Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja NH »

skuikka kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 9:40 am
En NH:n kokemusta epäile, jotkut ajonvakautukset on hermoja raastavia pöperössä. Sen mitä kesäkelissä ID3:lla ajoin, tuntui tosi kotoisalta. Ehkä kun taloudessa on lähinnä Volkkareita ja Bemareita niin VW:mäinen ohjaus, 50/50 painonjakauma ja takaveto nyt vaan on luontevan tuntuisia. :lol:
Mitä tulee ID3:n ajettavuuteen kuivalla/ pelkästään märällä, niin ei pahaa sanottavaa. Tavallisissa liikenneolosuhteissa jopa mahdotonta havaita kumpi pää vetää.

Iljanliukkaalla sitä vastoin todella epävarma. Niin epävarma, että elektroniikka pitää huolta mummovauhdista.
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Jammu kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 7:58 am
vaniljacreme kirjoitti: To Joulu 08, 2022 7:54 am
Jammu kirjoitti: Ke Joulu 07, 2022 5:13 pm Saahan sähköpyörän akustakin kennotasolla tietoa, miksei sitten autosta
harvoni ainakaan noissa halvemmissa akuissa on sellainen bms että kennotasolla saa mitään tietoa. mulla on kaksi tuollaista 60v keskiverto hyvää akkua ja mitään tietoja ei heru ainakaan noista.
toki, mutta pyörän elektroniikka pystyy lukemaan jos sellainen on. Eihän halvimnat BMS:t edes osaa tasata kennojen välisiä eroja vaan kaikki perustuu kennojen tasalaatuisuuteen
Ei ole sellaista fillaria vastaan tullut mistä yksittäisen kennon kunnon näkee.
Laitas tietoa missä sellainen on.
BMS totetus nimittäin kiinnostaa ja miten se pääsee kiinni yksittäisten rinnan kytkettyjen kennojen tietoihin.
Myös akun rakenne ja käytetty kennotyyppi kiinnostaa.
jussi77
Viestit: 4446
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Sähköpelillä heijaaminen vaikka hangessa kävisikin mukavasti kun suunnanvaihto on nopea. Voisi olla jopa jonkinlainen automaattinen. mahtaako löytyä autonvalmistajaa ketä moisen alkaisi ohjelmoimaan?
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Iskipä tuosta uteliaisuus ja nappasin firman Leafin alle kun menin syömään. Tyonsin parkkiksella hankeen pikkujumiin, hyvin heijaa, suunnavaihto toimii jarruun koskematta noin pienessä vauhdissa.
Urpo
Viestit: 1166
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

skuikka kirjoitti: Pe Joulu 09, 2022 12:23 pm Iskipä tuosta uteliaisuus ja nappasin firman Leafin alle kun menin syömään. Tyonsin parkkiksella hankeen pikkujumiin, hyvin heijaa, suunnavaihto toimii jarruun koskematta noin pienessä vauhdissa.
Ei sitten onnistu heijaaminen jarrua painamatta kaikissa sähkäreissä. Nappiautomaatilla ei ainakaan.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Teslan tehomalli Model X Plaid painoi kaasun pohjaan autobahnilla – katso video järjettömästä kiihtyvyydestä
Hollantilaismedia pääsi kokeilemaan, miten rivakasti Teslan uudistunut katumaasturi kulkee suoralla tiellä ja tuloksessa ei ole mitään yllättävää.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/3 ... 6fe9121a47

Hmm. Voisiko tästä "Kiinailmiöstä" sanoa että tuloksessa ole mitään yllättävää?

https://youtu.be/7csgV2CuKNg
säästellen sippiin
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

ihmehitsari kirjoitti: Su Joulu 11, 2022 2:55 pm
Teslan tehomalli Model X Plaid painoi kaasun pohjaan autobahnilla – katso video järjettömästä kiihtyvyydestä
Hollantilaismedia pääsi kokeilemaan, miten rivakasti Teslan uudistunut katumaasturi kulkee suoralla tiellä ja tuloksessa ei ole mitään yllättävää.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/3 ... 6fe9121a47

Hmm. Voisiko tästä "Kiinailmiöstä" sanoa että tuloksessa ole mitään yllättävää?

