Ilmanvaihtokone

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

BHN kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 9:08 am Mittasin iv koneen sisältä ristivirtauskennolle huoneista imetyn poistoilman 18,5c , kennon jälkeen poisto ulos mitattu lämpötila 18c. .
Eli 0.5c jää kennoon. Mittarina perus sisä/ulkolämpömittari elektroninen jossa johdon päässä anturi
Onko kennon ohitus käytössä.. muuten tuo 0.5 asteen jäähtymä on järjetön luku (ellei ulkoilma ole yli 15-asteista).
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja BHN »

LTO ohitusläppä kiinni. on joo jotain hassua
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja mtalo »

BHN kirjoitti: La Joulu 03, 2022 9:18 am Täytyy mitata manuaalisesti lämpötilat.

Onko kuvassa vasen nuoli kierrätyksen (takalta tuleva ilma) luukku nyt kesä vai talviasennossa?. Ohjekirjassa tuossa vasemmalla pitäisi olla peltimoottori minulla ei ole. Oikea nuoli esittää lto ohituspellistöä. Ohitus kuvassa päällä Eikö niin?
Kuva
Tuosta kuvasta en oikeen selvää saa, mutta eikai yleensä kierrätyksessä ole ohituspeltejä? Kennolla on ohituspelti, että ulkoa tuleva ilma menee kennon ohi, jolloin ei myöskään jäteilmasta oteta lämpöä talteen. Lämpötilojen perusteella tässä olisi sellainen tilanne.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Eikö tuo oikeanpuoleisen nuolen osoittama pelti ole auki ja eikö se juuri ohita kennon? Voisi sanoa varmaksi jos olisi vähän eri kulmasta tuo kuva ja näkisi vielä koko koneen sisukset.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Jammu »

toimintaa on joskus vaikea päätellä, toisessa koneessa on ohitusluukku pelteineen ja toisessa saattaa olli pelti joka peittää talteenottokennon. Toisinaan tuppaa peltimoottorit olemaan hajalla tai mekanismi irronnut
Suomi kuuluu länsimaihin
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Jammu kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 2:47 pm toimintaa on joskus vaikea päätellä, toisessa koneessa on ohitusluukku pelteineen ja toisessa saattaa olli pelti joka peittää talteenottokennon. Toisinaan tuppaa peltimoottorit olemaan hajalla tai mekanismi irronnut
Joo, yleensä taitaa olla moottorit rikki. Yleensä moottorissa on nappi, jolla sen saa vapautettua ja pelti on mahdollista kääntää käsin oikeaan asentoon.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Jammu kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 2:47 pm toimintaa on joskus vaikea päätellä, toisessa koneessa on ohitusluukku pelteineen ja toisessa saattaa olli pelti joka peittää talteenottokennon. Toisinaan tuppaa peltimoottorit olemaan hajalla tai mekanismi irronnut
Ainakin minun koneissani kenno ja kesäpellit ovat hyvin näkyvillä ja maalaisjärjellä voi kyllä päätellä, mistä ilma menee minnekin. Peltimoottori yhdestä koneesta hajosi ja puhaltimien laakeritkin pitävät mekkalaa.. pitäisi varmaan uusia koko kone ennen kuin elektroniikka räjähtää, varaosia tuskin saa.
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Kannattaa ne moottorien tyypit tarkistaa. Monesti laakerit pystyy vaihtamaan ja känynnistyskonkat myös. Eipä ne uudet koneet sen kummempia ole. Toki yleensä parempi lämmöntalteenotto kun ovat pitkulaisella kennolla ja saa verkkothteyden jos se on oleellista.
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja BHN »

mtalo kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 12:59 pm
BHN kirjoitti: La Joulu 03, 2022 9:18 am Täytyy mitata manuaalisesti lämpötilat.

