Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Hollo kirjoitti: ↑Pe Helmi 19, 2021 7:27 pm
Lisäksi en ymmärrä Telian käytäntöä, että liittymän kuukausimaksu lähtee heti juoksemaan, kun liittymä makaa Telian postituksessa ja supernopean Suomen posti kuljetuksessa
Tämä onneksi muuttui vastikään ja käsittääkseni kaikkien liittymätarjoajien osalta. Joku EU-teledirektiivi tms.
"Asiakas on jatkossa velvollinen maksamaan viestintäpalvelusopimukseen perustuvat maksut vasta siitä lukien, kun yhteys on käytettävissä (kohdat 3.1 ja 5.1)."
Ja se on kyllä jännä, että kun määräaikainen päättyy, et saa sitä parasta hintaa vaikka sanot siirtäväsi liittymän toiselle operaattorille. Mutta sitten kun oikeasti teet siirron, soi puhelin ja hinta tippuu. Itsellä 10€ /kk putosi hinta täysin samalla liittymätyypillä.
Trasseli kirjoitti: ↑La Helmi 20, 2021 10:00 pm
Ja se on kyllä jännä, että kun määräaikainen päättyy, et saa sitä parasta hintaa vaikka sanot siirtäväsi liittymän toiselle operaattorille. Mutta sitten kun oikeasti teet siirron, soi puhelin ja hinta tippuu. Itsellä 10€ /kk putosi hinta täysin samalla liittymätyypillä.
Ne ottaa sen riskin.
Itse kysyin myös tarjousta ja sen perusteella siirryin halvimpaan. Kyllä tuli nopeasti yhteenottoja vanhalta operaattorilta ja hinta tippui aivan olemattomiin. Ilmoitin vain, että palataan asiaan muutaman vuoden kuluttua, kun en alkuun saanut tarjousta.
Trasseli kirjoitti: ↑La Helmi 20, 2021 10:00 pm
Ja se on kyllä jännä, että kun määräaikainen päättyy, et saa sitä parasta hintaa vaikka sanot siirtäväsi liittymän toiselle operaattorille. Mutta sitten kun oikeasti teet siirron, soi puhelin ja hinta tippuu. Itsellä 10€ /kk putosi hinta täysin samalla liittymätyypillä.
Niinpä... Ja kun ei edes kehtaisi vedättää mutta kai se on opeteltava.
Kesällä minulla loppui määräaikainen 20eur kuukausihinnalla. "normaali"hinta 30 eur. Tarjosivat pitkäaikaisen asiakkuuden nimissä hintaan 26 eur. Tuumasin oleva ei-tyytyväinen, kilpailija kutsuu. Uusi tarjous 24 eur. Kilpailija sattui soittamaan ja tarjosi hintaan 18 eur. Tein siirtopyynnön. Muutaman sekunnin kuluttua nykyiseltä operaattorilta tuli tekstiviesti että soita niin saat tarjouksen. Soitin, kysyi paljolla kilpailija tarjosi? Vastasin että selvästi alle 20 eur. Teki uudentarjouksen, 17 eur kahdeksi vuodeksi. Jupisin siinä, että miksi pitää tehdä asia näin hankalasti kahden firman henkilökuntaa työllistäen. Kertoi, että tällaiseksi tämä käytäntö on muotoutunut, "Kiltit" maksavat ja siirtomahdolliset saavat halvemmalla.
Minun käsittääkseni vanha operaattori ei saisi lain mukaan enää lähettää tarjouksia uuden operaattorin liittymään.
Elikä niillä on kiire. Operaattorin vaihdon jälkeen mullekin tuli tarjoukset kirjepostina.
Elisa on näistä rikkomuksista kaiketi saanut uhkasakkojakin.
Elisalta tulee harva se viikko tekstiviesti, että pitäisi siirtää liittymä heille. Tarjous voimassa enää tänään! Ja sitten ylihuomenna tulee samanlainen viesti, on uusi tarjous alkanut.
Lisäksi soittavat Elisalta mobiililaajakaistaan liittyen vähintään kerran kuukaudessa, että pitäisi ottaa joku IP-TV-purkki, jolla voisi katsoa tv-ohjelmia netistä (ooh vau, onko sellainen mahdollista?). Olen ilmoittanut etten katso tv:tä montaa kertaa vuoteen, mutta kohta soittaa seuraava myyjä..
Mitä neuvotte tekemään?
