TUHTI BETTERI
-
- Viestit: 577
- Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
- Paikkakunta: pattijoki
- Viesti:
TUHTI BETTERI
Löytyykö masinisteilta bedfordin kuorma-auton takaa-akselin varaosakuvia.
Ostin aikoinaan kyseisen traktorin peräkärryn, kunnostin ja tuunasin "TUHTI PETTERIKSI".
Nyt ei pysy oikean puoleinen jarrurumpu paikoillaan, koko paketti tulee ulos, kasasin osat siinä järjestyksessä miten olivat.
Onko tuossa ulomman laakerin jommalla kummalla puolella lukitus prikka. Nyt pelkästään seekerirenkaan pitäisi pitää paketti koossa.
Vasemman puoleinen ok, en muista miten osat olivat tuossa.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2335.JPG
Ostin aikoinaan kyseisen traktorin peräkärryn, kunnostin ja tuunasin "TUHTI PETTERIKSI".
Nyt ei pysy oikean puoleinen jarrurumpu paikoillaan, koko paketti tulee ulos, kasasin osat siinä järjestyksessä miten olivat.
Onko tuossa ulomman laakerin jommalla kummalla puolella lukitus prikka. Nyt pelkästään seekerirenkaan pitäisi pitää paketti koossa.
Vasemman puoleinen ok, en muista miten osat olivat tuossa.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2335.JPG
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Eikö ulompi laakeri ole nyt nurinpäin?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Näin minäkin asian näkisin.
-
- Viestit: 577
- Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
- Paikkakunta: pattijoki
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Pitääpä tutkia tarkemmin sopiiko laakeri pesäänsä, jos käännän ulomman laakerin toisin päin, kokeillaan.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2352.JPG
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2352.JPG
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
-
- Viestit: 10753
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Joo-o, tuossa laakerien välissä pitäisi varmaankin olla se napa jarrurumpuineen, eli napaa kantaa kaksi toisiaan vasten olevaa kartiorullalaakeria. Nyt ulompi laakeri on väärin päin, eikä sitä+lukitusmutteria ole laitettu akseliputkeen navan ulkopuolelta, vaan ennen napaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 7905
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Eikös tuo kuvassa alimmainen sisäkooli ole myös väärinpäin?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 577
- Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
- Paikkakunta: pattijoki
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2353.JPG
Elikkä, nyt vain käännän ulomman laakerin toisinpäin, ja napa paikoilleen
Sitten vetoakselin metsästys alkakoon, toisella kertaa akseli pääsi hieman vääntymään.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2506.JPG > yksi kuva oikealle.
Elikkä, nyt vain käännän ulomman laakerin toisinpäin, ja napa paikoilleen
Sitten vetoakselin metsästys alkakoon, toisella kertaa akseli pääsi hieman vääntymään.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/TUHTI+PET ... G_2506.JPG > yksi kuva oikealle.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
-
- Viestit: 10753
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Eikös ulkokooli, kun näkyy navan reiästä
Tässä kuvassa alempi akselin laakeroinnin periaatekuva on todennäköisesti sellainen, mikä siinä Petterin akselissakin on, eli ns. täyskevennetty / full floater (klikkaa isommaksi). "Bearing retainer" on laakerin lukitusmutteri, eli se sakaramutteri, joka näkyi ensimmäisessä kuvassa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2780
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Mikäs tuon lukkorenkaan funktio on? Yleensä navassa on olakkeet mitkä pitävät koolit paikallaan. Yllä olevassa kuvassa toki tukee laakereiden välissä olevan "retainer", mutta Petterissä laakerit ovat kaukana toisistaan ja eri kokoiset, niin ei siellä lukkorengasta pitäisi tarvita.
-
- Viestit: 10753
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Periaatekuvassa laakerien ulkokoolien välinen "retainer" asettaa ulkokoolit tietylle etäisyydelle toisistaan ja ulomman laakerin sisäkoolia painattava mutteri säätää navan laakerivälyksen. Toteutukset varmasti vähän vaihtelevat valmistajien mukaan.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Lukkorenkaan funktiota en hoksaa, mutta muutenhan tuo näyttää normaalilta kahdella kartiorullalla laakeroidulta, jossa mutterilla säädetään laakerivälys.
Ilmeisesti ainakin se ulomman laakerin ulkokehä oli irti navasta, vai? ainakin kuvassa 2325 ulomman laakerin ulkokehä näyttäisi olevan väärinpäin.
Ilmeisesti ainakin se ulomman laakerin ulkokehä oli irti navasta, vai? ainakin kuvassa 2325 ulomman laakerin ulkokehä näyttäisi olevan väärinpäin.
-
- Viestit: 7905
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Juu, ajatusvirhe.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
- Kontio
- Viestit: 1663
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
-
- Viestit: 577
- Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
- Paikkakunta: pattijoki
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Ulkokooli tosiaan näkyy navan reijästä, tuo todistaa, että aiempi "seppä" on laittanut ulommaisen laakerin tosiaan väärinpäin.
Mietinkin silloin aikoinaan kun tuon ostin, että onpas reilu myyjä, myyjä halusi välttämättä tuoda kärryn kuorma-autolla samaan hintaa kotia.
Lyhyitä keikkoja on kestänyt ajella, mutta nyt yli 20 km menomatkalla, perillä huomasin miten oli käynyt.
Hellvetin hyvä tuuri, ettei sattunut ketää pyöräilijää olemaan samaan suuntaan menossa, yksi postilaatikko oli vain saanut vähän kipeää.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
-
- Viestit: 577
- Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
- Paikkakunta: pattijoki
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Kiitoksia Kontio kuvasta. Kiitoksia kaikille muillekin kommenteista, olisi vain heti pitänyt pyytää täältä apuja, olisin välttynyt tuolta akselin vääntymiseltä.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:46 pm
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
-
- Viestit: 577
- Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
- Paikkakunta: pattijoki
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Löytyykö masinisteilta kyseistä vetoakselia ?DieselHomer kirjoitti: ↑Ke Joulu 07, 2022 10:47 pm näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
Vinkkejä mistä mahdollisesti voisi löytyä / kysellä.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Saisikohan akselin oikaistua ison prässin avulla? Monilla pajoilla on huoneen korkuiset prässit, että kärrikäyttöön kelpaavan suoruuden saisi varmaan ainakin hyvin lähelle sattumaan.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
https://www.rmtrucks.com/ tuolla näky olevan monta petterin raatoa,kun kesällä kävin tavaraa hakemassa.kari t kirjoitti: ↑To Joulu 08, 2022 9:08 amLöytyykö masinisteilta kyseistä vetoakselia ?DieselHomer kirjoitti: ↑Ke Joulu 07, 2022 10:47 pm näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
Vinkkejä mistä mahdollisesti voisi löytyä / kysellä.
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: TUHTI BETTERI
Onko kärryn veto käytössä? Jos ei ole niin ei vetoakseliakaan tarvitse. Omasta autoperäisestä vetoakselit poistettu.kari t kirjoitti: ↑To Joulu 08, 2022 9:08 amLöytyykö masinisteilta kyseistä vetoakselia ?DieselHomer kirjoitti: ↑Ke Joulu 07, 2022 10:47 pm näkyy olevan Eaton 2 nopeuksinen toi akseli. vetoakselin laippa on niin pieni ettei ulompi laakeri mahdu reijästä niinku yleensä vaan laakeri laitetaan jarrurummun sisäpuolelta ja lukitaan seegerillä paikoilleen.
Vinkkejä mistä mahdollisesti voisi löytyä / kysellä.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Juho M-P, stoker ja 33 vierailijaa