Onko kuvassa vasen nuoli kierrätyksen (takalta tuleva ilma) luukku nyt kesä vai talviasennossa?. Ohjekirjassa tuossa vasemmalla pitäisi olla peltimoottori minulla ei ole. Oikea nuoli esittää lto ohituspellistöä. Ohitus kuvassa päällä Eikö niin?
Kuva
Tuosta kuvasta en oikeen selvää saa, mutta eikai yleensä kierrätyksessä ole ohituspeltejä? Kennolla on ohituspelti, että ulkoa tuleva ilma menee kennon ohi, jolloin ei myöskään jäteilmasta oteta lämpöä talteen. Lämpötilojen perusteella tässä olisi sellainen tilanne.
Vasemman nuolen kohdalla on "kesäpelti" joka on kiinni. Kokeilin auki , ei merkitystä.. Oikean nuolen kohdalla on LTO kierrätyspelti joka kuvan ottohetkellä oli auki ja nykyään kiinni.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Tuntuu jotenkin turhalta että noihinkin on ympätty elektroniikkaa. Itellä on joku ikivanha muh100 iv-kone jossa on vain manuaalinen nopeusvalintakytkin. Tosin olen itse värkännyt siihen ajastinkellon millä saa pienennettyä nopeutta tiettyinä kellonaikoina.
Aikalailla ikuinen laite kun moottoreihin on helppo vaihtaa laakerit milloin alkavat ääntämään.

Kesäpeltikin on turha varuste varsinkin jos talossa on jotain viilennyslaitetta käytössä.
Belarus 825 turbo shitbox
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja mtalo »

BHN kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 3:28 pm
mtalo kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 12:59 pm
BHN kirjoitti: La Joulu 03, 2022 9:18 am Täytyy mitata manuaalisesti lämpötilat.

Onko kuvassa vasen nuoli kierrätyksen (takalta tuleva ilma) luukku nyt kesä vai talviasennossa?. Ohjekirjassa tuossa vasemmalla pitäisi olla peltimoottori minulla ei ole. Oikea nuoli esittää lto ohituspellistöä. Ohitus kuvassa päällä Eikö niin?
Kuva
Tuosta kuvasta en oikeen selvää saa, mutta eikai yleensä kierrätyksessä ole ohituspeltejä? Kennolla on ohituspelti, että ulkoa tuleva ilma menee kennon ohi, jolloin ei myöskään jäteilmasta oteta lämpöä talteen. Lämpötilojen perusteella tässä olisi sellainen tilanne.
Vasemman nuolen kohdalla on "kesäpelti" joka on kiinni. Kokeilin auki , ei merkitystä.. Oikean nuolen kohdalla on LTO kierrätyspelti joka kuvan ottohetkellä oli auki ja nykyään kiinni.
Laitappa kuva, jossa näkyy ilmanvaihtokone kokonaisuudessaan.
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Samahan se kaikissa vehkeissä on, jääkaapeissa, pesukoneissa ja muissa. Ne pitäis vain olla toteutettu jollain standardoiduilla ohjainkorteilla joihin olis softa saatavilla valmistajalta niin niitä pystyis edullisesti korjaamaan. Se korjattavuus ei vain ole ollut ykkösprioriteettina valmistajilla. Kodinkoneet sentään on halpoja IV-koneisiin verrattuna mutta on se aina harmi heittää romuksi melkein ehjää konetta. 12v Mielen astianpesukoneeseen vaihdoin magneettiventtiilin, ei auttanut eikä ollut aikaa tutkia enempää joten Whirlpool tuli tilalle. Muut kodinkoneet ovat alle ja yli 20v vanhoja, kaikki vaatineet pientä fiksailua.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Periaatteessa viitseliäs voisi hajonneen iv-koneen elektroniikan korvata yksinkertaisemmalla rakenteella. Laittaisi jonkin himmentimen säätämään puhallinmoottoreita.

Meillä on 12 vuotias Ilto440, joka ei ollut ostaessakaan mitäön uusinta designia. Siinä on jokin väylä, jonka perässä on ohjainpaneeli. Laitteessa taitaa olla muuntaja, josta on otettu 4 eri jännitettä pihalle. Releellä sitten valitaan oikea jännite käyttöön. Ohjauksessa om hivenen elektroniikkaa.

Ei ole tarvinnut vielä enempää tutkia, kun tähän mennessä ainoa vika on ollut palanut sulake.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Kaikissa vastaantulleissa IV-koneissa joita olen korjannut, on ollut EBM Papstin puhallinmoottorit ja varaosiksi niitä saa sähkötukuista, IV-koneenosien myyjiltä tai viimekädessä EBM:ltä.

Monien koneen valmistajien tuki on hyvä jos valmistaja edelleen olemassa. Enemmän elektroniikkaa sisältävät vaatii enemmän perehtymistä eikä aina kaaviotkaan pidä paikkaansa. Monen koneen ikää osia vaihtamalla voi jatkaa "rajattomasti"
Suomi kuuluu länsimaihin
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Jammu kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:40 pm Kaikissa vastaantulleissa IV-koneissa joita olen korjannut, on ollut EBM Papstin puhallinmoottorit ja varaosiksi niitä saa sähkötukuista, IV-koneenosien myyjiltä tai viimekädessä EBM:ltä.