Meillä on tuttava 95 -vuotias yksin asuva naisihminen. Hänellä oli lankapuhelin ja laskut aivan hirveät. Neuvoin, että hän hankkisi pöytä-gsm -puhelimen ja siinä pysyisi sama lankapuhelinnumero joka hänellä on aina ollut. Pöytäpuhelin sen tähden, että hän ei näe eikä osaa käyttää kännyköitä. Näin tehtiin ja kaikki toimii periaatteessa hyvin, mutta silti hän joutuu maksamaan selvästi kalliimpaa hintaa kuin me muut.
Halvempaan sopimukseen ei voi siirtyä, kun on tuo vanha lankapuhelinnumero käytössä. Eikä hän, vanha ihminen, halua lähteä numeroaan vaihtamaan.
Onko mitään keinoa säilyttää lankapuhelinnumero ja saada edullinen liittymä?
luminpe1 kirjoitti: ↑Su Helmi 21, 2021 9:25 pm
Mitä neuvotte tekemään?
Meillä on tuttava 95 -vuotias yksin asuva naisihminen. Hänellä oli lankapuhelin ja laskut aivan hirveät. Neuvoin, että hän hankkisi pöytä-gsm -puhelimen ja siinä pysyisi sama lankapuhelinnumero joka hänellä on aina ollut. Pöytäpuhelin sen tähden, että hän ei näe eikä osaa käyttää kännyköitä. Näin tehtiin ja kaikki toimii periaatteessa hyvin, mutta silti hän joutuu maksamaan selvästi kalliimpaa hintaa kuin me muut.
Halvempaan sopimukseen ei voi siirtyä, kun on tuo vanha lankapuhelinnumero käytössä. Eikä hän, vanha ihminen, halua lähteä numeroaan vaihtamaan.
Onko mitään keinoa säilyttää lankapuhelinnumero ja saada edullinen liittymä?
Puhelinmyyntiin rajoituksia.
Joku jo huolestunut kun:
"– Iäkkäillä asiakkailla ei ole älypuhelimia tai sähköpostiosoitteita, joilla jälkivarmistuksia tehtäisiin, Keski-Suomalaisen Vesa-Pekka Kangaskorpi sanoo"
aika vähän tullut myyntipuheluita, ainakaan läpi asti, osan fonectalla näkee eikä tarvii vastata
Tarvis lopettaa noihin salaisiin numeroihin vastaaminen myös. Just kaupattiin kauppalehtee. Aika kallis sekin on jos jatkaa tarjouskauden jälkeen ja periaatteessa en tilaa mitään kestotilaukseen jatkuvaa prkl.
-SS- kirjoitti: ↑Ma Maalis 07, 2022 9:48 am
Lakiesitys puhelinmarkkinointiin liitettävästä pakollisesta kirjallisesta tilausvahvistuksesta on saanut puhelinhuijarit kirkumaan vastalauseita.
-SS-
Jaa, tämä olikin jo noin vanha asia, mutta tulee nyt voimaan vuodenvaihteessa:
Puhelinmyyntiin merkittävä muutos vuodenvaihteessa: vasta kirjallisesti hyväksytty tarjous on sitova
Puhelinmyynnissä sopimus syntyy jatkossa vasta puhelun jälkeen kirjallisesti, jolloin ostopäätöstä ehtii harkita rauhassa ja väärinkäsitysten riski pienenee. Lakimuutos tuo kauan kaivatun parannuksen kuluttajien asemaan.
Puhelinmyynnin kirjallinen vahvistus tarkoittaa, että myyjän on erikseen lähetettävä kuluttajalle tarjous. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sopimus ei ole sitova, eikä myyjä saa vaatia esimerkiksi maksua, tuotteiden palauttamista tai säilyttämistä. Kirjallinen vahvistus koskee lähtökohtaisesti kaikkea puhelinmyyntiä paitsi sähköisen viestinnän palveluita, eli esimerkiksi puhelin- ja internetliittymien puhelinmyyntiä.
Erinomainen asia, silti jopa yllättävää että valtion näkökulmasta verotuloja tuovaa ja työllisyyttä ylläpitävää bisnestä suitsitaan.
Itselle tuli aikaisemmin useinkin myyntipuheluita mutta jouduin varmaan mustalle listalle kun en koskaan mitään ostanut. Paitsi viimeisen kerran olisin ottanut kokeiluun langattoman nettiliittymän ihan sen vuoksi että olisko sillä saanut nopeamman yhteyden kuin kuparilla. Kännykällä saman operaattorin liittymällä nopeus on pienempi kuin ADSL:llä joten vaatis varmaan suunta-antennin ulos mastoon kamppeet ei vaun ukinä saapuneet joten ei päässyt sitäkään testaamaan.