https://youtu.be/7csgV2CuKNg
Eipä siinä mitään yllättävää ole. Ihminen se heikko lenkki liikenteessä on niinkuin tässäkin tapauksessa. Auton datan mukaan kaasu oli pohjassa ja jarruvalot ei pala missään kuvassa. Meni oikeudessakin kuskin syyksi.
Korjaan: tämä tapaus ei ole vielä valmis käsittelystä. Kiinassa on ollut noita useampia ja on ilmeisesti lähtenyt tarina vähän lentoon.
Joku aiempi samanlainen tapaus oli tuomittu kuskin syyksi, tästä joudumme odottelemaan tietoa.
Jarruvalojen ja auton datan osalta ilmeisesti meni kirjoittamani oikein.
kkuula
Viestit: 1145
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Miten tämä sähköautolla heijaaminen poiikeeaa perinteisellä automaattivaihteisella heijaamisesta?
Urpo
Viestit: 1166
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

kkuula kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 9:55 am Miten tämä sähköautolla heijaaminen poiikeeaa perinteisellä automaattivaihteisella heijaamisesta?
No kun joissain sähkäreissä pitää painaa jalkajarrua suuntaa vaihdettaessa ja joissain ei. Muistakseni polttisten automaateissa on myös kumpiakin?
kkuula
Viestit: 1145
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Ihan samanlailla pitää jarrua painaa ainakin omalla automaattivaihteisella heijatessa eikä se ole ongelma, helpompaa tuo vetosuunan vaihto silti on mitä käsivaihteisella missä pitää kytkimen kanssa sohlata.
Nyt on kyllä tehty olemattomasta ongelmasta kynnyskysymys. :D
Jiitek
Viestit: 5868
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Yleensä automaatissa riittää, että jarrua painaa jarruvalokytkimen ensimmäiselle rajalle jolloin jarrut ei vielä ota mutta kulkusuuntaa pääsee vaihtamaan.

Opetteluttaa toki mutta pystyy ainakin osassa heijaamaan autoa sen puolesta.
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Nyt äkkiä tilausta sisään niin saattaa jo ensi kesänä päästä ajelulle: https://www.lotuscars.com/en-FI
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Jiitek kirjoitti: Ti Joulu 13, 2022 12:31 pm Yleensä automaatissa riittää, että jarrua painaa jarruvalokytkimen ensimmäiselle rajalle jolloin jarrut ei vielä ota mutta kulkusuuntaa pääsee vaihtamaan.

Opetteluttaa toki mutta pystyy ainakin osassa heijaamaan autoa sen puolesta.
Kyllä on ainakin dsg:llä melkein tekemätön paikka saada heijausta aikaan, viime talvena ajoin sellaiseen paikkaan että meni lapiohommiksi kun ei onnistunut mitenkään🙂 Laatikko vaihtaa niin hitaasti.
VALLU ON PARAS!
Jantikka
Viestit: 582
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

En ole huomannut onko täällä ollut esillä uusi GM:n akkutekniikka?

https://www.youtube.com/watch?v=bVPfYE_tMKY
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultium
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Youtubessa päivitellään sähköautojen latauspisteiden puutetta. Sähköveroa korottamalla saisi nopeasti pääomia latauspisteisiin. Omakotien suorasähkölämmittäjät eivät tällä hetkellä jotakin 10c sähköveroa edes huomaisi !

Sähköauton latausvaikeuksista puhutaan

https://youtu.be/VL40tNgoivI

Yksi dieselmittari (40 l/min) voi ladata rangea autojen siirtelyineen noin 1200 litraa tunnissa. Dieselin energiasisältö on 11,6 kWh/litra. Auto voi siitä käyttää hyväksi, sanotaan nyt 35%, 4 kWh. Eli yksi dieselpumppu pystyy jakelemaan tunnissa 4800 kWh.

-SS-
tane II
Viestit: 5313
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tane II »

-SS- kirjoitti: Ma Joulu 19, 2022 1:06 pm Yksi dieselmittari (40 l/min) voi ladata rangea autojen siirtelyineen noin 1200 litraa tunnissa. Dieselin energiasisältö on 11,6 kWh/litra. Auto voi siitä käyttää hyväksi, sanotaan nyt 35%, 4 kWh. Eli yksi dieselpumppu pystyy jakelemaan tunnissa 4800 kWh.

