Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:12 pm
Monikohan kulutuksen tarkkuustutkija on vaivautunut tarkistamaan matkamittarin paikkansapitävyyden? Ettei mittari etene todellisen 10km matkalla 11-12km, tai toisinpäin
Minä olen tarkistanut mittaradalla matkamittarin. Tosin ihan eri syystä. Sillä sain ylimääräiset leasing kilometrit kuitattua, kun matkamittari näytti liikaa.
Olen myös kalibroinut erillisen kulutusmittarin autoon mittaradan turvin joskus kauan sitten.
korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:12 pm
Monikohan kulutuksen tarkkuustutkija on vaivautunut tarkistamaan matkamittarin paikkansapitävyyden? Ettei mittari etene todellisen 10km matkalla 11-12km, tai toisinpäin
Tuskin kukaan, mutta oletuksena onkin että se auto käyttää omissa laskelmissaan saman matkamittarin lukemia ku minkä kuskikin näkee. Tuskin se muutakaan matkaa pystyy olettamaan kulutusmittaukseensa
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
Aikoinaan emännän VW kolhv farmarista laskin polttoaineen kulutuksen kirjan pidon mukaan. Matkamittari näytti kokolailla oikein.
Senkin näyttämää oli tarkistettu. Kuuklemapsilla ja sillä matkamittarilla. Lukemat oli lähes kilometrilleen samat. Mittari siis oli luotettava. Kulutusmittarin ja kirjan pidon ero oli muutaman tuhannen kilometrin matkalla jokusen desin. Ei täyttä litraakaan. Eli se oli hyvin luotettava. Ja niin oletan olevan myös meidän nykyisessä autossa Skoda Octaviassa. Yappaneesin hyrräpukkia en ole vielä ostamassa. Siitäkin on tarkka kirjanpito uudesta saakka.
korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:12 pm
Monikohan kulutuksen tarkkuustutkija on vaivautunut tarkistamaan matkamittarin paikkansapitävyyden? Ettei mittari etene todellisen 10km matkalla 11-12km, tai toisinpäin
Tuskin kukaan, mutta oletuksena onkin että se auto käyttää omissa laskelmissaan saman matkamittarin lukemia ku minkä kuskikin näkee. Tuskin se muutakaan matkaa pystyy olettamaan kulutusmittaukseensa
Niin, mutta nythän täälläkin vertaillaan kulutuksia eri autojen välillä ja siinä ”100km vertailumatkalla” saattaa olla isojakin eroja autojen välillä.
Ja tulee ihan samassakin autossa heittoa matkaan, jos esim. kesä- ja talvirenkaat on eri kokoisia, kuten monesti nykyään on. Maasturit sitten vielä oikein korostetusti, jos alkuperäisten 205-16” renkaiden tilalle heittää jotkut 35”x12,5” kumit, niin jopas on maapallo kutistunut mittarin mukaan
Viimeksi muokannut korsteeni, Pe Joulu 02, 2022 1:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 1:47 pm
Niin, mutta nythän täälläkin vertaillaan kulutuksia eri autojen välillä ja siinä ”100km vertailumatkalla” saattaa olla isojakin eroja autojen välillä.
Totta. Minä olin vain tuossa auton tietokoneen ja laskennallisen eron laskennassa
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
Vielä viikko tätä ketjua, niin Osmo ja me muut ollaan yhtä viisaita kuin katsomalla Delta-Auton telkkarimainoksen "Millainen auto kannattaa nyt ostaa?"
Jos perheen lisäystä aattelee, kyllä jättäisin micra koko luokan autot ostamati. Hyökkäys vaunuja ja istuimia kun rupeaa sovittelemaan . Mieli muuttuu. Budjetti jos 8-10t euroa valinnanvaraa löytyy. Jos ei sitten taas vaihda, vai oliko käytettävissä myös isompi kulkine.
BHN kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 8:01 am
Oikeasti kulutuksella ei suurelle osalle ole merkitystä. Tämän todistaa se kun kulutusta seurataan auton kulutusmittarista. Sehän näyttää parhaillaan pari litraa alle ja ollaan tyytyväisiä.
