Taksikaaos...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ainakin tällä suunnalla taksimiehet ovat kertoneet useitakin syitä siihen ettei takseille riitä kyytejä tai sitten niitä ei kannata ajaa. Koulukyydit kilpailutetaan ja kalustovaatimusten myötä osa takseista jää jo heti pois. Sitten ravintolatoiminta on hiipunut, eli kapakkakyytejä ei juurikaan ole. Kelan kyydeissä kannattavuus perustuu siihen että olisi useampi kyyditettävä, yhtä ihmistä kuljetettaessa ei korvaus kata kuluja. Sitten se kun ei ole päivystysvelvoitetta niin eihän siellä tolpalla sitten notkuta niitä muutamaa mahdollista yö kyytiä. Lisäksi aikaisemmin oli paljon taksikyytejä näiden tehtaiden vierailijoiden ym. kuljettamiseen mm. lentokentälle. Ne oli tosin monesti sovittuja keikkoja joidenkin kuljettajien kanssa. Mutta nekin ovat kuulemma vähentyneet paljon.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Ajomies kirjoitti: To Joulu 08, 2022 2:06 pm Ainakin tällä suunnalla taksimiehet ovat kertoneet useitakin syitä siihen ettei takseille riitä kyytejä tai sitten niitä ei kannata ajaa. Koulukyydit kilpailutetaan ja kalustovaatimusten myötä osa takseista jää jo heti pois. Sitten ravintolatoiminta on hiipunut, eli kapakkakyytejä ei juurikaan ole. Kelan kyydeissä kannattavuus perustuu siihen että olisi useampi kyyditettävä, yhtä ihmistä kuljetettaessa ei korvaus kata kuluja. Sitten se kun ei ole päivystysvelvoitetta niin eihän siellä tolpalla sitten notkuta niitä muutamaa mahdollista yö kyytiä. Lisäksi aikaisemmin oli paljon taksikyytejä näiden tehtaiden vierailijoiden ym. kuljettamiseen mm. lentokentälle. Ne oli tosin monesti sovittuja keikkoja joidenkin kuljettajien kanssa. Mutta nekin ovat kuulemma vähentyneet paljon.
Saiko päivystysvelvotteesta jotain sen päälle, mitä asiakas maksoi? Ihmettelen, miksi se oli ennen mukavampaa päivystää velvoitettuna kuin nyt vapaaehtoisesti?

Koronan myötä on varmaan bisnesmatkat vähentyneet kovasti.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

mtalo kirjoitti: To Joulu 08, 2022 2:11 pm
Ajomies kirjoitti: To Joulu 08, 2022 2:06 pm Ainakin tällä suunnalla taksimiehet ovat kertoneet useitakin syitä siihen ettei takseille riitä kyytejä tai sitten niitä ei kannata ajaa. Koulukyydit kilpailutetaan ja kalustovaatimusten myötä osa takseista jää jo heti pois. Sitten ravintolatoiminta on hiipunut, eli kapakkakyytejä ei juurikaan ole. Kelan kyydeissä kannattavuus perustuu siihen että olisi useampi kyyditettävä, yhtä ihmistä kuljetettaessa ei korvaus kata kuluja. Sitten se kun ei ole päivystysvelvoitetta niin eihän siellä tolpalla sitten notkuta niitä muutamaa mahdollista yö kyytiä. Lisäksi aikaisemmin oli paljon taksikyytejä näiden tehtaiden vierailijoiden ym. kuljettamiseen mm. lentokentälle. Ne oli tosin monesti sovittuja keikkoja joidenkin kuljettajien kanssa. Mutta nekin ovat kuulemma vähentyneet paljon.
Saiko päivystysvelvotteesta jotain sen päälle, mitä asiakas maksoi? Ihmettelen, miksi se oli ennen mukavampaa päivystää velvoitettuna kuin nyt vapaaehtoisesti?

