poweri kirjoitti: ↑Ma Marras 28, 2022 2:24 pm
Mä ajan nastoilla hesassa missä huvittaa ja jos pysäytys tulee jää auto siihen. Sitten suuntaan lähimpään viihyisään baariin minttukaakaolle.
Rahamiehet voivat tehdä noinkin. Ensin sakko nastarenkaista ja sitten melkoinen pysäköintimaksu parkkipaikasta tai pysäköintivirhemaksu.
poweri kirjoitti: ↑Ma Marras 28, 2022 2:24 pm
Nastoilla sattuu enemmän haavereita liikenteessä johtuu siitä kun niitä on niin paljon, sama juttu kuin valmettien hajoominen.
Nastarenkailla sattuu vakavia turmia suhteessa niiden määrään enemmän kuin kitkarenkailla
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
EKo kirjoitti: ↑Ma Marras 28, 2022 7:34 pm
Nastarenkailla sattuu vakavia turmia suhteessa niiden määrään enemmän kuin kitkarenkailla
Niin sattuu, mutta onko se renkaiden, vaiko kuskien vika?
Niin. Vai onko se vika ollenkaan
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Sikatiiker kirjoitti: ↑Su Marras 27, 2022 3:45 pm
Viime talveksi piti uusia kumit sekä porteriin että muijan henkilöautoon ja päätin antaa ensimmäistä kertaa nastoille mahdollisuuden. En anna enää tulevaisuudessa kun ei tarvi kuin oma tienhaara olla vähän liukas jäisenä tai sohjossa niin ei selviä 1m noususta 5m matkalla.
Tuommoisesta nyt selviää vaikka kesärenkailla...
Jos tuosta ei selviä nastarenkailla, niin seuraava vaihtoehto lienee piikkirenkaat.. Vai onko nyt menneet nastat ja kitkat sekaisin kirjoittaessa?
Moottori-lehdessä on kitkattomien renkaiden testi. Ns. merkkirenkaat olivat ykkösenä, Nokian, Michelin, Continental, Good Year. Yllättäjä kärjessä heti Michelinin jälkeen oli Falken-merkkinen rengas.
Good Year oli märän asfaltin erikoisrengas, suola-autojen kolonna herää tuonne moottoritielle, heti kun lumihiutaleita leijuu, että sopii siihen keliin mainiosti.
-SS- kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 9:14 pm
Moottori-lehdessä on kitkattomien renkaiden testi. Ns. merkkirenkaat olivat ykkösenä, Nokian, Michelin, Continental, Good Year. Yllättäjä kärjessä heti Michelinin jälkeen oli Falken-merkkinen rengas.
Good Year oli märän asfaltin erikoisrengas, suola-autojen kolonna herää tuonne moottoritielle, heti kun lumihiutaleita leijuu, että sopii siihen keliin mainiosti.
-SS-
Minä en sokeasti luota noihin rengastesteihin, kun niiden ominaisuuksiin vaikuttaa moni asia. ---joku rengas voi toimia toisessa autossa ihan hyvin ja jossain toisessa ne ei tunnu kuuluvan käyttöön ollenkaan. Ajoneuvon paino, ajettavat tiet, yms. vaikuttaa paljon, eikä se yhdellä rengaskoolla tehty testi ole tae että sama rengas erikokoisena pärjäisi testissäkään. Silloin kun vielä työelämässä noiden rengasasioiden kanssa olin paljonkin tekemisissä, niin taksimiehet kyllä antoi palautetta eri renkaista. Misukat ainakin mersumiehet manasi sinne alimpaan helvattiin, kun nastat meni renkaista läpi, ja olivat luikertelevat renkaat, vaikka koitti ilmanpaineilla etsiä erilaisia ominaisuuksia. Gislavedit ja Nokian renkaat menivät muodottomiksi parissa talvessa kun rungot petti, silti testeissä tuli korkeat pisteet. Mutta kuten on jo monessa yhteydessä tullut todettua, että ne testit on jätetty kuluttajalle ja sitten jos ei palautetta tule, niin tehdään samanlaisia tuotteita jatkossakin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Syksyllä ostin Vitoon kitkarenkaat, Nokialaiset, tänään oli kyllä sellainen keli ettei pidosta tietoakaan syrjäteillä. Joutuu Viton jätämään parkkiin muutamaksi päiväksi että pakkaset tulee tai jää sulaa tai joku hiekottaa tiet. Ei nastarenkailla ollut ongelmaa, ei vakuuta joskaan ei montaa tällaista päivää ole vuodessa Siksi sorruin ettei tartte vaihdella renkaita, kesät talvet samoilla eikä kilometrejä montaa tuhatta vuoteen tule, pakko pärjäillä.
Nyt alla uudet halpis nastat corollassa ja tasainen pito jatkuvasti.