Tieto lisää tuskaa.
Itselle on merkitystä. Jos auto A vie 6l ja B 8l satasella, siinä on sellainen ero että joka neljäs polttoainelitra on ilmainen. Tai jos ottaa aina 40l niin kymnenes tankki on ilmainen. Aina se on kotiinpäin mutä vähemmän vie
Varmaan pointti oli siinä, että suurin osa vain puhuu kulutusmittarin lukemasta eikä vaivaudu tarkistamaan sitä trippimittatilla ja täyteen tankkaamisella. Tästä siis johtopäätös, ettei todellinen lukema oikeasti kiinnosta.
2l kulutus ero vuosittaisella 20tkm ajolla tarkoittaisi 400 litraa eli noin 800 euroa. Se on merkittävä määrä, jos tarkoitus on minimoida autoilun kustannuksia. Vastaavasti ei kovin merkittävä, jos ajellaan 50k€:n autolla, jonka arvonalenema on luokkaa 5-7k€/vuosi.
Monikohan kulutuksen tarkkuustutkija on vaivautunut tarkistamaan matkamittarin paikkansapitävyyden? Ettei mittari etene todellisen 10km matkalla 11-12km, tai toisinpäin
Joskus oon tarkistanu pidemmällä reissulla google mapsin avulla. Poikkeama on ehkä pari kilometriä 300km matkalla.
Transit trippi piti paikkaansa, mutta kokonaismatkamittari näytti alkuun 20-30% liikaa. Se johtui siitä, kun piirturia ei oltu kalibroitu tehtaalta tullessaan. Kokonaiskilometrit eivät tuossa näy kuin piirturissa (tietysti obd:sta saa näkyviin).
Mietin tuossa että mistä se moottorinohjaus kulutusta laskee. Railipaineesta ja suuttimien aukioloajasta voi päätellä kulutetun määrän ja renkaiden pyörimästä matkasta sitten ajetun määrän. Onhan tuossa muuttujoa tuossakin mitkä vaikuttaa laskettuun tulokseen, renkaan koko ja rengaspaineet ainakin. Onko suuttimetkaan niin tasalaatuisia että ainetta menee aina tietyssä ajassa tietyllä paineella aina sama määrä läpi vai voivatko ne vaihdella/kulua?
Lambdahan toki korjaa seoksen aina oikeaksi mutta se ei kerro kulutusta.
mtalo kirjoitti: ↑La Joulu 03, 2022 3:51 pm
Jos rengaskoko auheuttaa heittoa, sama heitto näkyis trippimittarissakin. Se on tyypillisesti aika tarkka.
Miten niin jos? - kun nimellisesti samankokoisetkin kesä renkaat vaihdoin talvirenkaiksi niin alkoi näyttämään prosentin verran enempi
Totta, kyllä vaikuttaa. Tarkoitin, JOS kulutusmittarin heitto olisi selitettävissä rengaskoolla, niin trippimittari heittäis saman 10-20%, jonka kulutusmittarikin heittää.
m_kane kirjoitti: ↑La Joulu 03, 2022 3:38 pm
Mietin tuossa että mistä se moottorinohjaus kulutusta laskee. Railipaineesta ja suuttimien aukioloajasta voi päätellä kulutetun määrän ja renkaiden pyörimästä matkasta sitten ajetun määrän. Onhan tuossa muuttujoa tuossakin mitkä vaikuttaa laskettuun tulokseen, renkaan koko ja rengaspaineet ainakin. Onko suuttimetkaan niin tasalaatuisia että ainetta menee aina tietyssä ajassa tietyllä paineella aina sama määrä läpi vai voivatko ne vaihdella/kulua?
Lambdahan toki korjaa seoksen aina oikeaksi mutta se ei kerro kulutusta.
Suuttimien aukioloajoista laskee kulutuksen ja aukioloajoille laskee ecu korjauskerrointa ennenkuin lambda alkaa käskyttämään. Laskenta on hidas 0.6 sekunnin välein, tai nopea riippuu mihin vertaa.