Monien koneen valmistajien tuki on hyvä jos valmistaja edelleen olemassa. Enemmän elektroniikkaa sisältävät vaatii enemmän perehtymistä eikä aina kaaviotkaan pidä paikkaansa. Monen koneen ikää osia vaihtamalla voi jatkaa "rajattomasti"
Luultavasti osia saa, mutta mitä ne maksaa? En ole osia ostanu, joten en tiedä. Jos piirikortin saa parilla sataa, niin ihan ok.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Jammu kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 6:40 pm Kaikissa vastaantulleissa IV-koneissa joita olen korjannut, on ollut EBM Papstin puhallinmoottorit ja varaosiksi niitä saa sähkötukuista, IV-koneenosien myyjiltä tai viimekädessä EBM:ltä.

Monien koneen valmistajien tuki on hyvä jos valmistaja edelleen olemassa. Enemmän elektroniikkaa sisältävät vaatii enemmän perehtymistä eikä aina kaaviotkaan pidä paikkaansa. Monen koneen ikää osia vaihtamalla voi jatkaa "rajattomasti"
Itsekin ostin ekalla kerralla moottorit ennenkun tajusin että laakerien vaihto on noihin tosi helppo homma. En tiedä voiko noihin moottoreihin yleensäkään tulla muuta vikaa kuin laakerit. Tai tietysti voi mutta taitaa olla aika harvinaista.
Belarus 825 turbo shitbox
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja epe2 »

BHN kirjoitti: La Joulu 03, 2022 9:18 am Täytyy mitata manuaalisesti lämpötilat.

Onko kuvassa vasen nuoli kierrätyksen (takalta tuleva ilma) luukku nyt kesä vai talviasennossa?. Ohjekirjassa tuossa vasemmalla pitäisi olla peltimoottori minulla ei ole. Oikea nuoli esittää lto ohituspellistöä. Ohitus kuvassa päällä Eikö niin?
Kuva
talvella luukku auki
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Jammu »

mtalo kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 7:27 pm ..

Luultavasti osia saa, mutta mitä ne maksaa? En ole osia ostanu, joten en tiedä. Jos piirikortin saa parilla sataa, niin ihan ok.
Riippuu täysin koneista. Sanoisin että puhallin kahden sadan molemmin puolin. Kallein piirikortti n. 700 ovh, siitä sai hyvän prosentin pois, varmaan verojen kans asiakkaalle liki tuon plus töitä pari tuntia
Suomi kuuluu länsimaihin
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Jammu »

m_kane kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 7:44 pm ...

Itsekin ostin ekalla kerralla moottorit ennenkun tajusin että laakerien vaihto on noihin tosi helppo homma. En tiedä voiko noihin moottoreihin yleensäkään tulla muuta vikaa kuin laakerit. Tai tietysti voi mutta taitaa olla aika harvinaista.
Tuossa koossa moottorit usein impedanssisuojattu eli käämit ei voi palaa. Laakerit tai konkka menee. Varmempi asiakkaalle kun vaihdetaan moottori. Uusissa koneissa EC puhaltimissa saattaa elektroniikka kärytä joten sikäli kokonaan vaihtoon
Suomi kuuluu länsimaihin
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja BHN »

mtalo kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 9:32 am
BHN kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 9:08 am Mittasin iv koneen sisältä ristivirtauskennolle huoneista imetyn poistoilman 18,5c , kennon jälkeen poisto ulos mitattu lämpötila 18c. .
Eli 0.5c jää kennoon. Mittarina perus sisä/ulkolämpömittari elektroninen jossa johdon päässä anturi
Puhalletaanko todella ulos +18c asteista ilmaa? Jos näin on, tulopuhallin oli pois päältä.
Oikeilla jäljillä olit. Menin pihalle ja kiipesin tikkailla ulkoseinän ilman ottoon. Otin ritilän pois. Sen takana oli suodatinverkko joka ummessa... Otin verkon pois ja iv koneelle tulee oikea määrä ulkoilmaa. LTO lämpötilat nyt 18.3c/12.3c em. Mittauspisteissä
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Vallu 405 ja 35 vierailijaa