-SS-
On vissiin menneet litrat ja kilot sekaisin! Vanha "nyrkkisääntö" 10 kWh/litra on ainakin paljon lähempänä oikeaa (42,7 MJ/kg), kuin tuo 11,6 kWh/litra.
juntunen
Viestit: 3226
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Se muuten tuollanen dieselauton hyötysuhde kovilla pakkasilla maantieajossa lähestyy 50%:a kun ohjaamon lämmitykseen käytetään hukkalämpöä. Toki jos lämmitys on huonosti toteutettu niin sitä joutuu maantieajossakin avustamaan erillisellä polttoainekäyttöisellä lämmittimellä. Tulipa vain mieleen.
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

tane II kirjoitti: Ma Joulu 19, 2022 1:28 pm
-SS- kirjoitti: Ma Joulu 19, 2022 1:06 pm Yksi dieselmittari (40 l/min) voi ladata rangea autojen siirtelyineen noin 1200 litraa tunnissa. Dieselin energiasisältö on 11,6 kWh/litra. Auto voi siitä käyttää hyväksi, sanotaan nyt 35%, 4 kWh. Eli yksi dieselpumppu pystyy jakelemaan tunnissa 4800 kWh.

-SS-
On vissiin menneet litrat ja kilot sekaisin! Vanha "nyrkkisääntö" 10 kWh/litra on ainakin paljon lähempänä oikeaa (42,7 MJ/kg), kuin tuo 11,6 kWh/litra.
Joo laitetaan laskelma uudelleen, sivulla https://kotimaanlampo.fi/mita-eroa-on-l ... jylla.page on tuo väärä tieto.

Normaali dieselpumppu pumppaa 40 l/min, kuorma-autonapilla saa lujempaa. Tankkausaika keskimäärin 1 min. Kortin heilutus ja näppäily 1 min. Eli parhaimmillaan saa noin 1200 litraa ulos tunnissa ( 2 min / tankkaus) , jos autoja on jonossa asti. 1200 x 10 kWh 12000 kWh, 35% hyötysuhteella auton latausta siis noin (EDIT:KORJATTU, yksi nolla lsiää !) 4000 kWh tunnissa käyttökelpoista liikuntaenergiaa. Dieselauto jos kuluttaa sen 6 litraa / 100 km, niin tarkoittaa sitä, että 40 l/min tankkaava saa kahdessa minuutissa 660 km rangea. Ja kyseinen mittari pystyy tankkaamaan tunnissa 25-30 autoon saman määrän rangea.

Nyt jos vielä polttoaineen jakelujärjestelmään tulee progressiivinen päästömaksu, myyntilupien/kiintiöiden muodossa, sillä työnnetään sähköautoja lisää liikenteeseen. Yli 90 g/ km CO2 tuottavat autot saisivat lisäveron, lisäksi ajoneuvoveron määrä olisi nousussa kautta linjan.

Youtube - kritiikissä valiteltiin sitä, että ei voi mennä lataamaan autiolle latauskentälle jonnekin teollisuusalueelle, koska ei ole mitään tekemistä. Eli tämäkin on uusi vaatimus: ladata pitäisi saada keskeytymättä joka paikassa, jossa ihminen liikkuu ja tekee tuottavaa työtä. Nestemäisten polttoaineiden jakelussa tällaista ei juurikaan ole tarvittu, tankkaus on niin nopea, ja kerralla voi ladata 1000 km rangea muutamassa minuutissa.

-SS-
Viimeksi muokannut -SS-, Ma Joulu 19, 2022 4:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Jutut haiskahtaa taas hieman kärjistävältä ja kaikki sähköautoilijat yleistävältä kun kyseessä lie yksittäisen ihmisen kokemukset. Mutta kuluuhan se aika näitäkin lueskellessa…
Oma ”tankkausaikani” viimeisen neljän vuoden aikana (80 tkm) on yhteensä alle 1h ja 20min jotka käytin yhden ruokailuun ja kaksi kahvitteluun lämpimässä puffettiravontolassa.
Ei oo tavinnu jäistä letkua auton kupeessa puristaa, kun auto osas tehdä sen ihan itse.
m_kane
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Kaikessa tässä paistaa läpi se että sähköauton pitäisi toimia joka asiassa samalla tavalla kuin polttiksen. Ei vaan osata sisäistää sitä että tekniikka on eri ja erilainen käyttötapakin pitää opetella ja hyväksyä.
Tankkaus (lataus) kestää joo pidempään kuin dieselin tankkaus mittarilla. Mutta vastaavasti kuinka monen dieselautoilijan auto tankkaantuu kotona yön aikana itsestään täyteen? Ei sähköautolla tarvitse normaalisti seisoskella siellä mittarilla vaan tankki on aina aamulla täynnä kun vaan muistaa töpselin tökätä paikalleen kotiin tullessaan.
Belarus 825 turbo shitbox
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kjko ja 35 vierailijaa