Ei taida tuokaan koskea yrittäjiä. Kun kuluttajapuolen ehdot kiristyvät, nämä siirtyvät entistä enemmän häiriköimään yrittäjiä. Kyllähän noille osaa sanoa ei, mutta harmittaa se jatkuva soittelu jo nyt, kun töitäkin pitäisi tehdä.
Noin 250000 elinkeinonharjoittajaa ovat kohta ainoat laillisen häirinnän kohteeksi joutuvat poikkeukset. Suuryrityksiin eivät uskalla koskea, koska siellä on niin hyvät resurssit antaa selkäsauna oikeudessa, että tietävät erehtyneensä soittamaan viimeisen kerran.
Häirintäliiketoiminta vetää viime henkosiaan, joten saamme nähdä lähivuosina pienyritysten puhelinlaitteiden muuttuvan lähinnä käyttökelvottomiksi, koska kaikki tungeksivat näitä harvoja numeroja pommittamaan.
Voi ollakin mahdollista, että häirintäarmeija jalkautuu pihalle ja alkaa roikkua satunnaisten ihmisten perässä koko päivän, tai kotioville paukuttelemaan ja soittokelloa rimputtelemaan.
Tuo uudistus ei vaikuta häiritsevimpään touhuun muuta, kuin että jatkossa nuo vanhuksia piinaavat huijarit istuvat entistä sitkeämmin sen tilauspaperinsa kanssa.
Tekevät kaksi paperia. Toinen on se pykälien vaatima ns. tarjous ja seuraavana tilaus. Saattavatpa nimetä saman paperinkin nimellä tarjous/tilaus.
Ottavat väsyttämällä sen allekirjoituksen kuten tähänkin asti.
Puhelinmyyjille eittämättä tulee vähän mietittävää, mutta sen perusteella mitä myyntitouhua tunnen, kyllä ne jonkin kiertosysteemin kehittää.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
m_kane kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 11:38 am
Ei taida tuokaan koskea yrittäjiä. Kun kuluttajapuolen ehdot kiristyvät, nämä siirtyvät entistä enemmän häiriköimään yrittäjiä. Kyllähän noille osaa sanoa ei, mutta harmittaa se jatkuva soittelu jo nyt, kun töitäkin pitäisi tehdä.
Koskaan en töiden tekoa näiden takia keskeytä. Vastaan ja jos on toisessa päässä joku jolla asiaa saatan pitää tauon, muuten lyön luurin korvaan ja jatkan töitä.
Älypuhelimissa älyttömän hyvä toiminto estä numero.
Universal Four kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 12:41 pm
Tuo uudistus ei vaikuta häiritsevimpään touhuun muuta, kuin että jatkossa nuo vanhuksia piinaavat huijarit istuvat entistä sitkeämmin sen tilauspaperinsa kanssa.
Tekevät kaksi paperia. Toinen on se pykälien vaatima ns. tarjous ja seuraavana tilaus. Saattavatpa nimetä saman paperinkin nimellä tarjous/tilaus.
Ottavat väsyttämällä sen allekirjoituksen kuten tähänkin asti.
Puhelinmyyjille eittämättä tulee vähän mietittävää, mutta sen perusteella mitä myyntitouhua tunnen, kyllä ne jonkin kiertosysteemin kehittää.
Onhan tuohon kotimyynnin kuluttajansuojaan tulossa myös muutoksia ensi vuoden alussa, nimenomaan siinä tilanteessa, jossa myyjä tulee kutsumatta asiakkaan kotiin.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulla on muutoksista kertovan koulutustilaisuuden materiaalia, melkoista kapulakieltä kyllä:
" Kirjallinen vahvistus koskee lähtökohtaisesti kaikkea puhelinmyyntiä paitsi sähköisen viestinnän palveluita, eli esimerkiksi puhelin- ja internetliittymien puhelinmyyntiä. "
Niin minkähän fitun takia nuo on jätetty pois? Jotta kusetus voisi jatkua
Ylen artikkelista lainattua: "Sähköisen viestinnän palveluilla on oma lainsäädäntönsä. Sen nojalla esimerkiksi nettiliittymän ostajalle on puhelun jälkeen lähetettävä tiivis ja helposti ymmärrettävä sopimus, jonka tämä hyväksyy tai hylkää. Puhelinliittymän puhelinmyynti puolestaan on sallittu vain yrityksen nykyisille asiakkaille, mutta jos asiakas tahtoo vaihtaa puhelinliittymän toiseen yritykseen, hänen pitää itse ottaa yritykseen yhteyttä."
Eli puhelinliittymän saa päivitettyä ilman kirjallista sopimusta.