Koronan myötä on varmaan bisnesmatkat vähentyneet kovasti.
Monopolin yhtenä oikeutuksena oli päivystys ja kyydinottovelvollisuus. Ja sillä taksiala sai itse valita ja määritellä ketä kylän tolpalla pyörii.Lisäksi takseilla oli se kauhean paljon kateutta herättänyt autoveronpalautusjärjestelmä.

Ensin taksiala sai lobattua päivystysvelvoitteen pois ja sitä myötä loppui monessa kunnassa, myös meidän kunnassa, taksin saanti.
Seuraavaksi tätä ongelmaa korjattiin niinkuin tilastojen valossa pitikin tehdä. Eli takseja on liian vähän kun ei kyydeille keretä. Joten vapautetaan ala. Samalla korjaantui se veronpalautuskin.

Asiat on nyt sitten ihan hyvin. Teoriassa. Taksia ei tosin saa kylällä vieläkään, ja siellä missä saa, joutuu nykyään tilausvaiheessa olemaan todella tarkkana ettei joudu mihinkään pitkälle keikalle jossain transitin takakontissa. Tai seatilla, jossa viima käy oven raosta ja takapenkillä on pakko istua kuulosuojaimet korvilla.

Eli jossul onni tai monopoli on, ole hiljaa ja pidä siitä hyvää huolta.

E. Taksiuudistusta kuten myös onnikkauudostusta perusteltiin alojen saamilla hurjilla tukisummilla. Taksiala n.500miljoonaa/vuosi.

Tämän summan kun jakoi taksien lukumäärällä tuli tulokseksi n.50-60000€ / taksi.
Herättääkö kateutta? Entä kysymyksiä?

50k€ vuoteen siitä että torkut tolpalla…oisiko kelvannut?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
SPS1975
Viestit: 2239
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Mistä tuollaiset 50-60000€ tuet muodostuivat ja miten ne siirtyivät taksiautoilijoiden tilille? Minun molemmat vanhemmat toimivat taksiyrittäjinä 1986-2012 välisenä aikana ja ei moisia summia ainakaan heidän budjeteissaan näkynyt, homma meni vielä niin kuin valitettavan monella muullakin yrittäjällä, että velkaa jäi vielä pienestä eläkkeestäkin maksettavaksi, uran lopettamisen jälkeen. Jos ei kirjoitettaisi täysiä satuja, ilman kokemusta alasta, niin pysyisi tarinat järkevinä.
Talumees
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Bj Andy kirjoitti: To Joulu 08, 2022 2:26 pm E. Taksiuudistusta kuten myös onnikkauudostusta perusteltiin alojen saamilla hurjilla tukisummilla. Taksiala n.500miljoonaa/vuosi.
Löytyisikö tälle valtion budjettikohta että pääsisi tutkimaan? Toihan on neljäs osa esim maatalouden saamasta kokonaistuesta, ja enemmän kuin kansallisen maataloustuen osuus.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Nämä oli silloin joskus ihan lehdissä.

Sitten se mitä näiden lukujen takana oli…luettuna jää äkkiä kuva että sitä tukiaista lappaa takaoven täydeltä Eemelin paksiin…mutta…

Siihen tukimäärään oli luettu henkilöliikenteen alennettu alv, autoveropalautus, nämä siis selkeet, ja suurimpina yhteiskunnan kustantamat taksimatkat, eli silloiset kela-kyydit mutta koulukyydeistä en ole varma, ja työnantajien kustantamat verovähennettävät taksimatkat. Viimeisestä en ole varma että pitikö olla tuettu vai ei…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Yhteiskunnan tuen osuus julkiselle liikenteelle oli 1,05 miljardia euroa. Suurimmat osuudet olivat taksi sekä bussiliikenne, joissa molemmissa yhteiskunnan tukien osuudet olivat yli 40 prosenttia.


https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y

Tuon kun lukee niin sieltä ei löydy juurikaan syitä miksi vanha systeemi piti purkaa. Paitsi se kateus.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

jussi_oulu kirjoitti: To Joulu 08, 2022 1:44 am
Pataässä kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 9:14 pm
steami kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 5:08 pm
NH kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 8:57 am

Sitten voit kertoa meille KAIKKI kulut ja Kaarinan soveltuvuuden kyseiseen käyttöön. :D
Aivan mahdoton homma. Miksi ihmeessä kaikki pitää tehdä niin vaikeaksi? Ei ihme, jos taksikyyti maksaa 1€/km.
Täyspitkällä rekalla ajo (joka syö 30 - 50 l/100km) suunnilleen samoilla taksoilla.