2 talvee ja yhden kesän ajoin uusilla contin kitkoilla eikä ne liukkaalla pidä piste Lumella tuntuis että paremmat kuin nastat mutta nuljatulla kaupunkiympyrässä ja kiillotetulla kadulla luistaa jarrulla kuin pulkka. Kokemusta tolla katiskalla yli 400tkm niin koskaan ei ole abs purissut yhtäpaljon kuin luistavilla kitkoilla.
Haluaisin ajaa kitkoilla mutta inhoan äkkinäistä pidon menetystä.
2 tuttua ajaa postia niin asiasta ei niissä piireissä edes puhuta, nastat oltava.
Edustan omasta mielestä vähintään keskitasoa ajotaidoiltani, mittasin ajoneuvon hallintaa pitkästäaikaa rallissa yleisessä luokassa ja ihan palkittavia aikoja tuli edelleen.
Niihän nuo kitkailijat puhuu että yhtä hyvät kuin nastat, nyt itse todettu että pito on joillakin keleillä lähellä olematonta. Kyllähän minä sen arvasinkin, ei tullut yllärinä. Ensimmäinen kerta oli tälle talvelle, jopa yllättävän hyvät pakkasella vaikka olis jäinen tienpinta.
Nuffield kirjoitti: ↑La Tammi 14, 2023 10:13 am
Niihän nuo kitkailijat puhuu että yhtä hyvät kuin nastat, nyt itse todettu että pito on joillakin keleillä lähellä olematonta. Kyllähän minä sen arvasinkin, ei tullut yllärinä. Ensimmäinen kerta oli tälle talvelle, jopa yllättävän hyvät pakkasella vaikka olis jäinen tienpinta.
En ole kertaakaan väittänyt, että nastaton rengas pitäisi kaikissa olosuhteissa yhtä hyvin kuin nastoitettu. Kokemuksen mukaan kitkaero samoissa olosuhteissa on melko pieni. Kitkan ero pitävän pakkaskelin ja nyt vallitsevan märän jään välillä parhaallakin nastarenkaalla moninkertainen. Vajaan neljä vuotta käytössä ollut Nokian Hakkapeliitta CR3 on pidoltaan kuitenkin riittävän hyvä märällä jäälläkin.
(klik)
Kävin lähistöllä aurauksessani olevalla pihalla kääntymässä ja jätin hiekotushiekkaa pienen nökön. Tuossa kääntyessäni pulkka oli Expertin perässä takimmaisena. Pulkan kohdalla kaltevuutta on vähintään 10 astetta, ylempänä vähän enemmän.
Olen aloittanut autoilun ennen nastarenkaiden yleistymistä, jolloin yleensä käytettiin talvirenkaita vain vetopyörissä. Ehkä siitä on jäänyt muistijälki talvikelin vaihtelevuudesta. Nastattomien talvirenkaiden pito ei ole vielä koskaan yllättänyt minua huonoudellaan. Nastarenkaiden huono pito on päässyt parikin kertaa yllättämään pahasti.
Harvemmin se renkaiden pito tai sen puute yllättää kun tiedostaa sen millaiset renkaat autossa on. Se ettei niillä joka tilanteessa selviä liukkauden tai vaikka paksun lumen takia, kun pito ei riitä etenemiseen. Ajaminen vaan sopeutetaan niiden renkaiden pidon mukaan, riittävällä etäisyydellä ajamalla ja ennakoimalla. Ja mikäli tuntuu turvallisemmalta ajaa sitä muun liikenteen vauhtia hitaammin, niin sitten mennään sitä vauhtia joka on omasta mielestä turvallista. Jossain ne rajat on, oli alla kuinka hyvät renkaat tahansa, ja jos koko ajan mennään sillä pidon rajalla, niin silloin niitä yllättäviä tilanteita herkemmin tulee.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Eipä se pidon huonous yllättänyt yhtään kun sen arvasi etukäteen ja piti nopeuden 30-40 välillä, pääsi sen reilut 10km kuitenkin. Mutta onhan se ero nastoihin merkittävä kun puhutaan laatumerkeistä. Henkilöautoon ostin uudet Michelinin nastarenkaat 4 vuotta sitten, nyt ostin täsmälleen samanlaiset tilalle. Tyttären käytössä, ei säästellä renkaista siis. Yhtään ainoaa nastaa ei ole vanhoista lähtenyt, kuluneet nastat kyllä on varsinkin vetävillä pyörillä ja pari milliä lähtenyt pintaa. Eroa on uusien ja vanhojen välillä mutta väittäisin että niissä vanhoissakin on parempi pito kuin noissa Nokian kitkoissa, ainakin vesijäällä. Ei ehkä voi suoraan verrata Vito vs Corolla mutta kuitenkin.
Nyt täll viikolla tuli kyllä semmosia tilanteita että ne ihan ok michelin kitkat ei ole enää turvallisia. Nyt kun vettä jään päällä, auto likui ihan miten sattui ja joku aamu nyt kun pikitie oli mustaa jäätä ilman suolaa, ei saakeli saanuu vauhtia paljoa mitenkään, sutii vielä vitosella, kuin käsi jarru ois päällä. Ensi talveksi pitääkyllä hankkia uudet