa että nyt huohottaa moottori tosi pahasti. Laitoin koneen seis ja siinä sitten katselin että mitä helvettiä kone oli syönyt öljyä siinä määrin että tikku ei kastu? Ja tosiaan aiemmin öljyt tsekattu sillain että kone oli vaaterissa ja tikku näytti oikeaa määrää. No annoin sen jäähtyä muutaman tunnin ja lisäsin öljyä reippaasti ja ajattelin saisko sen laitteen edes nilkutettua pihaan, no vitut kone ei edes pyörähdä kun koittaa startata. Kai sieltä nyt sitten petti joku männänrengas tms ja oisko se nyt sitten lämpöleikannut. Pahimmas tapauksessa on mennyt joku laakeri ja vaatii täyden koneremontin. Jäähdytin nesteet oli ihan kirkkaat ja eikä ollut niitä syönyt. Parasta että täähän ei tietty käynyt tuossa pihassa missä oon nostellut tällä kaikkee autonromuista lähtien, vaan kone hyyty tonne kuivurin taakse vihoviimeiseen notkoon, niin joutuu ensimmäisenä tekeen hinausoperaation. Kyllä korkki narahtais tässä kohtaa jos olis tapana. Nyt täytyy vähän pitää tuumaus taukoo mitä ton kamppeen kanssa tekee :roll:
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Pahus. No anna olla hetki siellä ja puuhaile vaikka muuta. Hetken kuluttua Pahin ketutus laantuu ja otat työn alle. Niin paljon oot tuohon laittanu, että ei kannata perääntyä. Kone auki vain.
TuomasJ
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 27, 2022 10:06 pm
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Ferkku kirjoitti: To Syys 28, 2023 10:41 pm Pahus. No anna olla hetki siellä ja puuhaile vaikka muuta. Hetken kuluttua Pahin ketutus laantuu ja otat työn alle. Niin paljon oot tuohon laittanu, että ei kannata perääntyä. Kone auki vain.
Juuri näin tässä tapahtui eli hetki tuli keskityttyä aivan muihin projekteihin. Syyslomalla sitten sattu oleen pari aurinkoista päivää ja kaveri oli kanssa vapailla, niin touhuttiin nallesta moottori irti melko primitiivisilllä menetelmillä. Tässä alkaa tuntuu siltä että vois hakee museosäätiöltä apurahaa tähän hommaan, remppa näytti varmasti aivan samalta ku sillon 70 luvulla ku nää koneet on ollut aktiivi käytössä. Rakennettiin viimesen päällä hieno "nostoapuväline" moottorin yläpuolelle, ja sillä hivutettiin ensin keula yhtenä pakettina sivuun ja sitten itse moottori irti ja lavan päälle. Ihan jonnin verran tossa on romua enemmän tiellä ku perus ton aikakauden traktorin moottorin irroittamisessa, mutta 9 tuntia kahteen mieheen niin tulihan se sieltä.

Kuva

Nyt moottori on tallissa leväällään, ja kyllä oli surullisen näköstä jälkee. 2 ja 3 pytyn kiertokangen laakerit aivan romuna ja laakerimetallia kampiakselin ja liuskan välissä. Kone oli käynyt siis ihan puhtaasti kuivana ja tollanen moottori minkä jatkona on 100 kilonen vauhtipyörä ei jässähdä ihan pienestä ja jälki sen näköstä. Perimmäinen syy tässä on edelleen kysymysmerkki, eli miten toi haukkas niin julmetun öljymäärän ehkä 1.5 tunnin käytöllä. Kone on pakosti käynyt osittain öljyllä, vaikka sylinterit ja männänrenkaat oli kohtuu siistit silmämääräisesti. Täys mosavirhe oli käyttää konetta ilman öljynpainemittaria, se ei oo ollut toiminnassa varmaan tällä vuosituhannella mutta luotin siihen että kunhan tarkkailee tikkua tiuhaan niin voi suorittaa koeajoa. No nyt on sitten tilanne se että kampiakseli on niin rajun näköinen, että sitä tuskin pystyy hioon enää alikokoon, varsinkin kun se oli alikoossa jo valmiiksi. Eli todennäköisesti tarvii alkaa metsästään kampiakselia tai varaosiks 1113A konetta josta kampiakselin saisi. Jos jotain positiivista, niin lohkossa tai kannessa ei näy halkemia mitä saattais ton ikäisissä olla. Samoin kytkinakseliin oli painettu niin reippaasti rasvaa että se oli pitkin kytkintä, eli kytkinlevy olis seuraavaks sanonut morjes ja olis ollut katkaisu edessä sen takia. Jos jollain on tuohon kyseiseen moottoriin kiristysmomentteja tiedossa, tulis tarpeeseen jossain kohtaa. Samoin kiinnostaa värikoodi sille vihreälle millä tän aikakauden bolinder dieselit on alkujaan maalattu.

Kuva
Avatar
gastbaan
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 1:34 am
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja gastbaan »

Onko edistynyt?
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Volvo BM SM 661

Viesti Kirjoittaja aarne »

Kunnioitettava projekti!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Deippa, Google [Bot], povk, Semrush [Bot] ja 39 vierailijaa