En viitsinyt tutkia asiaa tarkemmin. Tyssäsi välittömästi terveydentilaani. :-)
Ei tärähdä tulille jytädiesel alle 2.5 ekee/km :D tai 85+ alv tunti.
kuullu vaan kuljetusyrittäjiltä, että Oulusta Helsinkiin saa rekan n. 700e kustannuksella. Mitä se nyt on...n. 600km.
No, ajaahan se rekka "yhtäsoittoa" koko matkan eikä oottele "tolpalla" kyytiä, niinkuin taksimiehet.
Onhan sen kaluston investointikulut katettava tavalla tai toisella... joko käytettävä kalustoa mahdollisimman paljon, jolloin e/km jää asiakkaallekin kohtuulliseksi.... tai seisotaan tolpalla ja laskutetaan se "tolppa-aika" mahdolliselta asiakkaalta kun hintoja ei haluta laskea.
Jos taksin hinta olisi esim 50c/km olisi varmasti enemmän kyytiä ja vähempi "tolppa-aikaa"

edit: rehellisyyden nimissä pitää kertoa, että tuo rekan kustannus oli ennen ukrainan sotaa... mutta samalla tasolla taisi olla taksien hinnatkin silloin
edit2: onko kummankin ajoneuvon yrittäjiä paikalla... mikä on rekan ja pirssin rahaa tuova käyttöaste? Eli montako laskutettavaa km kampe kulkee tienaamassa vuodessa?
Jonkinlainen tuntuma rekan tuottoon on itselläni. Ehdoton max. Kilometrimmäärä on vuodessa 150t ulkomaanajossa, mutta suomensisällä on totuus 100t km. Ajo ja työaika laki rajoittaa liikkuvuutta. Ei liiku kaksoismiehityksellä pidempään kun molempien työhönsidonnaisuus kuluu samaan aikaan. Tuotto on perustuu enimmässä tonneihin ja lavametreihin, rullakkomaksuihin kuin km korvauksiin. Hukka ajoa on 100t noin 10% kun kerää terminaalien jämät kyytiin pohjoisesta etelään. Pohjoisesta etelään saa aina "Ota tai jätä" keikkoja. Ennen sotaa sai keitele kemijärvi sahalta painokuorman kotkaan 1500 e. sis. alv. Ja oulusta paperikuorman mainitsemaasi hintaan.
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja mtalo »

^Yllättävän vähän rekka liikku vuodessa. Mitä kaksoismiehitys tyypillisesti tarkoittaa? Ajetaanko 2 vuoroa 5 päivänä viikossa vai pyöriikö auto 7 päivää viikossa.

100tkm tarkoittaa 200 työpäiväisenä vuotena 500km/vrk. Rekas tieten menee lastaamiseen, purkamiseen ja odotteluun aikaa.

Meillä oli Transporter, joka oli ollu 4 ekaa vuottaan inva-taksina Kuopiossa. Sillä oli ajettu 120tkm/vuosi. En tiedä, kuinka monta kuskia sitä oli ajanu. Taksipuolella isännät luultavasti venyttää vähän päivää, kun ei ole piirturia. Työaikalaki kuitenkin heitäkin velvottaisi, mutta ei ilmeisesti valvota.
jenkula
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Dynaaminen hinnoittelu olis mielestäni ihan hyvä keino kuljetusalalle,eli jos kyytiä paljon on hinta korkeampi ja toisinpäin.
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

mtalo kirjoitti: To Joulu 08, 2022 9:32 pm ^Yllättävän vähän rekka liikku vuodessa. Mitä kaksoismiehitys tyypillisesti tarkoittaa? Ajetaanko 2 vuoroa 5 päivänä viikossa vai pyöriikö auto 7 päivää viikossa.

100tkm tarkoittaa 200 työpäiväisenä vuotena 500km/vrk. Rekas tieten menee lastaamiseen, purkamiseen ja odotteluun aikaa.

Meillä oli Transporter, joka oli ollu 4 ekaa vuottaan inva-taksina Kuopiossa. Sillä oli ajettu 120tkm/vuosi. En tiedä, kuinka monta kuskia sitä oli ajanu. Taksipuolella isännät luultavasti venyttää vähän päivää, kun ei ole piirturia. Työaikalaki kuitenkin heitäkin velvottaisi, mutta ei ilmeisesti valvota.
Vuorokautinen ajoaika saa olla enintään yhdeksän tuntia. Sitä voidaan kalenteriviikon aikana kahdesti pidentää kymmeneen tuntiin.
Vuorokautinen ajoaika on kahden vuorokautisen lepoajan tai vuorokautisen ja viikoittaisen lepoajan välinen ajoaika. Kuljettajan ajoaikaa on kaikki se aika, jonka ajoneuvo liikkuu liikenteessä.
Ajoaikaa eivät ole esimerkiksi tauot, odotusajat, kuorman purku- tai lastausajat sekä korjaus- ja huoltoajat, tapahtuivatpa ne sitten tiellä tai sen ulkopuolella.
Viikoittainen ajoaika saa olla enintään 56 tuntia. Kahden peräkkäisen viikon yhteenlaskettu ajoaika saa olla enintään 90 tuntia. Viikko on maanantain kello 0.00:n ja sunnuntain kello 24.00:n välinen aika. Jos ajoneuvossa on samanaikaisesti kaksi kuljettajaa, tarkastelujakso on 30 tuntia. Tällöin kummallakin kuljettajalla on oltava vähintään yhdeksän tunnin yhtäjaksoinen lepoaika. Työhönsidonnaisuusaika on enintään 21 tuntia.

Kaksoismiehitystilanteessa, jossa molemmat kuljettajat ovat velvollisia lähtemään samalla ajoneuvolla, ei toisen kuljettajan tarvitse olla mukana ensimmäisen tunnin aikana. Ajoneuvo voi näiden kahden kuljettajan toimesta liikkua yhtämittaisesti enintään 20 tuntia, koska molemmilla kuljettajilla voi ajoa olla enintään 10 tuntia ja koska tauot voi viettää liikkuvassa ajoneuvossa. Sen sijaan vuorokausilepoa ei voi viettää liikkuvassa ajoneuvossa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Pataässä kirjoitti: To Joulu 08, 2022 10:31 pm Kaksoismiehitystilanteessa, jossa molemmat kuljettajat ovat velvollisia lähtemään samalla ajoneuvolla, ei toisen kuljettajan tarvitse olla mukana ensimmäisen tunnin aikana. Ajoneuvo voi näiden kahden kuljettajan toimesta liikkua yhtämittaisesti enintään 20 tuntia, koska molemmilla kuljettajilla voi ajoa olla enintään 10 tuntia ja koska tauot voi viettää liikkuvassa ajoneuvossa. Sen sijaan vuorokausilepoa ei voi viettää liikkuvassa ajoneuvossa.
Mites tuo palkkaus menee kaksoismiehityksessä? Siinähän pari kuskia on koko ajan töissä 20 tunnin ajan.
Sinänsä tuo työsidonnaisuus taas sotii työaikalakia vastaan. Ilmeisesti rekassa kakkoskuskina olo on sitten jotain muuta, kuin työaikaa. Jos se lasketaan lepoajaksi, niin pitäisikö väliajat nukkua istuen? Muistaakseni liikkuvassa autossa pitää olla turvavöissä, eikä punkassa.
Toinen tapa on vaihtaa kuskia matkan varrella. Sekin on toisinaan aika älytöntä. Itse ajoin eimerkiksi bussia Turusta Kokkolaan, jossa odotti toinen kuski ajovuoroaan. Oma ajovuoroni, kun loppui, niin ajoin henkilöautolla samantien takaisin Turkuun.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Aakku kirjoitti: To Joulu 08, 2022 10:47 pm
Pataässä kirjoitti: To Joulu 08, 2022 10:31 pm Kaksoismiehitystilanteessa, jossa molemmat kuljettajat ovat velvollisia lähtemään samalla ajoneuvolla, ei toisen kuljettajan tarvitse olla mukana ensimmäisen tunnin aikana. Ajoneuvo voi näiden kahden kuljettajan toimesta liikkua yhtämittaisesti enintään 20 tuntia, koska molemmilla kuljettajilla voi ajoa olla enintään 10 tuntia ja koska tauot voi viettää liikkuvassa ajoneuvossa. Sen sijaan vuorokausilepoa ei voi viettää liikkuvassa ajoneuvossa.
Mites tuo palkkaus menee kaksoismiehityksessä? Siinähän pari kuskia on koko ajan töissä 20 tunnin ajan.
Sinänsä tuo työsidonnaisuus taas sotii työaikalakia vastaan. Ilmeisesti rekassa kakkoskuskina olo on sitten jotain muuta, kuin työaikaa. Jos se lasketaan lepoajaksi, niin pitäisikö väliajat nukkua istuen? Muistaakseni liikkuvassa autossa pitää olla turvavöissä, eikä punkassa.
Toinen tapa on vaihtaa kuskia matkan varrella. Sekin on toisinaan aika älytöntä. Itse ajoin eimerkiksi bussia Turusta Kokkolaan, jossa odotti toinen kuski ajovuoroaan. Oma ajovuoroni, kun loppui, niin ajoin henkilöautolla samantien takaisin Turkuun.
Molemmille palkka, työhönsidonnaisuus ajan mukaan 15h/vrk. Ei onnistu nykytaksoilla. Vaihtokuljettajilla toimittava että pelitäis. Paitsi jos itse ajaa. Ajoaikoja noudatettava, mutta taukoajoajoista varastettava. Kerran olen saanut sakon nukkumisesta :D
jenkula
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Eikös se toinen kuski saa lain mukaan ajaa vaikka perässä omalla autollaan kun on vapaalla?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Pataässä kirjoitti: To Joulu 08, 2022 11:00 pm Kerran olen saanut sakon nukkumisesta :D
Olitko ajo- vaiko lepovuorossa? :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Aakku kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 8:18 am
Pataässä kirjoitti: To Joulu 08, 2022 11:00 pm Kerran olen saanut sakon nukkumisesta :D
Olitko ajo- vaiko lepovuorossa? :)
Yksinajossa kuten aina. Iltapäivällä otin 3 tunnin torkut. Ajoaikaa oli melkein tuntijäljellä kun poliisi pysäytti, mutta työhönsidonnaisuusaika 15h ylittyi tunnilla. Luulin että väsyneenä ei saa ajaa :D
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä sitä kikkailua isännät jos rengitkin osaa. Meillä keksi isäntä että ajetaan tyhjänä 45 km ja siellä sitten 45 min tauko ennen linjalle lähtöä. No osa kuljettajista nukkui pidempää ja ajoivat suoraan lähdölle, mutta siitä tulikin nuhteet. Yöunen keskeyttäminen kyllä on vaan huono "paikata" 45 min tauolla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Taksikaaos...

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 8:23 pm Kyllä sitä kikkailua isännät jos rengitkin osaa. Meillä keksi isäntä että ajetaan tyhjänä 45 km ja siellä sitten 45 min tauko ennen linjalle lähtöä. No osa kuljettajista nukkui pidempää ja ajoivat suoraan lähdölle, mutta siitä tulikin nuhteet. Yöunen keskeyttäminen kyllä on vaan huono "paikata" 45 min tauolla.
Aamusella pieni liikautus piirturiin ja sitten 15 minuutin tauko. Matkalla sitten se toinen tauko jäi 30 minuuttiin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: juntunen, Mikko Kräkin, Semrush [Bot] ja 35 vierailijaa